איסטנבול, טורקיה – Istanbul

איסטנבול, טורקיה – Istanbul

בניגוד למה שרוב האנשים מאמינים, איסטנבול אינה בירת טורקיה, כלומר אם היינו מחשיבים את אלפי שנות ההיסטוריה שהפכו אותה לעיר המרכזית ביותר, הגדולה ביותר, והמרתקת בטורקיה היינו שמחים לכנות אותה הבירה, אך אנקרה גנבה לה את הבכורה במאה העשרים אחרי מאות שנים בהן כיכבה איסטנבול בתואר הבירה של האימפריה העותומאנית.

שנים של כיבושים, אימפריות שקמו ונפלו ושליטים שהתחלפו הותירו באיסטנבול שרידים היסטוריים מרשימים של תרבויות עתיקות. יש בה מסגדים עצומים מתקופת האימפריה העותומאנית, כנסיות מרהיבות מעידן האימפריה הביזנטית, אז נקראה קונסטנטינופול, ואפילו שרידים מהפוליס היוונית העתיקה מהימים שנקראה ביזנטיון.

אך לא רק ארכיאולוגיה יש בה. העיר שמהווה את הגשר שבין אסיה לאירופה היא בירה אירופאית לכל דבר, עיר מתועשת מודרנית עם אטרקציות תרבותיות וניחוחות של מזרח מהולים במערב, מלונות פאר וכיף אדיר שהופכים אותה בשנים האחרונות ליעד תיירותי מהבולטים והשווים ביותר בטורקיה.

איסטנבול- כרטיס ביקור

שם: איסטנבול
מדינה: טורקיה
אוכלוסייה: 11,755,000 נפש
שעון: השעון המקומי באיסטנבול זהה לשעון ישראל
מטבע: לירה טורקית
אקלים: מזג האוויר באיסטנבול נחשב למזג אוויר מתון וממוזג. עם קיץ מתון ולא חם מידי, וחורף שאינו קר מידי אך לעיתים יורד בו שלג הופכת איסטנבול ליעד תיירותי מושלם בעונת הקיץ ובעונות המעבר לאלו שמנסים להימלט מהחום הגדול והלחות של אגן הים התיכון.
תחבורה: התחבורה באיסטנבול מבוססת בעיקר על אוטובוסים, "דולומוס" (מעין מוניות שירות), מוניות טקסי (יחסית יקרות) ומטרו (רכבת תחתית) שיעילותה מוטלת בספק מאחר והיא לא מגיעה לכל אזורי העיר. על כן מומלץ מאוד להשתמש באוטובוסים ובדולומוס שמגיעים לאתרים המרכזיים ולנקודות העניין ביתר קלות.

איסטנבול- קצת היסטוריה

איסטנבול היא ללא ספק אחת הערים העתיקות בעולם ויסודותיה עוד בימי יוון העתיקה. לאורך גלגוליה השונים נקראה העיר במספר שמות ביניהם קונסטנטינופול, ביזנטיון וקושטא והיא ללא ספק עוברת כחוט השני לאורך ההיסטוריה על כל תקופותיה.

כבר בשנת 600 לפנה"ס הייתה איסטנבול או בשמה באותם ימים "ביזנטיון" עיר מדינה (פוליס) ביוון העתיקה. בימי קיסרות רומא (המאה ה-4 לספירה) הקים את העיר מחדש הקיסר הרומאי קונסטנטינוס וקרא לה בתחילה "רומא החדשה" ובהמשך קרא לה על שמו קונסטנטינופוליס.

לאחר חלוקתה של האימפריה הרומית לאימפריה המערבית והמזרחית ובעקבות שקיעתה של האימפריה המערבית הייתה קונסטנטינופול עיר מרכזית מאוד וקרנה עלתה בתור בירת האימפריה הרומית המזרחית וכמרכז דתי חשוב עם עליית הנצרות ואימוצה על ידי השליטים הרומים. האימפריה הביזנטית ששלטה באותם ימים גם בארץ ישראל קבעה את מרכזה בקונסטנטינופול הלוא היא איסטנבול של היום ובנתה בה כנסיות רבות. בעיני הנוצרים של אותה תקופה נחשבה קונסטנטינופול "מרכז העולם" ועל כן הייתה חשובה מאוד מבחינה תרבותית ודתית.

