האיים הקנריים, ספרד

האיים הקנריים, ספרד

האיים הקנריים (Las Islas Canarias)הם ארכיפלג מרהיב של איים הממוקמים מול חפויה הדרום מערביים של מרוקו, ומשויכים מדינתית לממלכת ספרד השולטת עליהם מרחוק. עם זאת האיים נהנים ממעמד של אוטונומיה שלטונית והם אחת מבין 17 האוטונומיות הנפרדות של ממלכת ספרד. האיים הקנריים נחשפים גן עדן לתיירים, לא בכדי רוב התעסוקה של כמעט שני מליון התושבים החיים על האי מתמקדת בתיירות ובאירוח האורחים הרבים המגיעים לגן העדן עלי אדמות הזה מכל קצוות העולם ליהנות מחופשה מפנקת המשלבת נופים טרופיים קסומים, רביצה על חופי הים המרהיבים הבלתי נגרמים ושאר חוויות ופינוקים נהדרים.

ארכיפלג האיים הקנריים מורכב מ-7 איים מרכזיים כאשר המופרסם בהם הוא האי טנריף (Tenerife)שהוא יעד התיירות המרכזי אך לא היחידי מבין כל ארכיפלג האיים, טנריף הוא גם הגדול מבין האיים הקנריים. לצד טנריף נמצאים גם איים מרהיבים כמו לה פלמה (La Palma), אל איירו   (El Hierro), לה גומרה (La Gomera)ועוד איים נוספים.

החל משנות ה-80 הפכו האירופאים את אזור האיים הקנריים וטנריף כעומד בראשו ליעד תיירותי מעודף. תנאי האקלים הפנטסטיים לאורך כל ימות השנה, הנופים המרהיבים, חופי הים הבלתי נגמרים וצבע המים הכחול העמוק והצלול הפך אותם לאזור מתוייר מאין כמוהו. תיירים רבים באים לכאן לחופשות של "בטן גב" הכוללות בעיקר בילוי של נופש במלון על חוף הים (לא בכדי רצועת המלונות בכל אי ואי מרוכזת בקו החוף). עם זאת האיים הקנריים מלאים גם בטבע כובש ועוצר נשימה. פעילות וולקנית עשירה המתרחשת לכל אורכו של הארכיפלג יוצרת תבנית נוף מעניינת מאוד למי שחובב טיולים ונופים. ניתן לעזוב את קו החוף ולהתחיל להיכנס את תוככי האיים על מנת להתרשם משמורות הטבע המרהיבות של האיים האוצרות בתוכן רגעים קסומים של פסטוראליות, שלווה ונופים נהדרים המשקפים פעילות גיאולוגית וולקאנית עשירה שמתרחשת כאן ללא הפסק כבר מאות אלפי שנים.

מה כדאי לראות ולעשות באיים הקנריים

טנריף (Tenerife)טנריף הוא האי הגדול ביותר בין האיים הקנריים והמתויר ביותר. רוב התיירים מתרכזים באזור הדרומי של האי שהוא הצחיח יותר אך בקו החוף בדרום האי מרוכזים החופים המתויירים יותר של האיים. למטיילים הנועזים יותר ולאלו שמחפשים לא רק שלווה וסתלבט אלא גם רוצים לראות קצת מהטבע שלטנריף יש להציע, צפון האי הוא ירוק ופורה יותר ומלא באתרי טבע נפלאים.  עיר הבירה של טנריף היא סנטה קרוז דה טנריף היא גם שער הכניסה לרוב התיירים המגיעים לאיים הקנריים ולכן רבים מטיילים בה. עוד בטריף העיר פוארטו דה לה קרוז- אחת הערים המתויירות ביותר בטנריף ובה טיילת טרופית מרהיבה על קו החוף, גן בוטני נפלא, פארק לורו (Loro)הוא פארק שהוא שילוב של גן חיות עם מגוון אטרקציות ימיות ומופעי ראווה של חיות כמו דולפינים ותוכיים וכמובן קו חוף יפיפה. הפארק הלאומי טיידה (El Teide National Park) אף הוא נקודת חן תיירותית אשר לא דורשת מאמץ רק מידי או אהבת טבע וטרקים מוגזמת. מדובר על שמורת טבע נפלאה הכוללת בתוכה את הר הגעש הגבוהה ביותר בספרד (3,718 מטרים) המושלג בפסגתו. ניתן להעפיל לפסגתו של הר הגעש באמצעות רכבל עד לרום של כ-3600 מטרים ומשם להמשיך רגלית עד לפסגה או להסתפק בנקודות התצפית המרהיבות הפזורות באזור תחנת הרכבת העליונה של ההר.

