הפארק הלאומי יוסמיטי

הפארק הלאומי יוסמיטי

הפארק הלאומי יוסמיטי (Yosemite National Park) הוא אחד הפארקים הלאומיים המפורסמים והוותיקים בארצות הברית. הפארק רחב הידיים ממוקדם בחלקה המזרחי של מדינת קליפורניה (כ-4-5 שעות נסיעה ברכב מאזור סן פרנסיסקו) והוא מתפרש על שטח עצום של 3,081 קמ"ר. הפארק הוכרז כפארק לאומי בשנת 1890 ומאז מבקרים בו מעל 3.5 מליון מבקרים בשנה! הנופים הרבים והמגוונים בפארק הופכים אותו לאטרקציה תיירותית טעית ראשונה במעלה עבור התיירים הרבים המבקרים בארצות הברית בכלל ובמדינת קליפורניה בפרט. בשנת 1984 הוכרז פארק יוסמיטי כאתר מורשת עולמי על ידי ארגון אונסק"ו הבינלאומי דבר שהעלה את קרנו ומעמדו הבינלאומי של הפארק במידה ניכרת.

פארק יוסמיטי מציע מגוון רחב של אטרקציות ופעילויות לכל המשפחה. יש כאן המון אטרקציות טבעיות, חלקם למיטיבי לכת הכוללים מסלולי הליכה וטיפוס הרים, וחלקם למיטיבי לסת (כאלו שלא אוהבים מסלולי הליכה ארוכים ומפרכים)- כמו נקודות תצפית מוסדרות ונוחות, נקודות עניין תירותיות עם גישה מוסדרת לתיירים ולנכים ועוד. לצד אטרקציות הטבע יש בפארק המון הצעות לפעילויות אקסטרים כמו השכרת אופניים לנסיעה בשבילי האופניים הייעודיים הרבים הפזורים לאורך הפארק, ראפטינג וקיאקים על נהר המרסד החוצה את הפארק, סירות פדאלים, אתרי קמפינג ועוד ועוד. הטבע והנופים של יוסמיטי פוגשים בצמחייה עשירה ומגוונת ובמינים רבים של בעלי חיים. האטרקציה המרכזית ביוסמיטי הם הדובים החומים המעטים המסתובבים ברחבי הפארק. לרוב התיירים אינם נחשפים לדובים שחיים את חייהם בשלווה באזורים הרחוקים ממרכזי התיירות. מפגש עם דובים יכול להיות מסוכן ועל כן במידה והתמזל מזלכם, הקפידו לשמור מרחק ולהישאר בתוך הרכב. לצד הדובים כמובן ניתן לראות מיני בעלי חיים רבים אחרים: איילים, צבאים, תנים, זאבים, סנאים, ציפורים וכד'.

מטיילים רבים מגיעים לאזור יוסמיטי לביקור של מספר ימים, חלקם מתאכסנים בבתי המלון השונים הפזורים גם בתוך הפארק וגם בעיירות מסביב לפארק, אחרים ישנים בקרוואנים במתחמי הקמפינג בתוך האתר, הבונגלוס, מתחמי האוהלים ועוד.

התחבורה בתוך יוסמיטי נוחה מאוד, ישנם כבישים רבים ומסלולים הליכה מסומנים לאורך כל הפארק. ניתן להגיע בקלות רבה ממקום למקום. ישנם אזורי חנייה מסודרים בכל חלקי הפארק (בייחוד בקרבת מרכזי התיירות והאתרים הפופולאריים). מסלולי אופניים נוחים מאוד סלולים ומסומנים לאורך כל הפארק. שימו לב לעקוב אחר שבילי האופניים ולא לרדת מהם. ניתן לקבל מפות של מסלולי האופניים בחינם במרכז האינפורמציה הפזורים ברחבי הפארק. בתוך הפארק קיימים שרותי שאטלים נוחים בחינם המקשרים בין אתרי התיירות השונים, במחיר הכניסה לפארק תוכלו להותיר את רכבכם בחניון מוסדר ולנסוע עם השאטלים ממקום למקום. ניתן לקבל מפה של תחנות השאטלים במרכזי התיירות.

