משני עבריו של נהר הוולטובה שוכנת פראג, אחת הבירות הציוריות והפסטורליות ביותר באירופה. בירתה של צ'כיה בעלת ההיסטוריה המפוארת של מאות שנים בהם בנו אותה מלכים ושליטים ששיוו לה את צורתה היפה, את מבניה המרשימים ואת סמטאותיה הציוריות. פראג היא ללא ספק אבן שואבת לתיירים מכל רחבי העולם הרוצים ליהנות מאירופה היפה והעתיקה, אירופה של מבנים ארכיטקטוניים מרשימים טבולים בירוק וטבע משתי גדותיו של נהר רחב ידיים.

ליהודים מקומות רבים להתרגש בהם ולהתרשם מהקהילה היהודית הענפה והעשירה של פראג, מהמוזיאון היהודי ומבתי הכנסת שנשתמרו באופן מושלם כמעט. בית העלמין העתיק של פראג המכיל את קברו של המהר"ל הוא מרכז עלייה לרגל חשוב ואתר תיירותי מרתק כמו גם נקודות הציון בחייו של פראץ קפקא הסופר היהודי הנודע.

פראג היא ללא ספק אגדה פסטורלית טבולה בירוק המספרת על החיים בצ'כיה לאורך מאות שנים. במהלך טיול ברחובותיה המקנים למבקר בהם תחושה כאילו הזמן בהם עצר מלכת נותרת מרחפת הטרגדיה של חברי הקהילה היהודית שבה שרבים מהם מצאו את מותם במהלך השואה בצורה טרגית.

שעון: שעון מקומי בפראג מאחר את שעון ישראל בשעה אחת
מזג אוויר בפראג: מזג האוויר בפראג מאופיין בקיץ חם ולח (חודשים יוני-אוגוסט) ובחורף קר מאוד ומושלג (דצמבר-פברואר). למרות שרוב המשקעים יורדים בפראג בעונת החורף אף עונה אינה נחשבת בה "יבשה" וגשם עשוי לרדת בכל יום מימות השנה הודות למזג אוויר הפכפך המאפיין את מדינת צ'כיה כולה.

פראג- קצת היסטוריה

שורשיה ההיסטוריה של פראג נעוצים בשבטים קלטיים שחיו בסביבתה ונקראו בויים. משם זה אף נגזרה שם הממלכה ששלטה באזור "ממלכת בוהמיה" במאה ה-14 לספירה אז הייתה תנופת בנייה אדירה באזור והעיר התפתחה מאוד בימיו של קרל הרביעי מלך הממלכה הבוהמית.

מהמאה ה-16 כאשר נכבשה פראג בידי השושלת האוסטרית וסופחה לאוסטריה החלו ימים קשים על תושביה המקומיים ששפתם דוכאה ותרבותם נדחקה לפינה עד למאה ה-18 אז עלה לשלטון בנה של מריה תרזה שנודע בטוב ליבו והקל במקצת על חייהם הקשים של תושבי פראג וביניהם גם אנשי הקהילה היהודית הענפה שהתקיימה בפראג משחר ההיסטוריה.

טוב ליבו של המלך הצ'כי גרם לכך שלא התעוררו בהם רגשות לאומנות ועצמאות כאשר העמים שסביבם שדרשו עצמאות לעצמם בתקופת "אביב העמים" של המאה ה-19. צ'כוסלובקיה קבלה את עצמאותה רק לאחר מלחמת העולם הראשונה בשנת 1918 ופראג נקבעה לבירתה הרשמית.

לאחר עצמאותה של צ'כיה ידעו המדינה ופראג שגשוג רב. תנופת בנייה ועושר רב שדירגו אותה בין המדינות העשירות בעולם. אך שגשוג זה לא נמשך זמן רב וההתדרדרות החלה עם כיבושה של צ'כוסלובקיה על ידי השלטון הנאצי של גרמניה. בתקופת מלחמת העולם השנייה סבלו הצ'כים מאוד וקרנה של המדינה ירדה בצורה משמעותית. הקהילה היהודית הענפה שהייתה בפראג הושמדה כמעט כליל ובתיה היפים של העיר הציורית נהרסו בהפצצות.

אם לא די בהרס שזרעה בה מלחמת העולם השנייה, צ'כיה כולה נחשבה בתום הקרבות בשטח של ברית המועצות. תחת השלטון הסובייטי הקומוניסטי דוכאה המדינה, כל כספה עוקל לטובת המושל הסובייטי מהלך שהביא לעוני ודלות רבה ברחבי המדינה ובבירתה.