פורטוונטורה (Fuerteventura) זהו האי השני בגודלו בארכיפלג האיים הקנריים ונחשב לקרוב ביותר לחופי יבשת אפריקה (כ-115 ק"מ בלבד) מה שהופך את החופים המרהיבים של האי לדומים לחופים הנמצאים בקו החוף האפריקאי. פורטווונטורה מושכת את התיירים אליה בעיקר בזכות רצועת החוף המרהיבה שלה. מעל 300 קילומטרים של חופים מרהיבים של חול לבן אשר רובם מבודדים ועזובים. זה המקום ליהנות מחופים פרטיים בלי שאון התיירים המאפיין את החופים המתויירים של טנריף. האי מיושב יחסית בדלילות מה ששמר על אופיו הבתולי, באזורים הקרובים לחוף נהנים החופים של פרוטוונטורה מ"מדף חוף" המאפשר להם להיות רדודים וצלולים מאוד. אזור זה מוצלח מאוד לאוהבי הצלילה והשנירקול ביניכם. ניתן למצוא כאן תגליות תת ימיות וצורות חיים מרהיבות של דגה עשירה וצמחייה תת מימית.

לנזרוטה (Lanzarote)האי לנזרוטה הוא לא מהמתוירים והידועים בארכיפלג ועם זאת כדאי לשים אותו על מפת התיירות בעיקר עבור תיירים האהובים לראות נופים יפים ועוצרי נשימה. לצד החופים המרהיבים שלו, שם גם מרוכזים רוב בתי המלון שלו מצטיין לנזרוטה גם בנופים הרריים עוצרי נשימה שהם תוצר של פעילות וולקאנית עשירה מאוד שהתחוללה בו במשך מאות אלפי שנים וממשיכה להתרחש בו כל העת. החופים של לנזרוטה יפים, אך יש כמוהם עוד רבים ברחבי הארכיפלג. אבל צורות הנוף הייחודיות שלו שכוללות כמה מאוד של הרים המעוצבים בצורת חרוט, מכתשים ייחודיים וצורות נוף שנראות כאילו נמצאות על כוכב אחר הופכים את האי לסט מוצלח של סרט מדע בדיוני (לא בכדי המקום הוא אבן שואבת לבמאים שמצלמים כאן מידי פעם סרטים של מדע בדיוני). הפארק הלאומי טימאנפאיה הוא אחד משיאי הטבע הוולקני שיצר הטבע באזור לנזרוטה, אם כי לכל עבר כאשר תביטו תראו צורות נוף מרהיבות בהם ההתפרצויות הוולקניות עשו בטבע כבשלהם. כל האי הוכרז על ידי ארגון אונסק"ו כאתר מורשת עולמית הראוי לשימור- מומלץ מאוד לבוא ולהיווכח בעצמם.

