סיאול, קוריאה הדרומית – Seoul

סיאול, קוריאה הדרומית – Seoul

סיאול בירתה של קוריאה הדרומית היא ללא ספק עיר עמוסה באטרקציות. בשל גודלה וחשיבותה היא ללא ספק מיקרוקוסמוס של קוריאה כולה- יש בה הכל: ישן וחדש, מסורתי ומודרני, כלכלי, תרבותי, היסטורי ועוד. ניתן ללמוד בה, לסחור ולקנות בה, להתרשם ממבנים מרהיבים המשלבים מחד ארכיטקטורה קוריאנית מסורתית הבאה לידי ביטוי במקשים והארמונות הנפלאים ומאידך גורדי שחקים עצומים הנוגעים בשמיים. סיאול היא אטרקציה במלוא מובן המילה- עיר מרתקת שחרבה כמעט לחלוטין במהלך מלחמת קוריאה ומנקודת השפל הזו הצליחה להשתקם, לשחזר מבנים מסורתיים ואף להתפתח אל עולם חדש יותר, מתקדם יותר ומודרני הרבה יותר.

סיאול – כרטיס ביקור
שם: סיאול
מדינה: קוריאה הדרומית
שטח: 605 קמ"ר
אוכלוסייה: 9,660,000 נפש
שפה רשמית: קוריאנית
מטבע: וון דרום קוריאני
שעון: השעון המקומי של דרום קוריאה מקדים את שעון ישראל ב-7 שעות.
אקלים: האקלים במדינת קוריאה הדרומית הוא אקלים מונסוני טיפוסי. עונת הקיץ היא העונה החמה והרטובה (בין החודשים אפריל לאוקטובר) ואילו עונת החורף היא העונה היבשה והקרה ביותר (בין מרץ לנובמבר). בעונת החורף הטמפרטורות צונחות מתחת לאפס והחורף קשה וקר.

סיאול – מידע כללי
סיאול היא בירתה של קוריאה הדרומית, עד שנת 1945 הייתה בירתה של קוריאה כולה עוד לפני שפוצלה בתום מלחמת העולם השנייה לקוריאה הצפונית ולקוריאה הדרומית כפי שהמצב נותר עד היום. סיאול נחשבת לעיר החמישית בגודלה בעולם, והמטרופולין השני בגודלו ובצפיפותו כך שאתם כמובן יכולים לתאר את גודלה העצום של העיר שלרוב עומדת בפני עצמה בביקור תיירים בקוריאה הדרומית. רוב התיירים מתמקדים בביקור בסיאול, שאם נחשוב לרגע בגודלה יכול למלא שבוע של תיירות וזאת לא רק בשל גודלה אלא גם בשל העושר התרבותי, המראות, השילוב של המסורתי והחדיש וכל הרב גוניות וההצעות שלעיר המיוחדת הזאת יש להציע לתייר המערבי.
סיאול ממוקמת בצפון מערב המדינה על גדות נהר ההאן שסמוך לשטח המפורז המפריד בין שתי הקוריאות שנחשבות כיום כמדינות אויב האחת לשנייה ושורר ביניהן שקט מתוח.

על אף מיקומה של סיאול בחלקה הצפוני של קוריאה הדרומית ולא במרכז המדינה (וזאת כי בעבר הייתה ממוקמת בדיוק המרכז כאשר קוריאה כולה הייתה מאוחדת) היא מהווה מרכז תרבותי, כלכלי ופוליטי למדינה כולה. מבני הממשל, מבני התרבות ומרכז הסחר של קוריאה הדרומית, שהולכת והופכת בשנים האחרונות להיות אחת הכלכלות החזקות במזרח אסיה, מרוכז כולו בסיאול ומכאן חשיבותה והבולטות הרבה של בנוף התיירותי, תרבותי ופוליטי של קוריאה הדרומית כולה.

