ניו זילנד – New Zealand

ניו זילנד – New Zealand

ניו זילנד היא ללא ספק גן עדן עלי אדמות של נופים פראיים, שדות פתוחים, טבע מתפרץ מכל עבר ובעיקר המון שלווה ורוגע- לא פלא שאנחנו הישראלים למודי הסבל, המלחמות והמאבקים נושאים פעמינו מפעם לפעם וחושבים איך זה לחיות בניו-זילנד שם הדאגה הקשה ביותר היא לאיפה יוצאים מחר לטייל והאם זה יהיה טיול רגלי או באופניים…

ניו זילנד הפכה בשנים האחרונות ליעד טיול מועדף ולחלומם הרטוב של ישראלים הרפתקנים רבים ששואפים לראות איך זה לחיות בלי דאגות… ובאמת כזו היא ניו-זילנד- עמוסה באתרי טבע מרשימים, טרקים סוחפים לפסגות של הרי געש, יערות גשם, כרי דשא רחבים, כבשים רועות באחו וגם שלל אתרי הסרטת הסרט "שר הטבעות" שמפיחות חיים בדמויות האלמותיות של טולקין.

שלוות הנפש בניו-זילנד מופרת מפעם לפעם רק על ידי פעילויות האקסטרים המטורפות בעולם שאותן ניתן לעשות רק במקום שליו כל כך ובלי דאגות כמו כאן. אז אם בא לכם לקפוץ מהר, לעוף מגשר, להתנדנד מעל קניון, לטוס בסירת סילון על מימיי נהר גועש או להתגלגל בכדור מצוק- ניו זילנד השלווה והרגועה היא המקום האולטימטיבי בשבילכם!

ניו זילנד- כרטיס ביקור
שם מלא: ניו-זילנד
עיר בירה: ולינגטון
משטר: מונרכיה חוקתית (חברה בחבר הלאומים הבריטי וכפופה למלכת אנגליה)
אוכלוסיה: 4,116,000 נפש
שפות: אנגלית ומאורית (שפה ילידית של תושבי המקום)
מטבע: דולר ניו-זילנדי
אקלים: האקלים בניו זילנד מוגדר כאקלים ימי כיאה למקומות בהם כמות היבשה היא מצומצמת מכאן שהוא לא צפוי ונוטה להשתנות במהירות. יחד עם זאת הקיץ מוגדר בניו-זילנד בין החודשים דצמבר-פברואר והחורף בין יוני- אוגוסט. מכאן שהביקור המומלץ בניו זילנד הם בחודשי הקיץ החמים יותר אף כי גם בחורף יש מה לעשות בניו-זילנד (בייחוד לחובבי הסקי).

ניו זילנד- קצת היסטוריה
 שמה של ניו-זילנד בשפה המאורית (הילידית המקומית) היא: "אאוטרוקה" בתרגום חופשי: "ארץ הענן הלבן הארוך". היא זכתה לכינוי הזה על ידי הנווט הפוליניזי קופא שגילה אותה כמעט אלף שנים לפני הספירה. הוא הותיר אחר מותו הוראות ניווט על מנת להגיע אל היבשת האבודה ורק מספר מאות לאחר מותו הפליגו קבוצה של 400 פולינזים מבני עמו אל היבשת ונפגשו שם האוכלוסייה השבטית המקומית שחיה בניו-זילנד עשרות אלפי שנים בניתוק מוחלט. הפולינזים התערו בשבטים המקומיים והקימו את החברה השבטית הילידית שחיה בניו-זילנד מאות שנים לפני גילוייה על ידי האדם הלבן, מפתחת לעצמה אורחות חיים ותרבות ייחודית עם מאפיינים קניבלים.

הגילוי הראשון של מגלה ארצות אירופאי היה דווקא של מגלה הארצות ההולנדי טסמן. הפלגתו במאה ה-17 לאורך חופיה של ניו-זילנד וניסיונו הראשון לעגון בהם הסתיימו באכילה של כמה מאנשי צוות שלו- הוא וויתר והמשיך לדרכו. היה זה קפטן קוק הבריטי, שאף גילה וחשף שטחים נרחבים באוסטרליה, שהעיז לרדת אל חופי ניו-זילנד בפעם הראשונה במאה ה-18, להיאבק עם המאורים (תושבי המקום) ואף לטעון לשליטה על האי בשם הכתר הבריטי (רק דמיינו בראשכם את הסצנה בה הבריטי מסביר לקניבלים שבריטניה היא זו שטוענת לשליטה באי…)

עם התחלת יישובה של אוסטרליה על ידי הבריטים במאה ה-19 יושבה גם ניו-זילנד בדלילות. היא נחשבה כשטח של מדינת ניו סאות' ווילס האוסטרלית ולא נחשבה עוד לשטח בשלטון עצמאי. התושבים האירופאים שהתיישבו על אדמת ניו-זילנד החלו בקשרי מסחר עם המאורים, תשובי המקום. שורה של מאבים ואי הבנות ביניהם הובילה לוויכוחים רבים שהצריכו מיסוד היחסים ביניהם. בהסכם שנחתם בין שני הצדדים הסכימו המאורים לוותר על ריבונותם בניו-זילנד וקבלת מרות של בריטניה וזאת תמורת ההגנה של בריטניה ושמירתם עליהם כמו גם מתן השליטה באדמות של המאורים למאורים עצמם.

