אנטליה, טורקיה – Antalya

אנטליה, טורקיה – Antalya

אנטליה היא למעשה בירת הנופש של הישראלים בטורקיה. אך לומר את האמת ניתן לשמוע באנטליה יותר עברית מאשר טורקית או ערבית והישראלים גודשים את רחובותיה וסמטאות העיר העתיקה בהמוניהם בעונת הקיץ.

התורכים למדנו להכיר את אהבותיהם של הישראלים ושמחים לספק להם כל שירצו (תמורת כסף כמובן). הרוכלים יפנו אליכם בעברית צחה (לעיתים אפילו יותר משופשפת משלכם) שלטים בעברית יקדמו את פניכם כמעט בכל מקום והמחירים יאמירו לגבהים חדשים כי כולם יודעים שהישראלי אוהב לקצץ את המחיר שמציעים לו לפחות ב-50%.

אזור מלונות הפאר של אנטליה ניצב לו בסמוך לעיר עתיקת היומין עם היסטוריה התיישבותית של למעלה מאלפיים שנה. רבים נשארים במלון ומעדיפים את "צוות הבידור" ומשחקי הבריכה על טיול בעיר העתיקה המרשימה של אנטליה ואנו אומרים: אל דאגה! ארוחת הצהריים תחכה, והפנקייק של הבוקר יהיה גם מחר, צאו לראות גם מה יש לאנטליה להציע מעבר לבית המלון המפנק שלכם.

אנטליה- כרטיס ביקור

שם: אנטליה
מדינה: טורקיה
אוכלוסייה: 775,000 נפש
מטבע: לירה טורקית חדשה
חשמל: 220 וולט
שעון: השעון בטורקיה הוא בדיוק כמו השעון בישראל
אקלים: מזג האוויר של אנטליה שהיא עיירת נופש לחוף הים התיכון בדרום טורקיה דומה מאוד לזה השורר בישראל ואופיין כאקלים ים תיכוני. הקיץ חם מאוד ולח ואילו החורף לא קר באופן קיצוני ועל כן עונת התיירות באנטליה מקבילה לזו שבישראל.

אנטליה- קצת היסטוריה

את ההתיישבות הראשונית באזור אנטליה ניתן לאמוד בתקופות קדומות מאוד ועידנים פרה- היסטוריים קדומים. במקום ישבו בני אדם שבתחילה גרו בהרים ובמרוצת השנים החלו לרדת לכיוון החופים ולדרום היבשת לשפת הים התיכון.

תחילת ההיסטוריה הרשמית של אנטליה כעיר היא בשנת 159 לפנה"ס אז הקים אותה המלך אטלוס השלישי שהיה מלך ממלכת פרגמון וקרא לה על שמו- "אטאליה". העיר הוקמה בהסכמתם של שליטי האימפריה הרומית ששלטה אז באזור טורקיה כולה. במאה הראשונה לספירה הייתה אנטליה וחופיה זירת התכתשות לשודדי ים וממנה יצאו הלוחמים על מנת להלחם בשודדים ולהרחיקם מאזור האימפריה הרומאית.

האימפריה הרומאית הרחיבה מאוד את אנטליה ועשתה אותה לעיר מרכזית באימפריה בייחוד בשל מיקומה לחוף הים התיכון והיותה ממוקמת על דרך המסחר. הרומאים הרחיבו בה את הדרכים סללו בה כבישים והיא זכתה למעמד של עיר חשובה. כל אלה נחרבו ברעידת אדמה קשה שידע באותה התקופה.

עם עליית הנצרות שגשגה אנטליה. הנוצרים שנכנסו אליה השמידו את כל המבנים הפאגאניים שהיו קיימים בה, הקימו בה כנסיות ואף הקיסר אדריאנוס בנה בה את "שער אנדריאנוס" המפואר. המוסלמים תקפו פעם אחר פעם את אנטליה בניסיון להשתלט עליה, מה שהצריך מקיסרי האימפריה השולטת לבצר אותה ולהקיפה בחומה.

החל מהמאה ה-15 עם התרחבות האימפריה העותומאנית שלטו באנטליה המוסלמים שלטון ארוך ימים שנמשך עד המאה ה-19, ימי שקיעת האימפריה העותומאנית וצמצום שטחיה באופן ניכר.

לאחר מלחמת העולם הראשונה כבשה את אנטליה איטליה ושלטה בה כשנתיים. לאחר נסיגתה של איטליה, עם הקמתה של טורקיה בשנת 1923 סופחה אנטליה לשטחה של טורקיה העצמאית שזה עתה קמה.

החל משנות השבעים של המאה העשרים החלו לפתח הטורקים את כל אזור החופים הדרומיים של המדינה תחת השם: "הריביירה הטורקית" ואנטליה זכתה למעמד של העיר הגדולה ביותר בריביירה. הוקם בה טרמינל תעופה שהחל להביא אליה תיירים רבים ולאחר ההצלחה הכבירה שידע האזור הוקם בה טרמינל נוסף וכיום נהנית אנטליה מתיירות המונה מיליוני תיירים מידי שנה.

