ניו מקסיקו, ארצות הברית – New Mexico

ניו מקסיקו, ארצות הברית – New Mexico

ניו מקסיקו, אחת המדינות הגדולות ביותר והשוממות ביותר בארצות הברית, מזמינה את כל חובבי ההרפתקאות, אוהבי המרחבים הגדולים והנוף המדברי הפראי לחוויות עוצרות נשימה של מפגש טבע ונוף. המדינה ההיספאנית הגדולה ביותר בארצות הברית בעלת תרבות מרתקת של מפגש בין אמריקאיות, מקסיקניות ספרדיות ולא מעט השפעות אינדיאניות מסורתיות יוצרות מארג מרגש של תרבויות ניחוחות וצבעים.

ניו מקסיקו – כרטיס ביקור
שם: ניו מקסיקו
מדינה: ארצות הברית
עיר בירה: סנטה פה
העיר הגדולה ביתר: אלבקרקי
שטח: 315,000 קמ"ר
אוכלוסייה: 1,819,000 נפש
מטבע: דולר אמריקני
שפה: אנגלית, ספרדית ומגוון שפות אינדיאניות מקומיות

ניו מקסיקו – מידע כללי
ניו מקסיקו היא מדינה החברה בחבר המדינות של ארצות הברית הממוקמת בדרום מערב יבשת צפון אמריקה. המדינה היא החמישית בשטחה מבין כל מדינות ארצות הברית, אך אוכלוסייתה מעטה ביחס לשטחה העצום מה שהופך אותה לאחת המדינות הפחות צפופות בארצות הברית. במהלך ההיסטוריה שלטו באזור האימפריה הספרדית, שלטונות מקסיקו ולימים הפכה ניו מקסיקו להיות המדינה ה-47 בפדרציה של ארצות הברית. נוכחותם של האינדיאנים מורגשת במקום וקהילה רבה של אינדיאנים עדיין מתקיימת בשטחי המדינה. השפעות ספרדיות ואינדיאניות אלו ניכרות במדינה ומהוות מאפיין חשוב שלה הן מבחינה תרבותית והן מבחינת האוכלוסייה ההיספאנית הגדולה שבה. מבין כל מדינות ארצות הברית זוהי המדינה בה הריכוז ההיספאני הגדול ביותר מה שהופך את האנגלית והן את הספרדית לשפות רשמיות בשטחה. בריתה של המדינה היא סנטה פה, בה מרוכזים כל מבני השלטון והמשטר המדינתיים והפדראליים של המדינה אם כי העיר הגדולה ביותר בה היא אלבקרקי.

ניו מקסיקו – התמצאות וגיאוגרפיה
מדינת ניו מקסיקו הממוקמת בדרום מערב ארצות הברית גובלת באוקלהומה, בטקסס, באריזונה בקולוראדו וביוטה. מרחביה של המדינה רבים ושטחים נרחבים בה מכרזים כשמורות טבע. המרכזים העירוניים במדינה קטנים יחסית לשטחה וקיימים בה הרבה פארקים בהם מתקיימים בשטחים של אינדיאנים המנהלים אורח חיים מסורתי. הטופוגרפיה של ניו מקסיקו היא שממה צחיחה רחבת ידיים. מי שאוהב את פני הנוף המדברי ירגיש בניו מקסיקו בבית ויחווה חוויה עוצמתית ופראית. המישורים האינסופיים של ניו מקסיקו טומנים בחובם נופים בתוליים עוצרי נשימה של הרי שולחן עם ראשים קטומים המתנשאים לגבהים בינות המישורים הצחיחים ורחבי הידיים. השממה של ניו מקסיקו היא סוד קסמה ולאלו שאוהבים את המרחבים הפתוחים תהיה היא ממש כגן עדן.

ניו מקסיקו – תרבות
ניו מקסיקו היא אחד המרכזים החשובים לשימור המורשת האינדיאנית הקיימים כיום בארצות הברית. בשל קהילת האינדיאנים המשגשגת החיה פה מזה שנים רבות (יש המתארכים את הגעתם של האינדיאנים לאזורים אלו לתקופות פרה-היסטוריות מוקדמות מאוד). האינדיאנים של ניו מקסיקו חיים בשבטים ובקהילות המסורתיות כאשר מקום מושבם הוגדר על ידי הממשל המקומי והפדראלי כשמורות טבע ופארקים הראויים לשימור. לאוהבי הטבע המדברי ניתן לקיים כאן טיולי ג'יפים ומסעות במרחבים העצומים של ניו- מקסיקו, להתרשם מאורח החיים האינדיאני הייחודי ואף לקחת חלק במסורות האינדיאניות העתיקות.

