צילום: Myrabella

רומא בירתה של איטליה היא ללא ספק אחת הערים המרשימות והקלאסיות ביותר בעולם, עם היסטוריה ארוכת שנים העוברת כחוט השני לאורך תקופות ועידנים רומא תמיד הייתה ונותרה מרכז תרבותי ודתי של העולם התיק והמודרני כאחד.

רומא היא מוזיאון אחד גדול וכל פינה בה מספרת סיפור של מאות ואלפי שנים, עם מבנים ארכיטקטוניים מהיפים המפורסמים והידועים בעולם כמו הקולוסאום, הפנתיאון, הקאפלה הסיסטינית וכיכר פטרוס הקדוש היא ללא ספק אחד משיאי הביקור באיטליה- כיאה וכראוי לבירה מרשימה והיסטורית כמו רומא.

תיירים רבים נוהרים אליה מידי שנה ורואים בה כאחת הערים הרומנטיות ביותר בעולם, ולא בכדי- יש בה כיכרות ופיאצות יפיפיות, כנסיות נישאות, פסלים מרשימים של אלים וגיבורי מיתולוגיה והיא כולה אפופה מיתולוגיה פולקלור וסיפורי אגדות. אין ספק שעל מנת לחוות את החוויה המושלמת מומלץ לטייל ברומא עם מדריך צמוד (אנושי או כתוב) על מנת לשמוע את ה"סיפורים שמאחורי" כל אתר ואתר כי הפולקלור ארוך השנים שהצטבר סביב העיר הקלאסית הזאת עושה את הקסם שבה למרשים עוד יותר!

ועוד לא אמרנו אף מילה על הפיצות והפאסטות הטובות ביותר בעולם!

מזג אוויר ברומא

רומא בעלת מזג אוויר נוח בכל ימות השנה, אין כאן חורף מושלג וקשה מאוד ועל כן הימים הטובים ביותר להגיע לרומא הן עונות המעבר הנעימות ביותר. הקיץ חם מאוד (יולי-אוגוסט) ועל כן רוב התיירים נמנעים מלנפוש בעיר בעונה זו מה שעושה את עונות המעבר לעונות עמוסות במיוחד בעיר.

רומא – קצת היסטוריה

האגדה מספרת על שני תאומים רומוס ורמולוס אני האל מארס (אל המלחמה) שננטשו על ידי אימם בת התמותה על גדות נהר הטיבר. השניים גדלו עם להקת זאבים ובבגרותם הרג רומולוס את אחיו בשל מאבק ביניהם על השלטון ולאחר מכן ייסד את העיר רומא. על אף שיסודות הסיפור נעוצים בפולקלור המקומי כיום מדענים סבורים שהתקופה עליה מספרת האגדה (700 לפני הספירה) היא אכן התקופה שבה נוסדה רומא.

הרפובליקה של רומא הייתה למדינה החזקה באירופה במספר תקופות לאורך ההיסטוריה. הרומאים שלטו ברפובליקה האיטלקית עוד לפני הספירה והיו למעצמה החזקה באזור. רומא אומנם חלשה על שטחים רבים אך מבית גברו בה הסכסוכים ומלחמות האזרחים בה הפילו קורבנות רבים בשנים שעוד לפני תחילת הספירה הנוצרית. עם חיסול הרפובליקה של רומא החל בה עידן הקיסרות כאשר כל קיסר העולה שאף לפתח את רומא בירתו יותר ויותר ולהותיר בה חותם אישי שלו בדמות מבנה מפואר או מונומנט ייחודי אשר רובם עומדים על תילם עד היום. בשנים אלה שלפני הספירה הנוצרית נבנו ברומא בין השאר הקולוסאום שעד היום נחשב לאר מסמליה החשובים של העיר.

במאה הרביעית עם הגעת בשורת הנצרות הקיסרים של רומא איבדו מעוצמתם ואז הייתה זו קרקע פורייה לעלייתה של אימפריה חדשה- האימפריה הקתולית שרומא עמדה במרכזה. בעידן זה של הפצת בשורת הנצרות נבנו ברומא הכנסיות וקתדראלות הענק הקיימות ומפארות אותה עם היום.

רומא בעידן האפיפיורים והנצרות של המאות 9-12 הייתה מפוארת מאוד. תורמים רבים הזרימו אליה כספים רבים ששירתו את הכנסייה על מנת לבנות בה כנסיות מרהיבות, כיכרות ופסלים מרשימים, פיאצות מפוארות ולשוות לעיר את המראה הקלאסי המאפיין אותה כיום.

