הפארק הלאומי ציון (זאיון), מדינת יוטה (ארצות הברית) – Zion National Park

הפארק הלאומי ציון (זאיון), מדינת יוטה (ארצות הברית) – Zion National Park

פארק ציון (זאיון בהגייה האמריקאית) הוא אחד מן הפארקים הלאומיים המפורסמים והמתוירים ביותר ברחבי ארצות הברית וזאת בזכות נופיו המרהיבים המאופיינים בצוקים נישאים, קניונים עמוקים, נהרות מרהיבות, מעיינות קסומים ואינספור פינות חמד המומלצים כולם לאוהבי הטבע והמטיילים שמביניכם.

פארק ציון – מידע כללי
פארק ציון (Zion) הוא אחד הפארקים הלאומיים הטבעיים היפים והמתוירים ביותר בארצות הברית (3 מליון מטיילים המבקרים בפארק מידי שנה אינם טועים!) הוא ממוקם בדרום מערב מדינת יוטה בארצות הברית. הפארק הוכרז בשנת 1919 על ידיד הקונגרס כפארק לאומי ראוי לשימור ומאז הושם על מפת התיירות האמריקאית הוא ללא ספק אטרקציה תיירותית וטבעית מרשימה באזור זה של ארצות הברית.

הפארק הלאומי רחב הידיים מתפרש על פני שטח של כמעט 600 קילומטרים רבועים. ברחבי הפארק ניתן למצוא צורות שונות ומגוונות של נופים כמו הרים, קניונים, סוגי סלעים צבעוניים שונים מגוון מצוקים, נהרות ונחלים. בתאי השטח ברחבי הפארק המאופיינים בצורות גיאוגרפיות ייחודיות היוצרות תנאי אקלים שונים ומגוונים מתקיימים מינים רבים של בעלי חיים וצמחים. ברחבי הפארק תועדו לא פחות מ-280 סוגי עופות, 75 מינים של יונקים ן-32 מיני זוחלים שונים. האטרקטיביים והנדירים מבין בעלי החיים שתועדו ברחבי הפארק הלאומי ציון הם הפומה הטורפת האיילים והנשרים. עם זאת ככל שבעל החיים נדיר סביר שלא תזכו לראות אותו וזאת בשל המרחבים העצומים עליהם מתפרשת שמורת הטבע ושבילי הגישה שאינם מגיעים לכל מקום.

מקור השם "ציון", תאמינו או לא, מן השפה העברית. אומנם אין הכוונה לציון במובנה המוכר לנו בתור כינוי לירושלים בירת ישראל, אלא "ציון" במשמעותה המילולית ההיסטורית כ"מקלט" או "מקום מבטחים" זאת כנראה בשל הקניונים העמוקים שהיוו מקום מקלט לשבטים שהתקיימו כאן מזה אלפי שנים באין מפריע כנראה בזכות התנאים הגיאוגרפיים שאפשרו יצירת מחסה בקלות יחסית, ובכך הגינו על השבטים והקילות שחיו כאן מפני פולשים וכובשים שונים. השם "ציון" ניתן לפארק ולאזור על ידי מתיישבים חלוצים שהשתייכו לכת הנוצרים המורמונים שהתיישבו כאן בשנת 1858 (אמצע המאה ה-19). לצד שם הפארק "ציון" הם העניקו גם עוד מספר נקודות ציון עם ניחוחות של "בית". ברחבי השמורה תוכלו למצוא את "הר הכרמל" זהו אחד ההרים שזכה לכינוי זהה להר המצוי בארץ ישראל וזאת בשל הופעתו בברית הישנה (הלוא היא התנ"ך) בה המורמונים בתור נוצרים אדוקים האמינו.

קרבתו היחסית של הפארק הלאומי ציון לגרנד קניון, אף הוא נקודת ציון חשובה על המפה התיירותית של ארצות הברית הופך אף הוא את הפארק הלאומי ציון לאטרקטיבי יותר, כך ששני הפארקים הללו ששם יצא למרחוק ממנפים זה את פופולאריותו של זה.

פארק ציון – גיאוגרפיה וטופוגרפיה על קצה המזלג
תא השטח עליו נמצא הפארק הלאומי ציון עוצב במשך שנים על ידי האדריכל הטוב ביותר בעולם- הטבע. הקניונים העמוקים והתלולים, המצוקים האדירים והמערות שנחצבו אט אט בסלע הם כולם תוצרים טבעיים של נהר הוירג'ין (Virgin River) הזורם ברחבי השמורה ואשר יובליו פילחו לעצמם דרכים בתוך הסלע והפכו את פני השטח למרהיבים כפי שהם כיום. ההערכה של הגיאולוגים שהפארק עצמו נוצר לפני למעלה מ-13 מליון שנים אז כתוצאה מסחף עצום נגרמה התרוממות מאסיבית של תא השטח עליו מצוי כיום הפארק ואילו המים חלחלו בו באופן מתמיד ועיצבו בו את תוואי הנוף עוצר הנשימה.

