וושינגטון די סי – Washington, D.C

וושינגטון די סי – Washington, D.C

וושינגטון היא בירתה היפה והמרשימה של ארצות הברית. אין ספק שוושינגטון היא בירה ראויה למעצמה הגדולה בעולם. החגיגיות ניתנת להרגשה בכל פינה ברחבי הבירה שנראית ומרגישה בטוחה ונקייה להפליא. תוכלו להסתובב בה ללא חשש עד השעות המאוחרות ביותר בלילה, ליהנות ממגוון האטרקציות התרבותיות מאוד שיש לציין שפזורות ברחבי העיר ביניהן: אנדרטאות לגדולי האומה ולמלחמות היסטוריות וקרבות עטורי תהילה וכבוד לצד המוזיאונים הגדולים והחשובים בארה"ב בפרט ובעולם המודרני בכלל.

וושינגטון די.סי – כרטיס ביקור

שם מלא: וושינגטון שבמחוז קולומביה ((Washington District of Columbia
מדינה: ארצות הברית, מחוז קולומביה.
מעמד: הבירה הפדראלית של ארצות הברית.
אוכלוסייה: 607,000 נפש (רוב האוכלוסייה אינה קבועה ומורכבת מאנשי ממשל, שגרירים, פקידים ממשלתיים ועוד. בוושינגטון קיימת מעט מאוד "אוכלוסייה מקומית").
תאריך הקמה– 1790
שעון מקומי: השעון המקומי בוושינגטון מאחר אחר שעון ישראל ב-7 שעות.

וושינגטון די.סי- קצת היסטוריה

הבחירה בוושינגטון די.סי כעיר הבירה של ארה"ב לא הייתה מובנת מאליה כלל. לאחר הכרזת העצמאות של ארה"ב שהתקיימה בכלל בפילדלפיה התכנס הקונגרס האמריקאי במקומות שונים ברחבי ארה"ב ביניהן פילדלפיה וניו-יורק ולקח זמן עד שהבירה התקבעה בוושינגטון.

וושינגטון נמצאה כמקום מתאים להיות הבירה של ארה"ב מאחר והיא ממוקמת פחות או יותר במרחק שווה בין מדינות הצפון למדינות הדרום (בחלוקה של ימי הכרזת העצמאות של ארה"ב) שכידוע היו ביניהן חילוקי דעות עמוקים על אורחות וסגנון החיים. בנוסף בסמוך התגורר ג'ורג' וושינגטון נשיא ארה"ב הראשון.

את השטח עליו הוקמה וושינגטון תרמו מדינות מרילנד וורג'ינייה שויתרו על חלק מסוים משטחן שנקראה מאז מחוז קולומביה – District of Columbia על שם מגלה הארצות ומגלה אמריקה כריסטופר קולמבוס. ומכאן למעשה האותיות D.C הצמודות לשם הבירה.

וושינגטון- איך להתמצא בעיר הבירה?

וושינגטון בירתה של ארה"ב ממוקמת כאמור במחוז קולומביה הגובל במדינות מרילנד וורג'ינייה. היא מחולקת למספר חלקים כאשר במרכז העיר ניצבת גבעת הקפיטול שהיא אחד המוסדות החשובים ביותר בממשל האמריקאי ומכאן מרכזיותו לא רק מבחינה רעיונות אלא גם מבחינה פיזית.

מגבעת הקפיטול יוצאים רחובות המחלקים את העיר ל4 רבעים- כביש הקפיטול צפון / דרום / מזרח / מערב מחלק את העיר לאזורים השונים שלה כאשר מספרי הרחובות בכל רבע מתחילים מחדש מ-1 ועל כן אם אתם מחפשים כתובת ספציפית כדאי שתשימו לב באיזה רובע היא ממוקמת.

הכביש המרכזי היוצא מגבעת הקפיטול הנקרא The Mall הוא למעשה שדרה רחבה אשר משני צידיה שדרת המוזיאונים המפורסמת של וושינגטון ובקצה השני מגדל וושינגטון- האובליסק הענק והמפורסם שדומה לחרב הנשאית אל על לשמיים. שדרת ה- Mall ללא ספק היא הגדולה והמפורסמת ביותר בוושינגטון הבירה ומכאן שרוב אתרי התיירות נמצאים באזורה.