סיאול – קצת היסטוריה
סיאול היא ללא ספק אחת הערים הקדומות באזור שבו היא ממוקדמת. על פי התיארוך ההיסטורי היא הוקמה בשנת 18 לספירה (כלומר לפני כמעט 2000 שנה) והייתה לבירתה של מלכת פקצ'ה (אז לא נקראה בשם סיאול ואף שנים רבות לאחר מכן לא כונתה כך). מקור השם "סיאול" הוא כינוי שלו זכתה העיר בין השנים 57 לפני הספירה ועד שנת 935 לספירה, פירוש המילה "סיאול" הוא עיר בירה. כלומר לאורך ההיסטוריה סיאול זכתה לשמות שונים אותם קיבלה מהשבטים והממלכות ששלטו בה והעבירו בה ידיים, אך הכינוי "סיאול" ככינוי למעמדה כעיר בירה דבק בה כשם שני אשר הפך להיות לשמה הרשמי למעשה רק בשנת 1945 לאחר תום השלטון היפני בטריטוריה של קוריאה הדרומית לאחר תום מלחמת העולם השנייה. סיאול הייתה לאורך ההיסטוריה העתיקה מוקד למריבות בין ממלכות שונות אשר אחזו בה ושלטו ממנה על כל איזור מדינת קוריאה המאוחדת (קוריאה הצפונית והדרומית). בתקופת השלטון היפני בקוריאה הייתה סיאול בירתה של קוריאה כולה, ולאחר הפיצול בין מדינת הצפון למדינת הדרום בשנת 1945 נותרה סיאול בירתה של קוריאה הדרומית בלבד. בעת מלחמת קוריאה (בין השנים 1950-1953) הותקפה סיאול על ידי קוריאה הצפונית ואף נכבשה לזמן מה בידי המדינה הצפונית אך הושבה בסופו של דבר לחזקתה של קוריאה הדרומית. שטחים נרחבים חרבו בעת המלחמה וסיאול נאלצה לעבור שיפוץ ומתיחת פנים כללים, חלקים נרחבים ממנה שוחזרו מחדש ולכן היא זכתה לתאוצה בפיתוח ובבינוי בסגנון מודרני החל משנות החמישים של המאה ה-20. בשנת 1988 זכתה סיאול לארח את המשחקים האולימפיים וקיימה את האולימפיאדה השנייה באזור מזרח אסיה (לאחר האולימפיאדה הראשונה שהתקיימה ביבשת אסיה בשנת 1964 בטוקיו). האולימפיאדה העניקה לסיאול דחיפה משמעותית מבחינת התפתחותה כעיר מודרנית, נוספו לה כבישים שודרגו בה תשתיות והכפר האולימפי עדיין נחשב לאתר תיירותי ולמרכז ספורט חשוב, כמו גם האולימפיאדה ממנה נותרו לתושבי סיאול זיכרונות חיוביים בעיקר.

סיאול – תחבורה
התחבורה בסיאול מפותחת מאוד ונוחה מאוד לתייר. קיימים בסיאול רשת אוטובוסים מסועפת שמגיעה לכל פינה ברחבי העיר (עם מספר חסר תקדים של 200 קווי אוטובוסים שונים!). בנוסף לרשת אוטובוסים בעיר פועלים תשעה קווים של רכבת תחתית מסועפת באורך כולל של 100 קילומטרים המרשתים את העיר בצורה טובה ונוחה מאוד. באמצעות הרכבת התחתית ניתן להגיע למגוון יעדים ברחבי העיר בצורה קלה, מהירה ונוחה וזו למעשה אופציית התחבורה המשתלמת ביותר לתייר המערבי. כרטיסי הרכבת התחתית והכרטיסים לאוטובוסים אחידים (נקנים באמצעות כרטיס מגנטי אותו "טוענים" בסכומי כסף), לכן קל מאוד לעבור בין האוטובוסים לרכבת התחתית.

סיאול כבירה מקושרת לעריה הגדולות של דרום קוריאה באמצעות רכבת ה-KTX המכונה גם "רכבת התותח" וזאת בשל מהירותה ויעילותה. הרכבת נוסעת בקצב מסחרר ומצליחה לצמצם את המרחקים הגדולים ליחידות זמן ממש מדהימות, לא בכדי היא נחשבת לרכבת המהירה ביותר באסיה כולה.

בפרברי סיאול שני שדות תעופה, כיום הישן יותר "גימפו" שמיש בעיקר לטיסות פנים בין ערים שונות ברחבי המדינה, בעוד החדש יותר "אינצו'אן" שבנייתו הושלמה רק בשנת 2001 נחשב לשדה התעופה הבינלאומי הרשמי של קוריאה הדרומית בכלל ושל סיאול בפרט.

סיאול מה לראות ומה לעשות?
סיאול היא ללא ספק אחת הערים המרתקות ביותר בדרום קוריאה, לא בכדי רוב תיירים מתרכזים בה ולא יוצאים מעבר אליה. סיאול היא שילוב של ישן וחדש הן בשל ההתפתחות המואצת של העיר והן בשל הנסיבות ההיסטוריות שבהן חרבו שטחים גדולים ממנה בהפצצות של מלחמת קוריאה, שטחים ששוחזרו ונבנו מחדש משנות החמישים של המאה ה-20 ועד היום. לכן ניתן למצוא היום בסיאול אוטוסטראדות רחבות ידיים של 12 מסלולים ואף יותר לצד ארמונות עתיקים הבנויים בסגנון בנייה קוריאני מסורתי.

ארמון צ'אנגיון (Ch'anggyonggung Palace)– אחד מפסגות הארכיטקטורה המסורתית הקוריאנית ואחד מאתרי התיירות המתוירים ביותר בסיאול הוא ארמון צ'אנגיון. מדובר בארמון שנשנה במאה ה-12 כארמון קיץ של בית המלוכה. למרבה הצער חלק נכבד מהארמון המקורי חרב בשל שריפה שהתחוללה בו והביאה להרס רב, אך הוא שוחזר במאה ה-16 וכיום הוא פתוח לביקור הקהל הרחב. במקום ניתן למצוא שרידים רבים לבית המלוכה הקוריאני של אותן שנים, ניתן למצוא במקש צ'ונגמיו (Chongmyo Shrine) תיעוד לאילנות היוחסין של כל שושלת המלכים לאורך ההיסטוריה.

