סביר להניח שאת ביקורכם בגיברלטר תערכו כחלק מטיול בקוסטה-דל-סול שבחבל אנדלוסיה שבדרום ספרד. לאלו מבינכם המתלבטים האם "שווה" להשקיע את המאמץ ולנסוע שעה ורבע ממלגה התשובה היא- בהחלט כן!

אצל רבים מאתנו גיברלטר זכורה באופן עמום משיעורי גיאוגרפיה ביסודי, שם היא עולה בהקשר למצרי גיברלטר המחברים בין הים-התיכון לאוקיינוס האטלנטי. אצל אחרים השם גיברלטר מתקשר עם הימורים, קופים ומקלט מס. גיברלטר הינה "תופעה" מרתקת ולא רק במובן הגיאוגרפי של המילה. היא מלאה בדברים ומקומות ייחודיים המעניקים למבקר חוויה בלתי נשכחת.
נתחיל בזאת שגיברלטר הינה המדינה השלישית בקוטנה בעולם (רק מונקו והוותיקן קטנות ממנה) והיא משתרעת על שטח של כ-6 קמ"ר (בערך בגודל של שכונת רמת אביב). על שטח מצומצם זה מצטופפים כ-30 אלף תושבים. דבר המציב את גיברלטר כמדינה השלישית הכי צפופה בעולם (אחרי מונקו וסינגפור) עם כ- 4300 תושבים לקמ"ר.

הדבר הראשון הנגלה לעיני המבקר הינו הצוק הענק של גיברלטר (426 מטר גובהו) המזדקר משום-מקום ובולט היטב על רקע הים והסביבה השטוחה שלידו. גיברלטר היא בעצם חצי-אי המחובר יבשתית לספרד, אך זוהי כנראה המדינה היחידה בעולם שהכניסה אליה (דרך היבשה בכל אופן) נעשית דרך כביש אחד בלבד. דבר זה לא מונע מלמעלה מ-10 מיליון מבקרים להיכנס לגיברלטר מדי שנה (כמעט פי-4 מכמות התיירים המגיעה לישראל בשנה). מכיוון שגיברלטר הינה מושבה בריטית, הכניסה אליה מחייבת בדיקת דרכונים דבר היכול לגרום לפקקים ותורים בכניסה אליה בעיקר בחודשי בקיץ העמוסים (ראו טיפים בהמשך).

החוויה הראשונה שתחוו לאחר מעבר הגבולות וכניסתכם לגיברלטר הינו מסלול נחיתת המטוסים. גיברלטר הינה כנראה המקום היחידי בעולם בו מסלול ההמראה והנחיתה של שדה תעופה בינלאומי משמש גם ככביש לכל דבר! מכוניות והולכי רגל עוברים על המסלול באופן רגיל וכאשר מטוס אמור לנחות יורדים המחסומים והכביש נסגר למספר דקות עד חלוף המטוס ממש כמו במעבר פסי רכבת. עובדה זו וכן קרבתו של המסלול הקצר לצוק הגבוה והים הנמצא בשני קצותיו העניקו למסלול התעופה של גיברלטר את תואר המסלול הרביעי הכי מסוכן בעולם. בשנת 2012 אמורה להיפתח מנהרה אשר תנתב את תנועת המכוניות מתחת למסלול, אך על דאגה- חווית חציית המסלול להולכי-רגל תישאר.

כאמור גיברלטר הינה מושבה בריטית אשר נכבשה על ידי הבריטים מהספרדים בשנת 1704. לפיכך עם כניסתכם לגיברלטר אתם נמצאים בעצם במקום הכי קרוב לאנגליה (מבחינה תרבותית) רק אם מזג אוויר ים-תיכוני. ברחובות תוכלו למצוא את תיבות הטלפון האדומות והבוביז (השוטרים הבריטים) עם הכובעים הגדולים, אנגלית היא השפה השולטת וגם המטבע הינו הפאונד שטרלינג הבריטי ואפילו האוטובוסים האדומים עם 2 קומות קיימים פה. למזלנו מבחינת נהיגה לפחות, נוהגים בגיברלטר בצד שמאל כמו בספרד ובארץ…

שני דברים שהם בגדר MUST בביקור בגיברלטר הם עלייה לראש הצוק וקניות ברחוב הראשי של העיר MAIN STREET. את העלייה לראש הצוק רצוי לבצע באמצעות הרכבל המביא אתכם ישירות לראש המצוק. אפשר גם לעלות עם הרכב ששכרתם בספרד אך זה יקר יותר ודורש מיומנות נהיגה לא פשוטה, במיוחד לאור הכבישים הצרים והמפותלים במעלה המצוק כשלצדכם תהום של מאות מטרים (לא לבעלי לב חלש…).