שאר רחובותיה של וושינגטון בנויים בצורת שדרות אורך וכבישי רוחב המסודרים כשתי וערב ומכאן שכל פינת רחוב היא הצטלבות של שני רחובות דבר המקל מאוד על הניווט בה.

רכבת תחתית נוחה מאוד נוסעת ברחבי וושינגטון והיא קלה מאוד להתמצאות. התנאים בה והתחזוקה שלה טובים ומטופחים מאוד כיאה לרכבת התחתית של הבירה האמריקאית ומכאן שהנסיעה בה נוחה ויעילה מאוד.

וושינגטון- איפה ישנים?

הלינה בוושינגטון כיאה לאתר תיירותי היא לא זולה במיוחד אך הרבה פחות יקרה מבערים גדולות ונוצצות אחרות בארה"ב דוגמת ניו-יורק, לאס ווגאס ואחרות. יש בוושינגטון מלונות רבים חלקם יקרים יותר ואחרים יקרים פחות. באופן כללי ככל שתתרחקו ממרכז העיר ושדרת ה-Mall העלויות יהיו זולות יותר. נסו לחפש מלון מרוחק ממרכז העיר שהרכבת התחתית מגיעה לתחנה סמוכה אליו ובכך תצמצמו באופן משמעותי את עלויות השהייה בוושינגטון.

וושינגטון מה לראות ומה לעשות?

וושינגטון הבירה היא ללא ספק בירה דיפלומטית מאוד עמוסה במבני ממשל גדולים ומרשימים שהידועים בהם הם ללא ספק גבעת הקפיטול (The Capitol Hill) וכמובן הבית הלבן (The White House) מקום משכנם של נשיאי ארה"ב. אך סביב מוקדים אלו קיימים עוד עשרות מבני ממשל ודיפלומטיה חשובים אשר כולם בנויים בסגנון ארכיטקטוני מרשים מאוד.

בנוסף למבני הממשל בוושינגטון מרוכזים המוזיאונים הגדולים והחשובים של ארה"ב ביניהם מוזיאון ההיסטוריה, הארכיון הלאומי ומוזיאון ההיסטוריה, מוזיאון הטבע, מוזיאון התרבות האינדיאני ומוזיאון השואה הגדול והמפורסם. הכניסה לכל המוזיאונים היא בחינם והם מושכים אליהם מיליוני תיירים מידי שנה, מכל העולם.

אז מה כדאי לראות?

גבעת הקפיטול- The Capitol Hill גבעת הקפיטול היא למעשה מרכזה הרוחני והפיזי של עיר הבירה, היא מרכזת בתוכה את שני בתי הפרלמנט של אמריקה: הקונגרס והסנאט. גבעת הקפיטול שעוצבה מבחינה ארכיטקטונית בהשראה של כנסיות אירופאיות ובריטיות מפורסמות, ביניהן כנסיית סנט פול המפורסמת באנגליה, היא אחד המבנים המרשימים ביותר בוושינגטון. הקפיטול נמצא בקצהו האחד של שדרת ה-Mall המרכזית של העיר וצופה אל מגדל וושינגטון שנמצא באמצע השדרה ומצידה השני המונומנט לזכרו של הנשיא לינקולן.

אל גבעת הקפיטול לא ניתן להיכנס דרך קבע והיא אינה פתוחה לביקורם של תיירים (אלא בתיאום מראש שהוא נדיר וכמעט בלתי אפשרי), אך תיירים רבים מסתפקים בצעידה לאורך שדירת ה- Mall והתרשמות מהמבנה המרשים אשר בתוכו מתקבלות החלטות הרות גורל החורצות דינים וגורלות של ארה"ב אך גם של העולם כולו.

