סרגוסה- כרטיס ביקור
שם: סרגוסה
מדינה: ספרד
חבל ארץ: הקהילה האוטונומית של אראגון
שטח: 1062 קמ"ר
אוכלוסייה: 666,000 נפש
שפה: ספרדית
מטבע: אירו (מטבע האיחוד האירופי).

סרגוסה – מידע כללי
העיר סרגוסה הממוקמת בצפון מזרח ספרד בתחום הטריטוריה של הקהילה האוטונומית של אראגון נחשבת לאחד מריכוזי האוכלוסייה העירוניים הגדולים ביותר בספרד. היא למעשה עיר הבירה של אוטונומיית אראגון ונושאת את שמה של הנפה כולה (נפת סרגוסה). העיר ממוקמת על גדול נהר האברו. בזכות מיקומה האסטרטגי המרכזי של סרגוסה היא בעלת היסטוריה מרכזית וענפה בעיקר בתחום השתלטותה הנצרות על חצי האי האיברי בכלל ועל ספרד בפרט. הרבה ממסעות הכיבושים הן בעידן הנוצרי שלה והן בעידן המוסלמי כמו גם במסעות כיבושיו של חניבעל (המאה ה-8 לספירה) הותירו רשמיהם על סרגוסה. סרגוסה נקשרת קשר הדוק עם השלטתה של הנצרות על הממלכה הספרדית ונוצרים רבים באים לפקוד את העיר בשל כך. הפן היהודי של העיר סרגוסה הוא בקהילה יהודית ענפה ששכנה כאן טרם גירוש ספרד, אשר מראשיה היה המשורר והרב שלמה אבן גבירול החי בה במאה ה-11. כמובן שלאחר גירוש ספרד ובעידן האינקוויזיציה הועלו גם בסרגוסה יהודים מומרים רבים על המוקד וקהילה סרגוסה חרבה כמעט לחלוטין.

סרגוסה – מה לראות ומה לעשות?
הקתדראלה הגדולה של סרגוסה (Nuestra Senora Del Pilar)- הקתדראלה הגדולה, המכונה גם הקתדראלה לכבודה של מריה דל פילאר (מריה של העמוד) נבנתה במאה ה-17 במרכז העיר סרגוסה והיא למעשה אחד המבנים המרכזיים העצומים במימדיהם בעיר סרגוסה. הקתדראלה אשר כאמור נושאת את שמה של הקדושה הנוצרייה מריה דל פילאר מגוללת סיפור נוצרי עתיק שקשור לתחילת ימיה של הנצרות בחצי האי האיברי. המסורת הנוצרית מספרת על פטרוס הקדוש שהיה מראשוני מפיצי דת הנצרות לאחר מותו של ישו (במאה ה-1 לספירה הנוצרית) אשר הביא לעיר סרגוסה את מריה דל פילאר אשר שהתה בעיר זמן מה וכשהלכה ממנה הותירה בה עמוד גדול מימדים שסביבו, כך על המסורת, הוקמה הקתדראלה לכבודה של הקדושה החשובה. בין אם הסיפור נכון או שמדובר בעוד מיתוס תיאולוגי הקתדראלה עצומת ממדים ומרשימה בסגנון הבנייה ובארכיטקטורה המפוארת כמו גם ביצירות האומנות המפארות אותה מבפנים. הבישוף של אראגון היושב עד היום בתחומי סרגוסה הוא גם האחראי לאוסף יצירות האומנות המרשים האצור בתוך הקתדראלה הגדולה של סרגוסה.

שוק הסוחרים של סרגוסה– שוק הסוחרים אשר נבנה במאה ה-16 הוא דוגמא לסגנון הבנייה של הרנסאנס האראגוני. החיים שהתקיימו בממלכת אראגון בתקופת הרנסאנס של המאה ה-16 היו תוססים וידעו פריחה בתחומי תרבות, ומסחר. אזור שוק הסוחרים שעומד יציב עד היום הוא עדות לסגנון הבנייה המרשים שאפיין את אותם ימים. כיום המבנה אינו משמש כשוק סוחרים אלא כאתר תיירותי ומקום לגלריות שונות של אומנות מתחלפת. מומלץ לבקר ולהתרשם הן מיצירות האומנות והן מסגנון הבנייה והארכיטקטורה המרשימים.

מוזיאונים בסרגוסה- כיאה לעיר בעלת מורשת תרבותית והיסטורית עשירה בסרגוסה ניתן למצוא לא מעט מוזיאונים נפלאים המגוללים את סיפורה של העיר. בין המוזיאונים המומלצים ניתן לבקר במוזיאון ההיסטוריה של סרגוסה ((Centro de Historia de Zaragoza המגולל את סיפורה של העיר שכאמור ידיעה תקופות שונות של כיבוש ושלטונות, מוזיאון שטחי הקיר (Museo Camón Aznar) אשר אוצר בו אוסף מרשים של שטיחי קיר עצומי מימדים עשויים בעבודת יד וארוגים על פי דוגמאות וסגנונות שונים.

חומת העיר העתיקה- סרגוסה בימי האימפריה הרומית הייתה עיר נוצרית שהוקפה בחומה עבה ואיתנה שעובייה היה לא פחות מ-7 מטרים! כמובן שהשנים שחלפו פגעי הטבע ולא מעט חילופי שלטונות חיבלו בחומה אשר חלקים ניכרים ממנה חרבו. יחד עם זאת ברחבי העיר ניתן עדיין למצוא לא מעט חלקים שנחפרו, שוחזרו וכיום מהווים אתרים היסטוריים ותיירותיים חשובים ברחבי העיר. בסרגוסה קיימים כ-30 אתרים שונים בהם ניתן להתבונן בשרידי החומה כאשר רק אחדים מהם מרשימים באמת ושווים ביקור. מומלץ לבקר בשרידי החומה המצויים בשדרת הקיסר אוגוסטוס והשרידים המצויים בסמוך למנזר הקבר הקדוש, שם אף שוחזר גשר האבן הישן שהיה קיים במקום לפני 2000 שנה וכיום מהווה מסלול הליכה פסטוראלי מהיפים הקיימים בסרגוסה המודרנית.

 

הוסף תגובה

Booking.com