אלסקה, ארצות הברית – Alaska

אלסקה, ארצות הברית – Alaska

אלסקה היא הגדולה שבמדינות ארצות הברית. אל ששטחה עצום האוכלוסייה בה מצומצמת דבר המותיר מרחבים עצומים של טבע פראי, עולם חדש הנפרש מול פני התיירים המשתאים המגיעים לנופי בראשית הבתוליים של אלסקה על מנת לראות את יופי העולם הטבעי- זה שטרם נכבש בידי האדם הלבן ועוצב ברוחו. אלסקה נראית כ"מגרש המשחקים של אלוהים" מקום שבו הרשה לעצמו להתפרע ולהשתעשע במגוון צורות נוף מרהיבות ובתנאי אקלים קיצוניים. כאן תוכלו לחזות בקרחונים נפלאים, שדות קרח רחבי ידיים ובעלי חיים שעד לביקורכם באלסקה זכיתם לראות רק בתצלומים או בסרטי טבע בערוץ הנשיונאל ג'יאוגרפיק. אז קדימה קחו מעיל (או שניים) כפפות וצעיף ובואו לבקר במדינה הקפואה בתבל!

אלסקה – כרטיס ביקור
שם: אלסקה
מדינה: ארצות הברית
עיר בירה: ג'ונו
שטח: 1,717,854 קמ"ר
אוכלוסייה: 683,000 נפש
מטבע: דולר אמריקאי
שפה: אנגלית ושפות ילידיות של בני המקום.
שעון: השעון המקומי באלסקה מאחר את שעון ישראל ב-11 שעות

אלסקה – מידע כללי
אלסקה היא המדינה הגדולה ביותר מבחינת שטח בארצות הברית. מאז הצטרפותה לאיחוד בשנת 1959 היא ממוקמת במקום ה-1 מבחינת השטח אך במקום ה-47 מבחינת דלילות האוכלוסייה.
היא ממוקמת בקצה הצפון מערבי של יבשת צפון אמריקה צפונית מערבית לקנדה. על אף הקשר הפדראלי שלה עם ארצות הברית היא אינה צמודה ליתר הפדרציה ומנותקת ממנה מבחינה יבשתית על ידי קנדה החוצצת ביניהן. הבירה ג'ונו מנותקת מבחינה יבשתית מיתר המדינה וניתן להגיע אליה או דרך הים או באמצעות כלי טיס. אלסקה עצמה נפרשת על פני ארכיפלג אלכסנדר והיא מעין רצף של איים באזור הקרח הצפוני של יבשת צפון אמריקה.

אלסקה- סביבה וגיאוגרפיה
אלסקה היא מדינה רחבת ידיים, אפילו מקור השם שלה נגזר מהמילה: "יבשת גדולה" בשפות הילידיות של בני המקום. אם מחלקים את כמות השטח במספר התושבים נראה שלכל אחד מתושביה של אלסקה יש לפחות 3 קמ"ר במיוחד עבורו מה שמותיר מרחבים עצומים של טבע פראי וקסום, קרחונים עוצרי נשימה ונופים של טבע בתולי באווירה של מראה בראשית. אלסקה מלאה בבעלי חיים וחיות בר ייחודיות אשר מותאמות וחיות בעיקר באזורים בעלי תנאי אקלים קיצוניים כבאלסקה. ניתן למצוא כאן בעלי חיים ימיים ייחודיים האופייניים לאקלים קוטבי בשל קרבתה של אלסקה לקוטב הצפוני, דובי קוטב, איילים קוראים ושאר מיני דגים החיים רק באזורים נידחים אלו. מבחינה טופוגרפית באלסקה נמצאת פסגת הר מיקינלי שהוא ההר הגבוה ביותר ביבשת אמריקה הצפונית והפעילות הגעשית והטקטונית בה אינטנסיבית מה שגורם להימצאות של לא מעט הרי געש פעילים באזור ולפעילות תת קרקעית גועשת שמובילה לרעידות אדמה תכופות.