עידן המהפכות והגדולה בהן המהפכה הצרפתית ולאחר מכן הקמת האימפריה של נפוליון גרמו לכך שרומא והאפיפיור ירדו מקרנם וימי הזוהר שלהם חלף. הנצרות נחלשה והאפיפיור פרש להקמת מדינת הוותיקן שעד היום שוכנת בלב רומא כמדינה עצמאית בעוד רומא הפכה להיות מזוהה פחות עם הדת הנוצרית משהייתה בעבר.

שליטי איטליה לא חדלו מלפנטז על החזרה לימי הזוהר ותור הזהב של רומא שהייתה באמת מרכז העולם של העת העתיק. זו אולי אחת הסיבות המרכזיות שהביאו את מוסוליני, שליטה של איטליה בתחילת המאה העשרים להתחיל ולהקים בה מבנים פאשיסטיים וגרנדיוזיים המבטאים עוצמה ועליונות ואף לכרות ברית עם היטלר והממשלה הנאצית הגרמנית.

חלומו הפאשיסטי של מוסוליני לא צלח כמובן ורומא של אחרי המלחמה הייתה חבולה והרוסה. לאחר המלחמה ולאחר ששכחו הקרבות החלה רומא ללקק את פצעיה ולשקם עצמה בתהליך ארוך ואיטי ובמקביל גם עידן השליטים הטוטליטאריים שלה תם ופינה את מקומו לרפובליקה הדמוקרטית החדשה המוכרת כיום באיטליה.

לאורך המאה העשרים ידעה איטליה רצף של שערוריות ופרשיות שחיתות שלטוניות שהביאו אותה לחוסר יציבות שלטונית (אך בניגוד לשנים עברו המאבקים נותרו בזירה הפוליטית בלבד). רומא הפכה לזירת התכתשויות פוליטיות מחד אך שמרה על הקלאסיות שלה מאידך.

בשנת 2000 לרגל פתיחת המיליונים החדש עברה רומא שיפוץ כללי עקב הציפייה למיליוני תיירים שפקדו אותה ואת מדינת הוותיקן עם כניסת המיליונים החדש. השיפוצים בעלות של מאות מיליוני דולרים רוכזו בעיקר בשיקום, שיחזור וניקוי חזיתות הכנסיות והמבנים הדתיים והקלאסיים שמפארים את רחובותיה לאורך מאות שנים. ומאז רומא נותרה יעד תיירותי ומרכזי באירופה וממשיכה למתג עצמה במרץ כמרכז הנוצרי הקתולי הגדול בעולם מחד אך גם כאחת הבירות הרומנטיות ביותר מאידך.

רומא – התמצאות

רומא, בירתה של איטליה נמצאת במערב המדינה מרוחקת כ-20 ק"מ מקו החוף המערבי של איטליה. היא מתפרשת על שטחים נרחבים הכוללים את המטרופולין של רומא אך רומא העתיקה המאגדת בתוכה את מירב נקודות העניין ואת מדינת הוותיקן אינה גדולה כל כך.

רוב אתרי העניין הקלאסיים של רומא מרוכזים באזור אחד ואינם מרוחקים זה מזה. כולם נמצאים מערבית לתחנת הרכבת המרכזית של רומא (סטאציונה טרמיני) דבר המסייע לתייר המעוניין לבקר בהם גם להגיע אליהם וגם להתמצא. ניתן לעבור בהליכה מאתר אחד למשנהו ביתר קלות או להסתייע בתחבורה הציבורית בקווים התיירותיים שמחברים בין כל נקודות העניין.

נהר הטיבר החוצה את רומא מצפון לדרום מחלק אותה לשני חלקים כאשר קריית הוותיקן נמצאת ממערב לו ורוב אתרי העניין האחרים נמצאים ממזרח. רומא היא צפופה ומבולגנת והתחושה היא שאדריכלי העיר לאורך ההיסטוריה לא סברו שהיא תגדל למימדיה העצומים כפי שהיא כיום. התרחבותה ללא תכנון לאורך שנים הביא לתוצאה של סבך רחובות שנראה כמעט בלתי אפשרי לניווט. יחד עם זאת אל ה"קלאסיקות של רומא" לא מסובך להגיע וכל מקומי ידע להכווין אתכם לקולוסאום (פשוט כי שואלים אותו על כך עשרות פעמים ביום….)

לינה ברומא

רומא היא בירה אירופאית קלאסית. יש בה מלונות מפוארים אשר השהות בהם היא ברמה של חמישה כוכבים ומעלה! רובם מרוכזים במרכז העיר ועלותם מרקיעה שחקים כמעט כמו גובהם הפיזי… יחד עם זאת קיימים מלונות מעט זולים יותר ואפילו זולים מאוד (השאלה כמה נמוך אתם מוכנים לרדת….) רוב המלונות הזולים מרוכזים סביב תחנת הרכבת המרכזית סטאציונה טרמיני ושם תוכלו למצוא לכם מלון בחיר שווה נפש רק וודאו כי התנאים בו ראויים ובקשו להציץ בחדרים לפני שתשתלמו או תקבלו החלטה.

