חגים, פסטיבלים ואירועים מיוחדים, תאילנד

חגים, פסטיבלים ואירועים מיוחדים, תאילנד

מטיילים רבים מגיעים לארצות נידחות על מנת לגלות תרבויות חדשות, לצד הרצון לנפוש, לעשות בטן גב וכמובן לעשות קניות יש בנו, הישראלים, רצון להתחבר לתרבות המקומית ולבחון איך האנשים "שם" מתנהגים, ומה ההבדלים בינם לבינינו. אין ספק כי הדרך הטובה ביותר להיפגש עם התרבות המקומית וללמוד עליה הוא לפגוש אותה ב"רגעי השיא" שלה, כל אותם אירועים ייחודיים בעלי אופי דתי או מסורתי הקשורים בטבורם ללב ליבה של התרבות. תאילנד היא ערב רב של תרבויות ומיזוג מעניין של אוכלוסיות שלאורך ההיסטוריה השתלבו זו בזו ויצרו מארג שלם של חגים ואירועים: חלקם בעלי השפעות בודהיסטיות, חלקם בעלי השפעות סיניות, חלקם נעוצים בתרבות התאית, ואחרים בעלי אופי לאומי ונועדו לציין את הפיכתה של תאילנד לממלכה ריבונית ועצמאית.

לוח השנה התאילנדי משופע באירועים וחגים. בסקירה זו נשתדל לציין את האירועים והחגים הבולטים. עוד נציין שחלק מהאירועים קבועים ומתקיימים באופן קבוע בתאריכים מסוימים או בחודשים מסוימים, ועם זאת החלק האחר אינו קבוע ומשתנה. קביעת לוח החגים והמועדים התאילנדי מושפע גם מלוח השנה הסיני שמושפע גם מהשמש (כמו לוח השנה הנוצרי) וגם מהירח (כמו לוח השנה העברי) כמו גם שינויים של עיבור השנה (הוספת חודש אחד אחת לכמה שנים) ועל כן לעיתים חלים שינויים במועדים בהם מתקיימים החגים האירועים משנה לשנה.

בנוסף האירועים שיפורטו בסקירה זו מתקיימים בכל רחבי תאילנד, ועל כן מומלץ מאוד לבדוק איזה אירוע מתקיים באיזה מקום ולנסות לתכנן את מסלולי הטיול על פיו. יחד עם זאת נציין כי מצד אחד נורא כדאי להגיע לאתרים בתאילנד מתי שמתקיימות בהן חגיגות ומתי שיש בהם פסטיבלים מיוחדים, ומצד שני חשוב לזכור שהתאריכים האלו יהיו עמוסים יותר ברחובות הערים החוגגות. יהיו רבה יותר תיירים (גם תיירות חוץ וגם תיירות פנים) ועל כן אף המחירים עשויים לעלות.

לוח החגיגות התאילנדי:

חודש ינואר- חגיגות ראש השנה האזרחית. בתחילת חודש ינואר (לילה הסילבסטר- בין ה-31.12 ל-1.1) מתקיימים
ברחבי תאילנד חגיגות קבלת השנה החדשה. כמו בכל העולם המערבי גם התאילנדים מקבלים את השנה האזרחית החדשה בשלל חגיגות ופסטיבלים. מרכזי הערים מתמלאים המוני אדם המקבלים את השנה החדשה בנשיקות חצות, מופעי זיקוקי והמון אלכוהול ואווירה טובה. בליל הסילבסטר מתקיימות כמה מן המסיבות הטובות ביותר בערים הגדולות ובאזור האים בדרום.

