מגדל פיזה

מגדל פיזה

פיזה היא אחת הערים הגדולות, היפות והעתיקות באיטליה הנמצאת ליד חוף הים המערבי ושייכת לחבל טוסקנה. על אף יופייה והקלאסיות שבה את פרסומה היא זכתה אודות למהנדס אחד שלומיאל שבנה בה את "מגדל פיזה" הנוטה על צידו שהפך במרוצת השנים לאחד מסמליה המפורסמים והידועים ביותר של איטליה כולה.

המגדל המפורסם הקרוי באיטלקית "המגדל הנטוי של פיזה" ממוקם בלב הפיאצה דיי מיראקולי (Miracoli), מתנשא לגובה של 58 מטרים וייעודו המקורי היה להיות בניין הפעמונים של הקתדרלה הסמוכה לו. בניית המגדל החלה בשנת 1173 ונמשכה יותר ממאתיים שנה מאחר וכבר עם בנייתו הבניין החל לנטות ולשקוע וזאת בשל בנייתו על אדמה חולית שוקעת שאינה מתאימה לבנייה מסוג זה. כבר מהשלמת הקומה השלישית החל הבניין לנטות והעבודות להקמתו הופסקו, היסודות חוזקו ולאחר מכן חודשה הבנייה אך הדבר כאמור לא יישר את המגדל והוא המשיך לנטות על צידו והכשל ההנדסי החמור הפך להיות אטרקציה תיירותית מהידועות והנפוצות באיטליה ובעולם.

ההיסטוריה של המגדל שליווה בעקמומיותו את רוב שנות ההיסטוריה האיטלקית שזורה בעידנים השונים שידעה איטליה. גליליאו גלילי ערך מן המגדל הנוטה ניסויים בהם ניסה להוכיח את כוח הכבידה ולמעשה ייסד בסדרת ניסויים אלה את שיטת הניסוי המודרנית.

במרוצת ההיסטוריה ומתחילת המאה העשרים הביעו מהנדסים ואדריכלים רבים את החשש שאם לא ישופץ הבניין ותמצא דרך לעצור את נטייתו שהולכת ומחריפה עם השנים, יקרוס הבניין תוך עשורים בודדים. וועדות רבות הוקמו ופתרונות שונים ומשונים הוצעו על מנת לעצור את המגדל הנוטה. מוסוליני הפאשיסט פקד ליישרו, כבלים נמתחו על מנת לתמוך בו, יסודות בטון הונחו ואפילו הוחלט על סגירתו הזמנית של הבניין ואיסור עליית תיירים עליו בשל החשש מקריסה מיידית. כל אלה לא עצרו את הבניין מלהמשיך ולנטות בזווית מדאיגה ומשעשעת בעת ובעונה אחת.

לאחר כמעט עשור בו המגדל היה סגור למבקרים ונעשו בו עבודות שיפוץ קדחתניות צומצמה נטייתו והושבה למצבה כפי שהייתה ב-1810 (אל דאגה הוא עדיין עקום מספיק) אך נטייתו נעצרה והוא נפתח שוב לקהל הרחב בשנת 2001 לשמחתם של תיירים רבים הנוהרים לפיזה רק כדי לראות את המגדל הנוטה ולשמחתם של תושבי העיר שכל עניינה התיירותי הוא במגדל ותעשייה תיירותית שלמה סובבת אותו.

כיום, האתר פתוח לקהל הרחב ותמורת סכום "סמלי" של 15 יורו תוכלו להעפיל לראש המגדל, לחזות בנוף הנשקף ממנו, לראות את הפעמונים הגדולים שרק עבורם הקימו את המגדל הנטוי ולשמוע או לקרוא קצת היסטוריה על אחד הכשלים ההנדסיים החמורים והמשעשעים ביותר בעת ובעונה אחת שאירעו לאנושות לאורך ההיסטוריה. עד כמה שזה משעשע יש גם מספר הוראות בטיחות שהותירו אחריהם האחראים על מלכת השיקום: כמות התיירים המטיילים בו זמנית על המגדל מוגבלת ועל כן מחולקות לתיירים "שעות עלייה" וזמן טיול מוקצב ועל כן חשוב לעמוד בזמנים כי אם לא תגיעו בזמנכם תפסידו את תורכם. התור למגדל ארוך, ועל כן מומלץ להגיע בשעות הבוקר על מנת שלא להיתקל בעומס הרב של המבקרים. תוכלו להעביר את זמן ההמתנה בצילום תמונות משעשעות כמנהג הישראלים האוהבים להעמיד את פריים המצלמה עקום ולדמות את מגדל פיזה ישר או לדחוף את מגדל פיזה ולנסות ליישרו- תמונת חובה בכל אלבום של מטייל בפיזה.

אינפורמציה חיונית:

כתובת האתר: Campo dei Miracoli – the "Field of Miracles", Pisa, Italia
הזמנת כרטיסים מראש: מומלץ להזמין מקומות מראש באתר הרשמי של המגדל שכתובתו – http://boxoffice.opapisa.it/Torre/first.jsp בדרך זו תחסכו זמן המתנה ארוך למרגלות המגדל. כרטיסים ניתן להזמין עד 16 יום מראש.
הגבלות והיתירים: הכניסה לילדים מתחת לגיל 8 למגדל הנוטה אסורה. משך הסיור אורך 30 דקות ומלווה בהדרכה של צוות האתר.

כתובת לפרטים נוספים:

Opera della Primaziale Pisana Piazza Duomo, 17 56100 PISA phone +39 050 83 50 11/12 fax +39 050 56 05 05

הוסף תגובה