הו צ'י מין סיטי (סייגון), וייטנאם – Ho Chi Minh City – Saigon

הו צ'י מין סיטי (סייגון), וייטנאם – Ho Chi Minh City – Saigon

הוא צ'י מין סיטי, או בשמה ההיסטורי סייגון, היא העיר הגדולה ביותר בוייטנאם, כיום היא מרכז החיים של המדינה. היא בירתה התרבותית, הכלכלית ורוב מרכז העצבים של המדינה מצוי בה (מעניין שהבירה האנוי משנית לה בגודלה ובמרכזיותה). הו צ'י מין סיטי ממוקמת בדרום ויינטאם ובהיסטוריה שלה (עוד בימיה כסייגון) הייתה בירתה של וייטנאם הדרומית. בתור מלחמת צפון וייטנאם בדרום וייטנאם ובתבוסתה של וייטנאם הדרומית ניתן לסייגון ההיסטורית שמה החדש "הו צ'י מין סיטי" על שמו של המנהיג של וייטנאם הצפונית, הו צ'י מין, שחולל את המהפכה, הביא את הניצחון הגדול והעצמאות למדינה ואיחד אותה לאחר שנים רבות של פילוג וחיים תחת הכובש הצרפתי הקולוניאליסטי.

הו צ'י מין סיטי- כרטיס ביקור

שם: הו צ'י מין סיטי (לשעבר סייגון)
מדינה: וייטנאם
אוכלוסייה: 7,123,000 נפש
מטבע: דונג
תחבורה: נמל התעופה של הו צ'י מין הוא ללא ספק נמל התעופה הבינלאומי העומס ביותר בוייטנאם. אליו מגיעות רוב הטיסות הבינלאומיות ועל כן יש זוהי הדרך הקלה והנוחה ביותר להגיע אל העיר ממדינות אחרות. הו צ'י מין היא יעד תיירותי ותרבותי מרכזי בוייטנאם ועל כן היא מרושתת מבחינה תחבורתית כהלכה, מחוברת באמצעות קווי אוטובוס ומסילות ברזל כמעט לכל עיר גדולה אחרת בוייטנאם. בתוך העיר יש אמצעי תחבורה ציבוריים טובים ונוחים, אם כי המקומיים מעדיפים להסתמך על אופניים וקטנועים. באזור רובע צ'ולון הסיני תוכלו לנסוע גם בריקשות ומעין טוק-טוקים שמשלבים גם אמצעי תחבורתי נוח וגם חוויה תרבותית נחמדה.
אקלים: האקלים בהו צ'י מין סיטי הוא אקלים טרופי עם ממוצע של 75% לחות לאורך כל השנה. העונה הגשומה המתחילה בחודש מאי ומסתיימת בחודש נובמבר מביאה איתה את גשמי המונסון העזים ההופכים את האזור לרטוב ולעמוס משקעים. העונה היבשה היא בין דצמבר לאפריל. הטמפרטורות בעונה הגשומה נעות סביב 30 מעלות בעוד בעונה היבשה הטמפרטורות הממוצעות הן 16 מעלות בלבד.

הו צ'י מין סיטי – קצת היסטוריה

בתחילת דרכה הייתה הו צ'י מין מרכז מסחרי לסוחרים סינים והודיים אשר קיימו קשרי מסחר ענפים על גדות נהר המקונג אל עבר הים הסיני הדרומי. בהמשך דרכה עם הכיבוש הצרפתי הקולוניאליסטי הייתה הו צ'י מין (או בשמה אז- סייגון) לבירתה של מדינת "הודו-סין" אשר הייתה בשליטה צרפתית. אז הצרפתים החלו לייצר בה תנופת בניה מרשימה של קתדראלות בסגנון אירופאי, מבני ציבור וארכיטקטורה שחלקים ממנה נותרו עד היום. לאחר תום הכיבוש הצרפתי ובשיאה של מלחמת וייטנאם הייתה סייגון בשליטת האמריקאיים אשר הפכו אותה לבסיס ההתארגנות שלהם והיציאה לקרבות העיקשים של מלחמת וייטנאם הנוראה. לאחר תום המלחמה ולאחר עזיבתם של האמריקאניים בשיאה של המערכה בין צפון וייטנאם לבין דרומה הגיעו כוחותיו של הו צ'י מין מנהיג וייטנאם הצפונית אל ארמון הנשיאות של וייטנאם הדרומית והביאו לאיחודה של וייטנאם החדשה בשנת 1975 ולהפיכתה של הבירה הדרומית סייגון, שהייתה סמל למשטר הקודם לעיר חדשה הקרויה על שמו של הו צ'י מין אבי האומה הוייטנאמית המתחדשת. הו צ'י מין סיטי הוא כיום שמה הרשמי, על אף שניתן עוד לשמוע וייטנאמים מבוגרים תושבי מדינת הדרום של שנות השבעים מכנים אותה בשמה הקודם- סייגון.

