ונציה, עיר תעלות המים הייחודית של צפון איטליה היא ללא ספק אחת הערים המיוחדות והמרשימות באירופה ובעולם כולו. אין שנייה לונציה ולכן אין פלא שהצליחה למתג עצמה בשנים האחרונות כאחת הערים הרומנטיות ביותר בעולם וכמובילה בתחום הצעות הנישואין וירחי הדבש המתקיימים בה.

העיר שבנויה על לגונה מרהיבה מוקפת במים ובתעלות שמהוות עורק התחבורה המרכזי שלה. אין מכוניות בונציה מה שהופך אותה לאטרקציה שונה מכל שאר הערים הסואנות המוכרות לנו ברחבי העולם. בוונציה ניתן ללכת ברגל או לשוט בסירות בין נקודות העניין והאטרקציות הרבות הקיימות בעיר הקסומה הזו.

האטרקציה המרכזית בונציה היא פשוט היא בעצמה. הטיול והשיטוט בסמטאות הפתלתלות של ונציה היא חוויה מיוחדת כמו גם הביקור במקומות המפורסמים שבה כיכר סן-מרקו, בזיליקת סן-מרקו ואי נפוח הזכוכית מוראנו.

אז חבשו על ראשכם כובע קש עטור בסרט של גונדוליירים, כחכחו בגרונכם, לימדו כמה שירים רומנטיים המזוהים עם וונציה וקחו את אהובתכם לטיול בעיר הרומנטית ביותר בעולם (קחו גם טבעת ליתר ביטחון… סתם אם תקבלו חשק להציע…)

ונציה – מידע כללי

מדינה: איטליה
אוכלוסייה: 269,000 נפש

מזג אוויר בונציה

מזג האוויר בוונציה הוא אקלים ים תיכוני אופייני אל עף שהקיץ שם פחות חם ומעיק מאשר ברומא. החיסרון באקלים של ונציה הוא בקרבתה לים מה שגורם לכמויות לחות גבוהות ועומסי חום גבוהים בקיץ. משקעים יורדים בונציה ברוב עונות השנה (חוץ מבשיא הקיץ) ויחד עם זאת העונות המועדפות לבקר בה הן האביב (מאי-יוני) והסתיו (ספטמבר-אוקטובר)

תחבורה

התחבורה בונציה מתבססת על הליכה ברגל או על שיט בסירות פרטיות (גונדולות או סירות מירוץ- יקר בטירוף) או "אוטובוס-שט" שתחנותיו פזורות לאורך התעלות המרכזיות. בכל מקרה אל העיר אין כניסה למכוניות ובעלי רכבים שכורים מוטב להם שיחנו מחוץ לעיר בפרבריה וייסעו בתחבורה ציבורית אל תוך העיר או ינסו למצוא מקומות חניה בפאתי העיר (ותרו אם אתם מבקרים בתקופות העמוסות).

עלויות

לא תאמינו עד כמה ונציה יקרה, מאז שמיתגה עצמה בתור מרכז תיירותי רוב כלכלת העיר מושתת על התיירות ועל כן הכל בה יקר באופן קיצוני. השתדלו לקנות בה כמה שפחות מזכרות כי תוכלו למצוא את אותם הדברים בפרברי העיר או מחוצה לה (אפילו עם הכיתוב של "ונציה") בחצי או ברבע מחיר! המסעדות בונציה אף הן יקרות מאוד ובעלות מחירים גבוהים במיוחד עבור תיירים ועל מומלץ לחפש מסעדות שלא במרכז העיר להן אין תפריט באנגלית ואין בהם תיירים זו האינדיקציה הטובה ביותר לכך שהמחירים בהם יהיו זולים והאוכל יהיה איטלקי אמיתי!

