אנגקור, קמבודיה- Angkor

אנגקור, קמבודיה- Angkor

אנגקור, הוא אחד מאתרי העתיקות המרשימים ביותר בקמבודיה ויש האומרים בעולם כולו. אזור אנגקור הוא האזור בו שכנו לאורך ההיסטוריה מספר ערי בירה מפוארות של האימפריה הח'מרית הקמבודית. האזור כולו מתפרש על שטח נרחב ובו ניתן לבקר בערי הבירה המפוארות, חלקן בצורתן המקורית וחלקן משוחזרות באופן מלא או באופן חלקי. אזור אנגקור הוכרז ע"י ארגון אונסק"ו כאתר מורשת עולמית הראוי לשימור מה שהציבו על המפה הבינלאומית כאתר תיירות המושך אליו אלפי מבקרים מידי שנה.

אנגקור- קצת היסטוריה

המורשת ההיסטורית של ערי הבירה באזור אנגקור מפוארת ומתפרשת על תקופה שבין המאות ה- 9-15 לספירה, אז הייתה האימפריה הח'מרית בשיאה והשליטים והמלכים הקימו במתחם ארמונות מפוארים, מקדשים מרשימים ובתי מגורים במתחם ענק שהתפרש על לא פחות מ-400 קמ"ר. הסברות מעריכות שבשיאו של האזור גרו בו למעלה ממיליון תושבים חלקם נתיני הממלכה, חלקם אנשי המלוכה וכמובן צי ענק של משרתים, סריסים ואנשי קודש ופולחן שעמלו על מלאכת הקדושה והפולחן של בני התרבות הח'מרית ששלטה במקום לאורך השנים.

לקראת המאות ה-14 וה-15 החלה האימפריה הח'מרית בשקיעתה והגיעה אל קיצה במחצית הראשונה של המאה ה-15. אז ננטשו ערי אנגקור למעט מקדש האנגקור וואט שנותר מקדש בודהיסטי. עד היום לא ברור מה הוביל לחיסולה של האימפריה המרשימה הזו. יש התולים את ההסבר בשקיעה של הדת, במלחמה מול תאילנד ויש הסוברים ששורת אסונות טבע שפקדו את המקום הביאו לחיסולם או לבריחתם של התושבים המקומיים ונטישת מכלול אנגקור על כל עושרו, ארמונותיו ומקדשיו.

במשך מאות שנים מאז המאה ה-15 נותר אזור אנגקור נטוש ובלתי מיושב. הקמבודים המשיכו לשאת את הסיפורים ותולדות הממלחה הח'מרית בליבם ובמסגרת סיפורי המורשת ההיסטורית שהועברו מאב לבנו. העיר עצמה לא תוחזקה ועל כן כוסתה בצמחיית הג'ונגל העבותה ונותרה קבורה במעבה הג'ונגלים המקיפים את המקום. רק במאה ה-19 כאשר היה אזור אנגקור חלק ממדינת הודו-סין שהייתה בשליטה צרפתית החלו הצרפתים להתעניין בחקר אזור אנגקור ובחשיפת הערים המרשימות שהתקיימו שם מאות שנים קודם לכן.

הצרפתים החלו לשלוח משלחות מחקר אשר החלו בבירוא הג'ונגלים ובחשיפת האוצרות הארכיאולוגיים הללו שכוסו בשכבות צמחייה, אדמה וסחף במרוצת השנים. במקביל לחשיפת השרידים החלו גם בחקר תולדות ממלכת אנגקור ומשמעותם של המבנים והפולחנים שהתקיימו במקום.

למרבה המזל, גם המלחמה העקובה מדם שנוהלה על אדמתה של קמבודיה לא פגעה באזור האנגקור שכן גם המורדים ומחתרת הקמר-רוז האכזרית חרטה על דגלה את שימור האתר שאף הופיע כסמלה של המחתרת.

לאחר תום הקרבות התגברו הקולות לשימור האתר המרשים, תרומות החלו לזרום ועם חזרת השקט היחסי למדינה גם תיירים רבים הגיעו ובכך שיפרו את מצבו הכלכלי של האתר. קרנות בינלאומיות רבות מזרימות תקציבי עתק לשימור האתר שעם גידול התיירות בו החל לסבול משחיקה מחודשת עקב כמויות התיירים הרבות הגודשות אותו מידי יום.