המצוק של גיברלטר הינו שמורת טבע המכילה מספר אטרקציות שאפשר לשלבן כחבילה עם מחיר הכרטיס ששילמתם עבור הרכבל: מרכז המבקרים והתצפית בתחנת הרכבל העליון (בו תקבלו אוזניות עם הסבר על הנוף והעיר – יש גם בעברית!), מערת הנטיפים St. Michael’s Cave שהיא אמנם לא גדולה אך נבחרה בין 10 מערות הנטיפים היפות בעולם, מנהרות המצור הגדול Great Siege Tunnels בהן מתהלכים בין מיצגים הפרוסים בתוך מנהרות שנחצבו במעמקי המצוק במהלך המצור הגדול על גיברלטר בשנת 1779, את המצודה המוריתMoorish Castle מהמאה ה-14 והמוזיאון הפתוח של המצור City Under Siege Exhibition. שבילי הליכה (חלקם ארוכים) מקשרים בין האטרקציות השונות. איפה הקופים שאלתם? אז ככה… הקופים (כ-250 במספר) מסתובבים חופשי סמוך לכל האטרקציות שהוזכרו לעיל, אך בעיקר באזור הרכבל העליון ובתחנת האכלה ( Apes Den) הנמצאת מספר דקות הליכה משם. האגדה מספרת שכל זמן שקופים אלו לאיוכחדו, בריטניה תמשיך לשלוט בצוק.

הנוף הנשקף ממרפסת התצפית בראש המצוק הינו עוצר נשימה. מראש המצוק ניתן להבין את חשיבותה האסטרטגית של גיברלטר ומדוע כל כך הרבה עמים נלחמו עליה במשך מאות שנים. לפנינו פרוסות 3 מדינות (גיברלטר, ספרד ומרוקו), 2 יבשות (אירופה ואפריקה) והאוקיינוס האטלנטי מצד מערב והים התיכון מצד מזרח. המפרץ של גיברלטר שוקק באניות מסע גדולות לאור העובדה שמיצרי גיברלטר משמשים כ"נתיבי איילון" של התחבורה הימית העולמית, אליהם מתנקזת רוב תנועת האניות (מעל 100,000 אניות בשנה) מצפון אירופה וצפון אמריקה בדרכם לאירופה, הים התיכון והמזרח הרחוק.

לאחר שמיציתם את חלקה העליון של גיברלטר, הגיע הזמן לרדת למרכז העיר להנאה האמתית- בילויים וקניות. מדרחוב Main Street הינו רחוב הקניות הראשי של גיברלטר. גיברלטר נחשבת בעצם לחנות דיוטי-פרי אחת גדולה. בהעדר מע"מ ובהעדר מכס על מרבית המוצרים, ניתן למצוא בגיברלטר מוצרים רבים בהנחות משמעותיות לעומת ישראל ומדינות אחרות באירופה, ובעיקר על סיגריות וסיגרים, אלכוהול לסוגיו, בשמים וקוסמטיקה, תכשיטים ולפעמים גם מוצרי חשמל.

במרכז Main Street ניצב מבנה לבן מהודר שבפתחו בית קפה גדול ומצדו השני רחבה גדולה ויפה. זהו בניין הפרלמנט של גיברלטר בו מתכנסת הממשלה (9 שרים ועוד כ-9 חברי פרלמנט) פעם בחודש בערך. בקצה המדרחוב נמצאת הכיכר הראשית של העיר (Casemates Square ) בה ניתן למצוא את לשכת התיירות של גיברלטר, מבחר רב של מסעדות וחנויות וכן מרכז הדמיה של ניפוח זכוכית. אלו מכם שחושקים לנוח קצת במקום פסטורלי יותר יכולים להמשיך ללכת כ-5 דקות נוספות דרך שערי העיר העתיקים לאזור המרינה החדשה הנקרא Ocean Village (נפתח ב- 2009) שם תוכלו ליהנות ממגוון רחב של מסעדות ובוטיקים יוקרתיים בין יכטות מפוארות ונוף הים של מפרץ גיברלטר. במרינה זו גם ממוקם הקזינו החדש והמפואר של גיברלטר הפתוח כל יום משעות הצהריים ועד השעות הקטנות של הלילה.
מהמרינה יוצאות גם מספר ספינות טיולים לצפייה באוכלוסיית הדולפינים הגדולה החייה במפרץ גיברלטר. העונה המומלצת לכך היא יולי עד נובמבר ואז ניתן לראות מאות(!) דולפינים בכל שייט, חלקם מקפצים ושוחים לאורך הספינה – בהחלט חוויה נפלאה לכל המשפחה.