ההסכם שנחתם בין שני הצדדים לא החזיק זמן רב, ובגלל הבדלי התרבות ביניהם החלו נלחמים זה בזה על השליטה והריבונות באי. המלחמה שנמשכה מעל לעשור שככה והשקט חזר לניו-זילנד בייחוד אודות לגילויי הזהב בה שהביאו לשגשוג כלכלי- וכשיש כסף, כולם שמחים.

את עצמאותה קיבלה ניו-זילנד מבריטניה באופן הדרגתי החל משנת 1930 והחלה לבנות עצמה כאומה עצמאית, החברה בחבר הלאומים הבריטי וכפופה למלכת אנגליה באופן רשמי, אך זו למעשה מיוצגת במדינה בדמות המושל המקומי. ניו זילנד התפתחה לאורך המאה ה-20 כחברה הדוגלת בשוויון זכויות וכמדינת רווחה הדואגת לאזרחיה והנוקטת בקו אנטי מלחמתי.

מערכת היחסים בין המאורים לבין האירופאים החיים בה עדיין מתוחים והקרעים עדיין ניכרים בהם בעיקר עקב סכסוכים היסטוריים בין שתי הקבוצות. המדינה עסוקה כל הזמן בשמירה על איזון בין שתי קבוצות אלה וניסיון להשבת הסדר על קנו כאשר הוא מתערער.

ניו זילנד- על הגיאוגרפיה , החי והצומח
 ניו זילנד, היא מדינת איים המורכבת משני איים גדולים (האי הצפוני והאי הדרומי) ועוד קבוצת איים קטנים. המדינה ממוקמת בדרום האוקיינוס השקט, היא מבודדת מכל יבשה מסביב לה והיבשת הקרובה ביותר אליה היא אוסטרליה המרוחקת ממנה כ-2000 ק"מ.

הטופוגרפיה של ניו זילנד מאופיינת בנוף מאוד הררי בחלקים מסוימים הן באי הצפוני והן באי הדרומי. הנוף ההררי נובע בעיקר מפעילות געשית רוחשת ומתמידה המתקיימת באזורים אלה. יש בניו זילנד מספר הרי געש חלקם פעילים מאוד ונוהגים להתפרץ באופן תמידי.

ניו- זילנד מאופיינת מאוד בטבע הפראי שבה, בכמות המים הגדולה המצויה בה בצורה של אגמים רבים מרהיבים רחבי ידיים ונהרות שוצפים הזורמים בה לכל אורכה ורוחבה והאזורים הפזורים סביבם מהווים בתי גידול מיטביים עבור הצמחייה ובעלי החיים הייחודיים שהתקיימו מיליוני שנים על האדמה המבודדת.

הצמחייה בניו-זילנד כיאה למקום מבודד ייחודית מאוד לאזורה. מיני צמחים רבים נשתמרו בה לאורך מיליוני שנים מאחר והיא התפתחה באופן מבודד מכל שאר נקודות ההתיישבות שהיו רחוקות ממנה, דבר ששימר את זני הצמחים המיוחדים שלה אותם ניתן למצוא ברחבי המדינה המלאה ביערות גשם, שדות רחבי ידיים ואזורים של טבע פראי אשר רובם מוכרזים כפארקים לאומיים דבר המקל על השמירה וההגנה של הטבע מפני נזקי האדם.

חופיה של ניו-זילנד (שכאמור מקיפים אותה מכל עבר) הם גן עדן לחובבי הטבע הימי. זנים רבים של יונקים ימיים כמו דולפינים ולווייתנים גודשים את חופיה כמו גם מאות מינים של בעלי חיים ודגים ייחודים לאזורים אלה מהם ניתן ליהנות באזורי הצלילה המוכרזים כמו גם בסיורי צפייה בלווייתנים. גם חלקים מהאזורים הימיים בניו-זילנד מוגדרים כפארקים לאומיים ומוגנים לשמחתם של חובבי הטבע ושוחרי איכות הסביבה.

ניו זילנד- מה לראות ומה לעשות?
 ניו זילנד היא גן עדן מבודד ומרוחק של טבע מתפרץ ופראי, מרחבים עצומים של טבע- שדות, נהרות ואגמים רחבי ידיים הם בדיוק מה שצריך כל מטייל שאוהב טראקים עוצרי נשימה בנופים בתוליים של טבע שהשתמר מיליוני שנים מבלי שיהרסו אותו. ניו-זילנד מציעה למטייל טראקים רבים במסלולים קבועים בעיקר באזורים של הפארקים הלאומיים הרבים שיש בשטחה. אזורי הטיול בניו-זילנד מגוונים מאוד וכוללים טראקים בהרים, העפלה לפסגות גבוהות של הרי געש או פסגות מושלגות (בחורף), טראקים ביערות הגשם הסבוכים והעבותים וגם טיול במרבצים הרחבים של השדות האינסופיים של המדינה המרהיבה הזאת שחרטה על דגלה את אהבת הטבע ושמירתו.