גראן קנאריה (Gran Canaria)אחד האיים הפופולאריים והמתויירים ביותר באזור האיים הקנריים. האי הוא למעשה מיצוי של כל מה שניתן לראות בכל אזור הארכיפלג ולכן הרבה תיירים בוחרים בו על מנת ליהנות מ"קצת מהכל": קצת ים, קצת חופים, קצת טבע, קצת נוף וולקאני בשילוב כמובן עם בתי מלון מפנקים ותנאים של חופשה חלומית.  אזור החופים המומלץ ביותר של הגראן קנאריה הוא דווקא באיים הדרומיים הנהנים ממזג אוויר נוח ושטוף שמש לאורך כל ימות השנה. עיר הבירה של האי לאס פלמאס דה גראן קנריה ממוקמת דווקא בצפון והיא עיר גדולה (מהגדולות בארכיפלג) ותוססת מאוד. אזורי טבע מומלצים לסיור על האי הם טמאדאבה (Tamadaba)–שמורה מרהיבה של יער מחטני של עצי אורן שהוא צורת נוף טיפוסית בארכיפלג המספקים כמה נקודות נוף ותצפית נפלאות על האזור. אזור פוזו דה לאס ניאבס (Pozo De Las Nieves)היא פסגת ההר הגבוהה ביותר על האי (רום של כמעט 1,950 מטרים) המספקת נקודת תצפית מרהיבה ומרגשת על האי כולו.

לה פלמה (La Palma)זהו האי השלישי בגודלו מבחינת אוכלוסייה ברחבי האיים הקנריים, הוא נהנה גם מהתואר האי הגבוה ביותר בעולם. על האי פסגה גבוהה בגובה של 2432 מטרים אשר עליה נבנה מצפה כוכבים מרהיב הנחשב לאחד ממצפי הכוכבים החשובים בעולם כולו וניתן ממנו לצפות במפת שמיים מרהיבה הנפרשת מעל האי והארכיפלג כולו. ברחבי האי ניתן ליהנות מאטרקציות טבעיות ונדירות כמו הפארק הלאומי Caldera Be Tauburienteשמוגדר כמכתש הוולקני הגדול ביותר בעולם, וניתן לטייל בו להתרשם מהנוף המרהיב ומסלולי ההליכה המגוונים שבו. חופי הים ברצועת החוף של לה פלמה מתאפיינים ביופיים המיוחד אך יתר על כן בחול הים השחור שלהם, שגם הוא תוצר של פעולה וולקנית שמתחרשת על האי.

אל היירו (El HIerro)זהו האי הקטן ביותר בארכיפלג האיים הקנריים, הוא ממוקם בפינה הדרום מערבית של הארכיפלג והוא מתאפיין בכך שאין בו אטרקציות מיוחדות והוא אינו גורר אליו המוני תיירים. מאפיין זה שהוא לא מעשה מאפיין של "מה אין באי" מושך אל היירו דווקא את התיירים המחפשים חופשה נינוחה פסטוראלית והרבה פחות תיירותית. בשל ריחוקו של היירו ממרכזי התיירות הגדולים של הארכיפלג הוא נהנה מאווירה מאוד מסורתית ואותנטית. כתוצאה מכך הוא הכי פחות מפותח תיירותית. יש בו אומנם מספר מלונות ובתי הארחה, אבל כמובן שאין להשוות בינם לבין פסגות התיירות באיים השכנים. בעולם הישן אל היירו נחשב על ידי המקומיים כמו גם מגלי הארצות האירופאים כ"סוף העולם" מעבר אליו, בטרם התגלתה יבשת אמריקה, היו סוברים המקומיים שאין פשוט כלום. לכן בשמו של היירו נקשרו סיפורים ואגדות כמו גם אווירה של "סוף העולם" שלא ניתן להתחמק ממנה ויש החשים אותה גם היום- שכן אם מביטים מקו החוף של היירו אל האופק כל שניתן לראות הוא רק מרחבי ים אינסופיים. ביקור כאן הוא ללא ספק חוויה שונה ומיוחדת, שונה אמוד מהציביליזציה המערבית המוכרת לנו כל כך.