הו צ'י מין סיטי- התמצאות

הו צ'י מין סיטי, כאמור העיר הגדולה ביותר בוייטנאם, מחולקת ל-16 רבעים. על אף מרכזיותה וגודלה לא תמצאו בה הרבה רבי קומות. רוב מבניה נמוכים, ובנייני המגורים שלה לרוב דו-קומתיים בלבד. מרכז העיר מוגדר לרוב ברבעים 1 עד 3. רובע מספר 1 קרוי סייגון כשמה של העיר ההיסטורית (בטרם עברה לשמה החדש והרשמי הו צ'י מין סיטי). רבעי מרכז העיר הם המעניינים במיוחד מבחינה אדריכלית וארכיטקטונית (כאן מרוכזים רוב מבני הארכיטקטורה המרשימים מתקופת הקולוניאליזם הצרפתי) כמו כן רוב אזורי הבילויים והתיירות מתרכזים באזורים הללו.

מקומות שכדאי לראות- הו צ'י מין סיטי

קתדראלת נוטרדם (Notre Dame Cathedral) ובניין הדואר- לא התבלבלתם אכן, במרכז הו צ'י מין סיטי שוכנת קתדראלת נוטרדם (לא זו הפריזאית) אך ללא ספק נבנתה בהשראתה בתקופת הקולוניאליזם הצרפתי על מנת שהצרפתים הכובשים יוכלו להרגיש "בבית". המבנה מרשים מאוד והוא ללא ספק אחד מהשיאים הארכיטקטוניים של התקופה הצרפתית שנותרו עד היום ומפארים את העיר ואת רחובותיה. בסמוך לקתדראלת נוטרדם, שוכן בניין הדואר, אף הוא שריד קולוניאליסטי צרפתי ויש שהכתירו אותו כבניין היפה ביותר בהו צ'י מין סיטי. הבניין מרשים ביותר בחיצוניותו וגם פנימיותו לא נופלת ביופייה. בעוד הכניסה לקתדראלה מוגבלת בשעות כניסה שאינן קבועות ומשתנות לעיתים תכופות בניין הדואר פתוח ברוב שעות היום (בעיקר בבוקר ובצהריים) ועל כן ניתן להיכנס ולהתרשם ממנו גם מבפנים.

מוזיאון המלחמה- (War Remnants Museum) הוא אחד מהשרידים ההיסטוריים החשובים שנותרו בהו צ'ין מין סיטי מימיה של מלחמת וייטנאם האמריקאית האכזרית. עד לפני מספר שנים כונה המוזיאון הזה "המוזיאון לפשעי מלחמה סינים ואמריקאניים" ואילו רק בשנים האחרונות שונה שמו ועודן ל"מוזיאון המלחמה", מטעמים תיירותיים (ויש יאמרו דיפלומטיים) מאחר והשם המיליטריסטי הקודם לא היה מזמין תיירים בלשון המעטה. הבניין בו מצוי המוזיאון הוא בניין סוכנות הביון של ארה"ב בסייגון של ימי מלחמת וייטנאם. במוזיאון מוצגים היסטוריים רבים ביניהם כלי נשק, תחמושת ומכונות ירייה עדות אילמת לזוועות שהיו חלק ממלחמת וייטנאם הקשה שהתחוללה על אדמתה של המדינה בשנות השישים של המאה הקודמת. תמונות רבות המתארות את ההרג, הקטל והאכזריות הרבה שאפיינה את המלחמה ההיא ההופכים להיות סמל חוצה גבולות לאכזריות המלחמה ומתנתקים מן ההיבט המקומי וההיסטורי של המלחמה ההיא.