הממשלה הקומוניסטית לא הרפתה מצ'כוסלובקיה ולא עזרו המחאות של אנשי הרוח בה לאורך המאה העשרים. המדינה חולקה ל-2 מדינות צ'כיה וסלובקיה המאוגדות ביניהן כפדרציה תחת המשטר הקומוניסטי שהוסר לבסוף רק לאחר נפילת חומת ברלין ואיתו קריסת הגוש הקומוניסטי. אז יצאה הרפובליקה הצ'כית לדרך חדשה ועצמאית ובירתה פראג החלה מתפתחת בקצב מואץ על מנת להדביק את הפער של השנים האבודות תחת המשטר הקומוניסטי.

התמצאות

העיר פראג, בריתה של הרפובליקה הצ'כית, בנויה על משני עברי נהר הוולטובה החוצה אותה לשני חלקים שאינם שווים בגודלם. הגדה המערבית של העיר המתנשאת גם לגובה רב יותר מכילה מספר מוקדי עניין כמו "המצודה של פראג", "העיר קטנה" ועוד ואילו הגדה המזרחית כוללת את איזור ה"רובע היהודי" המתויר מאוד על ידי תיירים ישראלים ו"נובה מסטו" היא מרכז העיר המודרני של פראג.

מעל הנהר עוברים מספר גשרים המחברים את שני עבריו שהגדול, הראשי והידוע בהם הוא גשר קרל המרכזי. ברחבי העיר פרוסה רשת של חשמליות הממלאות את מקומם של האוטובוסים. החשמליות יעילות וזולות מאוד. בעיר יש גם "מטרו" רכבת תחתית יעילה ולא יקרה. למקומות שאליהם שני אמצעים רווחים אלה אינם מגיעים קיימים אוטובוסים ציבוריים. אמצעי תחבורה פחות שגרתיים הם שיט סירה על נהר הוולטובה וקו רכבל מהעלה את התיירים לאזור גבעת פטז'ין בצד בגדה המערבית של נהר הוולטובה.

מלונות בפראג

הלינה באזורי מרכז העיר מאופיינת בלינה במלונות יקרים יותר וישנים יותר (קצת פרדוקסאלי אך זה המצב). במרחק של רבע שעה נסיעה בחשמלית ממרכז העיר ישנם מלונות זולים הרבה יותר וחדישים הרבה יותר ועל כן מומלץ לשקול לינה באחד האזורים המרוחקים יותר ולהשקיע נסיעה לא ארוכה בקווי החשמלית הנוחים והזולים של פראג אל מרכז העיר ובכך ללון בתנאים טובים יותר וזולים יותר. מומלץ לוודא מהו המרחק שבין המלון בו אתם מתגוררים לבין תחנת החשמלית או "המטרו" הקרובה ובכך להקל עליכם את הנסיעה למרכז העיר ולנקודות העניין והאטרקציות.

מה לראות ומה לעשות?

פראג טומנת בחובה אתרים רבים של ארכיטקטורה מרשימה בסגנון עתיק של מבנים צבעוניים בשלל צורות המשווים לעיר אווירה ציורית ופסטורלית המושכים אליה תיירים רבים שנהנים פשוט לטייל ברחובותיה וליהנות מ"החיים באגדה". פראג מציעה למטייל הישראלי/היהודי מגוון אתרים שנותרו מהקהילה היהודית הענפה שחרבה בשואה וגם חיים שלמים הבאים לידי ביטוי בסיפוריו של פראץ קפקא הסופר היהודי שעל תכני סיפוריו ועלילותיו על העם הצ'כי זוכה להערכה ולגאווה רבה בקרב הצ'כים שמזכירים אותו בדרכים שונות בעיר.

העיר העתיקה וכיכר סטרומסצקה

העיר העתיקה של פראג וכיכר סטרומסצקה הן בעלות מורשת והיסטוריה שראשיתה במאה ה-14. העיר מוקפת חומה וביצורים וטיול בה מקנה למטייל בה סיור במקום בו הזמן עצר מלכת. הכנסיות המרשימות הנישאות לגובה רב ובעלות אופי ארכיטקטוני ייחודי ועוצר נשימה לא משאירות אף תייר אדיש. בלב כיכר סטרומסצקה המפורסמת עומד מגדל השעון האסטרונומי המיוחד של העיר המצוי בבניין העריה הישן. בעיר העתיקה מצוינים גם בית ילדותו של הסופר היהודי פראץ קפקא ובית ספרו.