חודש פברואר- פסטיבל הפרחים של צ'אנג מאי: בכל שנה, בסוף השבוע הראשון של חודש פברואר מתקיים בצ'אנג מאי פסטיבל הפרחים המסורתי. האירוע הייחודי מתקיים רק בצ'אנג מאי ואין לו אח ורע בכל תאילנד. מדובר על פסטיבל פרחים ססגוני המתקיים לאורך כל סוף השבוע (שלושה ימים) כאשר מרכז הפעילות וההתרחשות היא ביום הראשון לפסטיבל בו מתקיימות תהלוכות מרהיבות ומיצגים מדהימים של פרחים שנבנים תוך השקעה עצומה של זמן ויצירתיות על משאיות ענק החוצות את הרחוב המרכזי בצ'אנג מאי ומפיצות ניחוחות נעימים של מיליוני פרחים השזורים במלאכת מחשבת לכדי מיצגי ענק עוצרי נשימה.

חודש פברואר- ראש השנה הסיני: ראש השנה הסיני נקבע על פי הלוח הגרגוריאני (המושפע ממולד הירח) ועל כן הוא אינו קבוע, אך מתקיים בדרך כלל סביב חודש פברואר שהוא חודש המסמל את תחילת לוח השנה הסיני. מרכזי הסינים ברחבי תאילנד (בעיקר רובע צ'אינה טאון בבירה בנגקוק ושכונות סיניות נוספות בערים הגדולות) חוגגות את ראש השנה הסיני במצעדים ומפגנים מרהיבים של תהלוכות דרקונים, פסטיבלי שירה וריקוד ברחובות המרכזיים ושלל אירועים חגיגיים.

חודש פברואר- יום האהבה הבודהיסטי (Magha Puja)– גם הבודהיסטים חוגגים את יום האהבה, ולכן בנוסף לט"ו באב היהודי, Valentine Day הנוצרי יש גם את התאריך השלישי של האוהבים הבודהיסטים, אשר נחגג בעיקר במרכזי הבודהיזם בתאילנד, לאוס, קמבודיה ועוד. ליל יום האהבה הבודהיסטי נחגג בליל הירח המלא של החודש השלישי התאי (לוח השנה התאי הוא תוצר של לוח השנה הבודהיסטי), לרוב הוא "נופל" בחודש פברואר. התאריך נקבע עקב אירוע היסטורי במסורת הבודהיסטי בו בודהה נשא דרשה בפני 1200 נזירים שהתקבצו מכל קצוות האזור ללא הזמנה על מנת לשמוע את דבריו של המנהיג הקדוש. חג האהבה נחגג במחוות רומנטיות בין אוהבים ובתהלוכות של נרות שמתפרשות בכל רחבי תאילנד. בליל חג האהבה מומלץ לצאת לרחוב הראשי של העיר הגדולה בה אתם נמצאים ולהביט בהמונים צועדים ברחובות במצעדי הנרות היפיפיים.

• חודש אפריל: ראש השנה התאי (פסטיבל Songkran)– ראש השנה התאילנדי נחגג מידי שנה בחודש אפריל בין התאריכים 13-15 באפריל. החגיגות המסורתיות מתפרשות בכל רחבי תאילנד, אך במרכזי הערים הגדולות וכמובן בבירה בנגקוק מתקיימים שלל אירועים מרכזיים ההופכים את ימים אלו לימים מיוחדים בעלי אווירה מיוחדת, פסטיבלים ומסיבות.

• חודש מאי: חגיגות פתיחת עונת הזריעה– זהו חג חקלאי מסורתי הנחגג בעיקר בבנגקוק (מרכז החגיגות הוא בסמוך לארמון המלך) שם מתקבצים המונים בתאריך שנקבע מראש בחודש מאי ובו מציינים כולם את פתיחת עונת הזריעה התאילנדית. זהו חג בעל שילוב של יסודות דתיים וחקלאיים חילוניים השלובים ביניהם. ההמונים חוגגים את תחילתה שלל עונת זריעת היבולים ומתפללים בשביל החקלאים (ולמעשה בשביל כולם) שהשדות יניבו יבולים רבים בשנה הקרובה ושהאל ייתן שפע של גשמים לצמיחת היבול ולהצלחת גידולי החקלאים