ארמון האיחוד מחדש (Dinh Thong Nhat)- בעבר היה זה ארמון הנשיאות של וייטנאם הדרומית, בשנת 1975 התייצבו כוחותיו של הו צ'י מין בפתחי הארמון ובקרב עיקש השתלטו עליו והביאו לקריסתה של וייטנאם הדרומית. הארמון היום הוא מוזיאון וסמל למהפכה שחוללו אנשיו של הו צ'י מין בוייטנאם הדרומית שנתמכה על ידי המערב והכוחות האמריקאיים. חדרי ארמון הנשיאות הדרומי מוקדשים היום להלל את אנשיו של מין, ובתצוגה ניתן לראות טנקים של הכוחות הצפוניים הפורצים כמו גם מסוק אמריקאני שנותר מאז כעדות אילמת לכוחות האמריקניים ששלטו באזור בימי המלחמה.

אזור הבילויים של הו צ'י מין סיטי- עם רדת הלילה הופכת הו צ'י מין למרכז בילויים תוסס, סביב אזור בניין התיאטרון העירוני (The Municipal Theatre) מתקבצים המונים צעירים אשר פוקדים את הבארים והמסעדות המקיפים אותו. יש כאן לא מעט דיסקוטקים, פאבים, מועדונים, מסעדות ומוקדי בילוי ככל שרק תעלו על דעתכם. אזור אחר פופולארי לבילוי מתרכז סביב רחוב מאק תי בוי (Mac Thi Buoi Street) שאף הוא שוקק חיים בעיקר עם רדת החשיכה.

רובע צ'ולון (Cholon)- אם תרצו ה"צ'יינה-טאון" של הו צ'י מין סיטי. אזור צ'ולון הוא רובע דחוס עמוס וצפוף מאוד של האוכלוסייה הסינית החיה בעיר. מעבר לרחובות (שלרוב יראו לכם אפרוריים עמוסים ומלאי ערפיח) יש כאן שני מקומות שהם בחזקת אטרקציה תרבותית שאף תייר לא יכול להרשות לעצמו להחמיץ האחד הפגודה של טיין האו (Thian Hau) והשני השווק בין-טאי (Binh Tay) ובין-טאן (Ben Thanh). הפגודה של טיין האוי הוא מקדש קונפוציאני-טאואיסטי מרשים ביופיו, לאחר שעוברים את חצר הכניסה מתגלה להפגודה המרשימה מאוד את גגותיה מעטרים פסלים של חיות, אנשים ואלים. הפולחן הנהוג המתקיים במקום הוא שריפת קטורות אליהם מוצמדות ברכות ומשאלות של המבקרים. אתם מוזמנים לקנות קטורות כאלה הנמכרות בהמוניהן מחוץ למקדש להצמיד אליהן פתק קטן עם אמירה ומשאלת לב, להצית את הקטורת ולקוות שעם עשנה תעלה גם תפילתכם אל עבר השמיים. השווקים הנפלאים של רובע צ'ולון בין-טאי ובין-טאן הם המקום למצוא את כל מה שחלמתם עליו ולא העזתם לשאול, לקנות או לדמיין. יש כאן הכל מכל כל. החל מירקות, מזון ומצרכים בסיסיים ועד אומנות מקומית ומלאכות יד. כמובן שלא ניתן להתעלם מהחיקויים לשלל מותגי ההלבשה וההנעלה המערביים הידועים (המאפיין הרשמי של כל שוק שמכבד עצמו באזור המזרח).

פארק המים דאם-סן (Dam sen Water Park) אם הגעתם לאזור הו צ'י מין סיטי בתקופה החמה, ויש לכם זמן פנוי או ילדים שמשתעממים משווקים ופגודות או שמא אתם בנפשכם ילדים שטרם מיצו את המימדיון והלונה-גל פארק המים דאם-סן יכול להיות אטרקציה מושלמת עבורכם. מדובר בפארק מים מערבי לכל דבר עם המוני מגלשות מים ואטרקציות שונות שהמאפיין את כולם הוא מים, רטיבות ובגדי ים. פארק המים מרוחק ממרכז העיר בסה"כ 8 ק"מ ומומלץ לבקר בו עם כאמור יש לכם דחף עז להשתעשע.

הוסף תגובה