ונציה – קצת היסטוריה

תאריך הקמתה של ונציה מוטל בספק וקיימות מספר ספקולציות על נסיבות הקמתה. אגדה אחת גורסת שהעיר הוקמה במאה החמישית לספירה על ידי שלושה אחים מהעיר פאדובה השכה שנשלחו לאזור הלגונה שממוקמת בה כיום ונציה על מנת להקים בה תחנת מסחר וספקולציה אחרת גורסת שהעיר הוקמה על ידי פליטים שנמלטו לאזור הלגונה עליה היא יושבת מפחד כיבושיו של אטילה ההוני במאה החמישית לספירה והתיישבו באזור בו ממוקמים כיום הבתים העתיקים ביותר של וונציה. בין כך או כך הייתה וונציה למספר איים בלגונה אחת המיושבים על ידי התושבים שמקורם מערים שכנות לחופו של הים האדריאטי שחיו בה במפרד והחליטו להפוך עצמם ל"רפובליקה של ונציה" במאה ה-7 לספירה תחת שליט אחד ועם מועצת נציגי 10 המשפחות המכובדות שסייעו לו בקבלת ההחלטות על עתיד הרפובליקה.

וונציה צברה תאוצה במרכזיותה ובהיותה אחראית על נתח מסחר משמעותי שבין הים התיכון והים האדריאטי לבין מדינות אירופה בתקופת האימפריה הביזנטית. במקום פעלו סוחרים רבים וככל שהאימפריה נחלשה כך עלה מעמדה של רפובליקת ונציה שהלכה והתחזקה ותפסה לעצמה עמדת השפעה משמעותית יותר ויותר על הצי הסוחר מהים התיכון לתוך מדינות אירופה.

באותה תקופה התפתחו בונציה מלאכות שונות שבהם נודעה ושמה יצא למרחוק. התחרות הונציאניות היו לשם דבר, עבודות הזכוכית המנופחת שנקראו "זכוכית מרואנו" על שם האי עליה הם מיוצרות התפרסמו וידועות עד ימים אלו כשם דברב בתחום אומנות ניפוח הזכוכית.

החל מהמאה ה-16 החלה לרדת קרנה של ונציה בהדרגה שורת הכיבושים של התורכים החלישו אותה משמעותית והשתלטו על השטחים ועל אזורי השיט והמסחר עליהם שלטה. במסגרת מסע כיבושיו של נפוליון נכבשה העיר על ידו ומיד לאחר מכן היא סופחה לאוסטריה, בהמשך הועברה מיד ליד עוד מספר פעמים בין האימפריה הצרפתית של נפוליון, אוסטריה והרפובליקה האיטלקית עד שלבסוף נקבעה בשטחה של הרפובליקה של איטליה בה היא ממוקמת עד היום.

לאחר ירידת קרנה כמעצמה סוחרת התפנתה ונציה להיות עיר שעשועים בה נהגו משפחות האצולה מכל אירופה לנפוש. בגלל קרבתה לים ואווירת החופש ששרר בה פרחה בוונציה תרבות השעשועים הנופש והעינוגים. היו בה פרשיות רומנטיות, אווירת הוללות ופעלו בה אומנים ואנשי תרבות ורוח רבים.

ברוח אווירת ההוללות יוסד בה פסטיבל המסכות השנתי המתקיים בה מידי שנה בחודש פברואר עד היום ובו היו מתהוללים תושבי ונציה כאשר פניהם מוסתרים במסכות ועל כן היו יכולים להרגיש חופשיים יותר ולהשאיר מאחור את כול עיסוקיהם מעמדם ושיוכם האצילי.

בעשורים האחרונים המשיכה וונציה למתג עצמה כעיר תיירותית המושכת אליה תיירים רבים באזור צפון איטליה. שנים של הוללות ואווירת החופש שיוו לה תדמית של עיר רומנטית מאוד ורבים הזוגות המגיעים אליה עד היום לחופשה רומנטית ולחופשת ירח דבש לאחר נישואיהם.

בשנת 1987 הכריז ארגון אונסק"ו על וונציה כעיר מורשת עולמית הראויה לשימור.