טיפים לסיור מוצלח במקדשי אנגקור

משך הזמן המומלץ לביקור בכל איזור אנגקור (המתפרש כאמור על שטח רחב ידיים של לא פחות מ-400 קמ"ר) הוא בין 3 ל-5 ימים. אין ספק שמדובר באחת האטרקציות המרשימות בקמבודיה ויש להעניק להם את הזמן הראוי על מנת לחוות את מלוא החוויה ולא לוותר ולהחמיץ אף אחד מן המקדשים שהפכו במרוצת השנים לאתרי חובה לכל חובב ארכיאולוגיה ועתיקות ולכל מבקר בקמבודיה. רוב האתרים המרכזיים והמפורסמים שמודרגים בדירוג "לא להחמיץ" ממוקמים בטווח של כ- 70 קמ"ר ומה שמעבר לכך הוא לסקרנים ולחובבי הארכיאולוגיה המושבעים.

אזור הלינה של אנגקור היא העיירה סיאם ריפ, העיירה צמחה להפליא במרוצת השנים האחרונות ועם הגידול בפופולאריות של האתר. כיום יש בה לא מעט בתי מלון ברמות פאר שונות, מסעדות ואפילו מספר מקומות בילויים נחמדים. כמובן שבעיירה רווחת תעשיית הסיורים המודרכים לאזור האנגקור, ניתן לרכוש סיורים מאורגנים, הסעות (בעיקר בשעות הבוקר המוקדמות על מנת לחזות בזריחה ממעלה מקדש האנגקור וואט) וכד'.

תחבורה– יש מספר דרכים טובות ויעלות לניידות במתחם המקדשים של אנגקור, הכל תלוי בזמן העומד לרשותכם, רמת הכושר הגופני שלכם ומצבכם הכלכלי. ניתן לטייל בין המקדשים על גבי אופניים או טוסטוס (לספורטאים מביניכם) ניתן לשכור טוק-טוק עם נהג שהוא גם חצי מדריך ויוכל להוביל אתכם בין המקדשים והאטרקציות באזור (בעלות לא גבוהה) וכמובן נהג מונית (תענוג שיעלה כבר קצת יותר כסף).

כרטיסים– ניתן לרכוש כרטיס יומי (כ-20$) כרטיס תלת יומי (כ-40$) וכרטיס שבועי (כ-60$). מומלץ לחשב מראש כמה ימים תרצו לבקר באתר ולקנות כרטיסים בהתאם. לאורך הכביש המקשר בין העיירה סיאם ריפ לבין אזור אנגקור יש מספר תחנות בדיקה בהם עליכם להראות את הכרטיס אותו רכשתם מבעוד מועד לביקור באתר.

מקדשי אנגקור המומלצים

ראוי לציין שכאשר מדובר על אזור אנגקור לרוב התיירים קופצת תמונתו המפורסמת של מקדש "האנגקור וואט". הוא אכן המפורסם ביותר, הידוע ביותר ויש רגליים לסברה שהוא גם בהחלט המרשים ביותר, אך אזור אנגקור מנה בעבר למעלה מ-1000 מבנים שונים, חלקם חרבו, חלקם עדיין קבורים תחת הררי סחף וצמחייה עבותה אבל עשרות חשופים וגלויים בשטח וראוי וכדאי כאמור שלא להחמיץ אף אחד מהם.

