קרייסטצ'רץ', ניו זילנד

קרייסטצ'רץ', ניו זילנד

קרייסטצ'רץ' היא העיר השנייה בגודלה בניו זילנד, היא ממוקמת בחלקה הדרומי של המדינה, על האי הדרומי על חופיו המזרחיים. קרייסטצ'רץ' היא בירת מחוז קנטרברי ונחשבת לאחת ממעוזי ההשפעה האנגליים ביותר בניו זילנד. על אף שתושביה המקוריים היו מאורים במאה ה-19 הגיעו אליה המתיישבים האנגלים והשפיעו מאוד על עיצובה של העיר כפי שהיא נראית כיום. ההשפעות האנגליות על קרייסטצ'רץ' ניכרות כמעט בכל פינה, החל משמות הרחובות וכלה בסגנון הבנייה, אופי האנשים אורח החיים והתרבות.
 
קרייסטצ'רץ' בשל מיקומה ומרכזיותה באי הדרומי של ניו זילנד נחשבת במידת מה כ"בירת הדרום", כעיר בפני עצמה אין לה ערך תיירותי גבוהה במיוחד ואם זאת רוב המטיילים עוברים בה, שוהים בה מספר ימים בעיקר לצורך התארגנות והפוגה מהטרקים והטיולים באזורים הפתוחים על מנת לספוג קצת ציביליזציה ולהתארגן להמשך המסעות באי הדרומי, לאחר מכן נפרדים מקרייסצ'רץ' וממנעמיה וממשיכים הלאה אל ההרפתקאות הנוספות הצפונות להם ברחבי ניו זילנד.
 
קרייסטצ'רץ' היא נקודת מוצא טובה להתחיל או לסיים בה את מסעכם בחלקה הדרומי של ניו זילנד. העיר מאוד מאורגנת ויש בה למעשה הכל. רבים המטיילים שבוחרים להתחיל את הטיול בניו זילנד בקרייסטצ'רץ' מאחר ויש בה סוכנויות רכבים משומשים רבות וניתן לשכור/ לקנות רכב שאיתו ניתן לטייל לאחר מכן ברחבי המדינה (רבים קונים רכב "ואן" בו ניתן גם לישון ובכך חוסכים גם הוצאות לינה). כמו כן סוכנויות המטיילים והתיירות בקרייסטצ'רץ' יכולות לתרום לכם רבות לארגון מסעכם העתידי בציוד, מידע, מפות וכל מה שתעלו על דעתכם.
 
בין התארגנות לקראת הטיול ושאר עניינים קרייסטצ'רץ' היא גם עיר שוקקת ופעילה, יש בה אזורי בילוי רבים, אתרים תיירותיים שאם כבר הגעתם שווה לבקר בהם. חיי הלילה של קרייסטצ'רץ' פורחים אף הם. יש בה לא מעט מועדוני לילה וסצנת הבילויים בה אף היא מעלה הילוך מידי ערב ובפרט בסופי שבוע. אזור הבילויים של קרייסטצ'רץ' עמוס במטיילים ב"הפוגה" או במטיילים מתחילים ולכן זהו גם מקום נפלא למצוא בו שותפים למסע ואיתם להתחיל את הטיול בניו זילנד.
 
בחודש פברואר 2011 פקדה את ניו זילנד רעידת אדמה קשה אשר פגעה בעיקר בקרייסטצ'רץ' והסבה לה נזקים כבדים, עם זאת מלאכת השיקום של העיר החלה זמן קצר לאחר אסון הטבע וכיום תהליכי השיקום והפיתוח נמצאים בשלביהם הסופיים הודות למאמצים אדירים שהושקעו בעיר לטובת השבת החיים למסלולים כמה שיותר מהר. כתיירים תוכלו אולי להבחין פה ושם באזורים שעדיין נמצאים בתהליכי שיקום (בעיקר אתרים היסטוריים בהם השיקום ארוך ומורכב יותר) אך ככלל ניתן לומר שהחיים בקרייסטצ'רץ' חזרו למסלולם באופן מיטבי די מהר.
 
מה כדאי לראות ולעשות בקרייסטצ'רץ'

כיכר הקתדראלה (Cathedral Square)  אחד האזורים המרכזיים ביותר בקרייסטצ'ארץ' הוא אזור כיכר הקתדראלה. מדובר על מרכז תיירותי ועירוני חשוב כאשר במרכז הכיכר ניצבת כמובן הקתדראלה המפוארת, המבנה הגדול והיפה של הקתדראלה ניזוק באופן משמעותי ברעידת האדמה ומאז הוא מצוי בשיקום על כן הכניסה למבנה עצמו חלקית בלבד. עם זאת סביב הכיכר התפתח אזור בילויים עשיר בבתי קפה, מסעדות, אזורי קניות וגם כל מה שחפצתם מבחינה אדמיניסטרטיבית: בנקים, דואר, חנויות טיולים, סוכנויות מטיילים ועוד.