לאלו מכם שמתעניינים גם בפן היהודי של גיברלטר, רצוי לדעת שבגיברלטר קיימת קהילה יהודית קטנה (בערך 600 איש) אך רבת השפעה. הקהילה היא בעיקרה ספרדית דתית ושורשיה ביהדות מרוקו הסמוכה. בגיברלטר קיימים 4 בתי כנסת, העתיק מבניהם "שער השמיים" נוסד ב 1768 והגדול מבניהם – "נפוצות יהודה" מרשים ביותר. כמו כן קיים בית ספר יהודי, 2 מכולות כשרות, ושלוש מסעדות כשרות (אחת בשרית). בית הקברות היהודי העתיק (מהמאה ה-18) נמצא חצי הדרך במעלה הצוק, בקצה הדרומי של גיברלטר, במקום הנקרא "שער היהודים" Jews Gate . המקום נשמר היטב ומשרה אווירה רוחנית ביותר. היהודי המפורסם ביותר בגיברלטר היה סר יהושע חסן שכיהן במשך 17 שנה(!) כראש ממשלת גיברלטר ונפטר בשנת 1997. כמו כן כיהנו שרי ממשלה יהודיים, ראש העיר הראשון, שופטים ועוד.

בגיברלטר פזורות עוד הרבה פינות חן ואתרים היסטוריים בעיקר של מורשת קרב. הרשימה היא אמנם ארוכה אך העיקרים מבניהם הם: Europa Point– הקצה הדרומי של גיברלטר והנקודה הדרומית ביותר באירופה ממנה תצפית מצוינת על מרוקו והמיצרים (האזור נמצא כרגע בשיפוצים אשר צפויים להסתיים לקראת קיץ 2011), Alameda Gardens– הגנים הבוטנים של גיברלטר הנמצאים ליד תחנת הרכבל התחתונה ובהם גם קיים גן חיות קטן ונחמד וכן מקבץ נדיר של עצי דרקון Dragon trees מעניינים, World War 2 Tunnels– סיור מודרך במנהרות שנחצבו בצוק ושימשו כמפקדת הצבא הבריטי במהלך מלחמ"הע ה-2. המוזיאון של גיברלטר- ממוקם במרכז העיר ומשמש כמרכז ההסברה הראשי של המורשת צבאית, ההיסטוריה והטבע של גיברלטר מאז היווצרות המצוק ועד ימינו.

סביר להניח שאת רוב גיברלטר אפשר להספיק ביום אחד, אבל לאלו מכם שרוצים להכיר יותר לעומק את ההיסטוריה והטבע העשיר של נקודת חן קטנה זו יש בהחלט מה לעשות פה מספר ימים.

מאת: ערן שי
הכותב הינו יועץ פיננסי ומדריך טיולים מוסמך מטעם ממשלת גיברלטר.
ליצרית קשר ניתן לפנות ל- eashay@gmail.com

מספר טיפים ועובדות:
• לא לשכוח להביא דרכונים. בלעדיהם לא תוכלו להיכנס לגיברלטר.
• בחודשי הקיץ עומס כלי הרכב במעבר הגבול להיכנס ולצאת מגיברלטר הוא גדול ועיתים יכול להמשך
  כשעה לכל כיוון. רצוי לחנות באחד החניונים בצד הספרדי ולחצות רגלית לתוך גיברלטר. משם תוכלו
  לקחת אוטובוס או ללכת כ-15 דקות לרחוב הראשי. בתוך גיברלטר אין צורך ברכב.
• רצוי להחליף יורו לפאונדים בסוכנויות ה- CHANGE הרבות הפזורות בגיברלטר. אם תשלמו ביורו
  בחנויות ומסעדות יגבו מכם שער גבוהה בהרבה.
• לגיברלטר אפשר להגיע בטיסה ישירה רק מלונדון, מנצ'סטר וליברפול. שדה התעופה של מלגה
  נמצא כשעה ורבע נסיעה ושל סבילייה כשעתיים נסיעה. מגיברלטר גם יוצאת מעבורת לטאנג'יר שבמרוקו.

 

הוסף תגובה