הר ראשמור, ארצות הברית – Mount Rushmore

הר ראשמור, ארצות הברית – Mount Rushmore

הר ראשמור במדינת דקוטה הדרומית הוא אחד מסמליה המפורסמים של האומה האמריקאית, הוא אנדרטה עצומת מימדים הכוללת חציבה בסלע גרניט של ארבעה פסלי ענק המנציחים את ארבעת נשיאי ארצות הברית אשר נחשבים לאבות המייסדים של האומה האמריקאית וכמשפיעים ביותר ב-150 שנותיה הראשונה.

הר ראשמור – מידע כללי
הר ראשמור הוא ללא ספק אחד מהאתרים המזוהים ביותר עם האומה האמריקאית ואחד הסמלים החשובים ביותר המסמלים את ארצות הברית. משובר למעשה על מעין אנדרטת זיכרון החצובה כולה בהר השוכן בסמוך לעיירה קינסטון במדינת דקוטה הדרומית ונחשב לאנדרטה לאומית בעוד השטח העוטף אותו מוגדר כפארק לאומי שמור.

האנדרטה הייחודית היא למעשה חציבה בסלע של ארבעה פסלי ראש ענקיים של ארבעת הנשיאים הגדולים והחשובים בהיסטוריה האמריקאית ב-150 השנים הראשונות לכינונה. בין הפסלים ניתן לזהות את ראשיהם של ג'ורג' וושינגטון נשיאה הראשון של ארצות הברית והמכריז על הקמתה, תומאס ג'פרסון נשיאה השלישי של ארצות הברית ומחבר הכרזת עצמאותה, אברהם לינקולן נשיאה ה-16 של ארצות הברית שהיה לסמל בשל הכרזתו על ביטול העבדות ותאודור רוזוולט נשיאה ה-26 של ארצות הברית. גובהו של כל אחד מן הפסלים הוא כ-18 מטרים בעוד השמורה כולה משתרעת על פני 5 קילומטרים רבועים.

הר ראשמור- על בניית האנדרטה
הר ראשמור הוא למעשה חלק משרשרת הגבהות השחורות המצויות במדינת דרום דקוטה. ההר היה ידוע ומוכר לשבטים האינדיאנים שחיו במקום במשך מאות שנים עוד בטרם הוחלט על הקמת האנדרטה בתחילת המאה ה-20. יש הסוברים שהאינדיאנים ייחסו להר מעמד קדוש ולשרשרת ההרים שהו נכלל בה העניקו את השם "ששת הסבים". בשנת 1885 הוחלט להסב את שמו של ההר להר ראשמור על שם צ'ארלס ראשמור שהיה עורך דין ידוע ממדינת ניו יורק.

הרעיון להקים אנדרטה לכבודם ולזכרם של האבות המייסדים של האומה האמריקאית נהגה לראשונה בשנת 1923 משיקולים תיירותיים בעיקר של העלאת הפופולאריות של אזור הגבעות השחורות בפרט ומדינת דקוטה בכלל. המשימה הוטלה על האדריכל האמריקאי הנודע גאסטון בורגלם אשר החליט לפסל ולחצוב באבן פסלים של ארבעת הנשיאים האמריקאים שלדעתו ולדעת רבים נחשבים האבות המייסדים של ארצות הברית וזאת בשל תרומתם להרחבת שטחה של הרפובליקה ולעיצוב האומה האמריקאית ב-150 שנותיה הראשונות.

הנשיאים שנבחרו כאמור הם ג'ורג' וושינגטון אשר הכריז על עצמאותה של ארצות הברית, אברהם לינקולן שסילק את העבדות, תומאס ג'פרסון שבימיו הוכפל שטחה של ארצות הברית ותיאודור רוזוולט שתרם להקמת שירות הפארקים הלאומיים. לאחר אישור הקונגרס החלו העבודות במרץ בשנת 1927 ונסתיימו בשנת 1941 עם השלמת חציבתם של ארבעת הפסלים.

בתוכניתו המקורית של האדריכל יועדו פסלי הנשיאים לכלול את ראשם ואת חזם, אך מאילוצי
תקציב צומצמה התוכנית והוחלט לחצוב בסלע הגרניט רק את ראשם.

הר ראשמור- תיירות
מאז פתיחתו לקהל הרחב עברה אנדרטת ראשמור לא מעט מתיחות פנים במטרה להנגיש אותה לאלפי התיירים שגודשים את המקום ולהפכה לפארק לאומי המגולל את סיפורה של ארצות הברית ושל אבות האומה. בסוף שנות ה-90 של במאה ה-20 נחנך במקום היכל גדול ובו מסמכים חשובים והסיפור ההיסטורי על הקמתה של ארצות הברית, כמו גם קיצור תולדות חייהם של הנשיאים שדיוקנם נחקק בסלע.

במקום הוכשרו מסלולי הליכה נפלאים ואזורי תצפית על המונומנט הייחודי. בכניסה לפארק הלאומי תעברו בשדרת הדגלים ובה 50 דגלי מדינות המרכיבות את הפדרציה של ארצות הברית, אין ספק שזו יופי של הזדמנות לתרגל את עצמכם ואת בני המשפחה ולהכיר את כל המדינות החברות בארצות הברית (תמיד תגלו מדינות חדשות שלא ידעתם על קיומן).

הטיילת הנשיאותית היא שביל מקסים שהוכשר עבור התיירים וצופה לכיוון ההר, הוא עובר באזור מיוער של עצי אורן ומגיע סמוך מאוד למרגלות ההר עצמו.

מוזיאון לינקולן אף הוא חלק מן הפארק והאנדרטה. במקום מוצגת תערוכה על ההיסטוריה של בניית ההר ואף מוצג סרט דוקומנטארי על האנדרטה ותהליך העבודה.

בשעות הערב מואר ההר למספר שעות על ידי פרוג'קטורים מיוחדים המשווים לו מראה מרהיב גם בשעות החשיכה.

במקום התפתחה כמובן תעשיית תיירות שלמה שסובבת את העיסוק בהר כאחד מהסמלים לאומה האמריקאית. כמובן שתוכלו למצוא כאן שפע של מזכרות, גלויות ושאר חפצים שימושיים יותר ופחות ועליהם מזכרת מביקורכם באתר המרהיב.

 



הוסף תגובה