דרזדן, גרמניה – Dresden

דרזדן, גרמניה – Dresden

דרזדן כונתה בפי כל בימי זוהרה: "הפירנצה של האלבה" היא ללא ספק הלמה את כינוי זה. היא התהדרה במבנים היפים ביותר בגרמניה, בארמונות נישאים, כנסיות מפוארות וסגנון בנייה ייחודי שפותח בה בהשקעה חסרת תקדים תוך מעשה ידי אומן. כל זה נקטע באיבו נוכח מלחמת העולם השנייה שהחריבה את העיר עד היסודות, דבר שהיווה אתגר עצום עבור קברניטיה ששאפו להעמיד אותה בחזרה על רגליה ולהחזיר לה את זוהרה התרבותי והארכיטקטוני. האם הצליחו? תחליטו אתם…

דרזדן- כרטיס ביקור
שם: דרזדן
מדינה: גרמניה
מחוז: בירת מחוז סקסוניה
שטח: 328 קמ"ר
אוכלוסייה: 507,000 נפש
שפה: גרמנית
מטבע: יורו

דרזדן- מידע כללי
העיר דרזדן היא בירת מדינת המחוז סקסוניה במזרח גרמניה הממוקמת על גדות נהר האלבה- אחד מהנהרות הראשיים של גרמניה. דרזדן כיום נחשבת לאחת הערים המתוירות ביותר בגרמניה ובאירופה זאת בשל מיקומה האסטרטגי לגבול גרמניה צ'כיה וקרבתה היחסית לפראג וללייפציג. בשל החרבתה הכמעט מלאה של העיר בעת מלחמת העולם השנייה (ראה: קצת היסטוריה) מחלוקת היום העיר לאזור ה"ישן" והאזור "החדש". בעבר השכונות של האזור החדש היו מוזנחות ולא מטופחות, אך בשנים האחרונות עקב מאמצים רבים של העירייה והממשלה משוקמת העיר וההבדלים שניכרו בה בעבר בין האזורים ששוחזרו ברוח הימים היפים אז הייתה דרזדן מרכז תרבותי וארכיטקטוני לבין האזורים שנבנו בתקופה המלחמה הקומוניסטית היטשטשו בצורה ניכרת.

דרזדן- קצת היסטוריה
דרזדן היא העיר ה-15 בגודלה בגרמניה, על אף שהיא לא מהגדולות שבערי גרמניה היא בעלת חשיבות היסטורית ותרבותית להתפתחותה של הרפובליקה הגרמנית כולה. העיר דרזדן נוסדה במאה ה-13 ומאז היווסדה ואז מלחמת העולם השנייה התפתחה מאוד מבחינה ארכיטקטונית. המבנים בה היו מפוארים מאוד ונבנו בקפידה על פי רמה ארכיטקטונית גבוהה וקפדנית ובכך הפכו אותה להיות סמל ושמה יצא למרחוק בכל רחבי אירופה כעיר ראשונה במעלה בגרמניה בתרבותה ובאיכותה בתחום האדריכלות והארכיטקטורה.

כל אלו באו לקיצם במלחמת העולם השנייה, אז הופצצה דרזדן על ידי בעלות הברית. ההפצה הכבדה שניתכה על העיר הביאה למותם של עשרות אלפי תושבים והחריבה את המבנים היפים שהיו בה לחלוטין. הפצצת דרזדן היא אירוע מכונן ושנוי במחלוקת עד היום ביחס למטרות ההפצצה ושיקוליהן של בעלות הברית בהחרבה הטוטאלית של העיר אשר נודעה כאמור כסמל בזכות המבנים היפים שבה. הגרמנים טוענים עד היום שההפצצה על דרזדן נבעה משיקולי נקמה על הפצצת גרמניה את לונדון בעת המלחמה. בדרזדן לא הייתה כללה תעשייה צבאית וההפצצה אירעה לאחר הכרעתה של גרמניה במלחמה.

לאחר תום מלחמת העולם השנייה שוקמה העיר במסגרת מבצע שיקום ההריסות הכללי של המדינה ההרוסה. חלקים מסוימים ממרכז העיר שוקמו בסגנון העתיק והמפואר שידעה דרזדן בימים היפים שלפני מלחמת העולם השנייה ואילו חלקים נרחבים אחרים נבנו מחדש בצורה של שכונות מגורים גדולות בסגנון בנייה אפרורי האופייני למשטר הקומוניסטי ששלט בגרמניה המזרחית לאחר מלחמת העולם השנייה. רק לאחר נפילת חומת ברלין ואיחודה של גרמניה בשנת 1989 החלו עבודות שיקום ושחזור נוספת של העיר דרזדן על מנת לנסות ולפתחה כך שתזכיר ולו במקצת את העיר היפה שהייתה לפני מלחמת העולם.

דרזדן- מה לראות ומה לעשות?

