ביתו של ג'ים תומפסון, בנגקוק

ביתו של ג'ים תומפסון, בנגקוק

סיפורו של ג'ים תומפסון (Jim Thompson) הוא אחד הסיפורים המרתקים על ההיסטוריה המודרנית של תאילנד ועל השילוב המעניין שבין מזרח למערב. תומפסון היה ארכיטקט אמריקאי, אשר בתקופת סוף מלחמת העולם השנייה החליט להעתיק את מקום מגוריו מאמריקה לתאילנד. ראשית מעשיו על האדמה האסיאתית הייתה בכלל כחלק ממשימת ריגול מודיעינית אליה נשלח מטעם השלטונות האמריקאים. בהמשך החליט תומפסון להעתיק את מושבו לבנגקוק דרך קבע והחל לפתח בה את תעשיית המשי המשגשגת שלו. הוא העסיק טווים תאילנדים מקומיים שהחלו להפיק בעבורו משי אותו שיווק ברחבי בנגקוק וגם ייצא לכיוון השווקים המערביים שהשתוקקו למשי (בדיוק כפי שהמשי גם היום פופולארי בשווקי המערב). מפעל המשי האדיר שלו החל להתרחב מה שהעניק לתומפסון הון רב.

תומפסון הקים לעצמו בית מפואר אותו עיצב בעצמו (אחרי הכל היה ארכיטקט) המתחם מורכב משישה בתים המעוצבים בסגנון תאי מסורתי. הבתים אגב חלקם כלל לא נבנו במקומם הנוכחי, אלא פורקו בערים רחוקות והובאו חלקים חלקים לאזור המתחם אותו רכש תומפסון והוא הרכיבם מחדש על פי טעמו האישי. בנוסף למתחם ששת הבתים החל תומפסון לאסוף ולאצור חפצי אומנות תאית שונים ויקרים בהם השתמש על מנת לפאר ולקשט את ביתו. הוא החל להיות אספן של יצירות אומנות, פסלים, כלים, וציורים ייחודיים המתוארכים לתקופה קדומה של המאה ה-6 לספירה. בנוסף הביא ל"ממלכה" שלו יצירות אומנות גם ממדינות שכנות כמו לאוס קמבודיה ובורמה (מינאמר).

בשנת 1967 יצא תומפסון כחלק מאחד מטיוליו לג'ונגלים של מלזיה. הוא נעלם באופן מסתורי בג'ונגלים במהלך המסע ועקבותיו לא נודעו עד היום. היעלמותו המסתורית של תומפסון הוסיפה מימד נוסף לפופולאריות ולייחודיות של הסיפור על האמריקאי הנועז שעשה את הונו במזרח, עוד הרבה לפני שהקשר בין אמריקה לתאילנד היה פורה ופתוח כל כך. מתחם הבתים שלו נהפכו להיות מעין מוזיאון האוצר את כל יצירות האומנות שאסף תומפסון בחייו המכונים עד היום "בית ג'ים תומפסון" (Jim Thompson House). על אף שהמתחם אינו נחשב למוזיאון רשמי מטעם ממשלת תאילנד הוא זוכה לפופולאריות רבה בקרב תיירים המגיעים לחזות במתחם היפה, בבתים התאיים המעוצבים בקפידה וביצירות האומנות שנחשבות לקדומות ביותר ובעל ערך אומנותי מסורתי רב.

בית ג'ים תומפסון- מידע שימושי

כתובת: 6 Soi Kasemsan 2, Rama 1 Road, Bangkok

שעות פתיחה: האתר פתוח בכל ימות השבוע בין השעות 09:00-17:00

סיורים מודרכים: הסיור במתחם ביתו של תומפסון אפשרי רק במסגרת סיור מודרך. הסיורים המודרכים יוצאים מאזור הכניסה מידי עשר דקות בקבוצות. הסיורים מועברים באנגלית, בצרפתית ובתאילנדית (אם במקרה אתם דוברי שפת המקום). המדריכים ממתינים עד שמתקבצת קבוצת תיירים מספיקה ומוציאים את הסיור לדרך (סיור אחרון יוצא לכל המאוחר בשעה 16:30).

כרטיסי כניסה: מבוגר- 100 באט, סטודנט/פנסיונר: 50 באט.

דרכי הגעה: באמצעות "רכבת השמיים" ניתן לרדת בתחנת National Stadium הסמוכה למוזיאון. באמצעות אוטובוסים ניתן לקחת את הקווים: 73,508 העוצרים בקרבת מקום.

אתר רשמי: http://www.jimthompsonhouse.com/

 

הוסף תגובה