לחובבי ספורט האקסטרים וגם סתם ספורט בשביל הנפש ניו זילנד תתאים ככפפה ליד. הניו- זילנדים אוהבים מאוד ספורט וכל הקשור בפעילות גופנית (טוב נו.. איזה דאגות כבר יש להם חוץ מזה…) סוגי ספורט שונים של ג'וגינג, ריצה, רכיבה על אופניים (כביש והרים), שיט מפרשיות וגלישת גלים מאוד פופולאריים כאן ותוכלו לעסוק בכל אחד מענפים אלה בכל אחד ממרכזי הספורט ברחבי המדינה. גם ספורט אקסטרימי יותר מומלץ מאוד בניו-זילנד ובעיקר באזור קווינסטאון שהיא עיר האקסטרים הניו זילנדית: מיני קפיצות בנג'י מטורפות מגשרים, מהרים, לנהרות ועוד, מהאתרים הגבוהים והמטורפים בעולם הנמצאים בניו-זילנד. לחובבי האקסטרים "היצירתי" או המוטרף עוד יותר מציעה ניו זילנד שלל אטרקציות כמו גלגול מראש צוק, שייט בסירות סילון, כל מיני סוגים של דאונים מטורפים, בנג'י נדנדנה מעל קניונים ועוד מיני אטרקציות מטורפות שממש אבל ממש לא מומלצות לבעלי לב חלש…

לשוחרי התרבות ניו זילנד מאופיינת בשילוב מעניין של התרבות המאורית עם בני הפקאהה (כך מכונים המתיישבים האירופאים). התרבות באה לידי ביטוי בייחוד בפסטיבלים המסורתיים המתקיימים בניו-זילנד לאורך עונת הקיץ בעיקר ובהם תוכלו למצוא את התרבות הניו-זילנדית במיטבה: המוסיקה, עבודות מלאכת היד שרובן עוסקות בשזירת ושיבוץ צדפים ושלל אוצרות מהים, עבודות גילוף בעץ ועוד.

ואיך אפשר בלי המאסטר פיס האחרון של ניו-זילנד – טרילוגיית שר הטבעות. הטרילוגיה המצליחה שבוימה על ידי במאי ניו-זילנדי וצולמה בנופיה עוצרי הנשימה של ניו-זילנד מהווה אטרקציה תיירותית ראשונה במעלה עבור מיליוני מעריצי הסיפורים והסרטים מסביב לעולם הנוהרים לעבר אתרי הצילום על מנת להתרשם מהפלא של "שר הטבעות קם לתחייה". הממשלה הניו-זילנדית זיהתה את הפוטנציאל ולא חסכה מאמצים ומשאבים על מנת לפתח את "תיירות שר הטבעות" שמתחקה אחרי אתרי הסרטת הסרט ובוראת מחדש את עולמם של יצוריו של טולקין, כוכבי שר הטבעות. ניתן לבקר בעיירה "מטמטה" ששמה שונה (כמעט באופן רשמי) ל"הוביטון" הפארק הלאומי של "טונגורירו" הוסב למורדות הר האבדון הקלאסי ועוד שלל אטרקציות טבעיות שעולמו של שר הטבעות הפיח בהם רוח חיים וניחוח אגדתי קסום.

ניו-זילנד- דברים שחשוב לדעת וכדאי לזכור!
וויזות ואשרות כניסה– אשרת שהייה של עד כשלושה חודשים אינה מצריכה וויזה מיוחדת בכניסה לניו-זילנד.
סכנות בריאות ומחלות– לא קיימות בעיות בריאות ייחודיות.
שעון– השעון המקומי בניו-זילנד מקדים את שעון ישראל ב-11 שעות.
מטבע– דולר ניו-זילנדי
חשמל– 240 וולט
עלויות– עלויות ההגעה לניו זילנד יקרות מאוד (טיסות ליעד המרוחק והאקזוטי עולות כסף רב) אך השהייה במקום לא יקרה במיוחד ולמטיילים צנועים תהיה השהייה במקום "סבירה" -זו לא אווירת השחיתות של דרום אמריקה שם הכל במחירי "רצפה" אך המצב לא חמור כמו בבירות אירופה או ארה"ב היקרות.
תחבורה– אפשרויות תחבורה רבות קיימות בניו-זילנד. טיסות פנים, שאינן יקרות במיוחד ויש עליהן מבצעים בעיקר לא בעונת שיא התיירות, מאוד נוחות ויעילות במעבר ממקום למקום. בנוסף, רשתות אוטובוסים נוחות, מסילות רכבת, שייט בסירות ומעבורות בין האיים ואפילו שכירת רכב פרטי היא אופציה לא יקרה ונוחה על אף שצריך לקחת בחשבון שכמו בכל מדינות הכתר הבריטי- נוהגים כאן בצד שמאל!

הוסף תגובה