פנום פן, קמבודיה- Phnom Penh

פנום פן, קמבודיה- Phnom Penh

פנום פן היא בירתה של קמבודיה, עד לתקופת הטרור השחורה של מחתרת הח'מר-רוז' האכזרית ידעה פנום פן שגשוג ועושר והייתה לאחת הערים היפות ביותר באסיה תחת השלטון הצרפתי. עם עלייתה של המחתרת האכזרית החל עידן שחור בתולדותיה של פנום פן ושל קמבודיה כולה. מחתרת הח'מר-רוז הכריזה מלחמת חורמה באורבאניות ובמודרניזציה והטיפה לחיים פשוטים וכפריים כפי שהיו בימי הזוהר של האימפריה הח'מרית מאות שנים לאחור. במסגרת שלטון הטרור שנקטה בו הוצאו להורג המונים בשדות הקטל שעד היום פזורים כעדות אילמת באזורים העוטפים את העיר. הררי גולגלות מחוררות בחורי קליעים ערומות במערומים גבוהים אשר מנסים להסביר את מימדי האסון שהוטל במאה העשרים על העם הקמבודי.

כיום פנום פן מלקקת את פצעיה, מנסה להשיב לעצמה את השקט והשלווה שידעה בעבר. מיקומה האסטרטגי על נהר המקונג שהיה עורק מסחרי חשוב במשך עשרות שנים משווה לה גם כיום מעמד מסחרי חשוב כמו גם נוף תיירותי פסטורלי. אחד לצד הפסטוראליות תמיד אופפת את שמי פנום פן עננת הקטל וההרג שהיו נחלתה של העיר לפני לא הרבה זמן והובאו לקיצן רק בסוף שנות השבעים של המאה העשרים אז החלה פנום פן להשתקם ולהיבנות מחדש.

פנום פן- כרטיס ביקור

שם: פנום פן.
מדינה: קמבודיה.
אוכלוסייה: 2 מליון נפש
מטבע: ריל
אקלים: מזג האוויר בפנום פן מאופיין במזג האוויר הטרופי המושפע מעונות המונסונים המחלקות את השנה לעונה הגשומה (מאי-אוקטובר) והעונה היבשה (נובמבר-פברואר) וביניהן עונות המעבר. רוב כמויות המשקעים יורדות בעונה הגשומה המאופיינת בכמויות משקעים אדירות. בפנום פן הטמפרטורה הממוצעת בעונה החמה יכולה להגיע עד לכדי 40 מעלות ואילו הטמפרטורה הממוצעת היא כ- 25 מעלות.

מקומות שכדאי לראות- פנום פן

ארמון המלך (פגודת הכסף) (Wat Preah Keo Morokat)- כיום, לאחר גירוש אנשי מחתרת הח'מר רוז האכזרית קמבודיה היא מונרכיה חוקתית ועומד בראשה מלך אשר מקום מושבו הוא בארמון המהודר והמפואר השוכן בלב הבירה. הארמון אינו פתוח ברוב ימות השנה לביקור הקהל ורבים צופים בו רק מבחוץ. פגודת הכסף היא מקדש אשר צמוד אל הארמון, את שמו קיבל הודות ל-5000 לבנות כסף המשמשות לריצוף המתחם המרכזי של המקדש. המבנה כיום אינו משמש יותר כמקדש אלא כמעין מוזיאון לפרטי אספנות יוקרתיים שנאספו ע"י משפחת המלוכה לאורך השנים. הכניסה למתחם הפגודה מותרת ומותנית בתשלום.

שדות הקטל (Choeung Ek)- המתחם המכונה כיום שדות הקטל מרוחק מרחק של 15 ק"מ מהבירה פנום פן. באזור זה מצאו את מותם אלפי קורבנותיהם של חיילי מחתרת הח'מר רוז' האכזריים. באזור קיימים מספר בורות ירי וקברי אחים אליהם הושלכו האסירים המעונים שנטבחו במהלך ההרג ההמוני חסר הרחמים. במקום יש אנדרטאות לזכר הקורבנות אשר המרשימה והמבעיתה שבהם היא פירמידת ענק המורכבת מכ-8000 גולגלות אדם שנותרו כעדות אילמת למרחץ הדמים שהתרחש כאן בין השנים 1975-1979.

בית הכלא טול סלנג S21 (Toul sleng) – בית הכלא טול סלנג הפך לאחד מסמלי הזוועה הגדולים ביותר והסממנים הנוראיים למשטר הח'מר-רוז' האכזרי ששלט בקמבודיה בימיה החשוכים. המקום שהיה בעבר בית ספר שודרג בתקופת הח'מר-רוז' למחנה עינויים מזעזע בו עונו ולאחר מכן נרצחו בבורות הירי המונים חפים מפשע. כיום בית הכלא הוא מוזיאון לזכר הקורבנות ומתאר את מעשי הזוועה שערכו בהם אנשי הח'מר רוז' אשר השמידו את רוב הכלואים למעט 7 אנשים שהצליחו להימלט ולהישאר חיים על מנת לספר את סיפורי הזוועה. הכלא הושאר כפי שנתגלה ע"י הכוחות הוייטנאמים שהביסו את הח'מר רוז' בשנת 1979. המראות קשים לצפייה ואינם מומלצים לרגישים לנושא ולילדים.

מקדש וט פנום (Wat phnom)- המקדש הנחמד הזה ממוקם בלב פארק שחבל שאינו מטופח מעט יותר. שמו בעברית "מקדש הגבעה" והוא אכן ממוקם על גבעה מלכותית בגובה של כ- 100 מטרים. ברחבי המקדש והפארק המקיף אותו מסתובבים חופשי קופים שבמרוצת השנים התרגלו לבני האדם המסתובבים במקום ולכן הם מאוד ידידותיים לבני אדם ושמחים לאכול כל מה שתתנו להם. המסורת הח'מרית מתארכת את מועד הקמת המקדש לשנת 1372 היא גם שנת הקמתה של העיר וקביעתה כבירה.

הוסף תגובה