פארק יוסמיטי – אתרים מומלצים

• מפל "הינומת הכלה"- Bridalveil Fall– אחד מהמפלים היפים ביותר ביוסמיטי הינו מפל "הינומת הכלה" הנופל מגובה של 188 מטרים. הגישה אל המפל נוחה ומוסדרת. ניתן להגיע עם הרכב לנקודת עצירה קרובה מאוד למפל ולאחר הליכה קצרה של כ-5 דקות יתגלה לעיניכם המפל המרהיב. ייחודו של המפל, ומכאן גם מקור שמו, הוא העובדה שהרוח מעיפה את המים בנפילתם מטה ומטה את המפל מה שמשווה לו מראה של הינומת כלה המתנופפת ברוח.

• נקודת התצפית גליישר פוינט (Glacier Point)– אחת מנקודות התצפית המפורסמות ביותר על עמק יוסמיטי היא נקודת התצפית של גליישר פוינט. האזור מוסדר עם גישה נוחה לתיירים ואף לנכים ומבוגרים בכיסאות גלגלים. ניתן לחנות בקרבת מקום וללכת מרחק הליכה קצר אל הנוף המרהיב של עמק יוסמיטי הנפרש לעיניכם. גליישר פוינט ממוקמת ברום של כ-2,200 מטרים מעל גובה פני הים ומספקת נקודת תצפית מרהיבה על ההרים, על מפלי יוסמיטי ועל פסגת צוק ה"הכיפה החצויה" (Half Dome) שהיא סמלה הרשמי של הפארק כולו. מומלץ להגיע לנקודת התצפית גם בשעות היום וגם בשעות בין הערביים עם מולד הירח. הירח העולה מעל עמק יוסמיטי מצפון ומאיר את כל העמק באורו מספק מראה רומנטי ואף דרמטי מאוד. האזינו לשקט ותוכלו לשמוע כיצד בעלי החיים הליליים מתעוררים לעת ערב.

• אל קפיטן (El Capitan)– אחד הצוקים המפורסמים בפארק המתנשא לגובה של כ-1000 מטרים מספק מגוון אטרקציות אתגריות להרפתקנים ולמעיזים שביניכם. ניתן לטפס על הצוק בעזרת שביל גישה המוביל אל פסגתו, מסלול ארוך ומפרך שיכול לארוך זמן לא מבוטל. למקצוענים- ניתן אף לטפס על המצוקים האנכיים התלולים של האל קפיטן באמצעות יתדות וציוד טיפוס צוקים מקצועי. הטיפוס אורך מספר ימים ועל כן גם אם אינם בין המטפסים האמיצים תוכלו להביט לעת ערב על הצוק ולראות נקודות אור זעירות של מטפסים שעצרו בעת הטיפוס ומתכוננים ללינה בערסלים מיוחדים התלויים בין שמיים וארץ. למרגלותיו של ה"אל קפיטן" תוכלו למצוא שדה רחב הקרוי "האחו של אל קפיטן" ממנו ניתן להשקיף את הצוק המרשים ולהצטלם, וזאת כאמור אם החלטתם לוותר על ההעפלה לפסגתו (אם ברגל או אם באמצעות טיפוס צוקים).

• הכיפה החצויה (Half Dome)– סמלו הרשמי של פארק יוסמיטי עוצב בדמות צוק הכיפה החצויה שהוא ללא ספק אחד מהמראות המרשימים ברחבי הפארק. הכיפה צופה על עמק יוסמיטי כולו מאזור צפון ומתנשאת לגובה של 1,524 מטרים. התצפית הטובה ביותר על הכיפה היא מנקודת התצפית של גליישר פוינט (ראה: לעיל). עם זאת מטיילים רבים מעוניינים להעפיל אל פסגת הכיפה החצויה עצמה. ניתן לעשות זאת באמצעות מסלול הליכה וטיפוס מפרכים של 24 קילומטרים (הלוך וחזור) אשר רובם בעלייה. מטיילים רבים מחלקים את המסלול ליומיים ולנים באמצעו באחת מתחנות הקמפינג הפזורות בדרך. הנוף מפסגת הכיפה החצויה אף הוא מרשים, אך אם נאמר את האמת- למי שכוחו לא במותניו מוטב לא שיישאר בנקודת התצפית "גליישר פוינט" וישקיף על הכיפה החצויה והסובב אותה מרחוק שכן הנוף הוא זהה.