אלסקה – תחבורה
כמו כל הדברים באלסקה גם התחבורה בה אינה שגרתית. אמצעי התחבורה השכיחים ביותר באלסקה הם מעבורות, ומטוסים קלים של טיסות פנים. בשל מרחביה העצומים והנידחות של האתרים והמקומות בהם רוב התיירים רוצים לטייל אמצעי התחבורה הנוח ביותר הוא באמצעות טיסות פנים המקשרות את מרכזיה השונים של אלסקה כמו גם מטוסים קלים הניתנים להשכרה (אופציה יקרה, אך לא כפי שאתם מדמיינים). בנוסף את אזוריה השונים של אלסקה המבודדים מבחינה ימית מקשרים קווים של מעבורות השטות מספר פעמים ביום ובתוככי המרכזים העירוניים של הערים הגדולות ישנה גם תחבורה יבשתית ענפה ומפותחת של אוטובוסים. הרכבת של אלסקה מקשרת בין האזורים היבשתיים והיא אמצעי תחבורה מהיר, לא כל כך זול אך מרהיב ביופיו. נסיעה ברכבת של אלסקה היא חוויה תיירותית כשלעצמה, כאשר מבעד לחלון ניבט נוף מרהיב של שדות הקרח והקרחונים המדהימים של אלסקה.

אלסקה – אקלים ועונות תיירות
העונות הטובות ביותר לטיול באלסקה הם ה"קיץ" ו"עונות המעבר". שימו לב שהמושג "קיץ" מקבל באלסקה אינטרפרטציה חדשנית מאחר ופשוט ב"קיץ" לא חם באלסקה אלא פשוט לא כל כך קר. הטמפרטורות בחודשים יוני-אוגוסט באלסקה הם מהנוחות ביותר לאורך כל השנה דבר שהופך את החודשים הללו לעונת התיירות המועדפת. אז כמות המשקעים נמוכה יחסית ושעות האור באלסקה מגיעות כמעט ל-24 שעות ביממה. לעומת זאת בעונת החורף הטמפרטורות צונחות עמוק מתחת לאפס, כבישים רבים נחסמים וברוב שעות היום המדינה שרויה בחשיכה. כמי שאינם מותאמים לתנאי האקלים הקוטביים עשו לעצמכם טובה והגיעו לאלסקה בעונת התיירות שלה או בעונות המעבר שהם חודשים מאי (אביב) וספטמבר (סתיו) אז הטמפרטורות מתחילות לרדת, אך עדיין ניתן לבקר ולטייל ברוב אתרי התיירות המפורסמים של אלסקה.

אלסקה – מה לראות ומה לעשות?
התרבות של בני הילידים שחיו באלסקה מימי קדם הופכים את אלסקה לפנינה תרבותית השונה אמוד מהאווירה ומאורח החיים של ארצות הברית אליה משתייכת המדינה לפכות מבחינת המשטר הפדראלי שבה. על אף שכיום ניתן למצוא באלסקה לא מעט אזורים עירוניים (לשם השוואה עיר הבירה של ג'ונו בת 31,000 נפש בלבד!) עדיין נמצאים בה אזורים כפריים בהם חיים הילידים בני השבטים שמקיימים אורח חיים מסורתי כבר מאות ואלפי שנים במקום. בני שבטים אלו מצטיינים במלאכות יד ובעיבוד החומרים הטבעיים שניתן למצוא בטבע והפיכתם למוצרי נוי, תוצרי תרבות של אומנות ומלאכה ייחודיים המצביעים על התמזגות עם הטבע ומיצוי מקסימאלי של המתנות שקיבלו מהטבע. סיורים שניתן לערוך באזורי המגורים של שבטי הילידים מגלים עולם הולך ונעלם של חיים הרחוקים מן התרבות המערבית שנות אור. הילידים חיים בבתים מסורתיים המעוצבים בסגנון ילידי, ניתן למצוא פסלים שונים המעוצבים בסגנון הטוטם המתאים גם לתרבות האינדיאנית שרווחה ברחבי אמריקה הצפונית בטרם הגיעה אליה האדם הלבן.