במרכזים העירוניים של ניו מקסיקו מתקיימת כאמור קהילה היספאנית עשירה. ההשפעות של הכיבוש הספרדי והמקסיקאני ניכרות כאן בצורה מכרעת מבחינה תרבותית. האוכל, התרבות, השפה ומנהגי המקום כמו גם מקומות הבילוי כולם בסגנון ספרדי. מגוון מסעדות היספאניות, מקסיקאניות וספרדיות יציעו תפריט מטבח ספרדי עשיר על כל המשתמע מכך, אווירה תוססת ברוח המוסיקה הספרדית.

ניו מקסיקו – מה לראות ומה לעשות?
סנטה פה (Santa Fe)- על אף שאינה העיר הגדולה ביותר בניו מקסיקו, היא זכתה להיות בירתה הצבעונית והססגונית של ניו מקסיקו. העיר נוסדה אי שם בשנת 1607 ונחשבת לאחת הערים העתיקות ביותר בארצות הברית. בעיר ניתן לבקר בקפלת סאן מיגואל הנחשבת לכנסייה העתיקה ביותר בארצות הברית אשר נוסדה בשנת 1610. העיר ממוקמת בגובה רב של 2000 מטרים מעל פני הים מה שהופך אותה לבירה הגבוהה ביותר בארצות הברית. פירוש שמה של העיר "אמונה קדושה" ואכן האמונה העתיקה ניכרת בה. בסנטה פה אווירה ייחודית המשלבת את התרבות האמריקאית עם ניחוחות היספאנים, מקסיקנים ואינדיאנים. המקומיים לבושים תמיד לפי מיטב המסורת מה שהופך את הביקור בסנטה פה לביקור ססגוני, צבעוני ומרהיב.

אלברקרקי (Albuquerque)- העיר הגדולה ביותר בניו מקסיקו המכילה קרוב לחצי מליון תושבים. העיר שוכנת על גדות נהר הריו גראנדה וממוקמת ממערב לרכז הרי הסנדיה. העיר שנוסדה בראשית המאה ה-18 על ידי הספרדים בנויה עד היום על פי המסורת הספרדית המוכרת לבניית הערים והיא בניית כיכר מרכזית (פיאצה) בלב העיר והקפתה ברחובות, בתי ממשל כנסיות ומבני מגורים. במרכז העיר בכיכר המרכזית שוכן כיום מוזיאון המגולל את ההיסטוריה של העיר ושל ניו מקסיקו כולה. בחודש אוקטובר מידי שנה מתקיים בה פסטיבל כדורים פורחים בינלאומי, אז מגיעים לכאן מטיסי כדורים פורחים מכל העולם ושמי אלברקרקי נצבעים בשלל צבעים מרהיבים של כדורים פורחים במגוון גדלים, צבעים וצורות.

רוזוול (Roswell)- אחת הערים המסתוריות יותר בארצות הברית היא העיר רוזוול המתהדרת בשלל אגדות אורבאניות הקושרות את שמה בהיסטוריה של חקר העב"מים התיקשור עם עולמות רחוקות והמפגש עם חייזרים וחוצנים. ראשיתן של כל האגדות האורבאניות הללו הם בחודש יולי 1947 אז על פי עדותו של חוואי מקומי התרסק במקום עצם בלתי מזוהה שדמה לחללית והשאיר אחריו פסולת והריסות של חומרים בלתי מזוהים. לאחר מכן החלו להיות מופצות שמועות על כך שהממשל האמריקאי לקח בשבי מספר גופות של חוצנים, תיאוריות קשר וקונספירציה המגוללות אגדות על קשרים שבין הממשל האמריקאי לעולמות רחוקים, ניסויים בבני אדם ועוד מיני פנטזיות אשר הפכו את העיירה הקטנה והמנומנמת למוקד עלייה לרגל לכל מי שחייזרים בנפשו. המונים נוהרים למקום ההתרסקות שהפך להיות אתר תיירותי לכל דבר תוך ניסיון להוכיח את קיומם של החייזרים ושל ישויות בעולמות מקבילים. תוכלו גם אתם להגיע אל העיר ולקוות שאול אתם תוכלו לשפוך אור חדש על הפרשה המסעירה של שנות ה-50.

 





הוסף תגובה