אנטליה- התמצאות

אנטליה היא למעשה עיר נמל לחופיה של הריביירה הטורקית הבנויה לשפת הים התיכון. אנטליה בנויה כיום סביב הגרעין הישן של העיר שסבב את הנמל העתיק של אנטליה. מהנמל עולות מספר סמטאות אל תוך פנים העיר. בסמטאות אלה נמצאות מגוון החנויות עם הסחורה הטורקית המסורתית. באזור העתיק הזה מצויים בתי מלון זולים והוסטלים במחירים שווי נפש. רוב אתריה המפורסמים של העיר (פרטים בהמשך) מצויים באזור העתיק של העיר ולא ברובע המלונות החדש המופרד מהעיר העתיקה על ידי אזור גומהרייט קדיסי.

מלונות הפאר של אנטליה, המזוהים איתה כעיר נופש, "בירת הריביירה התורכית", מצויים בחלקה החדש של העיר. מלונות מפוארים במחירים זולים יחסית הפועלים במתכונת של "כפרי נופש" או בשיטת "הכל כלול" מפנקים את הבאים אליהם בשירות וקבלת פנים "כיד המלך".

חופי הים של אנטליה עצמם אינם מומלצים או יפים כי היא למעשה עיר נמל עתיקה. לעומת זאת אם תרחיקו מעט מערבה (בנסיעה) תוכלו למצוא חופים יפים של הריביירה הטורקית הנפלאה.

אנטליה- מה לראות ומה לעשות?

לא נעים להודות, אבל רבים מגיעים לאנטליה במסגרת דילים ונופשונים של הרגע האחרון על מנת לרבוץ במלון, לראות הילדים משחקים משחקי בריכה עם צוות הבידור, את האישה עושה "אירובי בבריכה" ולהתמקד בבליסה מתמשכת של מיטב מעדני המלון במסגרת מתכונת "הכל כלול"- כי הרי כבר שילמנו…

אבל האמת שאנטליה היא הרבה מעבר למתחם המלון שלכם, ואם תאמינו או לא מעבר לנופה של הבריכה שלכם (תהא יפה וכחולה אשר תהא) מסתתרת לה עיר עתיקה ומעניינת עם מגוון אטרקציות תרבותיות וארכיטקטוניות, אתרי טבע וחופי ים נפלאים במרחק לא רב ואפילו שווקים וסמטאות צרות שם תוכלו להתמקח עם הסוחרים כאוות נפשכם.

אז עזבו לרגע את המלון, צאו לראות מה קורה מסביב- יש סיכוי שאפילו תאהבו את זה… (ואם לא חיזרו למלון שנמצא ממש קרוב, ואפילו עוד תספיקו להגיע לרחצה לילית…)

אז מה כדאי לראות?

מגדל השעון

מגדל השעון היה למעשה אחד ממגדלי השמירה שנבנו בחומת העיר. רוב המבנים העתיקים נהרסו ובניין זה נותר עומד על תילו. יחד עם זאת השעון הוא תוספת מאוחרת שנוספה במאה העשרים, בשנת 1915. באזור השעון ישנן מספר ספסלים בהם ניתן לנוח לאחר סיור בעיר העתיקה ולהשקיף על נופיה היפים של העיר.

הנמל של אנטליה

הנמל הוא למעשה טבורה של העיר העתיקה וזו למעשה הייתה הסיבה להקמתה דווקא באזור זה בתקופה קדומה לפני למעלה מאלפיים שנה. הנמל של אנטליה היה לאחד מהנמלים החשובים בעת העתיקה והמסחר בו שגשג לאורך כל תקופות ההיסטוריה.

היום הנמל הוא אטרקציה תיירותית לתיירים. עוגנות בו בעיקר סירות קטנות ויאכטות של עשירי טורקיה או אירופאים שהחליטו להגיע אל אנטליה דרך הים. לאורך הנמל בנויה טיילת עם בתי קפה ומרכזי בילויים הפעילים לאורך כל שעות היום אך בעיקר מתעוררים לחיים לעת ערב. במקום פועלות מספר סירות תיירותיות המציעות לתיירים שייט סביב הנמל ולאורך חופי אנטליה, חוויה המומלצת מאוד וגם עלותה לא יקרה מידי.