במאה ה-15 נכבשה קונסטנטינופול על ידי הטורקים שהקימו את האימפריה העותומאנית ושימשה כמרכז האימפריה העותומאנית ובירתה בה ישב השליט והיו מרוכזים מרכזי השלטון. באותה תקופה גם שונה שמה של העיר לאיסטנבול אך בעיני המערב היא המשיכה להיקרא קונסטנטינופול עד לשינוי הרשמי של שמה שהתרחש שנים רבות אחר כך, בשנת 1930.

עם פירוק האימפריה העותומאנית בשנת 1922 ירדה איסטנבול מגדולתה ואיבדה את מעמד הבירה שהועברה לאנקרה, אך איסטנבול נותרה העיר הגדולה ביותר בטורקיה ומהווה עד היום מרכז תרבותי חשוב עם שורשים היסטוריים חשובים לעם הטורקי.

במאה העשרים ידעה איסטנבול פיתוח נרחב על ידי הממשלה התורכית. גלי הגירה גדולים אליה הביאו לבנייה מואצת של שיכונים רבים והרס של אתרים היסטוריים שהיו ראויים לשימור כמו גם בירוא שטחים ירוקים ויערות שהיו בסביבתה. הבנייה המהירה והלא בטיחותית ומיקומה הגיאולוגי של איסטנבול המועד לרעידות אדמה הביאו למספר אסונות חמורים של קריסת בתים עקב רעידות אדמה שהתרחשו בה.

כיום איסטנבול היא יעד תיירותי מועדף המושך אליו תיירים רבים ממדינות אירופה והמזרח התיכון המשלב נופש לחופי הים המרהיבים שלה, לצד אתרים היסטוריים ומורשת עתיקת יומין.

איסטנבול- התמצאות

איסטנבול היא העיר הגדולה ביותר בטורקיה והיא יושבת על התפר שבין יבשת אירופה לבין יבשת אסיה כך שחלקה הוא אירופאי וחלקה הוא אסייתי. בין החלק האירופאי לחלק האסיאתי באיסטנבול מפרידים מיצרי הבוספורוס.

בחלקה האירופאי של איסטנבול היא מחלוקת לשני חלקים (צפוני ודרומי) על ידי מפרץ קרן הזהב. בחלק הדרומי מצויה העיר העתיקה של איסטנבול שתחומה משלושת עבריה על ידי ים השיש ומפרץ קרן הזהב ואילו בחלק הרביעי תחומה על ידי חומת היבשה. העיר העתיקה מרכזת בתוכה את רוב אתרי התיירות ההיסטוריים של איסטנבול. העיר ממוקמת על מספר גבעות אשר המעניינת ובעלת האטרקציות המרכזיות היא גבעת האקרופוליס. בחלק הצפוני של הצד האירופאי מצויים האזורים החדישים והמודרניים יותר של העיר כמו גם אזור התיירות והמלונות. בצד האסיאתי של איסטנבול נמצאים הרובעים אוצ'קידר וכאדיקוי והעיר נמצאת בתנופת בנייה והתפתחות מתמדת לכיוון הים השחור.

רוב אתרי התיירות ונקודות העניין מרוכזות בצד האירופאי של איסטנבול, שדה התעופה המרכזי ממוקם ממערב לאזור האירופאי של העיר ושם נוחתות הטיסות מישראל. על אף הגשרים הרבים המתוחים מעל מיצרי הבוספורוס רבים מהתיירים כלל לא חוצים לאזור האסייתי ונהנים מטיול בעיר העתיקה ומרביצה מתמשכת במלונות המפוארים של איסטנבול.