אנדרטת וושינגטון – The Washington Monunent האנדרטה לזכרו של ג'ורג' וושינגטון ניצבת במרכז ה- Mall השדרה המרכזית בעיר בין גבעת הקפיטול לבין האנדרטה לזכרו של הנשיא לינקולן. האנדרטה מעוצבת בצורה של אובליסק הנישא לגובה רב של 160 מטרים. ניתן לעלות בעזרת מעלית לקצהו של המונומנט ולקבל תמונת נוף מרשימה ממעוף הציפור על עיר הבירה. העלייה לראש המגדל אינה כרוכה בתשלום אך עקב העומס הרב יש להגיע בשעות הבוקר המוקדמות ולקבל כרטיס ושעת עלייה מהסדרנים ולהגיע בשעה הנקובה בכרטיס שלכם, אחרת לא תוכלו לעלות לראש המגדל.

הבית הלבן (The White House) אחוזת נשיאי ארה"ב ומקום משכנם החל משנת 1800. כתובת הבית הלבן- רחוב פנסילבניה 1600 היא ללא ספק אחת הכתובות המפורסמות והידועות ביותר ברחבי ארצות הברית שכן שם כבר גרים מעל 200 שנה האזרחים מספר 1 בעת כהונתם. הבית הלבן הוא אחוזה מרשימה מעוצבת בקפידה בה מתגוררים הנשיאים עם משפחותיהם בנוחות מרבית שכן הבית רחב מימדים ולו גנים מטופחים ויפים אליהם יכולים להשקיף האזרחים מעבר לגדרות.

התיירים יכולים להשקיף על חזית הבית הלבן המפורסם ועל המדשאות המוריקות שלו. מול הבית הלבן תוכלו לצפות תמיד בעשרות כתבים המדווחים לכל העולם על הנעשה בוושינגטון הבירה וגם לצפות בעשרות הפגנות ארעיות וקבועות שמתקיימות אל מול ביתו של האזרח מספר 1.

ביקורים בבית הלבן אפשריים, אך הם עמוסים מאוד ויש להזמין תור מראש. הביקור הוא בחינם וכמובן נערך ע"י מדריכים בחדרים ספציפיים הפתוחים לקהל הרחב. מדשאות הבית הלבן נפתחות לקהל הרחב ביום אחד בשנה בעת חג הפסחא עת נערכים בהן תחרות גלגול ביצי הפסחא המסורתיות.

האנדרטאות בשדרת ה- Mall באזור שדירת ה- Mall קיימות שורה של אנדרטאות מרשימות מאוד המנציחות בלב הבירה האמריקנית את גדולי האומה בפסלי ענק המרהיבים ביופיים ובארכיטקטורה המרשימה שלהם. בולטות האנדרטאות לכבודו של אברהם לינקולן נשיאה של ארה"ב (Lincoln Memorial) האנדרטה לנשיא קנדי והאנדרטה לנשיא וושינגטון. לצד גדולי האומה קיימות אנדרטאות מרשימות המנציחות את זכרם של הנופלים בקרבות והמלחמות המרכזיים שניהלה ארה"ב לאורך ההיסטוריה שלה ביניהן: אנדרטה לחללי מלחמת וייטנאם, אנדרטה לחללי מלחמת העולם השנייה, אנדרטה לחללי מלחמת קוריאה ועוד. הסיור באנדרטאות שאינו ארוך והמרחקים ביניהם קצרים יכול להיות "שיעור היסטוריה" קצר ובלתי מחייב אך מרתק עבור משפחות שרוצות ללמוד על ההיסטוריה של ארה"ב בדרך חווייתית.

בשדרת ה- Mall עצמה, הירוקה ומלאה מדשאות תוכלו לצפות כמעט מידי יום באירועים תרבותיים ובהפגנות ועצרות המתקיימות למען ארגונים חברתיים, רעיונות תרבותיים ועוד. אין יום כמעט שהשדרה לא גדושה במפגינים המביעים את האג'נדה החברתית שלהם בנושאים שונים. בסופי שבוע השדרה עמוסה בתיירים וגם במקומיים המבלים, משחקים משחקי "נופש-פעיל" ומעיפים עפיפונים.

