ווילס, בריטניה – Wales

ווילס, בריטניה – Wales

ווילס היא ללא ספק אחת הפינות הפחות מוכרות ומפורסמות בכתר הבריטי. הנסיכות הוולשית היושבת בדרום מערב חצי האי הבריטי בעלת קסם מיוחד. התרבות, הפסטוראליות והפארקים לאומיים מקנים לווילס את הקסם הייחודי שלה וקוראים לתיירים לבוא ולגלות את ווילס מחדש.

ווילס – כרטיס ביקור
שם: ווילס
עיר בירה: קרדיף
ממלכה: ממלכת בריטניה הגדולה
משטר: מונרכיה חוקתית
שטח: 20,779 קמ"ר
אוכלוסייה: 3,004,000 נפש
שפה: אנגלית, וולשית
מטבע: פאונד (לירה שטרלינג)

ווילס – מידע כללי
ווילס נחשבת לאחת מארבע האומות המרכיבות את הממלכה של בריטניה הגדולה, האומה הוולשית יושבת בחלקו הדרום מערבי של האי הבריטי. ווילס נחשבת עד היום לנסיכות הגדולה בעולם. מקורותיה של נסיכות ווילס הם בצאצאי העם הקלטי, והשפה הוולשית ששגורה היו בפי חצי מליון מתושבי ווילס מוגדרת כשפה רשמית בבריטניה וכאחת השפות הרשמיות של הכתר הבריטי. החל מהמאה ה-18 החלה התעוררות תעשייתית בווילס והיא הפכה להיות מתועשת ומלאה במפעלים שהלכו והשתכללו במרוצת השנים עם התפתחות הטכנולוגיה. רוב תושביה העירוניים של ווילס יושבים לאורך קו החוף ובעמים המרוכזים בדרום המדינה, האזורים המרכזיים בווילס מאוכלסים בדלילות יחסית, ותושביהם הם בעיקר כפריים.

בעוד לאורך ההיסטוריה היו הוולשים אומה שישבה תחת הכתר הבריטי ללא רצונות או יומרות לאומיות, החל מהמאה ה-19 בעידן "אביב העמים" התעוררו גם שאיפות לאומיות בקרב הוולשים שהלכו והתעצמו אל תוך המאה ה-20. העיר קרדיף הוכרה ככבירתה הרשמית והקומה האסיפה הלאומית של ווילס שאחראית לתקן תקנות משנה לחוקים שמחוקק הפרלמנט הבריטי כמו גם לחוקק חוקים מקומיים החלים על האוטונומיה היחסית של ווילס כיום.

במסגרת האוטונומיה היחסית ממנה נהנים הוולשים הם בעלי תרבות ייחודית משלהם ובעלי מאפיינים לאומיים אתניים המאפיינים את העם הוולשי ביניהם סמלי ייצוג, דגלים, תארי אצולה, שפה ואפילו קבוצות כדורגל ורוגבי המזוהות עם העם הוולשי כחלק נפרד לכאורה מהאומה הבריטית.

ווילס – ביקור בקרדיף הבירה
קרדיף (Cardiff) היא בירתה של האומה הוולשית. על אף השייכות האדוקה לכתר הבריטי יש בקרדיף מן הסממנים החגיגיים של מעין אוטונומיה וולשית. מאז הוכרה כבירה שנת 1955 זוכה קרדיף לתואר "הבירה הצעירה באירופה" תואר שאפילו הוולשים גאים בו מאוד. בקרדיף ממוקמים האסיפה הלאומית של ווילס ועוד מספר אתרים לאומיים שכדאי לבקר בהם.

המוזיאון הלאומי של ווילס (National Museum Of Wales)- הוא מוזיאון המגולל את שורשי התרבות הוולשית מראשית ימי ההתיישבות של השבטים הקלטים, דרך ההשתלבות בכתר הבריטי ועד להכרזת האוטונומיה היחסית של ווילס בתחילת המאה ה-20. בנוסף במוזיאון מגוון תערוכות בנושאי טבע, אומנות, ארכיאולוגיה ועוד אשר המכנה המשותף של כולם הוא התרבות הוולשית שללא ספק מועלית כאן על נס.

