פילדלפיה, ארצות הברית – Philadelphia

פילדלפיה, ארצות הברית – Philadelphia

פילדלפיה היא בירתה הראשונה של ארצות הברית, אחת הערים החשובות ששמה נקשר בהכרזת העצמאות של הפדרציה החזקה בעולם לא שוכחת את מיקומה ותפקידה בהיסטוריה האמריקאית וטורחת להזכיר זאת לכל מי שכף רגלו דורכת בתחומה. העיר שמילות המפתח בה הן "עצמאות", "חוקה" ו"אמריקה" חיה את ימי הכרזת העצמאות של ארצות הברית במאה ה-18 כאילו היו ממש אתמול!

פילדלפיה – כרטיס ביקור
שם: פילדלפיה
מדינה: פנסילבניה
פדרציה: ארצות הברית
שטח: 4660 קמ"ר
אוכלוסיה: 1,449,000 נפש
מטבע: דולר אמריקאי
שפה: אנגלית

פילדלפיה – מידע כללי
פילדלפיה היא העיר הגדולה ביותר במדינת פנסילבניה הנמצאת בסמוך לקו החוף המזרחי של ארצות הברית. היא אחת הערים הוותיקות ובעלות המורשת ההיסטורית החשובה ביותר בארצות הברית כולה. שמה של פילדלפיה קשור בקשר הדוק עם היווסדה של ארצות הברית שכן בעיר העתיקה של פילדלפיה הוכרזה עצמאותה של ארצות הברית בשנת 1776 על ידי ג'ורג' וושינגטון ב"היכל העצמאות" הניצב בה עד היום כמזכרת היסטורית מאחד האירועים המכוננים בהיסטוריה האמריקאית. מיקומה האסטרטגי של פילדלפיה בין שני מטרופולינים ענקיים האחד של ניו יורק והאחר של וושינגטון הבירה הפך אותה לאחת הערים החשובות באזור וכבירת המחוז בה היא ממוקמת. מרחק הנסיעה מכל אחת מהערים הללו הוא כשעתיים בלבד.

פילדלפיה – התמצאות
פילדלפיה הממוקמת על גדותיו של נהר דלאוור במדינת דרום מערב פנסילבניה היא מעין עיר מקשרת בין שני מטרופולינים ענקיים של ניו יורק וושינגטון. בפילדלפיה עצמה קל ונוח מאוד להתמצא. העיר מחולקת לארבעה רבעים וכל רחובותיה בנויים בצורה נוכה בדרך של שתי וערב כך שניתן בקלות להצליב שני רחובות ולהגיע לכל נקודה שתחפצו על מפתה של העיר. בפילדלפיה שני רחובות מרכזיים החוצים אותה לאורכה ולרוחבה המקלים את ההתמצאות והניידות של התיירים והמקומיים בעיר: ה"מרקט סטריט" (The Market St.) חוצה את העיר ממזרח למערב בעוד ה"בראוד סטריט" (The Broad St.) חוצה את העיר מצפון לדרום. שני הרבעים המעניינים תיירים במיוחד הוא אזור העיר העתיקה/ העיר הישנה (The Old City) בה ממוקמים כל אתרי המורשת וההיסטוריה של העיר ואזור מרכז העיר (The Center City) המאגד את אזורי הבילוי, החנויות והקניות.

פילדלפיה – תחבורה
רשת התחבורה של פילדלפיה היא מהמורכבות, אך מהיעילות של ארצות הברית. בפילדלפיה פועלת רכבת תחתית המשולבת ברכבת חשמלית עילית וברשת אוטובוסים מסועפת ויעילה. ניתן להגיע לכל מקום בפילדלפיה באמצעות הרכבת התחתית או ברכישת כרטיס משולב של רכבת תחתית אוטובוס וחשמלית. מאחר ואמצעי התחבורה מגוונים ומכסים את רוב היעדים ברחבי העיר הגדולה יחדיו מומלץ להתעדכן בטרם תיסעו אל יעדכם באילו אמצעי תחבורה משולבים עליכם להשתלב ולרכוש כרטיס משולב לנסיעה לאוטובוס ולרכבת. בפילדלפיה שני נמלי תעופה בינלאומיים והיא מקושרת הן באוטוסטראדות והן במסילות ברזל לערים הגדולות שבסביבתה.

פילדלפיה – מה לראות ומה לעשות?
היכל העצמאות (Independence Hall)- אחד האתרים המשמעותיים והמרכזיים בפילדלפיה הוא היכל העצמאות. המקום שבו הוכרזה עצמאות ארה"ב בשנת 1776 הפך למוזיאון ברבות השנים וההיכל ששומר במצבו המקורי פתוח היום לקהל הרחב. זוהי למעשה האטרקציה ההיסטורית המרכזית של פילדלפיה הממוקמת בלב העיר הישנה (The Old City) של פילדלפיה. הכניסה מותנית בבידוק בטחוני והמתנה ארוכה בתור. מומלץ להגיע בשעות הבוקר ולקוות שלא יהיו סיורי בית הספר מאחר והמוני תלמידי מקומיים מבקרים במקום כחלק משיעורי החינוך וההיסטוריה של בתי הספר האמריקאיים. במהלך הסיור ניתן לבקר באולם שבו הוכרזה העצמאות, המקום שבו נוסחה החוקה של ארצות הברית ואף לחזות במסמכים המקוריים של חוקת ארצות הברית החתומה על ידי וושינגטון ואחרים. כמוכן ניתן לראות גם טיוטות קדומות יותר של החוקה עם הערות ותיקונים של הנשיא הראשון.