רומא – מה לראות ומה לעשות?

רומא היא ללא ספק פסגת שאיפותיו של כל היסטוריון, כל חובב ארכיטקטורה עתיקה, כל רומנטיקן וכל צליין נוצרי ואם בטעות מדובר בהיסטוריון חובב ארכיטקטורה שגם מעוניין להציע נישואין לאשתו בצורה רומנטית והוא גם נוצרי אדוק אין ספק שרומא תהיה לו ככפפה ליד. רומא מקפלת בין דפי ההיסטוריה שלה יותר מאלף שנה של התיישבות בתקופות ועידנים שונים אשר הקו המשותף להם העובר כחוט השני בין כולם הוא שתמיד רומא הייתה במרכז העניינים ותמיד שליטיה שאפו לפאר אותה ולעשות אותה היפה ביותר שיש- דבר הניכר מטיול ברחובותיה. רומא מצוינת להליכה ממשוכת ברגל (דאגו לנעליים נוחות) כי כל פינה ברומא היא פינת חמד ועל כן חבל לבזבז את היום בנסיעה ברכבות תחתיות.

רומא הקלאסית של היום מתמלאת באתרי בילוי והנאות בערבים. מסעדות איטלקיות עם האוכל הטוב בעולם: ספגטי על כל צורותיו וסוגיו, פיצות שטרם ראיתם יפארו את השולחנות שלכם ויסתמו את תאבונכם למספר השנים הבאות… אין ספק שלאחר שתאכלו במסעדה איטלקית אמיתית (מייד אין איטאלי) לא תרצו עוד לאכול פיצה או ספגטי בארץ – כי זה לעולם לא יהיה אותו הדבר…

הקולוסאום – (Colosseo)

הקולוסאום הוא ללא ספק אחד מסימני ההיכר המפורסמים ביותר של רומא. הוא עומד על תילו כמעט אלפיים שנה ועדיין ניצב איתן למרות כל שנות ההיסטוריה שחלפו על פניו. האמפיתיאטרון הענק שעבר ירח את קרבות הגלדיאטורים המפוארים של האימפריה הרומית מכיל 50 אלף מקומות ישיבה ואפילו הקיסר בכבודו ובעצמו היה מגיע לחזות במלחמות הגלדיאטורים האימתניות. כיום כמובן אין גלדיאטורים אבל הקולוסאום נותר אחד מהמבנים המזוהים ביותר עם רומא לאורך שנים.

הפורום הרומי העתיק – (Foro Romano)

הפורום של רומא נחשב למרכז הפוליטי והחברתי של רומא העתיקה. כאן התקבלו ההחלטות והמרכז השלטוני של האימפריה הרומית. המקום מתהדר בשורה של ממצאים ארכיאולוגים מרשימים שנחפרו ונתגלו מאז המאה ה-19 ובעיקר מפורסמת בו שדירת עמודי השיש המרשימה שבו. לחובבי הארכיאולוגיה והארכיטקטורה צפויה באתר זה חוויה מלבבת.

שער טיטוס – Arco Di Tito

שער טיטוס היא אחת מנקודות הציון והמייצגים המרתקים והמעניינים ביותר באזור הפורום העתיק של רומא. השער שנבנה על מנת לפאר את הישגיו של טיטוס מתאר בצורת תבליטים את דיכוי המרד של החשמונאים וחורבן בית המקדש על ידי הרומאים. בתבליטים ניתן לראות בברור את היהודים שנפלו בשבי נושאים את אוצרות בית המקדש על גבם בדרך אל רומא בה נשמרו על האוצרות. לא ניתן להתעלם ממנורת בית המקדש הבולטת מאוד מבין תבליטי האבן.

הפנתיאון הרומי – Pantheon

פירוש המילה "פנתיאון" הוא "כל האלים" ביוונית והמושג אף חדר לז'רגון הישראלי כתחליף למושג "היכל התהילה" (לדוגמא: פנתיאון הכדורגל הישראלי…) ברומא הפנתיאון הוא אחד מהמבנים המרשימים ביותר ופלאי הארכיטקטורה הקיימים בעיר. הפנתיאון וותיק מאוד ועומד על תילו עוד מימי ראשית האלף הקודם! הו בנוי בצורה הנדסית מעניינית וכיפתו הגדולה של המבנה נחשבת לאחד ההישגים המרשימים של האדריכלות בעת העתיק. המבנה מעוצב בצורה מהודרת ומשמש כיום לקברם של נוצרים רבים ומכובדים ביניהם הצייר האיטלקי רפאל ומלכי איטליה השונים לאורך ההיסטוריה.