אנגקור וואט (Angakor Wat)- הידוע והמפורסם שבמקדשי אנגקור. המבנה העצום במימדיו הוא סמל לארכיטקטורה מתקדמת שנבנתה לפני מאות שנים רבות. יש כאן האחדה של גודל ועוצמה עם סימטריה מעוררת השתאות. רבים פותחים את הביקור באזור אנגקור בצפייה בזריחה ממעלה אנגקור וואט. עם תשכימו קום ותעפילו אל אחת מנקודות התצפית על האנגקור וואט תגלו שלא רק אתם מופרעים שקמו כל כך מוקדם, מידי בוקר עשרות תיירים מכל העולם מתייצבים בטרם תעלה השמש, מציבים את מצלמתם ומחכים שהשמיים יצבעו בגווני כתום, סגול וורוד מרשימים המשווים למקום מראה אלוהי. המבנה עצמו מוקף בחפיר סימטרי להפליא ובחמישה מגדלים דמויי ניצן הלוטוס שהוא פרח ייחודי שהיה בעל כוח וחשיבות פולחנית בקרב דתות האזור הקדומות. מומלץ לחזור אל האנגקור וואט גם באחד הערבים בטרם תחזרו אל המלון שלכם על מנת לחזות בשקיעה הצובעת שוב את מבנה המקדש בגוונים מדהימים.

מקדש ביון (Bayon Temple)- מקדש ביון הוא אחד המקדשים היפים והמרשימים באזור אנגקור. יש שהכתירו אותו כמשנה לאנגקור וואט שכאמור צועד בראש "מצעד המבנים המרשימים במתחם אנגקור". מקדש ביון מורכב מ-54 מגלים שונים המקושטים בלא פחות מ-216 פרצופי אבן ענקיים המפוסלים בראשי העמודים ומביטים במבקר באזור מכל עבר, נועצים בו את מבטם המחייך חיוך מסתורי ובלתי מובן. בשעות השקיעה נצבעים פסלי האבן בצבעי אדום וכתום מה שהופך את חווית הביקור במקום למסורתית ואטרקטיבית הרבה יותר. האזור הוא גן עדן לחובבי הצילום.

מקדש בנטאי סארי (Banteay Srei)- המקדש הייחודי הזה מרוחק כמעה מקומפלקס המקדשים המרכזי ועל כן אם ברצונכם להרחיק כ- 25 ק"מ מאזור האנגקור וואט (והדבר בהחלט שווה זאת) מומלץ לשכור רכב או לקחת מונית. המקדש הייחודי הזה בנוי מאבן אדמדמה השוברת במקצת את המראה האפרורי המאפיין את רוב קומפלקס מקדשי האנגקור. מקדש הבנטאי סארי ידוע לכל בזכות תבליטי האבן המרשימים אשר עוצבו בידי אומן עדינות. יש אשר הכתירו אותו כ"יהלום שבכתר" מבחינת האומנות הח'מקית שבתבליטי האבן העדינים, המדויקים והמרשימים שבו.

מקדש טה פרום (Ta Prom)- מקדש זה אשר נבנה בתור מקדש בודהיסטי נראה כמט לפול. הצמחייה העבותה העוטפת כמו מאיימת למוטט את המבנים המרשימים המרכיבים את המתחם. שורשי העצים העבותים מסובכים בין חומות האבן והמבנים השונים. המבקר במתחם הטה-פרום יכול לזכות בחוויה ייחודית בה הוא רואה מקדש באופן הדומה מאוד לדרך שבה נראו כל יתר המקדשים המפוארים בעת גילויים על ידי משלחות הצרפתים הראשונות של המאה ה-19. כיום המבנה עובר עבודות תחזוקה ושימור על מנת שלא ימשיך להתמוטט ויקרוס על המבקרים אבל התחושה בעת הביקור במקום שמדובר ללא ספק במשהו מאוד ראשוני ואוטנטי.

באנטה סאמריי (Banteay Samrei)- מדובר באחד המקדשים הפחות מתויירים באזור, הוא מצוי בכביש המחבר את מרכז קומפלקס המקדשים עם מקדש הבאנטי סארי המרוחק מעט יותר. במקום יש לא מעט תבליטים מרשימים אך ייחודו הוא בעיקר בהיותו שקט יותר מיתר המקדשים. בעוד בביקורכם באנגקור וואט ודומיו המפורסמים תצטרכו להתחכך בהמוני תיירים הגודשים את האתרים מידי יום במקדשים המרוחקים יותר תוכלו ליהנות מסיור שקט ושליו יותר, ליהנות מהדממה המקיפה את המקום ולהאזין לקולותיו של הג'ונגל המרשים העוטף את המקדשים המפוארים הללו.

הוסף תגובה