 

מוזיאון קאנטרברי (Canterbury Museum) אם אתם אנשי מוזיאונים (וגם אם לא האמת) מוזיאון קאנטברי הוא אחד המקומות המרתקים בקרייסצ'רץ'. מדובר על מוזיאון זואולוגי היסטורי מעניין הממוקם בסמוך לגנים הבוטניים בעיר. בתוך המוזיאון יש תצוגות מעניינות מאוד של בעלי חיים היסטוריים ומודרניים שחיים בניו זילנד (התצוגה היא של פוחלצים), בנוסף יש כאן מוצגים מרהיבים של תוצרי תרבות מאוריים (הילידים הניו זילנדים) תוכלו לראות וללמוד כאן על התרבות המאורית ועל סגנון חייהם ובנוסף לבקר בתערוכה ייחודית בנושא אנטרקטיקה היבשת הקפואה.

 

מרכז אנטרקטיק (Antarctic Center) אם באנטרקטיקה עסקינן, אחת מאתרי התיירות הפופולאריים בעיר הוא מרכז אנטרטיק. למי שלא מתכנן להגיע בקרוב ליבשת הקפואה ("הדבר האמיתי") אין ספק שכניסה למרכז אנטרטיק תהיה חוויה מקפיאה ומיוחדת. מדובר על מרכז מיוחד שמדמה את תנאי החיים והאקלים הקיימים באנטרקטיקה לפרטי פרטים. המקום קפוא בטמפרטורות המאפיינות של היבשת, לרבות שלגים, סופות, רוחות ועוד. התצוגה במקום מתקיימת כאמור בתנאים מקפיאים ולכן מומלץ להגיע בלבוש חם (על אף שגם במקום ניתן לקבל מעילים וציוד חורף על מנת שלא לקפוא). התערוכות מוצגות בצורה חווייתית על רקע תנאי החורף הקשים ומספקים טעימה חווייתית נפלאה ומלמדת על היבשת הרחוקה שעבור רובינו היא יעד רחוק ובלתי מושג (האתר פתוח מידי יום בין השעות 09:00-19:00 ובעונת החורף האתר נסגר בשעה 17:00).

 

פארק חיות הבר של אוראנה (Orana Wildlife Park) פארק אוראנה הוא סוג של גן חיות פתוח ומשודרג. תוכלו לראות כאן ריכוז די גדול של חיות בר אשר מצד אחד כלואות כאן (שזה החלק הפחות מלבב) ומצד שני ניתן להתנחם בכך שתנאי המחייה שלהם מאוד טובים שכן הפארק נפרש על פני שטח גדול מאוד. מדובר על פארק מקסים שמדמה את סגנון החיים של בעלי החיים הפראיים הללו בטבע. כך מתחם האריות והנמרים הוא רחב ידיים וניתן לחזות בשעות האכלה שלהם ולראות את סגנון חייהם שאנשי הפארק מנסים לשמר טבעי ואותנטי ככל אפשר, להיפגש עם בעלי חיים כמו ג'ירפות, קרנפים, זברות ועוד. אזור זואולוגי מיוחד מוקדש לעולם העופות הייחודיים של ניו זילנד. כידוע ניו זילנד התברכה במיני עופות וציפורים ייחודיים למדינה ורבים מהם אוגדו כאן במתחם מגודר ענקי בו העופות חיים באופן כמעט חופשי והמטיילים יכולים להיכנס למתחם ולהתרשם מקרוב מבעלי החיים המתעופפים ממש מעל לראשיהם. חוויה נפלאה! אסור לפספס!

 

רכבל קרייסצ'רץ' (Christchurch Gondola) אחת מאופציות התצפית היפות והמומלצות ביותר באזור קרייסטצ'רץ' הוא הרכבל הנפלא הממוקם לא הרחק ממרכז העיר. העלייה ברכבל אל פסגת הר המשקיף על כל האזור. הנסיעה ברכבת היא בקרונות סגורים ולכן אין סיבה לחשוש. במהלך הנסיעה ניתן להשקיף ממעוף הציפור על כל אזור העיר ולהתרשם מיופיה ומאתרי הטבע המקיפים אותה מכל עבריה. אחרי שנחתם בפסגה תוכלו להחליט האם לרדת ברכבל או לרדת בשבילי ההליכה או הנסיעה באופניים. מומלץ להגיע בשעות הדמדומים אז ניתן ליהנות גם ממראה האזור בלילה, שהוא מראה קסום במיוחד. האתר פתוח מידי יום החל מהשעה 10:00 בבוקר ועד שעות הערב.

