מונטריאול, קנדה – Montréal

מונטריאול, קנדה – Montréal

מונטריאול, העיר השנייה בגודלה בקנדה היא המרכז הצרפתי של קנדה היונק את מקור השראתו מתרבות החיים הצרפתית והפריזאית. העיר שנושאת אופי אירופאי לכל דבר מהווה טעימה מרתקת של הצד הצרפתי של קנדה- זה ששאף לאורך שנים לקבל עצמאות ולחיות כאוטונומיה צרפתית של מחוז קוויבק וכיום לאחר משאל עם שהוכרע בקולות ספורים לטובת הישארות תחת שלטון קנדי נותר כמובלעת צרפתית בלב קנדה וככזה נמצא ביבשת אמריקה הצפונית, מדבר צרפתית וחולם על פריז. להיות באמריקה ולהרגיש אירופה.

מונטריאול – כרטיס ביקור
שם: מונטריאול
מדינה: קנדה
מחוז: קוויבק
שטח: 365 קמ"ר
אוכלוסייה: 1,906,000 נפש
מטבע: דולר קנדי
שפה: צרפתית (בעיקר), אנגלית

מונטריאול – מידע כללי
מונטריאול היא אחת הערים החשובות והמרכזיות בקנדה. היא מדורגת השנייה בגודלה (אחרי טורונטו) ובעלת חשיבות עליונה הן מבחינה תרבותית והן מבחינה היסטורית בשל מיקומה כעיר הגדולה במחוז קוויבק – המחוז הבדלני הצרפתי של קנדה אשר אף שאף בשיא המאבק לבדלנות ולהתנתקות אוטונומית מקנדה האנגלית ורק לאחר משאל עם שהוכרע על קוצו של קול נותר כחלק מקנדה הגדולה. מונטריאול ממוקמת בחלקה המזרחי של קנדה ובעלת אופי צרפתי מובהק נצרבה בהיסטוריה הקנדית כאשר בשנת 1967 עמד נשיא צרפת דאז שארל דה-גול על מרפסת במונטריאול ושלהב המונים בקריאותיו "תחי קוויבק החופשית" מאז אומנם לא זכתה קוויבק לעצמאות כאמור, אך נותרה בעלת הוואי והוויה צרפתית. הדבר בולט הן בשפת המקומיים המדברים בעיקר צרפתית, במנהגים, בתרבות ובאווירה הנושאת אופי אירופאי-צרפתי. היא נחשבת לעיר הדוברת צרפתית השנייה בגדולה בעולם (אחרי פאריז) שכן רק חמישית מתושביה מדברים אנגלית.

העיר בנויה על אי בין מפגש נהרות אוטווה וסנט לורנס כאשר במרכזה מתנשא הר גבוה בשם Mont Royal שהוא גם מקור שמה של העיר. בתחום שיפוטה של מונטריאול עוד מספר איים קטנים בארכיפלג האיים המצויים אף הם במפגש של שני נהרות גדולים אלה הזורמים לאורך שטחים גדולים ברחבי קנדה ומחוז קוויבק.

מונטריאול – תחבורה
שדה התעופה הבינלאומי של מונטריאול Montréal-Trudeau שוכן כ-25 ק"מ מחוץ לעיר ונוחתות בו טיסות פנים מרחבי קנדה וחוץ ממגוון יעדים ברחבי העולם. בתוככי העיר פועלת רכבת תחתית יעילה, זולה ונוחה עם ארבעה קווים ולא פחות מ-65 תחנות המרושתות באזורים מרכזיים וחשובים מה שמקל מאוד את הנסיעה והניווט ברחבי העיר וחוסך בצורה ניכרת את הצורך לעמוד בפקקי ועומסי התנועה המאפיינים את העיר הגדולה והסואנת הזו. את קווי התחתית משלימה רשת אוטובוסים מסועפת בעלת מגוון קווים ותחנות אשר תוביל אתכם לכל מקום אליו תחנות הרכבת התחתית אינן מגיעות.

מונטריאול – מה לראות ומה לעשות?
ההר המלכותי (Mont Royal)- נקודת הציון החשובה הראשונה של מונטריאול היא "ההר המלכותי" ממנו החלה העיר להתפתח. העיר מונטריאול הקרויה על שם "ההר המלכותי" עוטפת אותו מכל עבריה. אם נדייק לא מדובר ב"הר" של ממש אלא יותר בגבעה המתנשאת לגובה של 237 מטרים מעל פני הים. על אף שהיא גבעה נישאה בלבד ולא הר של ממש היא עדיין בולטת בקו הרקיע של מונטריאול המאופיין ברובו בגורדי שחקים ואת הגבעה הירוקה המזדקרת בלב הנוף האורבאני ניתן לראות בברור כמעט מכל פינה בעיר. ניתן לעלות על ההר וממנו להשקיף על העיר מונטריאול ממעוף הציפור. מנקודת התצפית הנפלאה של ההר המלכותי ניתן לחזות בקו הרקיע הנפלא של מונטריאול עמוס גורדי השחקים וליהנות מתצפית על מפגש הנהרות ועל האיים העוטפים את מונטריאול מכל עבריה.

