נורמנדי, צרפת – Normandy

נורמנדי, צרפת – Normandy

חבל נורמנדי הוא ללא ספק אחד מאזוריה היפים ביותר שבצרפת. החבל המתפרש בשטחיה הצפוניים של המדינה ונושק לקו החוף של תעלת למנש עטור אזורים נפלאים מוריקים- שדות מעובדים, כפרים קטנים ופסטוראליים ונחלים נפלאים הזורמים בו והופכים אותו ליצירת אומנות של ממש. כל אלה שלובים בפיסות היסטוריה מהעבר הרחוק כז'אן דארק הגיבורה הצרפתית וההיסטוריה הקרובה כפלישה לנורמנדי אשר שרידיה ושלל אתרי הזיכרון להנצחה פזורים לאורך קו החוף. אין ספק שמדובר במקום נפלא המשלב טבע, פסטוראליות ולא מעט סיפורים היסטוריים על גבורה נחישות ועוז רוח.

נורמנדי – מידע כללי
חבל נורמנדי הוא שרידיה של ממלכת נורמנדיה ההיסטורית (ראה: נורמנדי – קצת היסטוריה) השוכן בצפון צרפת. כיום האזור כולו מחולק לשישה חבלי ארץ שונים והעיר הגדולה ביותר באזור היא רואן (Roune) המונה 114,000 תושבים. אזור נורמנדי סמוך לקו החוף של תעלת למנאש (התעלה המחברת בין צרפת ובריטניה) ויש קו מעבורות המקשר בין שתי המדינות, כמו גם רכבת שנבנתה לפני כעשור וחוצה במנהרה תת קרקעית את תעלת הימים העצומה הזו . האזור ושמו ידועים וחרותים בתודעה העולמית בעיקר בגלל הפלישה המפורסמת לנורמנדי שהתרחשה במלחמת העולם השנייה ובאמצעותה פלשו כוחות בעלות הברית אל יבשת אירופה.

נורמנדי – קצת היסטוריה
על אזור נורמנדי ניתן לכתוב פרקי היסטוריה שלמים, סיפורה שזור בתהפוכות ההיסטוריה ומתחיל במאה ה-10 אז פלשו אליה הנורמנים שהיו ויקינגים שעשו את דרכם אל האזור מארצות סקנדינביה בצפון. הנורמנים שלטו בחבל נורמנדי במשך ימי הביניים ועד היום ניתן למצוא באזור שרידים למבנים וליצירות האומנות המרשימות שנוצרו כאן באותם ימים וכמובן להתרשם מסגנון הבנייה שרווח באותן שנים וכיום ניתן לחזות בו בעיקר בערים כמו רואן בה פזורים קתדראלות ומנזרים מרשימים המתוארכים לימי הנורמנים באזור.

במאה ה-19 הגיעו לאזור נורמנדי ציירים ואומנים רבים אשר זיהו את הפוטנציאל הפסטוראלי שבמקום והחלו ליצור בו ולצייר בעיקר בסגנון הציור האימפרסיוניסטי אשר רווח באותם ימים. מהידועים שבציירים של נורמנדי הוא הצייר קלוד מונה, מגדול ציירי צרפת שיצר פה ונופיה של נורמנדי שימשו לו השראה ליפות שביצירותיו וביתו עדיין עומד על תילו ומהווה אתר עלייה לרגל לחובבי האומנות מכל העולם.

המאה ה-20 היא המאה בה נורמנדי נזכרת בעיקר בשל הדם הרב שנשפך בה בעת הפלישה לנורמנדי בשנת 1944. הפלישה בה לקחו חלק כמאה וחמישים אלה חיילי בעלות הברית נחשבת עד היום כאירוע הצבאי והפלישה המאורגנת הגדולה ביותר בהיסטוריה המודרנית. הפלישה הייתה בליץ משולב של כוחות הים האוויר והיבשה שהונחתו בעת ובעונה אחת בשיאה של מלחמת העולם השנייה על אדמתה של צרפת הכבושה בידי המשטר הנאצי. עד היום לאורך קו החוף פזורות אנדרטאות רבות לזכר הנופלים הרבים בקרבות, ומידי שנה נערך בנורמנדי טקס הזיכרון הרשמי של צרפת וארה"ב לזכר הנופלים.

נורמנדי- מה לראות ומה לעשות
מון סאן מישל – (Mont-St-Michel) האי מון סאן מישל הוא אי קטן המצוי בסמוך לחופיה המערביים של נורמנדי וזכה לכינוי הידוע "אי הגאות והשפל" וזאת בשל הפרשי הגאות והשפל הגדולים הקיימים בו ומתרחשים בו ממש מידי יום. האי הפך להיות אתר תיירות של ממש והמוני תיירים באם לחזות בפלא הטבעי הנפלא הזה. האי קטן מימדים קוטרו כק"מ אחד בלבד והוא מורכב מהר אחד בגובה של כשמונים מטרים ובראשו נבנה מנזר יפיפה המוקף חומה ובנוי בסגנון של טירה עתיקה. התיירים הרבים הפוקדים את האי לא מצליחים להישאר אדישים נוכח הבנייה המרשימה במקום והטירה הנפלאה בראש ההר הנראית ממש כאילו נלקחה מסרטי האגדות. ליופי הבנייה נוסף כאמור גם הפלא הטבעי של הפרשי הגדות והשפל שבזכותם הופך מון סאן מישל בשעות מסוימות לחצי אי וניתן להגיע אליו דרך היבשה ובשעות מסוימות לאי של ממש.