 

פארק המלכה אליזבת' (Queen Elizabeth park) שמו של הפארק מאוד מתעתע. הוא כמובן מוקדש וקרוי על שמה של מלכת אנגליה הנוכחית, אך על אף שוודאי ציפיתם לפארק עם מדשאות ירוקים אין כך הדבר. מדובר על פארק מים מהגדולים והמגניבים ביותר שקיימים בניו זילנד! לא ברור מה קושר את המלכה השמרנית והמבוגרת עם פארק מים מגניב, מעניין אם הייתה בו מימיה. ובכל מקרה מדובר על פארק מים נפלא עמוס אטרקציות לכל הגילאים, יש כאן המון בריכות מכל הסוגים והמינים, לקטנים ולגדולים. מסלולי מגלשות מיוחדות, מסלול אבובים מיוחד, בריכות גלים, מתקני ג'קוזי וספא מפנקים ועוד.

 
תרבות
קרייסטצ'רץ' היא שילוב מעניין של תרבות מאורית ילידית עם תרבות אנגלית. כאמור המאורים ישבו באזור באין מפריע כמעט עד הגעתם של הבריטים במאה ה-19 אז החלו לפתח בקרייסטצ'רץ' יישוב בריטי מפותח שהשפעותיו התרבותיות ניכרות בכל פינה בעיר עד היום. קרייסצ'רץ' היא עיר שוקקת חיים יש בה המון אזורי בילוי, תרבות ופנאי. חיי הלילה שלה פורחים ויש בה המון מה לעשות והיכן לבלות. כל אחד יוכל למצוא בה את פינת הבילוי החביבה עליו, ממסעדה טובה ועד בית הקזינו המפואר של קרייסצ'רץ'.
 
איך מגיעים
הדרך הטובה ביותר להגיע לקרייסטצ'רץ היא באמצעות רכבת הטרנזלפיין (Trazalpine)שיוצאת מידי יום מאזור גריימאות' עוברת בדרכה דרך ארתורס פאס ומגיעה עד קרייסטצ'רץ'. מדובר על נסיעה שהיא חוויה תיירותית בפני עצמה בשל הדרך המרהיבה עמוסת הנופים שחוצה הנסיעה. גם אם אינכם מתכננים להגיע אל היעדים המחברים את קרייסצ'רץ' באמצעות מסילת הרכבת מומלץ לעשות את הנסיעה על מנת לטעום מהנופים הנפלאים של האלפים הדרומיים אותם חוצה מסילת הברזל. כמו כן קרייסצ'רץ' מחוברת לערים נוספות בכל רחבי ניו זילנד באמצעות קווי אוטובוס ציבוריים הנוסעים מספר פעמים ממנה ואליה לאורך כל שעות היום.

אוכל
המטבח הניו זילנדי הוא מגוון וחסר מאפיינים קולינאריים ייחודיים. ניתן למצוא בקרייסצ'רץ' מגוון רחב מאוד של מסעדות המציעות אוכל מערבי ובסגנון דרום אסיאתי כאחד. כמובן שרשתות המזון המהיר המערביות לא פסחו גם על העיר הזאת ולכן מקדונלדס ודומותייה פזורות כאן בשפע. לצד אלו ניתן למצוא כאן גם הרבה מסעדות אסיאתיות בנוסח הודי ותאילנדי.

מזג אוויר בקרייסטצ'רץ'
אזור קרייסטצ'רץ' מאופיין באקלים חם בעונת הקיץ וקר בעונת החורף. בעוד בעונת הקיץ (להזכירכם חודשי העונות באזור זה של הגלובוס הפוכים לעונות בישראל) הטמפרטורות גבוהות ונעות סביב 30 מעלות בממוצע בחורף הטמפרטורות צונחות ונעות סביב 10 מעלות בממוצע. כמובן שהאזורים הגבוהים והמושלגים יותר מאופיינים בטמפרטורות נמוכות אף יותר. מומלץ להגיע למקום בעונת הקיץ, אז העיר שוקקת וחיה הרבה יותר ואירועי התרבות מתקיימים בה לעיתים תכופות יותר.

צילומים: Greg O'Beirne, PhiloVivero, Greg O'Beirne 

הוסף תגובה