החבל הבאסקי, ספרד – Basque Country

החבל הבאסקי, ספרד – Basque Country

החבל הבאסקי הוא אזור ייחודי שרובו בצפון ספרד וחלקו בצרפת. נתרכז בצד העיקרי, הספרדי. מזג האוויר בחבל הבאסקי אינו קיצוני, ואפילו באוגוסט נעים, הזדמנות מצוינת לברוח מהחום של הארץ. מדובר באזור הררי ביותר, שונה מאוד משאר חלקי ספרד מבחינה גיאוגרפית, אך השוני העיקרי הוא באוכלוסייה. כדי להבין את ייחודו וחשיבותו של החבל הבאסקי, חייבים לדעת קצת על העבר שלו.

החבל הבאסקי – קצת היסטוריה

במהלך ההיסטוריה הבאסקים התנגדו לכל כובש זר שהגיע והתעקשו להגן על שלטונם העצמי בכל מחיר. תושבי החבל הבאסקי הצליחו להתנגד לאימפריה הרומית (במאה הראשונה לספירה) והמוסלמים (600 שנים מאוחר יותר) שידעו שהאזור הררי, קשה להגעה ומאוכלס בעם עקשן ביותר, ויתרו מראש. כל מלכי ספרד שעלו לשלטון וניסו לחולל בה שינויים, נמנעו מלהתעסק עם הבאסקים, עד שבמאה ה-19, החוקה הליברלית של ספרד קבעה זכויות לכל אזרחיה, הבאסקים ביניהם. נעלמה עצמאותה הרשמית של "ממלכת נווארה" הבאסקית ועד היום נלחמים הבאסקים על השבת עצמאותם ומבקשים מדינה משלהם, אך ממשלת ספרד מסרבת.

החבל הבאסקי – תרבות

הבאסקים ממשיכים לחיות כאומה נפרדת. יש להם תרבות משלהם, סגנון משלהם ושפה משלהם בשם- Euskera (שאת שמה מבטאים כמו שהיא כתובה). היא שונה מספרדית ואינה שייכת לשום קבוצת שפות, והבאסקים שומרים עליה מכל משמר, היא אחד הסממנים הבולטים להפרדתם מהספרדים. למרות זאת, ברוב האזורים התיירותיים מדברים היטב גם ספרדית ובחלקם אפילו אנגלית. החגיגה האמיתית של החבל הבאסקי היא הטאפאסים. טאפאס הוא המאכל המקומי, מדובר במגוון רחב של מתאבנים, כמו מיני-מיני-סנדויצ'ונים על קיסם בטעמים שונים. יש טאפאסים ממרכיבים קרים כמו גבינה, זיתים, נקניק וכדומה, ויש גם חמים במגוון מאכלים ספרדיים טיפוסיים הכוללים בשר. הבילוי העיקרי בערי החבל הבאסקי הוא ה"טאפאס-בר". הלקוחות עומדים מול הבר, בוחרים להם טאפאסים לצד היין או הבירה ומשוחחים. לעיתים האכילה היא בתזוזה כדי להיחשף לכל מגוון הטאפאסים המוצע באותו ערב. ברי הטאפאס מלאים בכל שעות היום, אנשים משוחחים וממלאים קעריות בקיסמים ריקים. ישראלים אכלנים כמונו עשויים לשאול את עצמם- מתי מגיע האוכל??? אך החוויה בהחלט אדירה.

החבל הבאסקי – מה לראות ומה לעשות

הערים העיקריות בהם חשוב לבקר בחבל הבאסקי הן בילבאו (Bilbao) וסן סבסטיאן.

בילבאו היא עיר רומנטית, מדהימה בחיותה ומלאת תרבות. היא נחצית במרכזה על ידי נהר, שלוחה של הים הקנטברי בשם Ría Nervion שנותן נופח נוסף לאווירה הכל-כך ייחודית במקום. האטרקציה הבינלאומית בעיר בילבאו היא "מוזיאון גוגנהיים", מוזיאון לאומנות עכשווית מודרנית שתוכנן על-ידי אדריכל קנדי-אמריקאי בשם פרנק גרי. גרי זכה בפרס אדריכלות עבור העיצוב הייחודי של מבנה זה, שבזכותו מגיעים כיום יותר תיירים לעיר בליבאו. הוא ממוקם על גדות הנהר החוצה את העיר ולכן סיור בו ובאזור יכול להוות תכנית ליום שלם. המוזיאון ממוקם 500 מטר מתחנת מטרו בשם "Moyua" ואפשר גם להגיע אליו ברכבת הקלה, לרדת בתחנת "Guggenheim" וללכת כ-100 מ' עד למוזיאון. מרכז העיר שוקק חיים, רבים מטיילים בין הסמטאות, עוצרים מדי פעם בטאפאס-בר מלא אופי ליין מקומי וארוחה קלה.

סן סבסטיאן היא עיר חוף קטנה וכיפית שמשלבת את התרבות התוססת של סמטאות הרחובות הבאסקיים עם פיסת ים נוחה ושלווה. השילוב מעניין, השוחים יכולים לצוף ולבהות בכנסיות, במבנים ההיסטוריים ובהרים שמסביב. אפשר לשכור אופניים בחוף ולנסוע בשביל המיועד המקיף את החופים. השביל מישורי קל ונוח. יש מבחר רב של מסעדות דגים משובחות, חנויות בגדי מעצבים ואתרים היסטוריים מעניינים. לא כדאי לפספס את נקודת המצפה המדהימה על העיר במערב חוף "La Concha" (הצדף) מפסגת ההר Igueldo. באותו החוף ניתן גם לעשות סקי מים מקצועי ביותר, מומלץ לאוהבי הספורט-הימי. אל תשכחו גם לבקר בארמון Miramar המפורסם והפארק שלו שנמצא ב- "El Pico del Loro" (פסגת התוכי) כשעומדים על כל אחד מהחופים היפהפיים, רואים באופק את צרפת שנמצאת ממש ממול. יש הבוחרים להמשיך לצרפת משם, זה אפשרי ומומלץ.

 

הוסף תגובה