מזרקת טרווי – Fontana Di Trevi

המזרקה הזו היא ללא ספק אחת האטרקציות המרכזיות והרומנטיות ביותר ברומא. תחילתה כמו כל סיפור רומאי טוב באגדה על בתולה בשם "טריווי" שהובילה את הרומאים אל המעיין שסיפק את המים למזרקה והובל על אמת מים מיוחדת וארוכה במיוחד. המזרקה שעוצבה ונבנתה החל מהמאה ה-15 הלכה והתפתחה עם השנים מורכבת ממונומנטים ופסלים סמליים ברוח המיתולוגיה היוונית והרומית. ניתן לראות בה בין היתר פסלים של נפטון אל הים רכוב על כרכרה מפוארת מצדפים וגלים. האמונה הרווחת בקרב התיירים הרבים המבקרים במקום שמי שזורק מטבע אל מימי המזרקה גורלו הוא שישוב בעתיד אל רומא היפה. מיליוני מטבעות מושלכים אל המזרקה מידי שנה והם אלו שממנים את תחזוקתו של האתר המרשים. אם אתם מעוניינים לקחת חלק ב"הגרלת הפיס" הזו עדיף שתעמדו עם גבכם אל המזרקה והשליכו את המטבע אחורנית (זה מגדיל את הסיכויים) ובין אם אתם מאמינים או לא- מטבע אחד קטן עשוי להחזירכם לחופשה נוספת ברומא, לא שווה להשקיע?

מדינת הוותיקן – Status Civitatis Vaticanae

מדינת הוותיקן נחשבת ללא ספק למדינה הקטנה בעולם ועל אף שהיא מונה פחות מאלף איש נחשבת למדינה עצמאית לכל דבר השוכנת בלב רומא ושליטה האבסולוטי הוא האפיפיור. מדינת הוותיקן היא מדינת "הכס הקדוש" והיא מרכז הנצרות הקתולית העולמית. הביקור בה מצריך לא מעט זמן כי יש כאן המון מה לראות (השאלה כמה אתם מוכנים להשקיע ועד כמה חובבי ארכיטקטורה אתם). הוותיקן אוצרת בשטחה הלא הרב אוצרות אומנות רבים, מבנים מהיפים והמפוארים בעולם ביניהם כיכר פטרוס הקדוש רחבת הידיים המוקפת בעמודי שיש נישאים ומרשימים ובה גם כנסיית פטרוס הקדוש המקום המרשים הוא מרכז הנצרות הקתולית העולמית ובו נושא האפיפיור את דרשותיו הידועות.

הקאפלה הסיסטינית – Cappella Sistina

הקאפלה הסיסטינית היא ללא ספק אחת האטרקציות המרשימות במדינת הוותיקן אם לא ברחבי רומא כולה. מומלץ להגיע מוקדם ככל האפשר כי בשעות השיא מתקבצים בתוך הקאפלה מאות האנשים שרוצים לחזות במבנה עוצר הנשימה ששמו יצא למרחוק. על הקאפלה שנבנתה במאה ה-15 עמלו מיטב האומנים הפסלים והציירים של אותה עת, אך הידועה והמפורסמת מכולן היא ללא ספק יצירתו של הצייר מיכאלאנג'לו המפארת את תקרת הקאפלה, נפרשת על 1000 מ"ר ועוסקת ב"בריאת העולם". מומלץ להביא משקפת על מנת לחזות ביצירה המופלאה שנחשבת לאחד מהישגים הגדולים של האומנות וכמובן לראות את הציור של האצבעות שכמעט נוגעות לא נוגעות האחת בשנייה שהפכו לקלאסיקה של כל הזמנים.

צילום: Sailko

מעלית הזמן של רומא – Time Elevator

מעלית הזמן היא מיצג דיגיטאלי בחמישה מימדים הדומה ל"מעלית הזמן של ירושלים" אשר מגולל בצורה של סרט תלת מימדי עם שלל אפקטים חושיים נוספים כמו כיסאות זזים, מים משפריצים, עשן ועוד המגולל את ההיסטוריה הפתלתלה וארוכת השנים של רומא מימיה העתיקים ועד העת המודרנית. המיזם הוא מיזם ישראלי ובעלי החברה המפיקה הם ישראלים. המיצג מרשים מאוד ומועיל מאוד על מנת לתקצר אלפי שנות היסטוריה לסרט חוויתי ועל חושי אחד- מומלץ מאוד למשפחות עם ילדים. האטרקציה ממוקמת לא רחוק מפיאצה ונציה (כתובת מדוייקת: Via dei SS. Apostoli, 20)

הוסף תגובה

Booking.com