תרבות

אורח החיים של תושבי האיים הקנריים מאוד מושפע מהתהליכים ההיסטוריים שעברו על הארכיפלג שהיווה במשך מאות שנים צומת דרכים חשוב בין יבשת אירופה ליבשות אפריקה ואמריקה כאשר יורדי ים ומגלי ארצות רבים היו עושים תחנות באיים הקנריים ומשם ממשיכים במסעותיהם.  היות האיים צומת דרכים בתיירות העבר של מגלי עולם לפני מאות שנים, וגם אתר תיירותי ראשון במעלה במאות האחרונות הפך את תושבי האיים לנעימים מאוד ומסבירי פנים לתיירים המגיעים אל האיים. תרבות האיים הקנריים מאוד מקבלת אורחים בסבר פנים יפות, מגמה שרק הלכה והתחדדה ככל שכלכלת האיים התבססה יותר ויותר על תיירות.

לבני האיים הקנריים יש פולקלור ייחודי ועשיר מאוד חלקו מושפע ממסורות ילידיות קדומות וחלקו בעל השפעות קולוניאליות בשל הכובשים הרבים ששלטו באזור לאורך ההיסטוריה. לוח השנה של האיים הקנריים מלא בפסטיבלים מרהיבים שתיירים רבים מגיעים לראות אותם במיוחד. רוב הפסטיבלים מתרכזים בין החודשים דצמבר למרץ ובראשם הפסטיבל השנתי של טנריף שהוא השני בגודלו ובפרסומו בעולם, אחרי הקרנבל הידוע של ריו דה ז'נירו. הפסטיבלים הם העומדים בראש מסורת הפולקלור של בני האיים הקנריים והם ידועים בשילוב עוצר נשימה של צבעים, מוסיקה, ריקודים וטקסים שונים וייחודיים המושתתים רובם ככולם על טהרת אהבת המוסיקה, הקצב והצבעים.

אוכל

המטבח באיים הקנריים אף הוא מושפע מניחוחות עולם, מהשפעות קולוניאליסטיות שונות שהשפיעו על האיים לאורך השנים ומהעובדה שמדובר באזור של איים מה שהופך את פירות הים, הדגים הטריים ושאר מיני ושרצי הים לפופולאריים כאן במיוחד.

המטבח הקנרי אינו מתייחד במורכבות קולינארית ועם זאת פשטותו היא סוד כוחו. הבישול הפשוט יחסית הפוגש את חומרי הגלם המשובחים הגדלים על האיים או הנמשים מן הים הופכים את הישיבה בכל מסעדה טיפוסית ברחבי האיים לחגיגה קולינארית של ממש.  המנות מבוססת בדרך כלל על טהרת מאכלי הים המוגשים בשילוב של פירות טרופיים הצומחים על האיים ומלווים כמובן ביינות יוקרתיים ומשובחים המופקים על ידי ייננים באיים עצמם.

איך מגיעים

ברוב ימות השנה לא קיימת טיסה ישירה בין האיים הקנריים לבין ישראל. לרוב על מנת להגיע לאחד משדות התעופה שבאיים יש לקחת טיסה מישראל למדריד או ברצלונה בספרד ומשם להחליף מטוס ולהגיע בטיסה לאחד משדות התעופה ברחבי האיים הקנריים. בכל אחד מהאיים הקנריים יש שדה תעופה פרט לאי גומרה. שדה התעופה הגדול והמפורסם ביותר הוא שדה התעופה של טנריף בו נוחתות רוב הטיסות (וזאת גם בגלל שטנריף הוא יעד התיירות המפורסם והאטרקטיבי ביותר באזור).

לעיתים סביב חודש פברואר, הוא חודש הקרנבל השנתי בטנריף נערכות מספר טיסות ישירות בין ישראל לטנריף, אך עלותן יקרה יותר ונדירותן רבה יותר. בנוסף ניתן להגיע לטנריף כמו גם לכל שדה תעופה אחר באיים הקנריים ממספר יעדים נוספים ורבים באירופה, אם כי הדרך הקלאסית ביותר היא כאמור לטוס קודם לספרד ומשם אל האיים.