בשנים האחרונות סובלת ונציה מבעיית שקיעה והצפות חוזרות ונשנות בעיקר באזוריה הנמוכים וזאת עקב שקיעת הבתים שנבנו על קורות עץ שהחלו להרכב והחוץ והבוץ שמתחתם החל לשקוע. הבתים מוצפים בונציה לעיתים קרובות וממשלת איטליה החלה בביצוע פרויקט שעתיד להסתיים בשנים הקרובות שאמור לחסום את התעלות המספקות מים לעיר בעת גאות ובכך למנוע את ההצפות הקשות הפוקדות את העיר חדשות לבקרים.

ונציה- התמצאות

ונציה היא עיר קטנה לחופי הים האדריאטי. היא למעשה בנוייה על לגונה המכילה מספר איים ותעלות מים מקיפות אותה מכל עבריה ואף זורמות ברחבי העיר הבנויה על שפתם. בעיר עוברות לא פחות מ-170 תעלות מעליהם נישאים 170 גשרים המסייעים להולכי הרגל לעבור ממקום למקום. "הרחוב" המרכזי של ונציה הוא למעשה התעלה המרכזית הנקראת "גראנד קנאלה"- התעלה הגדולה.

הדרך הטובה ביותר לטייל בונציה היא ברגל. מכוניות ורכבים לא נכנסים אל העיר כי אין בה כבישים והשיט בגונדולה (סירות הקאנו המסורתיות) יקרה מאוד. הטיול בעיר נוח מאוד ברגל ומכיוון ששטח העיר אינו גדול אין כל בעיה לשוטט בה באופן רגלי.

אם תרצו להגיע למקומות מרוחקים יותר תוכלו לעשות זאת בעזרת "האוטובוס-השט" של ונציה הקרוי –vaporeto. יש מספר תחנות לאורך התעלות המרכזיות והנסיעה בו לא יקרה כל כך.

לא קשה לנווט בונציה ומומלץ כל הזמן להתאפס על מיקומכם ביחד לתעלה הגדולה "הגראנד קנאלה". מקום נוסף מרכזי הוא כיכר סן-מרקו העמוסה בתיירים לאורך כל שעות היום ואף היא מהווה נקודת עניין מרכזית שתמיד קל מאוד להגיע אליה מכל פינה בעיר.

ונציה- לינה

כעיר תיירותית מאוד בוונציה יש מגוון מקומות לינה המתחלקים בין מלונות יקרים מאוד הסמוכים לאתרי התיירות של העיר (כיכר סן-מרקו) שם המחירים גבוהים בהרבה ממה שתוכלו לדמיין. בכניסה לעיר יש מלונות זולים בהרבה שרמתם לא פחותה ותוכלו במרחק הליכה קצרה להגיע אל מרכז העניינים של העיר. לבעלי רכב שכור אופציה מיטבית להתמודד עם הרכב איתו אין לכם מה לעשות בונציה היא למצוא מלון באחת העריות הסמוכות לעיר – לדוגמא מגרה או מסטרה שם תוכלו להחנות את הרכב בחנייה של המלון ולחסוך את הכסף עבור החניון ומשם תוכלו להמשיך אל העיר בתחבורה ציבורית דבר שיחסוך לכם הרבה מאוד כאב ראש וגם לא מעט כסף!

ונציה- מה לראות ומה לעשות?

ונציה היא ללא ספק אחת הערים הרומנטיות והמיוחדות ביותר באירופה הקלאסית. היא היחידה במינה בעולם בכך שהיא למעשה בנויה מסמטאות פתלתלות וצרות המוקפות בתעלות מים עליהן שטות סירות מכל הסוגים והמינים. האטרקציה המרכזית בונציה היא פשוט "היא". רבים התיירים שנהנים פשוט לשוטט בין סמטאותיה היפות של העיר המיוחדת הזאת, לחוש את האווירה השונה ואת צורת החיים הייחודית שלמגינת ליבם של אלה שזכו לראות אותה לפני שנים הולכת ומוחלפת באווירת חיים תיירותית וממוסחרת האופיינית לה בשנים האחרונות.

