בילבאו, עד לפני עשור עיר תעשייתית אפרורית ומנומנמת בצפון חבל הבאסקים בספרד, היא כיום בירת האומנות המודרנית והפוסט מודרנית של ספרד אם לא של אירופה כולה. מוזיאון גוגנהיים לאומנות פוסט מודרנית שנחנך בה בשנת 1997 שם אותה על מפת התיירות העולמית כמרכז אומנותי מהחשובים באירופה כולה. המוזיאון האקסטרווגנטי הייחודי בנוף בשל עיצובו והמוצגים הפזורים בחלליו העצומים לא מותירים אף אחד אדיש. העיר שזכתה לתאוצה תיירותית בעקבות המוזיאון ש"נחת" בליבה מציעה מגוון אטרקציות ואווירה ספרדית באסקית נפלאה.

בילבאו – כרטיס ביקור
שם: בילבאו
מדינה: ספרד
חבל: באסקים
שטח: 41 קמ"ר
אוכלוסייה: 355,000 נפש
מטבע: אירו (מטבע האיחוד האירופי)
שפה: ספרדית

בילבאו – מידע כללי

בילבאו היא אחת הערים המרכזיות באזור חבל הבאסקים בספרד. בילבאו נפרשת על חופו הצפוני של אזור חבל הבאסקים ונחשבת לבירת נפת ביסקאיה. היא נחשבת לעיר הגדולה ביותר בחבל כולו מבחינת גודל וכמות האוכלוסייה ובשל מיקומה האסטרטגי לחופי הים הפכה לאורך השנים לבירת התעשייה של חבל הבאסקים. שנים רבות עמדה בילבאו כעיר אפרורית ומתועשת ללא כל נקודת חן תיירותית שתפיג ממנה את האפרוריות של חיי היום יום עד שבשנות התשעים הוחלט להקים בה את מוזיאון גוגנהיים לאומנות. מאז הקמתו של המוזיאון שמהווה את אחד ממרכזי האומנות החשובים בספרד ובאירופה כולה בתחום האומנות המודרנית בילבאו הועלתה על מפת התיירות הספרדית והאירופאית כולה ורבים באים לבקר בעיר ובמוזיאון היוקרתי.

בילבאו – מה לראות ומה לעשות?

מוזיאון גוגנהיים לאומנות פוסט מודרנית

אין ספק שהמוקד התיירותי המרכזי בעיקר הוא כאמור מוזיאון גוגנהיים לאומנות פוסט מודרנית. רבים מגיעים אל העיר בזכות המוזיאון שמהווה מוקד משיכה לחובבי אומנות וארכיטקטורה מכל העולם, ונשארים בזכות יתר אטרקציות הפזורות ברחבי העיר עליהם נפרט בהמשך. המוזיאון שמכיל בתוכו אוסף מרשים של יצירות אומנות פוסט מודרניות ייחודיות עוצב בקפידה על ידי טובה האדריכלים מכל העולם מה שמביא לעיצוב פוסט מודרני של מבנה מרשים וייחודי אשר רק הוא כשלעצמו מהווה מוקד משיכה בשל היותו ייחודי ואקסטרווגנטי בקו הנוף האפרורי משהו של העיר המתועשת. עם הגעתכם למוזיאון פסל ענקי המכונה "גור" שהוא למעשה פסל של מעין גור דובים מכוסה כולו בפרחים צבעוניים יקדם את פניכם. הפסל בגובה של שלוש קומות בהחלט מהווה דוגמא מייצגת אך לא בודדה לאופי המייצגים עוצרי הנשימה הפזורים ברחבי המוזיאון. ניתן לבקר במוזיאון במשך שעות רבות והוא יכבוש את ליבם גם של מי שאינו בקיא כלל באומנות פוסט מודרנית. מי שחובב אומנות ידע להעריך את הפן האומנותי ביצירות ואילו אלו שאינם בקיאים בתחום יוכלו להתרשם מעיצוב החללים הענקיים, התצוגות המרשימות והעבודה הארכיטקטונית עוצרת הנשימה.