תחבורה

הדרך הטובה לנוע בין האיים עצמם היא באמצעות טיסות פנימיות. ברוב האיים שדות תעופה מוסדרים וטובים ולכן הטיסה היא הדרך היעילה והמהירה ביותר, אך בהחלט לא הזולה ביותר. אופציה אחרת לניוד בין האיים היא באמצעות מעבורות או רחפות היוצאות מספר פעמים ביום בין האיים השונים, אך שיט כזה עשוי לכך מספר שעות. בתוככי האיים קיימת רשת של תחבורה ציבורית אך היא אינה ענפה ומפותחת מידי, ולכן רוב התיירים שוכרים רכבים באחת מחברות ההשכרה הפזורות בערים הגדולות ומטיילים באמצעות רכב שכור. זו גם הדרך הטובה והנוחה ביותר להגיע לכל מיני פינות שלא תוכלו להגיע אליהם באמצעות תחבורה ציבורית.

מחירים

חופשה בטנריף אינה דבר זול. האיים שתור הזהב שלהם היה בשנות ה-80, אז החלה מגמת הגילוי שלהם על ידי התיירים האירופאים בעיקר, התמסחרו במידה ניכרת וכיום לא ניתן כמעט ליהנות משום דבר ברחבי האיים מבלי לשלם עליו. חלק גדול מהאיים הוגדר כשמורת טבע, ולכן יש לשלם בכניסה אליה. מגוון האטרקציות הניתנות לבילוי על האיים גם הן בתשלום, וכיאה למקום שחי על תיירות רף המחירים אינו זול בכלל! חופשה באיים הקנריים היא תענוג, אך מדובר לכל הפחות בתענוג לא זול (שלא נדבר על יקר). עלויות המחייה המרכזיות (לינה, אוכל וכד') לרוב בסטנדרטים גבוהים ובהתאמה גם מחירי השירותים בהתאם. המלונות וכפרי הנופש ברחבי האיים יקרים מאוד אך בנשימה אחת ניתן לומר שגם יוקרתיים ומפנקים מאוד- חופשת חלומות כבר אמרנו…

קחו בחשבון ששיא עונת התיירות הוא בין החודשים דצמבר עד פברואר-מרץ. אז המוני תיירים נוהרים מהקור האירופאי אל החום הטרופי של האיים הקנריים. בחודשים פברואר-מרץ מתקיים גם הקרנבל השנתי המפורסם של טנריף מה שהופך את האיים ליעד פופולארי במיוחד לתיירים דבר שמוביל לזינוק בביקוש וכתוצאה מכך לזינוק במחירים- ראו הוזהרתם!

מזג אוויר באיים הקנריים

האקלים באיים הקנריים הוא אקלים סובוטרופי טיפוסי. באיים המזרחיים כמות המשקעים נמוכה יחסית ואילו באיים המערביים הגשמים רבים ונפרשים לאורך רוב חודשי השנה. עם זאת אזורי התיירות הקלאסיים של האיים הקנריים טובים לביקור ובילוי לאורך כל השנה. האיים הקנריים מתוארים על ידי המבקרים בהם ככאלה ששורר בהם אקלים של עונת אביב לאורך כל ימות השנה. הטמפרטורות יציבות לאורך כל השנה וגם בין היום ללילה ועומדות על בין 20-23 מעלות. תנאי מזג האוויר האידיאלים הופכים את האיים הקנריים ליעד תיירותי מועדף לאורך כל ימות השנה, ובעיקר בשיא עונת התיירות בין דצמבר למרץ אז המוני אירופאים בורחים מהקור האירופאי אל תנאי האקלים המושלמים של האיים הקנריים.

הוסף תגובה