קאליצ'י- העיר העתיקה

העיר העתיקה של אנטליה מכונה בפי הטורקים "קאליצ'י" – בתוך החומה. באזור זה היה למעשה היישוב העתיק של אנטליה בטרם החליטו הטורקים להפכה לבירת הריביירה התורכית המשגשגת של היום ובנו את אזור בתי המלון וחופי הים. העיר שעד מלחמת העולם השנייה הייתה מוקפת לכל אורכה בחומה הייתה מרכז החיים של התושבים במשך מאות ואלפי שנים והיא מרכזת בתוכה את רוב האטרקציות התיירותיות והתרבויות שלה בתחום הארכיטקטורה המסחר והתרבות. העיר העתיקה הנפרשת לאורך סמטאות המובילות אליה מנמל אנטליה העתיק מלאה ברחובות צרים ובהם מסעדות, בתי קפה וחנויות בהם הסוחרים הטורקים מציעים לכם את מרכולתם. מאז שהחליטה ממשלת תורכיה בשנות ה-70 להפוך את המקום לאזור תיירותי החלה מלאכת השיפוץ והשחזור של בתיה העתיקים של העיר והסבתם למסעדות ולאזורי תיירות.

השוק הישן של אנטליה

השוק הישן של אנטליה ממוקם בשולי העיר העתיקה ומתפקד כשוק מסורתי לכל דבר והוא תמיד מלא ברוכלים ובקונים מקומיים ותיירים לאורך כל ימות השבוע. הסחורה מאוד מגוונת וכוללת ביגוד, ירקות, פירות תבלינים, מזכרות וכל שתחפצו לקנות. הסוחרים אדיבים מאוד, אך דעו שברגע שהם מזהים שאתם מישראל הם מקפיצים את מחיר הסחורה כי הם יודעים שאנחנו הישראלים אוהבים מאוד להתמקח על המחיר. ועל כן זו "מצווה" לקצץ להם את המחיר בלפחות 50%. עשו לעצמכם טובה ותתמקחו איתם, אך עשו זאת בחיוך ובאווירה טובה הסוחרים רואים בכך מסחר ובטח שלא "קרב".

המינרט המחורץ

המינרט המחורץ הפך במרוצת השנים לסמלה של העיר ומזוהה איתה מאוד. מדובר למעשה במסגד בעל מספר כיפות וצריחים שנבנה בתקופת הסולג'וקים בתחילת המאה ה-13. המינרט עצמו מתנשא לגובה של 28 מטרים ובסיסו בצורת מתומן הוא למעשה אחד המבנים המעניינים והמרתקים ביותר מבחינה ארכיטקטונית בעיר העתיקה. חלקו של המירנט נהרס ברעש האדמה שפקד את האזור ולאורך השנים שופץ מספר פעמים ואף ייעודו שונה מהמקור בו סופח לארמון הסולטן. בתקופה הביזנטית נהפך בידי הנוצרים לכנסייה ואילו בתקופה העותומאנית למסגד.

מפלי דודן

מפלי דודן הם פינת חמד של טבע הנמצאת מרחק של 14 ק"מ ממרכז העיר. המקום ידוע מאוד ואהוב על תושביה המקומיים של אנטליה ומכונה "מפלי דודן העליונים". מדובר במספר מפלים טבעיים הנשפכים מגובה של 20 מ' לבריכות יפיפיות. המים חצבו בסלע לאורך שנים וכיום מטיילים רבים יכולים לעבור במסלול מאחורי המפלים. חלקו השני של מפלי דודן נקרא "מפלי דודן התחתונים" והוא למעשה האזור שבו נשפכים המפלים אל הים התיכון בשצף קצף ובמחזה מרהיב. הנהרות הזורמים במרחק של עשרות קילומטרים מאנטליה נכנסים מתחת לאדמה וממשיכים לזרום מתחת לפני הקרקע ועולים פעמיים מעל פני האדמה, בפעם הראשונה יוצרים את מפלי דודן העליונים ובפעם השנייה יוצרים את מפלי דודן התחתונים אותם ניתן לראות באזור חופי לארה או באמצעות שיט אל מול חופי הים התיכון. לא תוכלו לפספס את עשרות סוכני התיירות שיקפצו אליכם עם הגיעכם לאנטליה שישמחו להציע לכם טיולים מאורגנים למפלי דודן הכוללים לעיתים אף שיט אל המפלים התחתונים.

שער אדריאנוס

שער אדריאנוס הוא למעשה שער שיש ענק שנותר כשער היחידי מתוך מספר שערים שהיוו כניסה לעיר העתיקה לפני שנים רבות. השער נבנה למעשה לרגל ביקורו של הקיסר אדריאנוס שהגיע לעיר במאה הראשונה לספירה. השער שמכיל שלוש קשתות שיש ענקיות עוצב בקפידה והוא מפואר ומרשים מאוד. שימו לב לרצפת האבן מתחתיו המחורצת בחריצי העגלות ששחקו אותה לאורך מאות השנים בהן דהרו אליה בכניסה לאנטליה. מומלץ להיכנס דרך השער ולהתחיל בו את הסיור בעיר העתיקה והמרשימה של אנטליה.

הוסף תגובה