דלתות נהר המקונג, וייטנאם – The Mekong Delta

דלתות נהר המקונג, וייטנאם – The Mekong Delta

אזור דלתת המקונג הוא אחד האזורים הפוריים ביותר לגידולים חקלאיים בוייטנאם. הוא ממוקם בדרומה של המדינה לא הרחק מהעיר הו צ'י מין סיטי (סייגון) ממנה אף יוצאים אליו סיורים מאורגנים יומיים. דלתת המקונג היא למעשה תחנתו האחרונה של נהר המקונג האדיר הזורם מרמות טיבט הנישאות מרחק של כ- 4500 ק"מ לאורכה של טיבט ושל וייטנאם ובדרומה של המדינה למעשה נפרשת הדלתא רחבת הידיים של הנהר האדיר לעשרות שלוחות שונות הנשפכות אל ים סין הדרומי. נהר המקונג סוחף בכל אלפי הק"מ של אדמת סחף פורייה השוקעת באזור הדלתא ומהווה קרקע נפלאה לגידולי האורז החקלאיים הנפוצים כל כך באזור זה של המדינה.

שמו הוייטנאמי של נהר המקונג הוא "קו לונג"- בתרגום חופשי לעברית הוא "נהר תשעת הדרקונים" על שם תשע שלוחות הנהר המתפצלות מהנהר הענק באזור הדלתא ונשפכות לים סין הדרומי.

לסיורים באזור הדלתא ניתן לצאת בעיקר מהו צ'י מין סיטי. רוב הסיורים המוצעים לתיירים הם סיורים חד יומיים היוצאים מטעם סוכנויות המטיילים הרבות הפזורות בעיר הגדולה. יש כאלו המעדיפים את הטיולים היומיים (יוצאים בבוקר חוזרים בערב) ויש כאלו שמעדיפים להגיע באופן עצמאי לאזור הדלתא לשכור חדר ללילה בעיירה מי-טאו (Mytho) ולמחרת לשכור סירה עם מדריך ולצאת באופן עצמאי ובכך להיות פחות מוגבלים בזמן. כך או כך ניתן להספיק לראות את כל האטרקציות התיירותיות במקום, ובכל מקרה לא מומלץ לוותר על אף אחת מהן.

אתרים מומלצים באזור דלתת נהר המקונג
מקדש קאו דאי (Cao Dai Temple)- קאו דאי היא דת לה 8 מליון מאמינים ברבי וייטנאם. היא נוסדה בשנות העשרים של המאה הקודמת על ידי פקיד במשטר הקולוניאלי הצרפתי שטענתו חווה התגלות אלוהית שקראה לו לייסד דת המאגדת בני דתות ממזרח וממערב. דת הקאו דאי למעשה מאגדת את כל הדתות העיקריות ביניהן האסלאם, הנצרות, הבודהיזם, ההינדואיזם, הטאואיזם ואחרות (אם תהיתם היהדות היא לא חלק מהדתות העיקריות לפי דת הקאו-דאי). הדת מאמינה שנשמותיהם של בני האדם מתגלגלות בין הגלגולים השונים ומטרתו של האדם המאמין להצליח לחלץ נשמתו ממסכת הגלגולים ולהביא את נשמתו בסוף ימיו לגן העדן. האלוהים מצוין בדת הקאו-דאי ע"י העין הגדולה הרואה הכל. על כן על מקדשיהם תוכלו לראות את ציורי העיניים הגדולות להם מעניקים המאמינים מעמד של קדושה מיוחד. המקדש המרשים של דת הקאו-דאי מצוי באזור דלתת המקונג והסיור בו הוא ללא ספק שונה ומעניין, המתעניינים בתיאולוגיה וודאי יראו בנקודת הציון הזו ובהיחשפות לדת המוזרה הזאת חוויה מרתקת או לכל הפחות משעשעת.

מנהרות הוייטקונג בקו-צ'י– אזור המנהרות בקו-צ'י הוא ללא ספק אחד מאתרי הקרבות המרשימים ביותר שנשארו ונשתמרו מתקופת מלחמת וייטנאם. מערכת המנהרות המסועפת אשר בשיאה הגיעה לאורך של 200 ק"מ של מנהרות מסועפות זו בתוך זו סייעה ללוחמי הוייטקונג של צפון וייטנאם להילחם בדרום וייטנאם ובאמריקאים. המנהרות היו למעשה עולם תת-קרקעי בו התנאים לקיום והשרידות היו קשים מחד, אך מאידך סייעו ללוחמים הוייטנאמים להפתיע בכל פעם את האמריקאים שלו הצליחו להבין כיצד הוייטנאמים מצליחים לצוץ בלב הבסיסים המבוצרים שלהם ללא כל בעיה או קושי. הסיור במנהרות (בהדרכת מדריך מקומי) שם את הדגש על המורכבות, ההסתעפות וחוסר העבירות של מנהרות אלה, דבר שהקשה על האמריקאיים להתחקות אחר הלוחמים הוייטנאמים שנהנו לטמון להם מלכודות במבוק פשוטות שפשוט היו משפדות את האמריקאיים ללא רחם. הסיור מלווה בזחילה במנהרות, התחקות אחר סגנונות הלחימה הפרימיטיביים של הלוחמים הוייטנאמים וכמובן לא מעט סיפורי מורשת מקומית וגאווה לאומית על כך שהצליחו להביס באמצעים דלים את הלוחמים האמריקאיים האימתניים.

השוק הצף של קאי ראנג (Cai Rang Floating Market)- סגנון החיים באזור דלתת נהר המקונג מושפע מאוד מהעובדה שרוב העיסוק שם סובב את תעלות המים, והצפות השבילים והדרכים לא מותירים לתושבים ברירה אלא להסתמך על סירות קטנות אשר מהוות כלי תחבורתי מרכזי שבלעדיו כמעט ולא ניתן להסתדר. מתוקף העובדה הזו התפתחה תרבות מסחר מרתקת של שווקים צפים בהם הקונים והמוכרים מנהלים על המסחר על גבי סירות. הסוחרים מציעים את מרכולתם על גבי סירות והקונים משייטים בין הסירות ועושים את מסע הקניות היומי של בשוק פשוט באמצעות שיט. השוק הצף של קאי ראנג הוא אחד השווקים הגדולים באזור, ולרוב הוא גם השוק אליו לוקחים הסיורים החד-יומיים המאורגנים היוצאים מהו צ'י מין את מרבית התיירים. ניתן לבקר בשוק במסגרת סיור מאורגן וניתן לעשות זאת גם באופן עצמי (ניתן לשכור סירה בעיירה מי-טאו) ומשם לצאת לסיבוב שופינג מההזויים שלקחתם בו חלק מימיכם.

הוסף תגובה