טכניקווסט (Techniquest)- מוזיאון המדע של ווילס הממוקם בקרדיף הוא ללא ספק חוויה מרתקת לחובבי מדע באשר הם. הביקור במוזיאון מתאים לכל המשפחה, אך ילדים סקרנים בפרט יוכלו ליהנות כאן ממגוון תצוגות מדעיות המאפשרות להתנסות, לגעת וללמוד על דרך הניסוי. יש כאן עשרות רבות של תערוכות שונות, חלקן קבועות וחלקן משתנות המציעות לכם ללמוד כמה פרקים מרתקים אודות המדע והמחקר המודרני. במקום יש גם קולנוע פלנטריום ענק המציג מגוון סרטים בטכנולוגיית הקרנה תלת-ממדית שהמשותף לכולם הוא נושאיהם המדעיים והלימודיים כמו חקר החלל, עולם החי וכד'.

טירת קרדיף (Cardiff Castle) היא אחד המבנים היפים ביותר בווילס בכלל ובקרדיף בפרט. הטירה שנבנתה לראשונה בראשית האלף הראשון כמבצר רומאי הניצב על אותה גבעה עליה עומדת הטירה עד היום. כמובן ששרידיה של הטירה המקורית קרסו ונותרו מהם בודדים בלבד, אך המבנה המרשים שקיים כיום הוא פרי בנייה נורמנית בתקופת המאה ה-12. הטירה המרהיבה (יש לומר מבחוץ כמו גם מבפנים) יושבת על גבעה נישאה ומוריקה והביקור בה מומלץ בחום. בתום סיור בטירת קרדיף תרגישו ללא ספק את התרבות הוולשית, ואת המורשת עתיקת היומין שמועברת ונשמרת כאן בקנאות כבר דורות רבים.

אצטדיון המילניום (Millennium Museum)- גאוותה התרבותית המודרנית של ווילס הם קבוצות הרוגבי של הנסיכות. הספורט האירופאי-בריטי, שלנו בתור ישראלים זר כמעט לחלוטין הוא ספורט פופולארי מאוד בקרב הוולשים, וקבוצות הרוגבי שלהם שמרבות להצטיין בליגה הבריטית כמו גם באליפות העולם מספקות גאווה רבה לנסיכות הקטנה. הרוגבי כמקור הערצה סיפק לוולשים סיבה מספיק טובה להקים את אצטדיון המילניום, שהוא אצטדיון אדיר, כנראה אחד מהיכלי הרוגבי הגדולים בעולם, אם לא האדיר שבהם. בנייתו הושלמה לקראת סוף האלף הקודם ומכאן מקור שמו החגיגי. הוולשים אוהבים את האצטדיון והוא משמש כיום להופעות, אירועי ספורט מרכזיים ועוד. כמובן שגם אם אינם מתכננים ללכת לראות משחק רוגבי מסורתי (למרות שהחוויה בהחלט שווה) ניתן לערוך סיור מודרך באצטדיון ולהתרשם מהארכיטקטורה המרשימה במקום.

ווילס – מה לראות ומה לעשות?
לצד קרדיף שמהווה ללא ספק אטרקציה תרבותית והיסטורית מרכזית בווילס, ישנם עוד לא מעט אזורים בהם שווה לערוך ביקור ולהתרשם מהנופים, מהטבע עוצר הנשימה וההוויה הוולשית המורגשת בכל פינה ברחבי הנסיכות:

הפארק הלאומי חוף פמברוקשייר (Pembrokeshire Cost National Park)- אחד הפארקים היפים ביותר בבריטניה הגדולה כולה. הפארק ממוקם בחלקה הדרום מערבי של ווילס בסמוך לחופי הים.ברחבי הפארק הנפרש על שטח עצום של 620 קילומטרים רבועים ניתן לראות ולחוות את הטבע במלוא עוצמתו כפי שמאפיין את תא השטח הוולשי. ניתן למצוא כאן צורות נוף מגוונות כמו גבעות מוריקות, צוקי סלע השברים בתלילות אל תוך המים וחופי ים חוליים. מגוון בעלי חיים מקיימים כאן אורך חיים שלו ופסטוראלי באין מפריע. תוכלו למצוא כאן עופות מים רבים הניזונים בעיקר מאוכלוסיות הדגים המגוונות המתקיימות לאורך החוף. הפארק מציע מגוון מסלולי הליכה לחובבי הטיולים הרגליים, טיולי אופניים וטיול שטח. גם שיט בסירות יכול להיות בילוי מומלץ בעיקר לכיוון האיים הקטנים הסמוכים לקו החוף ונחשבים כשייכים לשטח הפארק. בין הפסטוראליות הטבעית הזו תוכלו להבחין מפעם לפעם בשרידים ארכיאולוגיים של מבנים שנבנו בתקופות קדומות וקרסו.

סיור בעקבות הרפתקאותיו של המלך ארתור King Arthur's Labyrinth))- אחד מהנרטיבים הגדולים המשויכים לעם הוולשי הוא סיפור הרפתקאותיו של המלך ארתור ומסדר אבירי השולחן העגול. סיפורים אלו שהינם חצי אמת חצי בדיה ומיתוס שלובים זה בזה ויוצרים סיפורים מרתקים על גיבורים, קוסמים ואבירים שחיו באזור ווילס לפני שנים רבות. הסיור בעקבות המלך ארתור או בשמו הרשמי "המבוך של המלך ארתור" הוא סיור מלא הרפתקאות אודות חייהם המרגשים של המלך ארתור, הקוסם מרלין ואבירי השולחן העגול. הסיורים המודרכים יוצאים מידי רבע שעה מאזור Machynlleth ומומלצים לכל הגילאים, אך ילדים יוקסמו מהם במיוחד!

מפל פיסטיל ריידר (Pistyll Rhaedr Fall)- מפל פיסטיל ריידר הוא המפל הגבוה ביותר בווילס והוא אחד מאתרי הטבע המרגשים, היפים והמוכרים ביותר בווילס. המפל נופל מגובה של 75 מטרים ומצוי באזור המזרחי של נסיכות ווילס בלב שמורת טבע יפיפייה העוטפת אותו ומציעה מגוון אטרקציות ופעילויות טבע כמו שבילי טיולים למיטיבי לכת בלב יער מוריק וקסום, רפטינג סוער על פני נהר גועש, טיולי אופניים ועוד הרבה אטרקציות מרגשות.

הפארק הלאומי סנודוניה (Snowdonia National Park)- אחד מהפארקים הלאומיים היפים של אזור ווילס הוא הפארק הלאומי סנודוניה הממוקם בצפון מערב ווילס. הפרק משתרע על שטח של 2000 קמ"ר ובליבו הר סנודון (על שמו קרוי הפארק כולו) פסגת הסנודון מתנשאת לגובה של כ-1100 מטרים מעל פני הים מה שהופך אותה לפסגה הגבוהה ביותר בכל ווילס ואנגליה. בפארק מגוון מסלולי טיפוס והליכה לכיוון הפסגה ממנה נשקף נוף קסום. למי שטיולי הליכה מפרכים לא עושים טוב ומעדיף את החיים הטובים ניתן להעפיל לפסגה גם באמצעות רכבת קיטור הנראית כרכבת ישנה קסומה ופסטוראלית ממש כמו בסרטים. בנוסף לרכבת והתצפית מהפסגה הנפלאה של הר הסונדון יש במקום גם יערות, אגמים, נהרות המשמים לשיט בקאנו או לרפטינג סוער ועוד. הנוף בעיקר בעונת החורף מתכסה במעטה של שלג לבן המעניק לפארק כולו יופי קסום.

 

הוסף תגובה