• חודש מאי: פסטיבל Ngan Bun Bang Fai (פסטיבל הזיקוקים)– לצד חגיגות פתיחת עונת הזריעה מתקיים מידי שנה לקראת אמצעו של חודש מאי פסטיבל הזיקוקים והרקטות שנערך בעיקר באזור העיר יאסוטון (Yasothon) בצפון מזרח תאילנד. גם אירוע זה קשור לתחילת עונת זריעת השדות ותחינה לאלים להורדת גשמים רבים שישביחו את יבולי שדות האורז בשנה הקרבה. החוגגים יורים רקטות זיקוקים מסורתיות (ומאולתרות) אל השמים וזאת על מנת לעורר את האלים על מנת שיורידו ממטרים על הארץ ויבטיחו את הצלחת יבולי החקלאים בשנה הקרובה.

• חודש יולי: פסטיבל הנרות המסורתי (Khao Pansa Day)– פסטיבל מרהיב המתקיים מידי שנה ברחבי תאילנד ומלווה בתהלוכות של נרות מרהיבים המגולפים בעץ ובשעווה ומעטרים את רחובות הערים, כמו גם את המקדשים ומרכזי הפולחן. המונים יוצאים לרחובות בלילות במצעדי נרות מרהיבים המתחילים ממרכזי הערים ומסתיימים באזורי המקדשים שם מותירים המאמנים את נרותיהם בתקווה שיישארו דולקים זמן רב ולא ייכבו על אף הממטרים שנוטים לרדת בכל אותה תקופה של חודש יולי.

• חודש ספטמבר/אוקטובר- פסטיבל הצמחונים: חגיגה מעט משונה הנחגגת מידי שנה בין סוף ספטמבר לתחילת אוקטובר על ידי תושביה הסינים של תאילנד ומתרכזת בעיקר בערים: פוקט, פטאיה וטראנג. במהלך ימי החג המוני סינים מתנזרים מאכילת מוצרים שיש בהם שומן מן החי, בשר או כל דבר שמקורו בחי ושבמהלך תהליך הכנתו נגזלו חייהם של בעלי חיים כאלו או אחרים. הסינים מטהרים עצמים וצועדים ברחובות עם תמונות של קדושים סיניים. כמו כן ברחבי ערים אלו מתקיימות טקסים פולחניים ייחודיים (יש יאמרו מוזרים) ותופעות מוזרות של הלקאה עצמית ועינויי גוף ונפש.

• חודש נובמבר- פסטיבל לוי קארטונג– אחד מהאירועים היפים ביותר בלוח השנה התאילנדי. מדובר על פסטיבל מרהיב אשר מרכזו בעיר צ'אנג מאי בצפון, אך במרוצת השנים החגיגות התרחבו גם לאזורים שונים בתאילנד (ואף בשנים האחרון קהילות תאילנדים מקומיות חוגגים אותו גם בישראל). חגיגות הלוי קארטונג הם למעשה חגיגות הודיה לאל המים ולפיכך המוני מתכנסים לצד מקווי מים גדולים ונהרות ומשיטים עליהם סירות קטנות העשויות באופן מסורתי מעלי בננה (אך כיום ניתן להשיט גם סירות שונות ומגוונות יותר), כאשר בכל סירה יש נר אחד קטן הדולק והופך את הסירה למעין פנס קטן ובוהק המושט על פני המים. ההמונים משיטים אלפי סירות זעירות ההופכים את המראה של נקודות האור השטות על מימי הנהרות בכל רחבי תאילנד לחגיגה מרהיבה שכמובן אסור לפספס!

