פעמון החירות, פילדלפיה (ארצות הברית) – The Liberty Bell, Philadelphia

פעמון החירות, פילדלפיה (ארצות הברית) – The Liberty Bell, Philadelphia

אחד מסמליה החשובים של האומה האמריקאית זכה לאחר יותר מ-200 שנה למשכן קבע מכובד בהיכל התואם את מידותיו בעיר פילדלפיה שם צלצל לראשונה ושם הכריז על כינוס ההמונים להכרזת עצמאותה של ארצות הברית. ברבות השנים נסדק הפעמון ואינו יכול לצלצל עוד, כיום הוא היה ונותר סמל לאומות העולם לחופש, שוויון הזדמנויות, תקווה לצדק חברתי ולחירות.

פעמון החירות – מידע כללי
פעמון החירות המכונה גם פעמון הדרור הוא אחד מסמליה החשובים ביותר של האומה האמריקאית אשר ממוקם בסמוך להיכל העצמאות בעיר פילדלפיה שבמדינת פנסילבניה בארצות הברית. הפעמון אשר ייצוק כולו מארד ושוקל מעל 300 קילוגרם ניצוק במאה ה-18 בשנת 1745 הזמינה האסיפה הפרובינציאלית של מדינת פנסילבניה את יציקת הפעמון לציון 50 שנה לכינון האסיפה ולהיווסדה של פנסילבניה. הפעמון שנסדק פעמיים לאורך ההיסטוריה וכיום אינו יכול לצלצל יותר מוצג לראווה וכסמל לחירות ולדרור של האומה האמריקאית בהיכל מיוחד ומפואר שנחנך לכבודו בעשור האחרון בפארק העצמאות בסמוך להיכל העצמאות בפילדלפיה.

פעמון החירות – קצת היסטוריה
במאה ה-18 הזמינה האסיפה הפרובינציאלית של פנסילבניה את יציקת הפעמון. על הפעמון נחרת הפסוק מספר ויקרא: "וקראתם דרור בארץ לכל יושביה" ומכאן שמו פעמון החירות או פעמון הדרור (המילה Liberty המופיעה בפסוק בנוסחו האנגלי כפי שמופיע בברית החדשה מתורגמת הן ל"דרור" כבפסוק מספר ויקרא והן כ"חירות" ומכאן התרגום הכפול). התאריך החרוט על הפעמון נועד לאזכר את ציון חגיגות 50 שנה למתן כתב הזכויות לכינונה של האסיפה הפרובינציאלית הראשונה של פנסילבניה בשנת 1701. הפעמון שהגיע בסופו של דבר מאנגליה שם נוצק לפילדלפיה בשנת 1753 נסדק באורך מסתורי ולא יכול היה לצלצל כיאות. האסיפה הזמינה פעמון חלופי בעוד הפעמון המקורי שופץ בפילדלפיה ובסופו של דבר חזר לצלצל כבעבר.

הצלצול המפורסם ביותר של הפעמון הוא כנראה הצלצול שלו בשנת 1776 בה הוכרזה העצמאות של ארצות הברית בהיכל העצמאות בפילדלפיה על ידי נשיאה הראשון של ארצות הברית ג'ורג' וושינגטון. על פי המסורת הפעמון צלצל לאורך כל היום על מנת לקרוא ולהודיע לכל האזרחים להגיע לרחבת העצמאות על מנת לשמוע את הקראת מגילת הזכויות והחוקה של המדינה הצעירה שזה עתה נוסדה.

לאחר הקמתה של ארצות הברית המשיך הפעמון לצלצל ולהודיע על אירועים חגיגיים על ימי שמחה ועצב ורגעים מכוננים בהיסטוריה של האומה האמריקאית כמו יום מותו של אלכסנדר המילטון בשנת 1804 או יום הולדתו של הנשיא הראשון וושינגטון בשנת 1846 זה היה גם צלצולו האחרון של הפעמון. לאחריו נסדק בפעם השנייה ולא שב עוד לצלצל יותר. בשנת 1839 פורסם בעיתון "המשחרר" שפעל למען שוויון הזכויות של השחורים בארצות הברית שיר בשם: "פעמון החירות" השיר שזכה לפופולאריות רבה הפך לסמל המאבק לשוויון והחופש בין השחורים ללבנים ומיתג גם את הפעמון עצמו כסמל המאבק של השחורים לשוויון הזדמנויות ולצדק.

לאורך ההיסטוריה ובשל חשיבותו של פעמון החירות לאומה האמריקאית והפיכתו לסמל לשוויון, חירות וצדק ולמניעת דיכוי חלשים בארצות וברית ובכל העולם נוצקו העתקים רבים לפעמון שפוזרו ברחבי העולם כולו כסמל למאבק לחירות ולצדק. בשנת 1950 במלאת מאתיים שנה ליציקת הפעמון המקורי הופצו העתקים של הפעמון לכל מדינה מבין 50 מדינות ארצות הברית, כמוכן נשלחו העתקים גם לצרפת, בלגיה, יפן, גרמניה ואף ישראל בה נמצא העתק הפעמון ב"גן פעמון הדרור" בירושלים (המוכר לירושלמים בשם: "גן הפעמון").

הפעמון המקורי הועבר ממגדל הפעמון לאחר שחדל לצלצל, הוא הוצא מספר פעמים מפילדלפיה ונדד בתערוכות ותצוגות בכל העולם, אך מתוך חשש שמא ייסדק שוב או ייהרס יותר משכבר ניזוק הוחלט להעבירו למשכן קבע מכובד בפילדלפיה ולהפסיק להעבירו בתערוכות שונות ברחבי העולם. כיום ממוקם הפעמון בהיכל מיוחד שם הוא מוצג לראווה להמונים שבאים לפקוד אותו בעת ביקורם בפילדלפיה. הפעמון היה ונותר סמל לחירות, שלום ולשוויון הזדמנויות לעמים מדוכאים.

פעמון החירות – שעות פתיחה
• היכל פעמון החירות החדש ממוקם ב"מארקט סטריט" מספר 6 (6Th Market St.)
• אתר פעמון החירות פתוח בין השעות 09:00-17:00 אז ניתן לחלוף על פניו ולקבל הדרכה ולחזות בתצוגות במוזיאון הסמוך.
• ניתן לצפות בפעמון החירות 24 שעות ביממה מבחוץ מאחר וההיכל הזכוכית שקוף וניתן לצפייה מבחוץ.
• הכניסה למתחם ללא תשלום ומותנית בבדיקה ביטחונית.

 

הוסף תגובה