הרובע היהודי של פראג

הרובע היהודי של פראג המצוי בלב העיר העתיקה הוא אבן שואבת לתיירים רבים מכל רחבי העולם ביניהם גם יהודים רבים הבאים לחזות בשרידי הקהילה היהודית הענפה שחיה בפראג לפני מלחמת העולם השנייה בה חרבה והושמדה. ברובע היהודי בתי כנסת רבים ששומרו ושוחזרו באופן מעורר השתאות, בית הקברות היהודי העתיק מכיל קברים של אלפי יהודים בני הקהילה היהודית בפראג שנקברו בו במשך מאות שנים אשר הובלט בו הוא ללא ספק קברו של המהר"ל (רבי ליווא בן בצלאל) שרבים מגיעים לקברו על מנת לבקש מהציד בקשות ולהתפלל. מגדל השעון בבניין העירייה היהודית העתיק משובץ באותיות עבריות מחליפות את ספרות השעון המסורתיות ואם תשימו לב הוא נע הפוך מכיוון השעון המסורתי. לאורך כל הרובע היהודי שדרת של בתי כנסת ואתרי עניין המאוגדים כולם תחת השם: "המוזיאון היהודי של פראג" שעל אף היותו פזר במבנים שונים ולא תחת קורת גג אחת נחשב למוזיאון אחד גדול.

המצודה של פראג

המצודה של פראג נחשבת למצודה העתיקה ביותר בעולם. ראשית בנייתה במאה הראשונה לספירה כטירת עץ ומאז עברה כמובן שינויים ותהפוכות רבים לאורך ההיסטוריה. היא חולשת על שטח עצום של 570 מ' אורכה ו-130 מטרים רוחבה. היא מכילה שורה של כנסיות מבני שלטון וציבור המעוצבים בסגנון ארכיטקטוני מוקפד ואכלסו לאורך ההיסטוריה את שליטיה ומלכיה של צ'כיה וכיום את את מעונו הרשמי של נשיאי צ'כיה המכהנים. המצודה הממוקמת בגובה רב משקיפה על נהר הוולטובה החוצה את העיר ומכאן שהנוף הנשקף ממנה מרשים ועוצר נשימה. ניתן לטייל בשטחה של המצודה שעות רבות ולהתפעל מארכיטקטורה המרהיבה והנופים המרשימים.

גשר קארל

גשר קארל הוא הגדול והמפורסם שבין הגשרים המונחים מעל נהר הוולטובה החוצה את העיר פראג לשני חלקיה. בנייתו של הגשר, שהפך לימים לאחד מסמליה הידועים של העיר, החלה כבר במאה ה-14 והוא קרוי על שם המלך קרל הרביעי שיזם את הקמתו. אורכו של הגשר 516 מ' ולאורכו פזורים פסלים מרהיבים שונים שהוספו עליו במאות ה-17 וה-18. מעניין במיוחד הוא פסלו של ישו הצלוב עליו מתנוססות אותיות הזהב העבריות בהן כתוב: "קדוש, קדוש, קדוש יהוה צבאות". הגשר ששרד את כל מאות השנים וכיום עובר עבודות תחזוקה שוטפות לשימורו הוא כבר אינו הגשר היחידי למעבר מעל הנהר, אך נוספו לו תפקידים נוספים ובראשם אתר תיירות מוביל בפראג עליו מציגים אומנים רבים את מרכולתם ותיירים רבים מוצאים אותו מקום רומנטי מאוד לטיול ולצפייה בנופיו ובזרימתו של נהר הוולטובה היפה.

גבעת פטז'ין

גבעת פטז'ין היא גבעה נישאה וירוקה ממוקמת דרומית למצודת פראג המפורסמת. גובהה כ- 300 מטרים והיא צופה על העיר מנקודת תצפית נפלאה. הגעה אליה מגיע קו הרכבל של פראג היא ריאה ירוקה ומאפשרת מקום מקסים לטיול בטבע, פקניק רומנטי בנוף ירוק עוצר נשימה וגם נקודת תצפית נפלאה על העיר כולה בייחוד ממגדל התצפית רוזהלנדה שהוא העתק מוקטן של מגדל אייפל (מוקטן פי חמישה) הטיפוס על המגדל הוא רגלי אבל הנוף ממנו עוצר נשימה ושווה בהחלט את המאמץ.

התיאטרון השחור של פראג

התיאטרון השחור של פראג הוא תיאטרון ייחודי שפותח בעיר וזכה לשם והכרה עולמית כתיאטרון ייחודי. התיאטרון אשר מבוצע בטכניקה מיוחדת ואפקטים של תאורת אולטרה סגול ושחקנים הלובשים שחורים מאפשר ביצוע אפקטים עוצרי נשימה ואשליות אופטיות מרגשות. התיאטרון המוכר ביותר בתחום הוא תיאטרון אימאג' והוא בעל שם עולמי. תיירים רבים מגיעים לחזות בהופעות המרשימות הללו מידי ערב ועל כן קיים עומס על קופות הכרטיסים שנמכרים ככרטיסים לא מסומנים. מומלץ מאוד להקדים ולתפוס מקום ולא לוותר על החוויה הייחודית!

הוסף תגובה

Booking.com