בונציה שולטת התרבות והאומנות הייחודית ויש בה שלל פסטיבלים שיסודותיהם נעוצים במנהגים נושנים כמו פסטיבל המסכות המסורתי שנערך בה מידי שנה כבר מאות שנים.

אז איפה כדאי לבקר?

כיכר סן מרקו – Piazza San Marco

כיכר סן מרקו היא למעשה ה-מרכז ה-תיירותי של וונציה והכל ה' הידיעה! הכיכר הומה אנשים לאורך כל שעות היום והלילה והיא מוקפת בבתי קפה ומסעדות יקרות להחריד (אם תרצו תוכלו להיווכח במו עיניכם איך לוקחים הלוואה מהבנק בעבור כוס קפה..) בכיכר יש את מגדל הפעמונים היפה והמפורסם שלה ואת בזיליקת סן-מרקו היפיפייה. ברחבי הכיכר פזורים מוסיקאים ואמני רחוב שונים וניתן להאכיל בה יונים כמו בכל הכיכרות המפורסמות של אירופה. השקיעות מכיכר סן-מרקו מרהיבות ורבים טוענים שזה המקום היפה והרומנטי ביותר בעולם.

בזיליקת סן מרקו ומגדל הפעמונים – Basilica di San Marco

בזיליקת סן מרקו או בשמה השני "כנסיית הזהב" ממוקמת בלב כיכר סן מרקו ובצמוד למגדל הפעמונים היפה שלה. הכנסייה נחשבת לאחד המבנים היפים ביותר בוונציה אם לא היפה ביותר וזאת הודות לארכיטקטורה שלו ולפסיפס המוזהב במרשים המשובץ באבנים נוצצות בחזיתה. בשעות השקיעה מקבלתה הכנסייה גוון זהוב יפיפה והאבנים נוצצות בצבעי זהב. הכניסה לכנסייה אפשרית (מותנית בלבישת לבוש צנועה) ומומלץ אף לעלות לאזור הגג של מגדל הפעמונים על מנת לצפות על העיר מלמעלה, על אזור כיכר סן מרקו ועל הלגונה הנפלאה הנושקת לשפת הכיכר.

הגטו היהודי – הרובע היהודי של ונציה

הרובע היהודי של ונציה הוא אזור מעניין מאוד בו חיו יהודי העיר מהמאה ה-16 והיה למעשה המקום הראשון שבו רוכזו היהודים בשכונה אחת אשר נסגרה בלילות ורק שם הורשו להתגורר. המושג "גטו" אף הוא נולד בונציה ומשמעותו באיטלקית "בית יציקה" כי רק באזור זה הורשו היהודים לעבוד בתעשיות המתכת שלהם. בימי כיבוש נפוליון את העיר הורשו היהודים לגור בכל רחבי ונציה אך בית הכנסת נותר בגטו היהודי והמושג "גטו" היה למושג וסמל בהיסטוריה היהודית הטראגית של מלחמת העולם השנייה לשם נלקח על מנת לסמל את שכונות היהודים המסוגרות בכל רחבי אירופה הנאצית. כיום ברחבי הגטו ניתן לראות את בית הכנסת ומספר כיתובים בעברית כמו גם מספר חב"דיניקים שהחלו להחיות את הקהילה היהודית בונציה מחדש בשנים האחרונות.

גשר ריאלטו – Ponte di Rialto

גשר ריאלטו הוא הגשר הגדול והמרכזי על תעלת ה"גראנד קנאלה" שבונציה. הוא נבנה במאה ה-16 ומאז היה למרכז מסחרי חשוב בו פעלו הסוחרים של ונציה והתנהל שוק בסמוך אליו. גם כיום מהווה הגשר מקום מרכזי: עמוס בחנויות מזכרות, מסעדות ובתי קפה כמו גם בשוק הפירות והירקות הסמוך אליו. תיירים רבים מבלים באזור הגשר שנחשב לאחת האטרקציות המרכזיות בונציה ולמרכז הקניות המרכזי והיקר להחריד.

