קטמנדו, נפאל – Kathmandu

קטמנדו, נפאל – Kathmandu

דעות המטיילים חלוקות לגבי קטמנדו, רבים יאמרו שזוהי אחת הערים היפות של המזרח הרחקות- קסומה ומלאה בניחוחות של קטורת, פולחן דתי וקסם המזרח ואחרים יאמרו שהיא עיר מזוהמת מעופשת ומדיפה ניחוחות של זיהום אוויר ועשן אגזוזים. האמת כנראה נמצאת באמצע בין השניים והיופי, כך נאמר מזמן, הוא בעיני המתבונן…

קטמנדו- כרטיס ביקור

שם: קטמנדו.
מדינה: נפאל.
אוכלוסייה: 2,500,000 נפש.
שעון: השעון המקומי בקטמנדו מקדים את שעון ישראל בכ-4 שעות.
מטבע: רופי נפאלי
אקלים: קטמנדו ממוקמת בגובה רב ונמצאת על תפר של שני אקלימים שולטים בנפאל: האקלים הקר של רכס ההימלאיה לעומת האקלים הטרופי של השפלה הדרומית. מכאן שהיא מושפעת משני תנאי האקלים הללו ועל כן יש בה עונת גשמי מונסון בעיקר בקיץ (יוני-ספטמבר) וחודשים קרים בהם הטמפרטורה הממוצעת היא מעלה 1 (בעיקר בעונת החורף) אז קיים גם סיכוי לשלג.
תחבורה: אל קטמנדו ניתן להגיע בטיסה אל נמל התעופה הרשמי של נפאל טריבובאן הנמצא מחוץ לעיר. בתוך העיר כלי התחבורה היעיל ביותר הוא או אופניים, או הליכה רגלית. כל שאר האופציות: אוטובוסים ומוניות עמוסות, צפופות וקשות להתמצאות. אם בכל זאת תצטרכו להגיע למקומות רחוקים יותר מוטב לבחור את אופציית המונית. לא ניתן לשכור רכב בקטמנדו, אך ניתן לשכור רכב עם נהר (שיכול לשמש גם כמדריך לטיול יום) האופציה הזו אינה נחשבת יקרה מידי עבור המטייל המערבי. בין כך או כך- עדיין האופציה הטובה ביותר היא לשכור אופניים ולדווש להנאתכם ברחבי העיר הנפלאה.

קטמנדו- קצת היסטוריה

בני הנוארים הם אלו שמזוהים בתור מתיישביו הראשונים של עמק קטמנדו בו גם שוכנת כיום הבירה הנפאלית. היו אלה בני עירוב של שבטים שונים שחיו באזור בעלי מאפיינים טיבטים ובורמזים ומראה מונגולי.

עמק קטמנדו ידע פריחה בעיקר סביב המאה ה-17 אז ידע המקום פיתוח ותנופת בנייה של ארמונות ומקדשים הודות למלכי שושלת "מאלה". במאה ה-18 עם איחודה של נפאל תחת שושלת סאהה שבודדו את נפאל מהערים הסובבות לה. עם נפילת שושלת סאהה ועלייתה של שושלת ראנה שדגלה בחיקוי המערב וגינוני המלכות של אירופה (בעיקר אנגליה) ידעו ארמונות המלוכה פאר והדר ואילו מצבם הכלכלי של תושבי המדינה הלך והדרדר מבחינה כלכלית.

בשנת 1934 פגעה באזור עמק קטמנדו רעידת אדמה קטלנית אשר זרעה הרס רב בכל רחבי העמק והפכה לעיי חורבות את רוב המקדשים והארמונות המפוארים שהיו קיימים לאורך מאות שנים ברחבי העיר. חלקם שוקמו לאורך השנים וחלקם נותרו הרוסים עד היום.