בית הקברות של ארלינגטון בית הקברות של ארלינגטון הוא בית העלמין הצבאי הרשמי של חללי ארה"ב (דומה להר הרצל במדינת ישראל) בו קבורים מאות אלפי חללי המלחמות של ארה"ב בחלקות עצומות. בין המוני הקברים קיימות אנדרטאות ידועות מפורסמות ומרשימות שהידועה בהן היא האנדרטה לקרב "איוו-ג'ימה" שנערך בין ארה"ב ליפן בשלהי מלחמת העולם השנייה. האנדרטה המרשימה מציגה את התמונה הבלתי נשכחת של חיילי ארה"ב מניפים את דגל ארה"ב בתום הקרב.

בבית הקברות ניתן לחזות בחלקות הענקית של מלחמת וייטנאם בהן ניתן לראות עשרות אלפי קברים המסומנים בצלב המתפרסים על שטח רב ובכך לתפוס את מימדיה ואכזריותה של המלחמה.

נסו לחפש בין הקברים גם קברים של חללים יהודים המסומנים במגן-דוד להבדיל מאלפי הקברים המעוטרים בצלב. כמו כן ניתן לראות את החלקות החדשות בהן ממשיכים לקבור את חללי ארה"ב בהווה.

מוזיאון השואה של וושינגטון עד הקמתו של מוזיאון "יד-ושם" המחודש בירושלים היה מוזיאון השואה בוושינגטון הגדול והמרשים ביותר במוזיאוני השואה ברחבי העולם. המבנה המרשים מאגד בתוכו תצוגות קבועות ומתחלפות לזכר השואה המציגות את סיפורה של שואת יהודי אירופה בדרך מעניינת ואינטראקטיבית באמצעות טכנולוגיות מתקדמות ומדיה. במקום תערוכות על ילדים בשואה ומוצגים שונים כמו גם ארכיון שמות וקהילות של הנספים. הביקור במוזיאון מומלץ מאוד והכניסה בחינם.

שדרת המוזיאונים של וושינגטון

שדרת המוזיאונים המרשימה של וושינגטון מקיפה את שדרת ה-Mall המרשימה משני עבריה.

בין המוזיאונים ניתן למצוא את
מוזיאון הטבע המכיל מאות מוצגים הקשורים לחקר הטבע, האנושות והאבולוציה לאורך השנים ניתן לחזות בו בשרידים פרה-היסטוריים של שלדי דינוזאורים ושאר חיות מפוחלצות שונות. הביקור מומלץ מאוד בייחוד למשפחות עם ילדים. הכניסה חינם.

מוזיאון התעופה והחלל של ארה"ב מצוי אף הוא בשדרת המוזיאונים, הוא מאגד בתוכו את היסטוריית התעופה של ארה"ב ובמידת מה גם היסטוריית התעופה העולמית מתחילת דרכם של האחים רייט דרך כל המטוסים המוצגים במוזיאון בשלמותם ששירתו את צבא ארה"ב במלחמותיו לאורך השנים ועד מעבורות החלל של נאס"א המשוגרות לחלל. המוזיאון המתוכנן בקפידה ומותאם מאוד לילדים ולמשפחות מציג עשרות מטוסים (אמיתיים ובגודל מלא) של צבא ארה"ב. הכניסה חינם.

בין שאר המוזיאונים ניתן למצוא את הארכיון הלאומי, הספרייה הלאומית של וושינגטון, מוזיאון תולדות האינדיאנים ועוד. הכניסה לכל המוזיאונים חינם.

ג'ורג'-טאון ג'ורג' טאון המרוחקת במידת מה ממרכז העיר היא איזור הבילויים הצעיר והחדש של וושינגטון. סביב האוניברסיטה הידועה הקיימת במקום קיימים פאבים ומסעדות רבים הממוקמים על הרחוב הראשי. בשעות הערב האזור הופך להיות תוסס ומלא בצעירים ובסטודנטים היוצאים לבלות בייחוד בסופי השבוע. הרכבת התחתית אינה מגיעה במדויק לג'ורג' טאון ועל כן עדיף לנסוע אל מרכז הבילוי באמצעות קווי אוטובוס המגיעים אליו ממרכז העיר.

הוסף תגובה