הונג-קונג, סין- Hong Kong

הונג-קונג, סין- Hong Kong

הונג קונג היא ללא ספק אחד האזורים המרתקים מבחינה תרבותית בכל אזור המזרח הרחוק. חבל ארץ שהחל את ימיו כחצי אי סיני, עבר לשלטון קולוניאליסטי בריטי שנתן בו אותותיו מבחינה תרבותית, והתפתחותית וכיום חסר לשליטתה של סין הקומוניסטית תחת משטר אוטונומי חלקי. אין ספק שמדובר כאן בפנינה מרתקת המהווה שילוב מעניין של מזרח ומערב.

הונג-קונג היא אחד המרכזים העמוסים והשוקקים של סין. היא אחד השווקים הפתוחים והחופשיים הגדולים של המזרח הרחוק ויש בה יופי של עיר מערבית סואנת ומפותחת- גורדי שחקים ואוטוסטראדות במרכזה אך גם שכונות מסורתיות סיניות ואזורים שלווים של איים נידחים ומקדשים בודהיסטיים נפלאים.

הונג קונג- כרטיס ביקור

שם מלא: הונג קונג, האזור המנהלי המיוחד של הרפובליקה העממית של סין.
מדינה: סין
אוכלוסייה: 6,980,000 נפש
מטבע: יואן סיני
שפה: אנגלית (עקב כיבוש בריטי ממושך) וסינית.
אקלים: האקלים בהונג קונג הוא אקלים טרופי- מונסוני. כלומר עונת החורף (ינואר-מרץ) קרירה אך יבשה ואילו עונת הקיץ (אפריל-ספטמבר) מאופייני בגשמי מונסון מרובים והיא העונה החמה. בתקופת עונת המעבר בין (אוקטובר-דצמבר) הונג-קונג מאוימת מידי שנה על ידי מספר טייפונים טרופיים העוברים בשטחה וזורעים בה הרס. לפני מספר שנים אף ספגה פגיעה קטלנית של גל צונאמי אימתני.

תחבורה: התחבורה הציבורית בהונג-קונג היא זולה ומפותחת מאוד, אם לומר את האמת זוהי כנראה הדרך הטובה ביותר לנסוע ביעילות באחת הערים הצפופות והעמוסות בעולם. קווי האוטובוסים של הונג-קונג טובים מאוד ומרשתים בצורה מצוינת את כל חלקי העיר, אם כי האופציה הטובה ביותר והמהירה ביותר הן החשמליות המגיעות במהירות לכל יעד אליו תרצו להגיע ברחבי העיר. כניסה עם מכונית פרטית למרכז הונג-קונג תיחשב משימה כמעט בלתי אפשרית הן בגלל עומסי התנועה הכבירים והן בגלל המחלפים המטורפים המאפיינים את אחת הערים המתקדמות בעולם.

הונג-קונג – קצת היסטוריה

לא בכדי כל תושב שני בהונג קונג (אם לא לומר כל תושב) דובר אנגלית שוטפת מצוינת. הונג קונג עברה לשליטתה של סין בנאה ה-19 בשיאה של מלחמת האופיום. הבריטים שסחרו עם המזרח גילו שקופת המדינה שלהם הולכת ומדלדלת והחליטו לשפר את מאזנם הכלכלי בכך שיסחרו עם הסינים באופיום. הבריטים מכרו לסינים אופיום ובתמורה קנו סחורות. הסינים שהתאהבו בסם החלו קונים אותו בכמויות גדולות לדאגתו הרבה של הקיסר הסיני. הקיסר הורה לאסור על הסחר באופיום ולהשמיד את כל האופיום הבריטי שהגיע לחופי סין. מששמעו זאת רתחו הבריטים והורו לצי הימי שלהם להשתלט על מספר איים לחופיה של סין ולהפכם לבסיסים בריטיים על מנת שיוכלו לספר עמדותיהם לחופי המזרח ולהקפיד שהמסחר ימשך.

לאחר מאבק לא קצר הצליחו הבריטים להשתלט על מספר איים אשר הגדול והמפורסם בהם הוא הונג קונג. הסינים סרבו לוותר על השליטה בהונג קונג בקלות אך נאלצו בסופו של דבר לאפשר החכרה של האי לידי הבריטים לתקופה של 99 שנים.

לאורך המאה העשרים התפתחה בהונג-קונג תעשייה נרחבת, צורת המשטר בה הייתה לדמוקרטיה מתקדמת והיא פתחה לעצמה אורח חיים שונה מאוד מארץ האם שלה- סין. כל הכיבושים והמהפכות שעברה סין איימו על הונג-קונג, אך חרף כל האיומים היא הצליחה לשמור על מעמדה כמושבה בריטית דמוקרטית משגשגת.

לקראת סוף המאה העשרים בתום חוזה החכירה של הבריטים הסכימה הממלכה האנגלית להחזיר את הונג-קונג בחזרה לסין ובאמת בשנת 1997 הוחזרה השליטה על הונג-קונג לרפובליקה של סין. המעבר לשלטון הסיני לוותה בלא מעט חיכוכים שכן המשטר הסיני המאופיין במשטר קומוניסטי קפדן התקשה לקבל את הדמוקרטיה הקפיטליסטית השולטת בהונג-קונג.