הטבע הוא האתר התיירותי ביותר ברחבי אלסקה, עשרות רבות של שמורות טבע, מסלולים אתגריים המציעים שלל נופים נפרשים בפני המטייל באלסקה והוא רק צריך לבחור. פארקים התוחמים שמורות טבע נפלאות בהן ניתן לצאת למסלולים של טיולים קפואים ברגל, לכבוש פסגות מושלגות, לצאת לטיול בעקבות לווייתנים, לצפות בבעלי החיים הייחודיים באזור אלו רק חלק מהאטרקציות הטבעיות שמציעה המדינה הקפואה ביותר בארצות הברית.

בגלל מיקומה הקוטבי אלסקה נהנית מתנאים וחלוקת שעות בין יום ולילה כמו בקטבים. לפיכך היא מחולקת לעונה המוארת ולעונה החשוכה. בחודשי הקיץ נהנית אלסקה משעות אור לאורך כל היום. כך בשיאה של העונה ביום הכי ארוך השנה מגיעה אלסקה למצב שבו 23 שעות מתוך 24 שעות היממה מוארות דבר שאף נחגג בפסטיבל מיוחד המציין את המאורע החגיגי בשלל פעילויות שחוגגות את ה"אור הנצחי". לעומת זאת בעונת החורף החשוכה לאורך כל שעות היום שורר חושך ואפילה באלסקה והתושבים חיים בה בחושך כמעט תמידי לאורך כחצי שנה.

רוב החגים והפסטיבלים של אלסקה, כמו גם חגי הילידים מתרכזים כמובן בתקופה המוארת בעונת הקיץ, היא גם העונה התיירותית יותר באזור הן מבחינת מזג האוויר, והן מבחינת שעות היום המוארות. בולטים בין שלל הפסטיבלים הפסטיבל של היום הארוך ביותר (21 ביוני) וחגיגות ה-4 ביולי, יום העצמאות של ארצות הברית. המקומיים יוצאים בשלל חגיגות ייחודיות המתקיימות על פי אורח החיים המסורתי של בני המקום. אל תצפו כאן לחגיגות אמריקאיות טיפוסיות נוסח "ארצות הברית הקלאסית" אלא לחגיגיות שבטיות וילידיות הרבה יותר כמו תחרויות השלכת גרזים וכדומה.

אלסקה – אתרים מרכזיים
אנקורג' (Anchorage)- אנקורג' היא העיר הגדולה ביותר באלסקה, מתרכזים בה למעלה ממחצית האוכלוסייה המתגוררת במדינה כולה והיא מהווה מרכז חיים לאומי, כלכלי, ותרבותי עבור תושבי אלסקה רבים המגדירים את עצמם כעירוניים. על אף מרכזיותה היא אינה נחשבת הבירה ואף זוכה ליחס אמביוולנטי מצד תושבי אלסקה המסורתיים. תושבי אלסקה ה"קלאסיים" אלו הרגילים לחיות את חיי הקוטב, לחיות אורח חיים כפרי ומסורתי לא אוהבים את אנקורג' וטוענים שהיא אינה מותאמת ואינה מבטאת את החיים ואת התרבות של אלסקה האמיתית. אנקורג' להבדיל מחלקים נרחבים באלסקה היא עיר מערבית לכל דבר עמוסה במרכזי קניות, שוקים, קניונים, אטרקציות לתיירים, גורדי שחקים, עומסי תחבורה ותחבורה מרושתת ושוקקת. לפיכך היא חביבה על תיירים מערביים שרוצים למצוא פיסת ציביליזציה בלב הטבע הפראי של אלסקה. לא ניתן שלא להגיע לאנקורג' מאחר ובסמוך לו ממוקם שדה התעופה הבינלאומי שלאלסקה בו נוחתות טיסות ממגוון יעדים בעולם ובארצות הברית. ביקור באנקורג' הוא אומנם לא ביקור באלסקה ה"אמיתית" לפחות אם תשאלו את תושבי המקום, אך בשל מרכזיותה של העיר והיותה צומת דרכים חשוב לא ניתן, ואף לא כדאי לוותר על ביקור בה.