האי מוראנו – Murano

האי הנמצא במרכז הלגונה של ונציה וניתן להגיע אליו באמצעות ה"אוטובוס השט" של ונציה (רוב התחנות באזור ה"גראנד קנאלה" וכיכר סן-מרקו). האי מוראנו הוא למעשה מרכז היצירה של מלאכת ניפוח הזכוכית הייחודית של ונציה הקרויה על שמו "זכוכית מוראנו". בעבר היו בתי המלאכה לניפוח זכוכית בתוך ונציה אך לאחר מספר שריפות הוחלט להעבירם אל האי המבודד מהעיר שבתיה היו עשויים לרוב מעץ. באי ניתן לטייל באזור בתי המלאכה שרובם מציגים את מלאכת ניפוח הזכוכית. תוכלו לחזות באמני ניפוח הזכוכית יוצרים את יצירותיהם לנגד עיניכם ואף לרכוש אותן. זכוכית מורנו היא שם דבר לאיכות ולמלאכת אומנות ועל כן מחירה גבוה מאוד. קחו בחשבון שב"מוראנו" תוכלו למצוא יצירות אומנות מקוריות שנעשו בעבודת יד אך מחירן מרקיע שחקים. יצירות ברוח זכוכית המוראנו תוכלו למצוא גם בכל יתר ערי איטליה והן יהיו זולות באופן משמעותי (ולא פחות איכותיות).

שיט בגונדולה

גונדולה היא סירת קאנו צרה וארוכה המושטת על ידי גונדולייר. הגונדוליירים לרוב לובשים חולצות פסים עם כובע קש עטור בסרט. זוגות אוהבים נוהגים לשוט בגונדולות שנחשבות לסירות רומנטיות. הסירות מושטות על ידי הגונדולייר שאף נוהג לשיר ממיטב השירים והניגונים הרומנטיים שנקשרו עם שמה של העיר. התענוג יקר מאוד (40 יורו לשיט של כחצי שעה) ולרוב לא שווה את הכסף, ולכן מומלץ להתמקח על המחיר או לוותר…

פסטיבלים בונציה

ונציה היא עיר של פסטיבלים. מידי שנה מתקיים בה פסטיבל המסכות המסורתי שמתנהל בה כבר מאות שנים ומציין את תרבות ההוללות של ונציה. בני האצולה היו שמים מסיכות על פניהם ומשתטים ומתהוללים לא חשש למעמדם. כיום הפסטיבל המתקיים מידי שנה בחודש פברואר מושך אליו תיירים רבים מכל העולם ובימים אלה ונציה תפוסה, פקוקה ועמוסה עד אפס מקום ועדיין בילוי בונציה בעת פסטיבל המסכות היא חוויה ססגונית שאין שני לה. לחובבי המסכות ניתן למצוא בונציה חנויות למכירת מסיכות ייחודיות לאורך כל השנה ולא רק בתקופת הפסטיבל.

פסטיבל הסרטים של ונציה המתקיים בכל שנה מידי חודש אוגוסט הוא מפסטיבלי הקולנוע הגדולים והחשובים בעולם והוא מושך אליו מידי שנה את בכירי תעשיית הקולנוע של ארה"ב ואירופה הבאים להציג את סרטיהם ולחלק לעצמם פרסים. בחודש אוגוסט מתמלאת ונציה בכל המי ומי של תעשיית הקולנוע וגם במספר ישראלים ברי מזל כוכבי סרטים ישראלים שנשלחים לייצג את ישראל בפסטיבל היוקרתי.

אחת לשנתיים (בשנים אי-זוגיות) מתקיימת בונציה ה"ביאנלה של ונציה" שהיא למעשה התערוכה החשובה והמרכזית לאומנות עכשווית. התערוכה היא מהחשובות והבולטות בעולם בתחום האומנות ומושכת אליה חובבי אומנים מכל העולם הבאים לחזות ביצירות האומנות שהן "המילה האחרונה" בתחום האומנות המודרנית.

הוסף תגובה

Booking.com