מוזיאון צ'ק פוינט צ'ארלי, ברלין

מוזיאון צ'ק פוינט צ'ארלי, ברלין

אחד האתרים המתוירים ביותר בברלין הוא מתחם הצ'ק פוינט צ'ארלי והמוזיאון הסמוך אליו (Checkpoint Charlie) המושג "צ'ק פוינט צ'ארלי" הוא אחד הסממנים המפורסמים ביותר שנותרו עד היום בברלין לימים שבה הייתה מחולקת בין "גרמניה המזרחית" ל"גרמניה המערבית" בתקופת המלחמה הקרה. מקור השם הוא בנקודות הביקורת והמעבר שבין שני חלקי העיר שהיו ממוספרות על פי האלף בית הפונטי האנגלי. בעוד צ'ק פוינט "אלפא" וצ'ק פוינט "בראבו" כבר עברו מן העולם, צ'ק פוינט "צ'ארלי" (כנגד האות C) שהיה ממוקם ממש בלב ברלין זכה לתהילת עולם ולהיותו אחד הסמלים היחידים שנותרו מהימים שחומה חילקה את ברלין באמצעה.

צ'ק פוינט צ'ארלי הייתה אומנם עוד נקודת מעבר בחומת ברלין, אך בשל מיקומה המרכזי בלב הבירה שנותרה מחולקת היא הפכה להיות מפורסמת ונודעת מאוד בכל הספרות הבלשית וספרות הריגול הענפה שנכתבה על המלחמה הקרה שבין בעלות הברית לבין הכוחות הקומוניסטיים הרוסים. סביב צ'ק פוינט צ'ארלי נטוו עלילות ריגול שלמות ומסמרות שיער על מרגלים נודעים שנשלחו אל מעבר לקווי האויב, מה שרק הגדיל את ההילה סביב נקודת הביקורת הקטנה.

לצד סיפורי הבלשות והריגול ידעה תחנת המעבר גם לא מעט ניסיונות בריחה ומעבר בין שני צידי החומה. אזור צ'ק פוינט צ'ארלי ידע לא מעט מתיחויות והיה לנקודת שיא במאבק ובמתח שנכח לאורך כל שנות פיצולה של ברלין בין מזרח ומערב. לא מעט אנשים ניסו לחצות את החומה נורו ונהרגו בסמוך לתחנת המעבר צ'ארלי.

צ'ק פוינט צ'ארלי כיום

נקודת הביקורת המקורית של צ'ק פוינט צ'ארלי הוסרה והועתקה ממקומה לאחר נפילת חומת ברלין בשנת 1989, לאחר איחוד גרמניה והסרת החומה לחלוטין הוחלט לשחזר את מתחם צ'ק פוינט צ'ארלי והוקם מעין "בוטקה" קטנה עם חיפוי של שקי חול מכל עבריה (הצילומים ההיסטוריים אגב מוכיחים שהשקים לא היו חלק מנקודת הביקורת המקורית). בבניין הסמוך לצ'ק פוינט ה"מקורית" הוקם מוזיאון צ'ק פוינט צ'ארלי כבר בשנת 1963. המוזיאון נמצא בבעלות פרטית ואינו חלק מרשות המוזיאונים הגרמנית. המוזיאון מספר את סיפורה של תחנת המעבר, ניתן להיחשף בו לסיפורי הבריחה והניסיונות לעבור את חומת ברלין בין מזרח למערב בימים שברלין הייתה חצויה. המוזיאון מציג שורה של תצלומים וסיפורים היסטוריים על תחנת המעבר.

צ'ק פוינט צ'ארלי – מידע שימושי

כתובת: Friedrichstrabe 43-45 D-10969 Berlin-Kreuzberg

שעות פתיחה: המוזיאון פתוח מידי יום בין השעות 09:00-22:00

כרטיסי כניסה: מבוגר: 12.5 יורו (בקבוצה מעל 20 מבוגרים: 6.5 יורו), סטודנטים: 9.5 יורו, ילדים (מעל גיל 6) 5.5 יורו, ילדים מתחת לגיל 6- חינם.

דרכי הגעה: באוטובוס ניתן להגיע באמצעות קו 129, ברכבת התחתית (מטרו) יש לרדת בתחנת Kochstrabe

אתר אינטרנט: http://www.mauermuseum.de/english/frame-index-mauer.html

הערה: נקודת הביקורת המשוחזרת "צ'ק פוינט צ'ארלי" אינה חלק מהמוזיאון והיא פתוחה לכל התיירים בחינם.
 

 

הוסף תגובה