סנטיאגו דה קומפוסטלה, ספרד

סנטיאגו דה קומפוסטלה, ספרד

עיר דתית קתולית שהוכרה לא מכבר כאתר מורשת עולמי על ידי ארגון אונסק"ו בנויה רובה כולה על סיפור מורשו של הקדוש יעקב, שליחו של ישו, שעל פי המסורת הנוצרית הביא את הבשורה של הנצרות לכל תושבי חצי האי האיברי. העיר מוקדשת לסיפור חיו ויותר מכך למיתוס סיפור מותו ונשיאת עצמותיו כל הדרך מחופי ארץ ישראל על גלי הים באמצעות קונכייה עד מקום קבורתו במקום בו עומדת כיום קתדראלת סנטיאגו דה קומפוסטלה.

סנטיאגו דה קומפוסטלה – כרטיס ביקור

שם: סנטיאגו דה קומפוסט לה
מדינה: ספרד
מחוז: גליסיה
שטח: 223 קמ"ר
אוכלוסייה: 94,400 נפש
מטבע: אירו (מטבע האיחוד האירופי)
שפה: ספרדית

סנטיאגו דה קומפוסט לה – מידע כללי

סנטיאגו דה קומפוסטלה היא עיר הבירה של הקהילה האוטונומית של גליסיה בספרד. הממלכה הספרדית מחולקת למספר קהילות אוטונומיות המנוהלות באופן עצמאי ברוב נושאי ניהול חיי התושבים. אחת מאלה היא הקהילה של גליסיה השוכנת בקצה הצפון מערבי של הממלכה הספרדית ובירתה כאמור היא העיר סנטיאגו דה קומפוסטלה אשר ירשה את התואר מהעיר לה קורונה שהייתה בירת המחוז עד לסוף שנות השמונים של המאה הקודמת (1982). סנטיאגו דה קומפוסטלה ידוע בעולם הנוצרי כדיוקסיה (הכינוי הנוצרי ליחידת מנהל דתית טריטוריאלית המנוהלת בישוף מקומי) ונחשבת למוקד עלייה לרגל ולאתר בעל חשיבות דתית רבה. בתקופת ימי הביניים נהגו הנוצרים הקתוליים לעלות לרגל למספר מקומות אשר בראשם כמובן ירושלים ורומא ולאחריהם למספר ערים קדושות נוספות אליהן נמנתה גם סנטיאגו דה קומפוסטלה. חשיבותה של העיר טמון גם במשמעות שמה. פירוש השם הוא: המילה 'סנטיאגו' מכוונת לקדוש הנוצרי יעקב בן זבדי שהיה אחד מ-12 שליחיו של ישו שעל פי המסורת הביא את בשורת הנצרות לחצי האי האיברי בו שוכנת ספרד, והמילה 'קומפוסטלה' פירושה שדה כוכבים. כלומר פירוש שם העיר הוא "הקדוש יעקוב בשדה הכוכבים". האגדה מספרת שעצמותיו של יעקב הקדוש הגיעו על העיר כאשר הם נסחפים וצפים על גלי הים ונישאים על גבי קונכייה. את עצמותיו גילה הבישוף המקומי שקבר אותם במקום אליו הוביל אותו כוכב זוהר בשמיים. במקום הקבורה של הקדוש הנודע נבנתה כנסייה ומאוחר יותר הקתדראלה הגדולה של סנטיאגו דה קומפוסטלה שעומדת ומפארת את העיר עד היום.

סנטיאגו דה קומפוסטלה – מה לראות ומה לעשות?

