המוזיאון היהודי, ברלין

המוזיאון היהודי, ברלין

המוזיאון היהודי של ברלין (Jüdisches Museum Berlin) הוא אחד מהמוזיאונים החשובים והמרכזיים בברלין המודרנית, הוא מגולל את ההיסטוריה של היהודים בברלין מתחילת ההתיישבות היהודית בברלין ועד לימינו אנו. המוזיאון סוקר את פועלם של היהודים ותרומתם להתפתחותה של ברלין גרמניה בתחומים כמו אומנות, מדע, כלכלה, תרבות ועוד.

המוזיאון היהודי נוסד לראשונה בשנת 1933, עם זאת גלגולו הראשון של המוזיאון לא האריך ימים והוא נסגר בהוראת המפלגה הנאצית כבר בשנת 1938 כחלק מיישום חוקי נירנברג נגד היהודים בגרמניה. מאז תום מלחמת העולם השנייה בשנת 1945 לא הוקם שוב המוזיאון עד שהרעיון להקימו מחדש הועלה שוב בשנות ה-70. המוזיאון הוקם בסופו של דבר לאחר כמעט עשור של מחשבה ותכנון, הוא נפתח לקהל הרחב בשנת 1978 ומהווה עד היום מרכז חשוב למורשת היהודים בברלין בפרט ובגרמניה בכלל.

המבקרים במוזיאון לא יכולים להתעלם מהמבנה המיוחד המאכלס את המוצגים השונים שבו. אדריכל המוזיאון עיצב אותו בצורה של זיגזג משונה ואבסטרקטי אשר ממבט ראשון נראה חסר משמעות לחלוטין. קירות המוזיאון מצופים בחיפוי אבץ אפור המקנה לו מראה אפרורי של מעין "ברק" אפור בלב ברלין. האדריכל היהודי דניאל ליבסקינד העניק למוזיאון את צורתו לאחר שמתח קווים דמיוניים על מפת ברלין בין אתרים יהודיים שונים בעיר וזוהי הצורה שהתקבלה. בנוסף המוזיאון מחובר בחיבור תת קרקעי למוזיאון ההיסטוריה של גרמניה ובכך הדגים ליבסקינד את הקשר העמוק והבל ינותק שבין התרבות הגרמנית לתרבות היהודית בגרמניה.

המוזיאון כאמור מכיל מייצגים שונים המגוללים את סיפורה של יהדות ברלין. יש בו התייחסות מרכזית לתקופת השואה וחורבן יהדות ברלין, אך עם זאת יש בו גם התייחסות לצדדים האחרים של יהדות ברלין שעקב מרכזיותה של השואה במאה ה-20 קצת מחווירים, והיה רצון דווקא במוזיאון זה להעניק להם בולטות. המבקרים במוזיאון יכולים להתרשם מהישגים יהודיים ומפועלה של הקהילה היהודית בברלין במגוון תחומים.

הצד הוויזואלי והעיצובי של המוזיאון מאוד מרשים. מומלץ לבקר במגדל השואה זהו מגדל שאין בו מוצגים כלל ונועד להביע את החלל שהותירה השואה ביהדות ברלין. בדרך המובילה למגדל השואה נחשף המבקר לחפצים שונים שהיו שייכים למשפחות יהודיות מברלין שנספו בשואה. אתר מעניין נוסף הוא גן הגלות המכיל מייצג מרשים של 49 עמודים (המייצגים את שנת 1948 בה הוקמה מדינת ישראל ועוד עמוד אחד המייצג את העיר ברלין). העמודים עומדים על בסיס הנוטה עד צידו כך שהמבקר בגן חש תחושה של בלבול וסחרחורת עקב חוסר האיזון וההרמוניה שבין העמודים הניצבים בצורה ישרה לבין הקרקע העקומה. האדריכל רצה לבטא בכך את תחושת התלישות הבלבול וחוסר האונים שחשו היהודים הגולים שנפוצו באירופה לאורך הדורות שקדמו להקמת מדינת ישראל.

המוזיאון היהודי בברלין- מידע שימושי

כתובת: Lindenstrasse 9-14, 10969 Berlin

שעות פתיחה: ימים ג'-א' בין השעות: 10:00-20:00, ביום שני המוזיאון סגור.

כרטיסי כניסה: מבוגר: 5 יורו, סטודנט: 2.50 יורו, ילד (מתחת לגיל 6): חינם.

אתר אינטרנט: http://www.jmberlin.de/site/EN/homepage.php?meta=TRUE
 

 

הוסף תגובה