ג'ונו (Juneau)- ג'ונו היא עיר הבירה של אלסקה. בניגוד לאנקורג', ג'ונו ראויה ומתאימה תרבותית להיות בירתה של אלסקה. היא אינה העיר הגדולה ביותר (אלא מדורגת במקום השלישי בלבד), אך מיקומה ואופי החיים בה מבטאים בצורה טובה את אורח החיים האלסקאי המסורתי. ג'ונו ממוקמת על אי ומבודדת מכל דרכיה היבשתיות של אלסקה. לא ניתן להגיע לג'ונו באופן יבשתי אלא רק בדרך ימית באמצעות מעבורות או סירות או דרך האוויר באמצעות כלי טיס שונים. ג'ונו המבודדת יושבת בלב שורה של קרחונים ופיורדים מרהיבים ולכן מהווה בסיס יציאה למגוון טיולי טבע המקיפים אותה. ג'ונו היא עיר אלסקאית קלאסית ותיירים רבים מוצאים אותה אטרקטיבית מאוד לצורך ביקור בה וכבסיס יציאה לטיולי יום ולטרקים מרהיבים המקיפים אותה בנוף הפראי והעוצר נשימה הנשקף מכל אחד מפינות העיר.

חצי האי קנאי (Kenai Peninsula)- אזור זה הוא אחד האזורים המתורים והאהובים ביותר באלסקה הן על ידי תושביה ותיירות הפנים והן עלי ידי תיירות החוץ המגיעה מחוץ למדינה (בין אם ממדינת ארצות הברית האחרות ובין אם מיתר מדינות העולם). אזור חצי האי קנאי הוא "ארץ ההרפתקאות של אלסקה". מדובר על אזור עצום של 14 אלף קמ"ר המציע מגוון אטרקציות טבעיות ושלל פעילויות שמציגות את אלסקה במיטבה- כארץ של הרפתקאות פראיות, חוויות מרהיבות של מפגש עם נופים שלא רגילים לראות כל יום ותחושה של ביקור במרגש המשחקים של אלוהים. אזור חצי האי ממוקם כ-70 קילומטרים מהעיר אנקורג' והתחבורה אליו וממנו נוחה מאוד ועל כן רבים מגיעים לנפוש במקום. ניתן לחוות באזור את אלסקה האמיתית, לבקר בשדות קרח, לחזות בקרחונים ופיורדים מרהיבים לעשות טיולי קמפינג במגוון פארקים המציעים סידורי לינה בטבע ולחזות במגוון בעלי החיים המרהיבים המסתובבים בגן החיות המרהיב הטבעי הזה באחד האזורים הייחודיים והיפים ביותר באלסקה.

סיטקה (Sitka)- אחת הערים היפות ביותר באלסקה היא העיר סיטקה. העיר שזכתה למיקום האידיאלי "מול הים" צופה במקרה זה על האוקיינוס השקט רחב הידיים המרהיב באזור וממוקמת ממש למרגלותיו של הר אג'קאם שהוא הר געש כבוי עצום מימדים. המיקום והיופי של סיטקה נראה כאילו נוצרה באגדות. ברחבי סיטקה ניתן לצאת לטיולים במגוון מסלולים המקיפים אותה, אך ייחודיותה הוא לא רק בנופים המרהיבים שבה אלא גם במורשת התרבותית וההיסטורית שהצליחה להשתמר בה לאורך השנים. בסיטקה השכילו לשמר את התרבות המקומית והשבטית שרווחה במקום וניתן לבקר במוזיאון שלדון ג'קסון האוצר בו מוצגים ותוצרי תרבות המגוללים את חיה של התרבות השבטית שרווחת במקום. בסמוך לשפת הים ניתן לצאת לסיור מרהיב בין 15 עמודי טוטם מעוצבים ומרהיבים ביופיים ששימשו לאורך שנים את הקהילות השבטיות ובני הילידים של המקום. סיטקה היא גן עדן של מקום בו הזמן עצר מלכת והחיים משתמרים כשהיו בעבר.

 






הוסף תגובה