חופי הפלישה לנורמנדי– כאמור בשישה בחודש יוני שנת 1944 בוצעה הפלישה המפורסמת ביותר בהיסטוריה של בעלות הברית לחופיה של נורמנדי בשיאה של מלחמת העולם השנייה. הפלישה בה לקחו חלק מטוסים, ספינות וכלי שיט רבים נחרטה בתודעה ההיסטורית, אך גם הותירה שרידים רבים הפזורים קיום בין אתרי הזיכרון הרבים הנמצאים על קו החוף של נורמנדי כעדות לפעולות הגבורה של העולם החופשי כנגד משטר החושך של גרמניה הנאצית. ניתן לנסוע על הכביש לאורך קו החוף ולעבור בחמש נקודות הנחיתה המפורסמות של הפלישה- חוף יוטה, חוף אומהה, חוף הזהב, חוף יונו, וחוף החרב. בכל אחד מאזורים אלה קיים אתר הנצחה כזה או אחר, ואף ניתן למצוא עדיין שרידים של משוריינים וקווי ביצורים שנותרו מימי המלחמה אשר נבנו בידי הצבא הנאצי. כאשר מטיילים ונוסעים לאורך קו החוף מומלץ להצטייד באנציקלופדיה או לפחות ערך ויקיפדיה על המבצע המפואר על מנת לראות כיצד סיפורי הגבורה קמים לחיים אל מול השרידים הניכרים כאמור עד היום על אדמתה של נורמנדי.

רואן (Rouen)- רואן העיר עיר הבירה של חבל נורמנדי ונחשבת לאחת הערים העתיקות בצרפת כולה. העיר התפרסמה בעיקר הודות לאחת הדמויות הנערצות ביותר בתרבות הצרפתית שהפכה גם סמל בעולם כולו הלוא היא ז'אן דארק. ז'אן דארק העלמה האמיצה האמינה בכל ליבה שהיא נשלחה להושיע את הצרפתים מידי הכובשים האנגלים. ז'אן דארק הואשמה בכפירה והועלתה על המוקד במרכז כיכר השוק (הקיימת גם היום בלב העיר העתיקה של רואן) במאה ה-15 לספירה. מדובר באחת המסורות החשובות ביותר בפולקלור הצרפתי וניתן לחזות בכבוד שהצרפתים רוכשים לגיבורה הלאומית שלהם בגילומם של כל האתרים המנציחים את שמה ברחבי העיר ביניהם הצלב הענק בגובה כ-20 מטרים הניצב בכיכר השוק המקום בו הועלתה הגיבורה על המוקד, כנסיית ז'אן דארק הקרויה על שמה ומוזיאון ז'אן דארק העוסק בסיפורה של הנערה הצעירה בת ה-19 שכבשה את לבבם של הצרפתים. בנוסף ניתן למצוא ברואן כנסיות וקתדראלות מרשימות הבנויות בסגנון ימי הביניים. על אף שהעיר כולה ספגה הפגזות כבדות במלחמת העולם היא שוחזרה באופן קפדני על סמך תצלומים וברוח התקופה בה נבנתה כך שהיום לא ניתן כמעט להרגיש בהבדל בין אזוריה המשוחזרים לחלקיה המקוריים.

בעקבות קלוד מונה, הכפר ז'יברני (Giverny)- כמו המונים רבים גם הצייר הצרפתי הידוע בסגנונו האימפרסיוניסטי הייחודי קלוד מונה התיישב בחבל נורמנדי וכאן יצר את מיטב ציוריו ויצירותיו המרשימות המפארות היום את מיטב המוזיאונים החשובים בצרפת ובאירופה. בשנת 1890 בחר הצייר להתיישב עם משפחתו בבית כפרי נפלא בכפר ז'יברני הממוקם על גדות נהר הסיין (הנהר הגדול הזורם באזור ומגיע מפריז). ביתו של מונה שמור היום ומהווה מוזיאון נפלא לחיו. הוא צבוע בצבעים עזים וצבעוניים ומוקף בגן מרהיב ביופיו עם פרחים וצמחי נוי שמומחים אומרים ששימש מקור השראה למרבית מציוריו של הצייר הנודע. מונה היה ידוע כמעצב גנים נלהב ולכן הוא הקפיד לטפח את הגנים שברשותו, הוא שתל בהם עצי פרי, פרחים ושאר צמחים הצומחים בהם עד היום ברוב הוד והדר.

 

הוסף תגובה