טאג' מאהל, אגרה (הודו)

טאג' מאהל, אגרה (הודו)

הטאג' מהאל הוא ללא ספק אטרקציית התיירות המפורסמת ביותר בהודו המושכת אליה אלפי מבקרים מידי יום וזוכה לפופולאריות רבה בכל העולם. המבנה נחשב לאחד המבנים היפים ביותר בעולם ואף הוכתר בשנת 2007 כאחד מבין שבעת פלאי תבל של העולם החדש. בשנות השמונים של המאה ה-20 עוד בטרם מותג כ"פלא תבל" זכה הטאג' מהאל להכרה בינלאומית כאשר ארגון אונסק"ו של האו"ם קבע אותו כאתר מורשת עולמית ראוי לשימור והוא ללא ספק ראוי לכל הסופרלטיבים והתארים הללו המוסיפים לו כבוד ופרסום ברחבי הגלובוס.
 
הטאג' מהאל נבנה כמוזוליאום (אחוזת קבר) לאשתו השנייה האהובה של הקיסר המוגולי הנערץ ועתיר הכוח השאה ג'האן אשר שלט באימפריה המוגולית מבירתה אגרה בה מצוי המוזוליאום עד היום. אשת הקיסר האהובה מתה בטרם עת בגיל 38 במהלך לידתו של בנם ה-14 ולפני מותה ביקשה מהקיסר שינציח את אהבתם הגדולה כך שתיזכר ותישמר לדורי דורות. הקיסר שלו ידע נפשו מרוב צער התאבל על אשתו האהובה ימים רבים ומשקם מאבלו החל לממש את צוואת אשתו. הוא החליט להקים לה אחוזת קבר אדירת מימדים ומרהיבה אשר לא הייתה כמוה וגם לא תהיה בכל העולם. הוא החל בשנת 1630 לבנות את המוזוליאום של הטאג' מהאל לזכרה בתהליך בנייה ארוך וסבוך שארך 23 שנה ובמהלכו הועסקו בכל נקודת זמן ובמקביל 20 אלף פועלים ובנאים. את חומרי הבנייה הביאו מכל רחבי אסיה. סלעים ואבנים הובאו לכאן מאזור סין, אפגנסיטאן, טיבט ואף מתימן. את המתכננים והאדריכלים הביא השאה ג'אהן מפרס מקום לידתה של האימפריה המוגולית והמבנה תוכנן בקפידה ומבטא את הארכיטקטורה המוגולית במלוא תפארתה וייחודיותה.
 
אם תביטו על מבנה הטאג' מאהל תוכלו לראות שהוא סימטרי כולו בצורה מדויקת ומדהימה,סביר ציר הסימטריה שעובר בדיוק באמצעו של המבנה הראשי של המוזוליאום. המבנה היחידי ש"שובר" את הסימטריה הוא קברו של השאה ג'האן בעצמו שהוסף לאחוזת הקבר של אשתו לאחר מותו של הקיסר.  אם תביטו על המבנה משער החזית שלו תוכלו לראות את השתקפותו הכמעט מלאה בבריכה הארוכה המפארת את הגנים הנפלאים המעטרים את מתחם הטאג' מהאל המקיף את מבנה המוזוליאום המרכזי.
 
לאחר השלמת הבנייה של המוזוליאום האגדה מספרת שהקיסר כרת את ידיו של האדריכל הפרסי שהביא וזאת על מנת שלעולם לא יוכל לשחזר עוד מבנה מרהיב וייחודי כמו הטאג' מהאל על מנת שיוותר היפה והייחודי ביותר בעולם של אותה תקופה. והאמת שכך היה.
 
כיום הטאג' מהאל הוא המבנה המפורסם ביותר באגרה (אם לא בהודו כולה) והוא זוכה לביקורים של מיליונים מכל רחבי העולם. התחזוקה של המבנה על ידי הממשלה מוקפדת מאוד ואף רמת זיהום האוויר באזור המבנה נמוכה וזאת על מנת לשמור שהשיש והאבנים הלבנות שמרכיבות את המבנה ישמרו לבנות וצחורות כבמקור. תעשייה תיירותית שלמה התפתחה מסביב לטאג' מאהל וכוללת מסעדות מלונות וגסט האוסים רבים המאכסנים את כל התיירים הרבים. נסו להשיג לעצמכם מלון עם נוף לכיוון הטאג' מאהל על מנת לזכות לראות אותו בכל הזוויות בהן השמש מכה בו לאורך היום. יש האומרים כי הוא יפה במיוחד בשעות הזריחה והשקיעה. אין ספק שתיירים רבים מתמכרים לבהייה של שעות ביופיו של המבנה עוצר הנשימה של הטאג' מהאל.
 
הטאג' מאהאל – מידע שימושי

ימי פתיחה: האתר פתוח שישה ימים בשבוע (פרט ליום ו' בו נערכת תפילה)

שעות פתיחה: 06:00-19:00

מחיר כרטיס: כרטיס כניסה לטאג' מהאל עולה כ-750 רופי., כרטיס הכניסה כולל כניסה לכל האתרים של הקיסרות המוגולית באגרה (הבייבי טאג', המבצר הגדול וכד') ובתנאי שתבקרו בכולם באותו היום. כרטיס הכניסה לטאג' מהאל הוא חד פעמי ולא ניתן להיכנס בשנית עימו.

הכנסת ציוד לאתר: אסור להכניס תיקים ומצלמות וידאו למתחם הטאג' מהאל. בכניסה לאתר יש אזור שמירת חפצים מסודר ורשמי בו ניתן להפקיד את החפצים.

מצלמות: אל המתחם אסור להכניס מצלמות וידאו כלל, מצלמות סטילס וחצובות מותרות (לרוב לא בודקים האם בתוך מצלמת הסטילס יש פונקציה של צילום וידאו).

טיפים נוספים: בכניסה לאתר מקבל כל מבקר בקבוק מים וכיסוי לנעליים. בקבוק המים ישמש אתכם בחום של אגרה כי לא ניתן להכניס כל שתייה או אוכל למתחם, כמו כן את הכיסויים לנעליים שמרו מאחר ובתוך המבנה עליכם יהיה לכסות את נעליכם ולא תאלצו לחלוץ נעליים.

צילומים: Bjorn Christian Torrissen, Arindambasu2

 

הוסף תגובה