ארמון צ'אנגדאוקונג (Changdaonkong Palace)– ארמון צ'אנגדאוקונג הוא אחת מבין "חמשת הארמונות הגדולים" שבנתה שושלת ג'וסיון בעיר סיאול. הוא ממוקם כיום במרכז סיאול ומכונה גם "הארמון המזרחי". הארמון הוקם לראשונה במאה ה-15 ונבנה בסגנון אדריכלות קוריאנית מסורתית. לאחר מכן עם כיבוש היפנים את אזור קוריאה במאה ה-16 נשרף הארמון עד היסוד ומלאכת השחזור שלו החלה במאה ה-17 ונסתיימה רק כ-200 שנה לאחר מכן. כלומר המבנה כפי שקיים היום ובו ניתן לבקר מתוארך לסוף המאה ה-18. הארמון הוא פיסת היסטוריה ותרבות קוריאנית מרשימה ביותר, הוא ידוע בשילוב המוצלח של הארכיטקטורה היפנית המפוארת עם הגנים המרהיבים העוטפים אותו מכל עבריו. הארמון הוכרז בשנת 1997 כאתר מורשת עולמית על ידי ארגון אונסק"ו של האו"ם.

שער נאמדאמון (Namdaemun Gate)– שער נאמדאמון הוא ללא ספק אחת מהאתרים ההיסטוריים הקדומים והמרשימים ביותר בהיסטוריה הקוריאנית של העיר סיאול. השער נבנה בסוף המאה ה-14 ושימש כשער הדרומי בחומה שהקיפה בימים עברו את העיר סיאול. כיום השער עומד לו כשריד היסטורי אחרון טובע בתוך ים של תחבורה ועומסי תנועה כבירים שמקיפים אותו מכל עבריו. המודרניות בשיאה מתנפצת במפגש מרתק של ישן וחדש. בסביבתו של שער נאמדאמון אזורי קניות, קניונים גדולים ואפילו פארק בילוי לכל המשפחה בשם "לוטה וורלד" (Lotte World) שהוא מעין העתק מקומי לדיסנילנד המשלב בתוכו עולם ילדים שלם: בית מלון, מרכז קניות ענק, בריכת שחיה ולונה פארק מרהיב.

שווקים ואזורי קניות-
בעיר עצומת מימדים כמו סיאול, אשר אמורה לספק את רצון השופינג של 9 מליון תושבים וכמה מאות אלפי תיירים יש לא מעט מרכזי קניות. חלקם מרכזי קניות מסורתיים יותר בסגנון של שווקים או שווקים מקורים בהם שיטת המכירה היא כמו בכל שווקי המזרח: התמקח כפי יכולתך והורד את המחיר לפחות בחצי. במקומות אחרים ישנם קניונים יותר ממוסדים. אזור שוק דונגדמון (Dongfaemun Market) הוא אחד מאזורי הקניות הבולטים. במתחם הזה שנחשב למתחם הקניות הגדול ביותר בסיאול מרוכזים 25 קניונים המכילים 30 אלף חנויות שונות. אין ספק שניתן למצוא פה מכל הבא ליד, וכל אחד יוכל למצוא מכאן משהו להביא איתו מזכרת הביתה. אזור שווקים אחר הוא שוק נאמדמון (Namdaemun Market). אזור זה המאופיין באווירה הרבה יותר מסורתית של שוק ופחות באווירת קניון הוא למעשה רחוב רחב ידיים המתפרש על שטח רב ומכיל לא פחות מ-1000 חנויות ודוכנים של רוכלים המציעים מכל הבא ליד וכמובן במחירים זולים (אשר בהתמקחות קלה יכולים להפוך לזולים אפילו עוד יותר!)

פארק נאמסאן (Namsan Park)– הוא ללא ספק אחת מהפארקים הירוקים, הגדולים והמתורים ביותר בסיאול. הוא שוכן מדרום למרכז העיר ומכיל מגוון אטרקציות שמהוות האטרקציות תיירותיות בפני עצמן. הראשונה בהן הוא "מגדל סיאול" (Seoul Tower) שהוא נחשב למגדל השלישי בגובהו בעולם וממנו ניתן לערוך תצפית מרהיבה על כל האזור. בנוסף ניתן למצוא בתוך הפארק גם אקווריום גדול המכיל מגוון חיות ים במכלי ענק מרהיבים כמו ם פארק שעשועים מהנה ועמוס אטרקציות לילדים ולכל המשפחה.

 

הוסף תגובה