גשר הולכי הרגל של סנטיאגו קלטראווה

בסמוך למוזיאון גוגנהיים לאומנות תוכלו להבחין בגשר לבן החוצה את הנהר רחב הידיים המפריד את בילבאו לשתי גדות נפרדות עליהן התפתחה העיר. הגשר הזה שאף הוא נראה חריג בקו הנוף האפרורי של העיר המתועשת תכנן האדריכל והאמן בעל השם הבינלאומי סנטיאגו קלטראווה. הגשר אותו לא ניתן לפספס בשל צבעו הלבן הייחודי עשוי כולו מלבני זכוכית מהם נשקפים מי הנהר העוברים תחתיו, וההליכה עליו מהווה חוויה ייחודית של פסיעה באוויר בין שמיים לארץ, במעין תחושה של הליכה באוויר. הגשר מרשים במיוחד לעת ערב אז הוא מואר בתאורה מרשימה והאור החודר מבעד ללבני הזכוכית משווה לאזור כולו מראה חלומי. בימים גשומים מומלץ להיזהר מאוד בעת צעידה על הגשר מאחר ולבני הזכוכית הופכות להיות חלקלקות וקיימת סכנה החלקה גם למקומיים עצמם שמנוסים במזג אוויר גשום שכזה.

העיר העתיקה של בילבאו

לצד מבני האומנות והמוזיאונים המעוצבים לפי הטעם החדשני בעידן הפוסט מודרני ומהווים את הצעקה האחרונה בתחום העיצוב והארכיטקטורה בבילבאו קיים גם רובע המהווה את העיר העתיקה והוא ללא ספק נקודת חן נוספת בה ניתן ואף מומלץ לבקר בייחוד אחרי הטעימה של האומנות הפוסט מודרנית. אין ספק שרובע העיר העתיקה מהווה נקודת איזון טובה לכל היצירתיות המודרנית ומהווה טעימה מן הקלאסיקה הספרדית המוכרת. הרובע העתיק המצוי על הגדה הצפונית של בילבאו כולל בתוכו מתחם של שבעה רחובות המוגדרים בפי המקומיים כאזור "העיר העתיקה" של בליבאו. רוב הרחובות אינם פתוחים לנסיעה ברכב, וגם אלו שניתן להיכנס אליהם ברכב ממונע עמוסים ופקוקים ברוב שעות היום עקב עומס המבקרים והיות הרחובות צרים ומפותלים. על כן מומלץ מאוד להותיר את הרכב מחוץ לאזור ולפסוע רגלית בין סמטאותיה היפות של בילבאו העתיקה. האזור המכיל סמטאות פתלתלות מרוצפות אבנים מהווה היום מוקד משיכה ומרכז החיים התיירותי של בילבאו. יש כאן מסעדות רבות, בתי הארחה ומרכזי בילוי. אחת מנקודות העניין המפורסמות של העיר העתיקה היא הכנסייה הגותית המפורסמת של בילבאו אשר נבנתה במאה ה-14 וניצבת בלב הרובע העתיק ומהווה מוקד משיכה לתיירים רבים. אין ספק שהעיצוב הגותי של המאה ה-14 הוא האנטי-תזה של העיצוב הפוסט מודרני של מוזיאון גוגנהיים לאומנות. מומלץ לבקר באזור גם בשעות הבוקר, אך גם בשעות הערב אז הופך המקום לאזור של מסעדות, פאבים ובילויים.

מרקאדו דה לה ריוורה (השוק של בילבאו)

כמו בכל עיר המכבדת את עצמה גם לבילבאו יש שוק מפואר אשר בו עשרות רבות של סוחרים פורסים מידי יום את מרכולתם ובו מתקיים מסחר עשיר במוצרים ומצרכי יסוד. השוק של בילבאו ידוע ומוכר בשל יופיו וייחודו. הוא שוכן על גדות הנהר במבנה מקורה עצום מימדים (לא תוכלו לפספס, מדובר במבנה גדול וצהוב בן שלוש קומות) בכל קומה מוצעת סחורה אחרת לממכר והמגוון עצום. מומלץ לבוא בשעות הבוקר המוקדמות אז השוק פחות עמוס ודוכני הסחורות עוד מלאים ומגוונים. הטיול בשוק כנראה יסתיים בידיים ריקות שהרי מדובר במצרכי יסוד כמו ירקות, פירות ודגים אשר לתייר ממוצע אין מה לעשות בהם, אך החוויה התרבותית של טיול בין דוכני הרוכלים המקומיים המציעים מכל טוב מהווה אטרקציה תרבותית המאפשרת לספוג את האווירה המקומית השוקקת של ביבלאו.

הוסף תגובה

Booking.com