אחרי לא מעט לחצים פנימיים זכתה הונג קונג למעמד של אוטונומיה בסין, הדמוקרטיה בה ממשיכה לכונן (אם כי לא באופן מלא) והתחושה היא שהטלטלה במעבר בין בריטניה לסין כמעט לא השפיעה על הונג קונג והיא עדיין נחשבת לאחד האזורים בעלי השוק החופשי החזק ביותר באסיה.

הונג קונג- התמצאות

הונג נחלקת לארבעה אזורים בחלוקתה הראשית: קאולון (Kowloon), "הטריטוריות החדשות", "האיים המרוחקים" (Outlying Islands) והאי הונג-קונג. קאולון והטריטוריות החדשות הן למעשה חצי אי המחובר ליבשת המדינה הסינית בגבול יבשתי של כמה עשרות ק"מ. אילו האי הונג קונג הוא הגדול שבאיים המשויכים לטריטוריה זאת ומשקיפים על חופיה של קאולון מדרום. האיים המרוחקים הם קבוצה של לא פחות מ-230 איים קטנים הנפרשים לאורך החלקים היבשתיים של הונג קונג.

האי הונג-קונג

אין ספק כי מדובר באחד המקומות היפים והמרהיבים ביותר באזור הונג קונג. אם כבר הגעתם אל תפספסו מספר אטרקציות מרתקות ברחבי האי: העלייה לפסגת הר ויקטוריה (Victoria Peak)היא אחד האתרים המפורסמים ביותר בהונג-קונג כולה. הפסגה בגובה של מעל 500 מ' צופה על גורדי השחקים של הונג-קונג. העלייה באמצעות רכבת מיוחדת העולה במעלה ההר בשיפוע המזכיר קצת רכבת הרים של לונה פארק. מומלץ לעלות בשעות השקיעה כדי לקבל תמונת נוף מדהימה של קו הרקיע המיוחד של הונג-קונג בגווני השקיעה המרהיבים.

המדרגות הנעות של סנטרל מיד-וולס הן ללא ספק אחד המקומות המפורסמים בהונג-קונג. מדובר על 20 גרמי מדרגות המחברים את מרכז הסחר הכלכלי השוקק של הונג-קונג עם אזור המגורים היוקרתי של העיר. את גרמי המדרגות הנעות האלה פוקדים מידי יום כמה עשרות אלפי אנשים (בשעות העומס זה אחד המקומות הצפופים שתזכו לראות על פני הגלובוס) וסביבן התפתחה תיירות מדרגות שלמה- יש כאן בתי קפה, מרכזי בילוי מסעדות ועוד.

מקדש המאן מו (Man Mo Temple)- הוא אחד מהמרכזים הדתיים החשובים של הונג-קונג. המקדש הבודהיסטי המאופיין בפגודות הצבעוניות מרשים מאוד והפולחן המתקיים בו באמצעות שריפת קטורות ומקלות עץ בצבעים שונים מרתק. מומלץ לחובבי המקדשים והתרבויות האסייתיות.

חיי הלילה– אזור הסוהו, אזור חיי הלילה של הונג קונג הוא מהיפים והשוקקים שבכלל רחבי סין. התרבות המערבית שולטת כאן ביד רמה והמועדונים היפים הם מערביים ואירופאים לחלוטין. אין ספק שתוכלו למצוא כאן את המועדון החביב עליכם: מועדוני לילה ענקיים עם מוזיקה מערבית חורכת את רחבות הריקודים מידי ערב וכמובן ככל שמתקדם השבוע המסיבות הולכות וגדלות ומגיעות לשיאן בסופי השבוע. באזור יש גם לא מעט פאבים ומסעדות נפלאות עם אוכל מערבי לצד אוכל סיני מסורתי.

פארק הונג קונג (Hong Kong Park) – הוא הריאה הירוקה של הונג קונג. יש כאן שטחים עצומים של מדשאות ופארקים בהם ניתן לשבת, להירגע וליהנות מהטבע. האטרקציות המרכזיות בפארק הם כלוב הציפורים הענק המכיל עשרות זנים של ציפורים המעופפות חופשי מעל ראשי המבקרים, ואזור של גן בוטני גדול מימדים ומרשים. מומלץ לבקר!

קאולון- Kowloon

ברוכים הבאים להונג-קונג האמיתית! זהו ללא ספק ה-אזור בה' הידיעה של החיים העמוסים והשוקקים של הונג קונג. יש כאן מכל טוב העולם דחוס על שטח לא גדול אבל נוצץ מעין כמוהו. כל מה שרציתם ולא העזתם לחפש דחוס לכם באחד האזורים העמוסים והיקרים בעולם.