• חודש נובמבר- פסטיבל הפילים של פרובינציית סורין (Surin Elephant Round-up)– אחד האירועים המפורסמים המתקיים מידי שנה בסוף השבוע השלישי של נובמבר בפרובינציית סורין בתאילנד (אזור צפון מזרח המדינה). המונים יוצאים לרחובות על מנת לראות מצעדים של פילים מאולפים הצועדים ברחובות ומבצעים שלל מופעי ראווה שהם תוצר של אימון והכשרה ארוכה שהם עוברים על ידי מאמניהם. בתקופת הפסטיבל יש שלל אירועים ומופעים אשר מחד מושכים תשומת לב רבה מהתיירים הרבים המגיעים לאזור, ומאידך מעמידים בסימן שאלה את הטיפול בפילים ואת שיטות האילוף האכזריות שבאמצעותם גורמים לפילים הללו לעשות את אותם מעשים שונים ומשונים שלרוב בעלי חיים אלו כלל לא אמורים לעשות.

• חודש דצמבר- שבוע אירועי זיכרון לקורבנות הגשר על נהר קוואי (The Bridge Over the River Kwai)– אחד מהפרקים הקשים בהיסטוריה של אירועי מלחמת העולם השנייה בתאילנד הוא בניית מסילות הרכבת לבורמה אשר בחלקן עברו בשטחים הקשים לעבירות באזור תאילנד ושיאם היה בבנייתו המפרכת של הגשר מעל נהר קוואי. אלפי עובדי כפייה עבו על בניית הגשרים ואלפים קיפחו במהלך בניית הפרויקט השאפתני את חייהם. כיום מציינים התאילנדים מידי שנה בסוף חודש נובמבר ובתחילת חודש דצמבר את שבוע הזיכרון לאלפי הקורבנות בשלל אירועים שמתקיימים בסביבות הגשר העומד על תילו עד היום, במוזיאון לזכר הקורבנות שהוקם בסמוך ובשלל אירועים המגוללים את הסיפור ההיסטורי באזור העיר קצ'נבורי.

• חודש דצמבר: יום ההולדת של המלך- ב-5 לחודש דצמבר לובשת הממלכה התאילנדית חג וחוגגת את יום הולדתו של המלך התאילנדי. מצעדים נערכים בכל רחבי הממלכה ובעיקר מתרכזים בבנגקוק הבירה. המצעד המרכזי נערך ברחוב Ratchadamnoen (המצוי בלב בנגקוק וממוקם לא הרחק מרחוב הקוואסאן המפורסם).

• חודש דצמבר: יום כינון החוקה (Constitution Day)– יום כינון החוקה התאילנדית על ידי המלך ראמה ה-7 ב-10 לחודש דצמבר בשנת 1930 נחשב ליום חג בתאילנד. זהו היום שבו תאילנד החלה את פרקה כמדינה עצמאית ונאורה יותר. יום זה נחוג במגוון אירועים ברחבי הממלכה התאית ובמגוון חגיגות שמתרכזות בעיקר בבנגקוק.

• חגיגות "פול מון" (ירח מלא)– מסיבות הפול מון נערכות מידי חודש בליל הירח המלא בחוף האד-דרין בקופנגן (דרום תאילנד). המסיבות מושכות אליהם תיירים רבים והפכו במרוצת השנים האחרונות לאחת האטרקציות המרכזיות המתקיימות באזור האיים של תאילנד מידי חודש.

• חגיגות "האף מון" (חצי ירח)– עקב הצלחתן הבלתי מעורערת של מסיבות הירח המלא והעומס הרב שהביאו איתן אל חופי קופנגן הוחלט להרחיב את המסיבות ולקיים עוד שתי מסיבות מידי חודש על מנת לווסת את זרם התיירים ולהגדיל את כמות החגיגות. מסיבות ה"האף מון", כשמן כן הן, מתקיימות בימים של חצאי ירח (כלומר פעמיים בחודש- שבוע לפני מסיבת ה"פול מון" ושבוע לאחריה). המסיבות מתקיימות בחוף ההאד-באן-טאי הנמצא גם הוא בקופנגן.

 

הוסף תגובה