• מפלי יוסמיטי (Yosemite Falls)– המפלים המפורסמים ביותר באזור הפארק הם שלושת מפלי יוסמיטי. המפלים נופלים מגובה רב בשלוש מדרגות של נפילה. את שלושת המפלים ניתן לראות היטב מאזור ה"גליישר פוינט" ובנוסף ניתן להגיע אל מרגלות המפל התחתון באופן קל ונוח. אזור מפל יוסמיטי התחתון הונגש לאחרונה למטיילים באמצעות שבילי הליכה המותאמים גם לילדים, משפחות עם עגלות ועלות נכים. ההליכה קצרה ומגיעה ממש עד למורדות המפל. מתחם מפל יוסמיטי התחתון מלא באטרקציות נפלאות ביניהם שכירת אופניים (לרבות אופניים עם עגלות נגררות לילדים), קיאקים אבובים ועוד.

• חורשת מאריפוסה, אזור עצי הסקויה הענקיים (Mariposa Grove)– חורשת עצי הסקויה הענקיים נחשבת אף היא לאחד האתרים אותם "חייבים לראות" והתיירים הרבים נוסעים ומרחיקים מרחק של כשעה וחצי נסיעה בתוך תחומי הפארק מאזור עמק יוסמיטי ועד לאזור חורשת מאריפוסה על מנת להתרשם מהעצים הגבוהים בני מאות השנים המתנשאים לגובה רב. במתחם החורשה, שניתן לתהות על כינויה "חורשה" שכן מדובר ביער של ממש, ישנם כמה מאות של עצי סקויה ענקיים בעלי גזעים עבותים, שורשים ענקיים וצמרות המגרדות את השמיים. ישנם מספר מסלולי הליכה קצרים כארוכים באזור החורשה. למי שאינו חובב מסלולים ארוכים ניתן להגיע עם הרכב ולחנותו ממש קרוב לאזור המסלול הקצר אותו ניתן לעשות גם ללא נעלי הליכה ועם ילדים ועגלות.

פארק יוסמיטי – מידע שימושי

שעות פתיחה: פארק יוסמיטי פתוח 24 שעות ביממה 365 ימים בשבוע, עם זאת מרכזי המבקרים פתוחים משעות הבוקר ועד שעות אחר הצהריים. לאתר מספר כניסות ממספר כיוונים שונים וייתכן שבעונת החורף עקב תנאי מזג האוויר ושלגים המכסים את הדרכים ייתכנו שיבושים בתנועה וכניסות מסוימות עשויות להיחסם (מומלץ להתעדכן באתר הרשמי של פארק יוסמיטי בקישור המצורף).

מחירי כניסה: מחירי הכניסה הינם בעבור כניסה של עד 7 ימים. ליחיד 10 דולרים לרכב 20 דולרים. הכניסה כוללת כניסה לכל הפארק ומתקנים הפתוחים באופן חופשי לקהל ושירות שאטלים חינמי בין נקודות עניין מרכזיות ברחבי הפארק.

מתי כדאי להגיע: פארק יוסמיטי יפה לאורך כל עונות השנה, וכל עונה הוא יודע להציע מגוון רחב של אטרקציות ונופים שונים ומשתנים. מטיילים רבים מגיעים לפארק מספר פעמים בשנה על מנת לחזות ביופיו המשתנה של הטבע מעונה לעונה. אין עונה אחת מומלצת לביקור בפארק, כל אחד יכול לבחור איזה סוג של טבע הוא אוהב ולפי זה להתאים את מועד ביקורו. מה שבטוח- כל יום הוא יום נפלא לביקור ביוסמיטי.
איך מגיעים: לפארק כאמור יש ארבע כניסות שונות. הדרך הטובה ביותר להגיע אל הפארק מכיוון סן פרנסיסקו היא באמצעות כביש מספר 120 המתפתל עד למבואות הפארק. עם זאת פירוט ומפות הגעה נוחות גם מכיוונים אחרים ניתן למצוא באתר הרשמי של הפארק.
אתר אינטרנט רשמי: http://www.nps.gov/yose/index.htm

 

 

הוסף תגובה