הלראו (Hellerau)- זהו רובע ייחודי המצוי בחלקה הצפוני של העיר ולמרבה הצער רבים מן המבקרים בעיר "פוסחים" עליו או בשל חוסר עניין אך או בשל חוסר ידיעה והדבר חבל מאוד. רובע הלראו בעבר היה אזור מבודד ונחשב ככפר קטן המשויך מוניציפאלית לדרזדן אך כיום הוא כבר ממש חלק מהעיר (עקב גדילתה והתעצמותה) ה"כפר" (שכונה כיום) נבנה בתחילת המאה כ"עיר הגן" הראשונה בגרמניה. הניסיון היה לבנות מעין כפר אומנים קטן ואקסקלוסיבי בו יגורו האליטה התרבותית של העיר. המקום התפתח מאוד ונבנה ברוח האומנים שחיו בו. למרבה המזל הפצצות בעלות הברית שהחריבו את העיר כולה לא החריבו את הלראו ולכן הוא נותר כשהיה. כיום המקום הוכרז כאתר לשימור ואכן שווה לבקר בו ולחוות את האווירה הייחודית שנמצאת במקום.

וייסר הירש (Weiser Hirsch)- זהו הפרבר היוקרתי של דרזדן הוא ממוקם במעטפת של העיר ואף הוא חלק מהאזור העתיק יותר של דרזדן הישנה (זו שלא שוקמה על ידי הקומוניסטים) ולכן בעלת מאפיינים של בנייה המצביעים על הימים היפים של העיר. כיום גרים במקום כל האליטה של דרזדן. כיף לטייל במקום ולחוש את האווירה- רוב הבתים כאן הן ווילות מפוארות שלצידן מגרשי טניס ובריכות שחיה. הרובע שוכן ממש בסמוך ליער דרזדן ולכן רצוי לשלב את הטיול ברובע יחד עם פיקניק וסיור ברחבי היער.

יער דרזדן (Dresner Hide)- בסמוך לעיר שוכן "יער דרזדן" שאם לא את האמת אין מדובר ביער של ממש אלא יותר במעין פארק גדול, יש המכנים אותו ה"ריאה הירוקה של דרזדן" או הסנטרל פארק של דרזדן. המקום מלא בצמחייה ועצים והוא בהחלט מקום אולטימטיבי לפיקניקים הפסקות צהריים ואולי אפילו סתם הפסקת מנוחה וישיבה בצל העצים והרגעות נוכח השלווה הפסטוראלית האופפת את האזור.

העיר העתיקה (Altstadt)- זוהי ללא ספק גולת הכותרת של העיר דרזדן, זוהי "דרזדן הקלאסית" של הימים היפים שלה, ימי "תור הזהב" של העיר אז הייתה אחת הערים היפות בגרמניה אם לא ברחבי אירופה כולה. כאשר תפסעו בין השבילים והרחובות באזור העיר העתיקה ותתרשמו מהמבנים המרשימים זכרו שכל שאתם רואים כיום לנגד עיניכם שוחזר לאחר ההרס הנורא שזרעה בעיר הפצצת בעלות הברית במלחמת העולם השנייה. באזור העיר העתיקה ניתן לבקר בלא מעט מבנים מרשימים כמו כנסיית פראונקירכה שידועה ביופייה וגודלה וההיסטוריה מספרת שהמלחין הגרמני הידוע יוהאן סבסטיאן באך היה מבצע בה רסיטאלים של נגינה בעוגב, כיכר התיאטרון הנפלאה, ארמון צוויגר הבנוי בסגנון הבארוק, טרסת ברוהל הנפרשת על גדות נהר האלבה וכותנתה בפי התושבים בימי זוהרה של העיר "המרפסת של אירופה". כל אלה הם שחזור של ימים יפים בעיר, ימים בהם העיר הושתתה על תרבות ובנייה אדריכלית נשגבת אך גם סמל לכמה הטבע האנושי ומלחמות הצדק יכולות להיות קשות והרסניות.

העיר החדשה החיצונית (Ausere Neustadt)- אזור העיר החדשה של דרזדן מיוחס לשכונות שהוקמו לאחר מלחמת העולם השנייה ומאופיינות בסגנון הבנייה המזרח אירופאי מימי הקומוניזם. שנים רבות היו אזורים אלה מוזנחים ואכלסו את ענייני העיר. כתוצאה מכך רוב התיירים היו מדירים את רגליהם מאזורים אלה והם נותרו עזובים ולא מטופחים. בעשורים האחרונים החלה תנופת בנייה ופיתוח גם בשכונות החיצוניות העוטפות את אזור העיר העתיקה ואתרי התיירות המשוחזרים. עם תנופת הפיתוח החלו לצוץ בשכונות החדשות והמוזנחות אתרי בילויים, פאבים מועדונים ומסעדות כיום האזור נחשב לאזור בילויים שוקק. בעוד דרזדן ה"קלאסית" היא אוסף מבנים בעלי ערך תרבותי וארכיטקטוני דרזדן החדשה היא עיר תוססת ושוקקת המתעוררת עם רדת הלילה לחיים צעירים ומלאי בילויים.

 

 

הוסף תגובה