איסטנבול- לינה

איסטנבול היא יעד תיירותי מועדף על אלפי תיירים מרחבי העולם כמו גם מישראל שפוקדים את העיר מתחילת עונת האביב ולאחר הפשרת השלגים ועד לסוף הסתיו כאשר שיא התיירות היא בקיץ. איסטנבול מלאה בבתי מלונות המציעים מקומות לינה רבים בדרגות פאר שונות. מלונות רבים בנויים על טהרת הנופש ועל כן ניתן למצוא באיסטנבול קלאבים שונים ומלונות בשיטת אירוח של "הכל כלול". רוב הטיסות לאיסטנבול בייחוד מישראל נמכרות בשיטת "דילים" ו"נופשונים" ועל כן ודאו את מיקומו של המלון והאטרקציות הקיימות בו או בסביבתו בטרם תזמינו את חופשתכם.

איסטנבול – מה לראות ומה לעשות?

איסטנבול היא שילוב מרתק של מזרח ומערב. מצד אחד מדובר בעיר מזרחית בעלת ניחוחות מזרחיים ומוסלמיים ומצד שני מדובר בעיר נמל מתועשת אירופאית ומערבית לכל דבר. החיים על התפר שבין מזרח ומערב (ברמה הגיאוגרפית וברמה התרבותית כאחד) הם ללא ספק יעד תיירותי מרתק המציע אתרים היסטוריים בעלי חשיבות תרבותית היסטורית ראשונה במעלה, אתרי טבע ונוף מקסימים לחופי מיצרי הבוספורוס ומפרץ קרן הזהב, נהרות ואגמים קטנים המצויים בשטחה של העיר וכמובן גם אטרקציות אורבאניות של מועדונים, פאבים, מסעדות ומלונות פאר כיאה לעיר הגדולה ביותר בטורקיה ועיר אירופאית מרכזית לכל דבר ועניין.

אז איפה כדאי לבקר?

כנסיית "איה סופיה" – Hagia Sophia

כנסיית "איה סופיה" היא ללא ספק אחת האטרקציות המרשימות בתחום הארכיטקטורה באיסטנבול. הכנסייה המרשימה נבנתה לראשונה במאה ה-4 לספירה בתקופת האימפריה הביזנטית והייתה למפוארות והמרשימות ביותר בכל יבשת אסיה וברחבי האימפריה הביזנטית, כיאה לכנסייה הגדולה היושבת במרכז האימפריה. הארכיטקטורה שלה מרשימה מאוד וכוללת כיפה מרכזית גדולה וחצי כיפות מוקפות בצריחים. עם נפילת האימפריה שונה יעוד המבנה למסגד בתקופת האימפריה העותומאנית ולימים במהלך המאה העשרים הפכה למוזיאון. בכנסיה תוכלו להבחין בפסיפסים המרשימים שלה בעלי האופי הנוצרי כמו גם בכיפה הענקית שמרשימה עוד יותר כאשר מתבוננים בה מפנים המבנה. נסו לדמות בראשכם איך נבנתה הכיפה בתקופת הקמתה לפני מאות שנים והבינו עד כמה מופלא נחשב ההישג הארכיטקטוני הזה.

המסגד הכחול – Sultanahmet Camii

המסגד הכחול הוא כינויו ושמו הרווח יותר למסגד של סולטאן אחמט. אחמט הראשון היה שליט האימפריה העותומאנית במאה ה-17 והמסגד נבנה לבקשתו על מנת להתחרות בכנסיית "איה סופיה" המרשימה שהוקמה באיסטנבול בתקופה הביזנטית. על מנת "להתחרות" במבנה המרשים של הכנסייה ביקש השליט מאדריכלי המסגד לבנות מבנה שימוקם לא הרחק ממנה ויתחרה בפאר ההדר והארכיטקטורה המרשימה של הכנסייה הביזאנטית. מבחינה ארכיטקטונית לא קשה למצוא את הדמיון לכנסיית "איה סופיה" ששימשה ללא ספק כמקור השראה למתכנני המסגד שניסו להתעלות עליה. את המסגד מקיפים שישה צריחים מרשימים המפארים אותו מכל עבריו. כיום לא צריך כבר לשפוט מי זכה בתחרות. אין ספק שהזוכה הגדולה היא איסטנבול שהרוויחה אתר מורשת וארכיטקטורה נוסף ומרשים לא פחות מזה המקורי. הכניסה למסגד מותרת וניתן לצפות בפאר ובהדר המאפיינים את אולמות התפילה השונים בו. תוכלו לשאת עיניכם לכיוון האזור המלכותי בו נהג הסולטאן להתפלל בעצמו.