הכפר האולימפי של מונטריאול -(Olympic Complex) אולימפיאדת מונטריאול שהתקיימה בעיר בשנת 1976 הביאה לתנופת בנייה ועשייה בעיר והייתה לזרז משמעותי בפיתוחה של מונטריאול והפיכתה לאחת הערים החשובות והמשפיעות בקנדה המודרנית. הכפר האולימפי כמו בכל עיר שארחה את האולימפיאדה הפך להיות לאחד מהאתרים הספורטיביים החשובים בעיר והמהווה מפגש מעניין שבין ספורט לבין תיירות. במתחם הכפר תוכלו לראות את המתקנים האולימפיים ששרתו את ספורטאי אולימפיאדת מונטריאול כמו האצטדיון האולימפי, בריכות השחייה, מתחם ההתעמלות ועוד. בלב הכפר שוכן בניין גבוה שמהווה נקודת תצפית טובה על כל האזור ועל כן אם הגעתם למתחם הכפר שווה לעלות לאזור התצפית ולהשקיף על העיר מלמעלה. בשל מיקומה היפה וקו הרקיע הנהדר שלה חווית התצפית של מונטריאול ממעוף הציפור לא נמאסות לעולם.

עיר הקניות התת קרקעית של מונטריאול- מונטריאול ידועה בתנאי האקלים הקשים שלה בעיקר בעונת החורף מה שהפך את בעלי העסקים לחסרי עבודה בחורף הקשה בו רוב התושבים ספונים בבתיהם וממעטים לצאת למסעות קניות ברחבי העיר. הפיתרון היצירתי שמצאו פרנסי העיר הוא הקמת עיר קניות תת קרקעית המתפרשת על שטח רחב ידיים המכילה מתחם עצום של חנויות, אטרקציות תיירות ובידור והכל מתחת לפני האדמה, הרחק מתנאי האקלים הקשים ומפגעי מזג האוויר של עונת החורף. המתחם רחב הידיים הצליח מעל הצפוי ומהווה אטרקציה תיירותית לאורך כל ימות השנה ולא רק בעונת החורף הקרה. ניתן לבקר במגוון הקומפלקסים התת קרקעיים של העיר לערוך מסעות קניות במגוון החנויות המציעות את הצעקה האחרונה בתחום האופנה, ההלבשה, ההנעלה הצעצועים ובכלל כל שתחפוץ נפשכם לרכוש.

הביוספרה (Biosphere)- הביוספרה היא אתר תיירותי מוכר וידוע במונטריאול אשר נחשב לאחד המרכזים האקולוגיים החשובים בעולם בו מתקיימות תערוכות טבע נפלאות אשר המסר של שמירת הטבע והאיזון האקולוגי בעולם ניבט בהם מכל פינה. המבנה המרשים המעוצב ככיפת זכוכית ענקית העוטפת את המתחם נבנה בשנת 1967 לכבוד היריד העולמי הנערך בעיר. מאז ועד היום הביוספרה של מונטריאול הפכה כאמור לסמל של אורח חיים ירוק, שמירת הטבע וההגנה עליו. המקום מכיל שלל אטרקציות, פעילויות, תערוכות ואירועים שהמכנה המשותף להם הוא שמירת הטבע.

ביודום (Biodome)- מתחם תרבותי טבעי נוסף אשר חורט על דגלו את שמירת הטבע והסביבה הוא מתחם הביודום המכיל גן חיות ומעין גן בוטני המציגים את מגוון סוגי האקלים החי והצומח העוטף את העולם הגולבאלי כיום. במציאות המודרנית העולם מתחלק לארבעה סוגי אקלים עיקריים שהיא גם החלוקה המאפיינת את מתחם הביודום השוכן בתוך האצטדיון האולימפי ששימש את באי אולימפיאדת מונטריאול בשנת 1976. הביקור במתחם הטבע הענק הזה פותח את אפיקי המחשבה לתחומי חדשים של חשיבה ירוקה יותר, אקולוגית יותר ופרו סביבתית. מומלץ מאוד להקדיש לביקור במקום מספר שעות ולעבור בין ארבעת אזורי האקלים השונים, להתרשם מן החי והצומח וליהנות ממעין ביקור מסביב לעולם באתר אחד- מומלץ!

הרובע הלטיני והרובע העתיק- העיר העתיקה של מונטריאול המתפרשת על פני הרובע הלטיני והרובע העתיק מהווה את ה"מרכז הצרפתי" המשמעותי ביותר בעיר. האזור שנראה כהעתק מדויק של הרובע הלטיני בפאריס שאב את ההשראה שלו מן התרבות האירופאית הן בסגנון הבנייה והן באורחות החיים. כיום המקום מהווה אטרקציה תיירותית של ממש וניתן לבקר במגוון הסמטאות הפריזאיות הנפלאות, לשבת במסעדות הקטנות ובבתי הקפה הנחמדים ולערוך סיור שלו ופסטוראלי בין הנופים הנהדרים. בלב הרובע שוכנת כנסיית הנוטרה-דם של מונטריאול אשר אף היא שואבת את מקור ההשראה מכנסיית הנוטרה-דם המפורסמת השוכנת בלב פאריס.

 

הוסף תגובה