סימפוניה של אורות- (Symphony of lights) היא ללא ספק אחת האטרקציות הנפלאות של קאולון. מידי ערב בשעה 20:00 באזור נמל ויקטוריה מתרחשת ההצגה הכי טובה בעיר. למשך כ-15 מתנהל מופע מרהיב של קרני לייזר הבוקעים מגורדי השחקים המקיפים את נמל ויקטוריה משני צידיו לקול של מוזיקה נפלאה הבוקעת מרמקולים הנמצאים סביב הנמל. תיירים רבים פוקדים את המקום לחזות במייצג עוצר הנשימה ועל כן מומלץ להגיע מוקדם לבחור לעצמכם נקודת תצפית טובה.

מוזיאון החלל- (Space Museum) אחת האטרקציות החינוכיות היפות בקאולון. מומלצת במיוחדת למשפחות עם ילדים. המוזיאון מעוצב בקפידה ומכיל לא מעט אינפורמציה על המדע וחקר החלל אך ייחודיותו ממוזיאונים שונים באותו נושא הוא המתקנים ואמצעי ההמחשה המרהיבים הפרושים ברחבי המוזיאון הגדול. אמצעי ההמחשה הופכים את הביקור במוזיאון לחוויה על-חושית המקנה חוויה נהדרת הממחישה בצורה מיטבית את הגילויים החשובים בחקר החלל והמדע המודרני.

מעבורת "סטאר" (The Star Ferry) – בעבר הייתה מעבורת "סטאר" עורק התחבורה המרכזי שקישר את קאולון לאי הונג-קונג הצופה אליו מדרום. כיום יש כבר את הרכבת התחתית המחברת את חלקי העיר השונים, אך מעבורת "סטאר" נותרה שריד לימים עברו. כיום היא נחשבת לאופציה הזולה ביותר לחצות את תעלת הים בין קאולון לאי "הונג-קונג" אך בעיקר מהווה אפשרות נפלאה לשיט נחמד לכיוון האי המאפשר נקודת תצפית נפלאה הן על האי והן על קו החוף הנפלא של קאולון. בקיצור- לא לפספס! זול ומקסים.

השווקים של קאולון– לא מעט שווקים יש בקאולון. אומנם האזור עמוס בגורדי שחקים, קניונים ומרכזי כלכלה וסחר בינלאומיים אבל אין ספק שמרכז הקניות הטוב ביותר הוא השווקים המגוונים של קאולון. יש ברחבי האזור לא מעט שווקים שלחובבי הקניות אסור לפספס אותם. השווקים של קאולון הם רחובות ארוכים המלאים בחנויות קטנות ודוכנים המוכרים מכל הבא ליד: חי, צומח ודומם. הכל כמיטב תרבות המזרח- חיקויים וזיופים זולים אך מושלמים של מותגים מקוריים. מומלץ לא להחמיץ את שוק הנשים המתמקד בעיקר בהלבשה הנעלה ושאר מותגים לנשים, שוק הפרחים שהוא אטרקציה נהדרת לחובבי הצמחייה והפרחים, שוק הציפורים הצמוד לשוק דגי הזהב בו ניתן למצוא בעלי חיים וגם מוצרי רפואה סינית טבעית (היזהרו מחיקויים במקרה הזה…) ושוק הלילה שנפתח מידי ערב ומהווה מרכז תיירותי בפני עצמו בו ניתן למצוא מכל הבא ליד!

הטריטוריות החדשות- The New Territories הטריטוריות החדשות הם האזור השליו יותר של הונג-קונג וזו סיבה מצוינת לנטוש את הכרך הסואן ולמצוא קצת שלווה באזורים הירוקים יותר של הונג קונג.

האיים המרוחקים- (The outlying Islands) אם לומר את האמת אינם מרוחקים כפי שניתן לחשוב. מדובר באיים קטנים שלווים ונפלאים המרוחקים כשעה עד שעה וחצי של שיט מקו החוף של קאולון. על האיים ניתן בעיקר למצוא אנשים שלווים, תרבות סינית מסורתית יותר ומקדשים בודהיסטים ייחודיים ואקזוטיים.

מקדש עשרת אלפי הבודהות- (Man Fu JI) אחד המקדשים המפורסמים בהונג קונג ואתר תיירות עמוס ושוקק שהוא מרכז בודהיסטי חשוב. המקדש המצוי מעל העיר שה-טין נמצא על גבעה נישאה שהדרך אליה היא באמצעות 400 מדרגות (אל דאגה- לעצלנים יש גם דרגנוע). ברחבי הפארק המקיף את המקדש המרשים פזורים מעל עשרת אלפים פסלי בודהה בתנוחות ובגדלים שונים. הפסלים המרהיבים כמובן צבועים בזהב מבהיק וכל אחד מהם מסמל משהו ובעל משמעות ייחודית על פי האמונה הבודהיסטית. ברחבי הפארק מקפצים קופים מסוגים שונים בין רגליהם של המטיילים וכמובן בלב המקדש עצמו שוכנת הפגודה הגבוהה ובתוכה מתקיים הפולחן הדתי עצמו.

הוסף תגובה