מתוך רצון לשקם את ההריסות ולאחר המהפכה הפוליטית שהתחוללה בנפאל בשנת 1950 היא החלה להיפתח יותר ויותר למערב. כביש ראשון נסלל וחיבר את הבירה קטמנדו עם הודו והחל להביא אליה יותר ויותר מהגרים ותיירים דרך הקישור היבשתי כמו גם באמצעות הקמת נמל התעופה הבינלאומי של העיר שנחנך בשנות השבעים. היופי של קטמנדו בשילוב עם מחירי המחייה הזולים הביא אליה תיירים רבים כמו גם משקיעים שרצו להשקיע בפיתוח האזור.

קטמנדו- התמצאות

קטמנדו, בירתה של הממלכה הנפאלית שוכנת בעמק קטמנדו התחום מצד אחד בשרשרת הרי ההימלאיה הגובהים והמושלגים מצפון ומצדו השני בשפלה הטרופית של דרום נפאל. כמו רבות מערים מרכזיות באסיה מוקפת קטמנדו בכביש טבעתי התוחם את מרכזה (The Ring Road). מרכזי העניין של קטמנדו מתרכזים בעיקר בעיר העתיקה- המושכת אליה לא מעט תיירים ובמרכזה שוכן ארמון המלוכה. אזור נוסף אטרקטיבי בקרב מטיילים הוא אזור ה"פריק סטריט" (Freak Street) אשר בעבר היה מרכז חיי ה"פריקים" והבוהמה הנפלאית והיום פינה את מקומו לטובת התאמאל (Thamel) שהוא כיום מרכז התיירות המשופע במלונות ומסעדות לטובת תיירים.

קטמנדו- מה לראות ומה לעשות?

ארמון המלוכה העתיק- (Hanuman Dhoka) – הוא ללא ספק אחד מאתרי התיירות החשובים ומרכזיים בקטמנדו. הארמון אשר נבנה עוד בימי שושלת "מאלה" מכיל בארכיטקטורה המאפיינת אותו ובפסלים והמונומנטים המקיפים אותו שרידים מכל תקופות השלטון המלוכני של נפאל כלומר הן משושלת "מאלה" הן "משולשת ראמה", והן מתקופת המלך טריבובאן. הארמון המוקף בלא מעט פסלים מרשימים במתארים את סיפורי הגבורה של המלכים הנפאליים מצוי באזור כיכר דורבאר ממש במרכזה של העיר העתיקה. בתוך הארמון קיים מוזיאון קטן המיוחד כולו להפיכה של המלך טריבובאן ולשחרור הממלכה משושלת הראנים. ניתן למצוא שם לא מעט חפצים אישיים של המלך ותיעוד היסטורי של מהלך המהפכה.

כיכר דורבאר- (Duorbar Square) – הכיכר אשר נבנתה ממש בלב העיר העתיקה של נפאל ומקיפה את ארמון המלך הישן מכילה לא מעט מקדשים ופגודות יפיפיות בשלל צבעים וצורות אשר חלקם עתיקים ושרדו את רעידת האדמה הקשה של שנת 1934 וחלקם שוחזרו (אך על פי עדויות היסטוריות כנראה באופן שאינו דומה לכפי שהיו טרם רעידת האדמה). הכיכר יפה מאוד ומרשימה, המבנים המקיפים אותה מעניינים מאוד ומומלץ שלא להסתפק בסיור עצמי אלא לשכור לכם מדריך מקומי (ודאו שהוא דובר אנגלית) על מנת שיסביר לכם על פינות החמד באזור (ויש לא מעט) על מנת שתוכלו לחוות את החוויה במלוא עוצמתה. מקומות מומלצים באזור הכיכר: בית קאסטהאמאנדאפ Kasthamandap)) שנחשב למבנה העתיק ביותר בעמק קטמנדו, הפעמון הגדול אשר יש הנפאלים מייחסים לצלצולו כוחות מאגיים של גירוש רוחות רעות, מקדש ג'אגאנאת, (Jaganath)הידוע בעיקר הודות לגילופים הארוטיים המעטרים את קירותיו החיצוניים ועוד.