פעמון החירות (The Liberty Bell)- אחת מהאתרים החשובים ביותר באזור העיר העתיקה של פילדלפיה הוא פעמון החירות. הפעמון שקיום יצא מכלל שימוש ועל כן אין כל צורך להטות אוזנכם ולנסות לשמוע אותו מצלצל נבנה במקור במאה ה-18 על מנת לציין 50 שנים לחיקוק חוקת פנסילבניה. הפעמון יצוק מארד ומשקלו מעל 300 ק"ג הוא נתלה במגדל הפעמון של היכל העצמאות וצלצל בכל האירועים החשובים עד שנסדק באופן חמור במאה ה-19 לאחר שצלצל לכבוד יום הולדתו של ג'ורג' וושינגטון בשנת 1846. לאחר מכן הוא הוצא משימוש מאחר וכל ניסיונות התיקון שלו עלו בתוהו. כיום הוא מוצב לראווה במוזיאון מיוחד בלב פארק העצמאות של פילדלפיה והמוני מבקרים ומפורסמים באים לחזות בו ולהצטלם איתו. הפעמון הפך להיות סמל ואייקון של חירות וחופש עבור עמים מדוכאים בעולם.

מרכז העצמאות (The Independence Center)- מרכז העצמאות השוכן בלב פארק העצמאות הוא מרכז מבקרים ומוזיאון חדש שנבנה בפילדלפיה ומרכז תחתיו את כל שרציתם לדעת (ולא העזתם לשאול…) בנוגע לימיה הראשונים של האומה האמריקאית ולהכרזת העצמאות של ארצות הברית. מרכז המבקרים מיועד לתיירות פנים וחוץ כאחד. תוכלו לראות שמידי יום גודשים את המרכז המוני קבוצות של בתי ספר אשר עבורם זהו שיעור היסטוריה ומורשת חשוב. במקום נערכות תערוכות, מוצגים סרטים, מתקיימים דיונים, שחקנים הלבושים בבגדים של המאה ה-18 משחזרים את האווירה שקדמה להכרזת העצמאות וכמובן ניתן לקבל כאן אינפורמציה רבה ומקיפה על כל הפעילויות והאירועים שניתן להשתתף בהם בכל המתחם הגדול של פארק העצמאות.

העיר התיקה של פילדלפיה (The Old City)- אזור העיר העתיקה של פילדלפיה שרחובותיה מטופחים ומשומרים בקפידה היא כנראה אחד האזורים הקודמים ביותר של ארצות הברית. כמו הרבה דברים בפילדלפיה גם כאן כמעט כל בניין מהווה סמל או מקושר באופן כלשהו להכרזת עצמאותה של ארצות הברית או לכינון החוקה או הממשל הפדראלי. ברחבי העיר העתיקה תוכלו לבקר בביתה של התופרת בטסי רוס(Betsy Ross House) שעל פי הסיפורים (או האגדות תלוי את מי שואלים…) היא זו שתפרה את הדגל הראשון של ארצות הברית עבור הממשל הפדראלי בסמוך להכרזת העצמאות. במקום תוכלו לחזות במכונת התפירה שעל פי עדויות נתפר בה הדגל הראשון. כמובן שכל סאגת העצמאות המטורפת האופפת את פילדלפיה מרגשת יותר את האמריקאים מאשר אותנו הישראלים. בנוסף ניתן לראות את מרכז הקהילה היהודית של פילדלפיה. במקום התפתחה קהילת "מקווה ישראל" החל מראשית המאה ה-18 ועדיין ניתן לבקר בבית הכנסת של הקהילה כמו גם לבקר באנדרטה לזכרו של יוני נתניהו יקיר הקהילה שנפל בעת פיקוד על מבצע אנטבה לחילוץ המטוס החטוף באוגנדה בשנת 1976.

פארק פיירמונט- אחד הפארקים הגדולים בעולם אשר מגונן ומטופח דרך קבע הוא אטרקציה עבור חובבי הטיולים והטבע. הפארק הירוד רחב הידיים מכיל מעל 100 קילומטרים של שבילי ריצה, טיול ואופניים. מסלולי טיולים רבים מאפשרים למי ששבע ממנת ה"עצמאות" וההיסטוריה האמריקאית ורוצה קצת לנשום אוויר טבע צח. הפארק שמכיל כמה אגמים רחבי ידיים מאפשר גם הזדמנות לשיט סירות פדאלים וסירות קאנו. אין ספק שמדובר במקום אולטימטיבי ופסטוראלי לפסק זמן מסדר היום האורבאני של פילדפליה.

 

הוסף תגובה