השוק הגדול של איסטנבול – Grand bazaar

חגיגת הקניות של איסטנבול מגיעה לשיאה ללא ספק בשוק הגדול של העיר שראשיתו כבר במאה ה-15. השוק המקורה שנחשב לשוק הגדול ביתר בעולם משתרע היום על כ- 3 קמ"ר ומלא בדוכנים וחניות (4500 חנויות ודוכנים!) כל הדוכנים מסודרים על פי נושאים ומחלקות (תכשיטים, בגדים, בדים, עתיקות) ובניהם בתי קפה, מסעדות ואפילו מסגדים למי שנסחף בקניות ופספס את זמן התפילה. לא חייבים לקנות- גם שיטוט בין הדוכנים משרת את המטרה ומעביר את האווירה. הרוכלים מאוד אוהבים את הקונה הישראלי שאוהב לעשות שופינג ובעיקר אוהב להתמקח על המחיר ועל כן אל תתפלאו אם המחיר שיוצע לכם (בעברית לרוב דרך אגב…) יהיה מופקע ומופרע לחלוטין- הרוכל פשוט בונה על זה שבתור ישראלים תקצצו לו את המחיר לפחות בחצי… אז קדימה, לעבודה!

דיוואן יולו- דרך הדיוואן (Divan Yolu)

דרך הדיוואן היא הדרך הביזנטית העתיקה המחברת בין המסגד הכחול (מסגד סולטאן אחמט) לבין העיר העתיקה. לאורך הדרך משני צידיה בנויים מבנים חשובים ומרכזיים בהיסטוריה העותומאנית של איסטנבול. לאורכה ישנם מסגדים, קברים של סולטאנים, מונומנטים המפארים את השליטים והסולטאנים השונים ומספר חמאמים טורקיים אוטנטיים. הטיול לאורך הדרך מומלץ לאחר הביקור במסגד הכחול ובדרך אל העיר העתיקה. הדרך מרתקת ומשמשת מעין טיול בין דפי ההיסטוריה של האימפריה העותומאנית.

גשר גלאטה- Glata Bridge

גשר גלאטה הוא אחד משלושה גשרים הנפרשים מעל מפרץ קרן זהב המחלק את איסטנבול האירופאית לשני חלקים (הצפוני והדרומי). גשר הגלאטה הוא הקרוב ביותר מבין השלושה לאזור מיצרי הבוספורוס וגם התיירותי והמעניין ביותר. סביב הגשר התפתחה תעשיית מסחר שלמה וניתן לחזות בדייגים המוכרים את מרכולתם בשוק הדגים כמו גם מטגנים אותם על המקום מיד לאחר שדגו אותם ומוכרים אותם בתוך לחם עם בצל מטוגן (לאוהבי הדגים מדובר במעדן…) משני צידיו של הגשר יוצאות מעבורות בהן ניתן לשוט לסיור באזור הבוספורוס רק היזהרו שלא להיקלע לשעות הלחץ בהן אלפי טורקים חוזרים לביתם נוהרים וגודשים את הרחובות בנחיל טורקים ענק שדוהר אל עבר הבית בתום יום העבודה.

מיצר בוספורוס- שיט וגשרים

מיצר הבוספורוס שאורכו למעלה מ-30 ק"מ מחבר בין יבשות אירופה ואסיה ולמעשה חוצה את איסטנבול לשני חלקיה- האסייתי והאירופאי. המיצר מזמין את התיירים המבקרים בו לחוויית הפלגה נהדרת לאורך חופיה של העיר. בשל מיקומו האסטרטגי נבנו לחופיו ארמונות ומבצרים מרשימים הניתנים לצפייה במהלך ההפלגה והחוויה נהדרת ומרעננת. אטרקציה נוספת היא הגשר הענק אשר הוקם מעל המיצר בשנת 1973 וכיום מחבר בין שתי היבשות ושני חלקיה של איסטנבול. מי שלא הספיק עדיין לראות את גשר הזהב של סן-פרנסיסקו יוכל להסתפק גם בגשר מעל הבוספורוס שגם הוא גשר חביב ביותר.

הוסף תגובה