ארמון המלוכה החדש- (Narayanhity Royal Palace ) – נפאל היא ממלכה ובראשה עומד המלך הנפאלי אשר כיום כבר לא מתגורר בארמון הישן הנמצא בליבה של כיכר דורבאר אלא בארמון המלוכה החדש המצוי בכיכר נראיינטי. הארמון החדש סגור לביקור קהל. ניתן לבקר בו רק לאחר השגת אישורים מסובכים (לא מומלץ לנסות ולהתמודד עם הבירוקרטיה הנפאלית) ועל כן רוב המבקרים מסתפקים בביקור ברחבי הכיכר ובצפייה בארמון הנפלא מבחוץ כמו גם במזרקה היפה הממוקמת במרכז הכיכר.

אזור ה"פריק סטריט" (The Freak Street)- זהו ללא ספק אחד הרחובות המפורסמים ביותר בנפאל. בעבר (בשנות ה-60 וה-70 של המאה העשרים) היה הרחוב הזה מקום מושבם של הפריקים והבוהמה המערבית אשר הגיעה לנפאל דרך היבשה. הפריקים אשר הגיעו אל נפאל התאהבו בקסמה והתיישבו לאורך הרחוב מה שהפך אותו למרכז החיים של התיירות המערבית בקטמנדו. הפריקים קיימו לאורך הרחוב את ההתכנסויות הרוחניות שלהם, והיו בו לא מעט מקומות לינה ומסעדות. בשנים האחרונות ה"פריק סטריט" איבד קצת את קסמו וגם לא הרבה פריקים ניתן למצוא שם, אבל עדיין יש לו מקום חשוב בליבם של המטיילים החוזרים אליו שוב ושוב והוא נחשב ללא ספק לאחד מהאזורים המתורים ביותר בקטמנדו.

התאמל (Thamel)- הוא מרכז המטיילים של נפאל. יש האומרים שזהו ה"פריק סטריט" החדש. במקום מרוכזים רוב השירותים הנחוצים לתיירים ולמטיילים בעיר. יש כאן עשרות מסעדות, בתי מלון והוסטלים, קפה אינטרנט, בארים, מועדונים, סוכנויות מטיילים ועוד. לא תצטרכו להתאמץ להתמצא כאן כי התמאל מלא בשלטים בעברית לטובת המטיילים הישראלים האהובים במיוחד על ידי המקומיים. מרבית המטיילים מעדיפים למצוא כאן חדר במלון כי "הכל קרוב" מצד שני ההמולה ברחוב והרעש הבלתי פוסק 24 שעות ביממה יכולים לחבל קצת בשקט וב"שאנטי" שחלק מהמטיילים מנסים לתפוס. בלב התמאל שוכן גם "בית חב"ד" המפורסם של קטמנדו שהוא ללא ספק אחד הגדולים והמרשימים במזרח. כאן תוכלו להיפגש עם הישראלים המטיילים באזור (אולי לפגוש גם כמה חבר'ה מהצבא והתיכון) וכמובן אם אתם נמצאים באזור בחגים ובמועדים יהודיים (ראש השנה, פסח ואחרים) בית חב"ד הוא ה-מקום לבלות בו את החג.

סטופת סוויאמבהונאת (מקדש הקופים – Swaymbahuna) – מקדש הקופים קרוי על שם הקופים הרבים המתרוצצים ברחבי המקדש והגינות המקיפות אותו. זהו מקום נפלא, אחת מהאטרקציות התיירותיות הבולטות בקטמנדו. המקדש ממוקם באזור גבוה הצופה על כל העיר ומוביל אליו גרם מדרות תלול וארוך אשר הטיפוס אליו היא חוויה לא קלה במיוחד. תוכלו לבחור האם לעלות רגלית אל המקדש דרך גרם המדרגות או להגיע למעלה ולרדת את גרם המדרגות כלפי מטה. במקום בנוסף לקופים החמודים יש לא מעט פסלי בודהה ומתקיימים במקום טקסי פולחן מרתקים, אם יתמזל מזלכם ותוכלו לצפות באחד מאלה הקדישו לכך כמה דקות- זה עשוי להיות עניין תרבותי מרתק.

הוסף תגובה