העיר השוכנת לחופיו של האוקיינוס האטלנטי מוקדשת רובה ככולה למסורת הנוצרית והאמונה הנוצרית האדוקה ניכרת בה בכל צעד ושעל ברחבי העיר. העיר דתית מאוד ולמי שאינו חובב תיאולוגיה או אמונות דתיות וכנסיות רבות ומנהגים תיאולוגיים קדומים אינם לטעמו מומלץ לו שלא יגיע אל העיר. סיפורו של הקדוש יעקב שלו מוקדשת העיר כולה ושעל פי האגדה בה נקבר מונצח בכל פינה בעיר. סיפור האגדה על הצדפה שעליה נישא מופיע בסמלה של העיר (שכולל צדפה וכוכב- המסמל את הכוכב שהדריך את הבישוף היכן לקבור את עצמותיו של הקדוש). השלטים המכווינים אל העיר מכל רחבי אירופה מסומנים באותה קונכייה שהפכה כבר ממש לסמלה הרשמי של העיר. מנהג העלייה לרגל שהחל להתפתח בימי הביניים ונותר במסורת הנוצרית עד היום רווח מאוד ב סנטיאגו דה קומפוסטלה. ניתן לראות אלפי צליינים העושים את מנהג העלייה לרגל שהפך עם השנים לפחות דתי מבעבר. היום רואים בו העולים לרגל מעין חוויה תיירותית נחמדה וקרנבל תרבותי של חיבור למסורת, אך בעל פחות מאפיינים דתיים נוצריים אדוקים מבעבר. רוב העולים לרגל עושים את דרכם את העיר ברכבים (ניתן לנווט אל העיר בקלות כי שלטים ועליהם צדפות ושם העיר מכוונות את הצליינים) ורק כאשר מגיעים בסמוך לעיר יורדים מכלי הרכב ועושים את העלייה הרגלית ברגל מפאתי העיר ועד לקתדראלה הגדולה של סנטיאגו דה קומפוסטלה שם על פי המסורת נקבר הקדוש. את העולים לרגל לא קשה לזהות, הם פוסעים בהמוניהם ברחובותיה של העיר כאשר הם עוטים על צווארם את שרשרת הקונכייה המסורתית וכולם שמים פעמיהם אל עבר הכנסייה הגדולה. זרם הצליינים הולך וגדל לקראת ה-25 לחודש יולי שמוגדר כיום הקדוש יעקב שהוא יום חג עבור סנטיאגו דה קומפוסטלה.

קתדראלת סנטיאגו דה קומפוסטלה הוכרזה על ידי ארגון אונסק"ו כאתר מורשת עולמית בשנת 1985 והיא כאמור תחנתו הסופית של משא העלייה לרגל ל סנטיאגו דה קומפוסטלה. הקתדראלה המרהיבה עצומה בגודלה ומעוצבת בסגנון רומנסקי. היא נבנתה החל מהמאה ה-11 ובנייתה הסתיימה רק באמצע המאה ה-12. היא שופצה והורחבה לימים בין המאות ה-16 וה-18 וזכתה לשילוב של סגנון בנייה נוסף וניכרים בה כיום מוטיבים של סגנון הבארוק המאוחר. הקתדראלה הגדולה בנויה כמיטב המסורת עם צריחים ופסלים רבים, תקרתה גבוהה כמי שבאה לסמל את אפסותו של האדם לעומת גדולתו של האל והושקעו בה פאר הדר והרבה מאוד חשיבה על כל פרט ופסל. היא נחשבת לפלא ארכיטקטוני ולאתגר אדריכלי עצום יחסית לימים בהם נבנתה בעמל רב ובטכנולוגיות בנייה פשוטות. בנייתה ועיצובה החיצוניים של הקתדראלה מרשימים הרבה יותר מאשר עיצובה הפנימי ועל כן מי שאינו משוגע לדבר די שישקיף עליה מבחוץ. מול הקתדראלה נפרשת רחבה ענקית בה מתקיימים לעיתים קרובות שווקים וירידים אך גם מתקיימת בה בדרך קבע תעשייה שלמה של מזכרות ומלאכות יד שהמוטיב המרכזי בהן הוא סיפור הצפה והקונכייה שנשאה כאמור את הקדוש יעקב. תוכלו לרכוש כאן צדפות מכל הסוגים ומכל המינים שרק חלמתם.  

הוסף תגובה