פארק ציון – מזג האוויר
פארק ציון הממוקם כאמור במדינת יוטה מאופיין בתנאי מזג אוויר אקלימיים המאפיינים את מדינות הדרום בארצות הברית. הטמפרטורות בעונת הקיץ חמות מאוד ומטפסות לממוצע של כ-35 מעלות ולעיתים אף טמפרטורות גבוהות המתקרבות אל ה-40. בשעות הקיץ צונחות הטמפרטורות כמעט במחצית ומגיעות לכ-20 מעלות. עונת החורף, שהיא גם העונה הגשומה ידועה בתור חורף יחסית מתון. הטמפרטורות צונחות רק לעיתים רחוקות מתחת ל-0 ושלג יורד רק בפסגות הגבוהות ברחבי הפארק מה שמותיר את רוב הצירים פתוחים לתנועה גם בעונת החורף, אם כי העונות האידיאליות לטיול ברחבי הפארק הם דווקא עונות המעבר: האביב והקיץ. בעונת האביב הטבע מתעורר לחיים וזוהי שיא עונת הפריחה בפארק ציון שמתחילה מחודש אפריל ומסתיימת בחודש יוני אז מתחיל רשמית הקיץ. עונת הסתיו בחודשים אוקטובר נובמבר מאופיינת בשלכת יפיפייה, אז משילים כל העצים באזור את עליהם לא לפני שנצבעו כולם בצבעי אדום וכתום בוהקים מה שהופכים את הנופים ברחבי השמורה למרהיבים ועוצרי נשימה!

פארק ציון – מה לראות ומה לעשות
הפארק כאמור כולו על טהרת טיולי הטבע, מסלולי הליכה, נקודות תצפית מרהיבות, מסלולים רכובים לנסיעה באמצעות רכב ואטרקציות טבעיות מרהיבות. בקרבת הפארק יש לא מעט מסעדות ומוטלים זולים בהם ניתן להתאכסן בעת השהות בפארק, עם זאת מומלץ גם (בעיקר בעונת הקיץ) לנצל את מתחמי הקמפינג המאובזרים ברחבי הפארק ולהרגיש לינת שטח מהי.

לאורך הפארק יש מגוון שבילים מסומנים לטיולים באורכים שונים וברמות קושי משתנות. לרוב האתרים והאטרקציות המו פרסומת, כמו גם לנקודות תצפית נבחרות נסללו כבישים המביאים את המטיילים ממש אל האטרקציה עצמה או לא הרחק ממנה, כמובן שלאורך כל הדרך שילוט יעיל במיוחד מקל מאוד את מלאכת הניווט.

מרכז המבקרים של אזור "קניון ציון" (Zion Canyon Tourist Information) מקיים סדרה של אירועים בעיקר בעונת הקיץ היא שיא עונת התיירות. ניתן לצאת לסיורים מודרכים ברחבי הפארק, לצאת לסיבוב על רכבת חביבה העורכת סיור חוויתי בן שעה באזורים היפים ונקודות החן החשובות ברחבי הפארק. בעיירה ספרינגדייל הסמוכה לפארק ציון מוקרן סרט בקולנוע איימקס (Imax) על מסך הקרנה ענק המגולל את סיפורו של פארק ציון במרוצת השנים. ניתן ללמוד על הטבע, החי הצומח וההיסטוריה האנושית של מתחם פארק ציון לאורך מאות ואלפי שנים.

אטרקציות טבעיות מרהיבות וייחודיות ברחבי פארק ציון הן בריכות הברקת (Emerald Pools) זוהי מערכת של סדרת בריכות ומפלים שבשל צבעם הכחול המרהיב זכו לכינוי ברכות הברקת על שם אבן החן היפה, אזור המעיינות המטפטפים שנודעים גם בשמם "הסלע הבוכה" (The Weeping rock) שבשל נביעה ייחודית של מעיינות מתוככי הסלע נראים כאילו הסלע דומע ויוצר מסך של טיפות מים מרהיבות וכמובן אזור התצפית על הקניון העמוק "קניון ציון" (Zion Canyon) שתוכו בעומד של 800 מטרים זורם נהר הוירג'ין שהוא האומן שיצר את תוואי השטח המרהיב הזה ברבות השנים.

פארק ציון – מידע שימושי
מרכז המבקרים ציון- פתוח בעונת הקיץ בין השעות 08:00-19:00 ובעונת החורף בין השעות 08:00-18:00 במרכז ניתן לקבל מפות והדרכות על פעילויות באזור ובעונת הקיץ מתקיימות כאן מגוון פעילויות כמו גם יציאת סיורים מודרכים.
מחירי כניסה– מחיר כניסה לאדם 12 דולר, לרכב 25 דולר. מחיר הכניסה הוא לשהות של עד 7 ימים ברחבי הפארק. ניתן כמובן להיכנס ולצאת בטווח הימים ללא הגבלה.
תחבורה– בעונת הקיץ נוסעת רכבת חביבה ועושה סיור בן שעה ברחבי הפארק ועוברת בנקודות הציון המרכזיות שלו, בנוסף נוסעים ברחבי הפארק שאטלים במסלולים קבועים (לרוב התחנות נקבעות על פי מרכזי התיירות העיקריים). ניתן לקבל מפה של מסלולי השאטלים ותדירותם במרכז המבקרים.
לינה– בתוך הפארק יש מלון אחד בשם Zion Lodge הוא מלון נחמד, פתוח לאורך כל ימות השנה, אך בשל היותו היחיד מומלץ להזמין מקומות מראש. אזורי לינה נוספים הם כמובן חניוני הקמפינג ברחבי הפארק כמו גם מספר מוטלים המצויים בעיירה ספרינגדייל הסמוכה.

 




הוסף תגובה