אליס ספרינגס, אוסטרליה

אליס ספרינגס, אוסטרליה

אליס ספרינגס (Alice Springs) היא אחת הערים המפורסמות ביותר של האווטבק האוסטרלי. העיר שמונה כ-27,000 תושבים בלבד זוכה לפרסום ולפופולאריות רבים וזאת ללא קשר לגודלה, שכן מיקומה האסטרטגי כמקום נפלא בלב האזור הצחיח של האווטבק האינסופי הופך אותה לתחנת עצירה תיירותית מוצלחת בעבור מרבית המטיילים המבקרים במרכז אוסטרליה.
 
אליס ספרינגס, שייכת למדינת "הטריטוריה הצפונית" של אוסטרליה, ועל אף מרכזיותה (גם הגיאוגרפית) היא אינה הבירה של מדינה זו. אליס ספרינגס ממוקמת ממש במרכזה של אוסטרליה בצורה ההופכת אותה כאילו לצירה של היבשת כולה. מטיילים רבים מגיעים לאליס ספרינגס המכונה בפי המקומיים פשוט "אליס" אחרי נסיעה ארוכה בכבישים האינסופיים של האווטבק המדברי, אחרי קילומטרים רבים של שממה וטבע אינסופיים, ופתאום היא מתגלה במלוא יופייה. נווה מדבר של חיים אנושיים בלב של המרחבים הצחיחים.
 
אליס ספרינגס היא תחנה תיירותית מרכזית בעבור מטיילים המגיעים לכאן על מנת לבקר בסלע האולורו המפורסם שהוא אחד מיעדי התיירות הפופולאריים ביותר באוסטרליה בכלל ובמרחבי האווטבק בפרט, ונמצא דרומית לאליס ספרניגס. בנוסף אליס מהווה בסיס יציאה נוח לטיול באזור שמורת הרי מקדונל  (MacDonnell Ranges) המרהיבים והמפורסמים אף הם בנופו של האווטבק.
 
אליס ספרינגס לא שונה מכל הנוף הצחיח המקיף אותה, היא עיר הנטועה בלב המדבר האינסופי, וכך נראים גם החיים בה. העיר לא גדולה במיוחד, שורר בה אקלים צחיח. ברוב ימות השנה לא תבחינו שיש מסביבה של אליס ספרינגס כמה נחלים ונהרות (כמו נהר הטוד Todd River) מאחר והם יהיו פשוט יבשים וריקים ממים.

    
מה כדאי לראות ולעשות באליס ספרינגס

פארק המדבר של אליס ספרינגס (Alice Springs Desert Park)- אחת מהאטרקציות המרכזיות שפופולאריות בקרב תיירים בכל הגילאים ובעיקר בקרב משפחות הוא פארק המדבר. מדובר על גן חיות פתוח המאגד תחתיו את כל בעלי החיים האוסטרליים המאפיינים את מרחבי האווטבק המקיפים את אזורה של אליס. מאחר והאווטבק עצום ועל מנת לזכות לראות את כל העושר של בעלי החיים ששוכנים בו צריך להשקיע זמן רב של טיול וחיפוש שלמרבית התיירים אין, קיבצו כאן בגן החיות הזה את כל המראות הטיפוסיים של האווטבק, וניתן לזכות לראות אותם במקובץ במקום אחד, וליהנות מחוויה נפלאה של טבע נגיש וקרוב. בעלי החיים הרבים שקיימים בפארק מחולקים לאזורים לפי תנאי המחייה שלהם. יש כאן חיות יום אבל גם חיות לילה, עופות דורסים וטורפי מדבר שונים. בכולם ניתן לחזות מקרוב ואף לזכות לראות מופעי האכלה והדרכות המתקיימים באזורי ההאכלה השונים. שעות פתיחה: בכל ימות השבוע בין 07:30-18:00, ניתן להגיע בנסיעה של כ-10 דקות ממרכז אליס ספרינגס (ניתן לרכוש כרטיס משולב הכולל הסעה). כרטיסי כניסה: לילד 10$ , למבוגר 20$ (ניתן לרכוש גם כרטיסים משפחתיים).

 

מתחם התרבות אראלון (Araluen Caltural Precinct)לחובבי התרבות והמוזיאונים המתחם הכולל תחתיו מספר מוזיאונים מרשימים כמו מוזיאון הטבע, מוזיאון התעופה של מרכז אוסטרליה, המוזיאון לאומניות של מרכז אוסטרליה ומספר גנים מרשימים הוא אטרקציה חובה. מדובר על מתחם גדול מאוד הכולל תחתיו מספר מוקדי תרבות ומוזיאונים המקושרים ביניהם באמצעות גנים ושבילים יפים בהם ניתן לטייל ללא תשלום. הכניסה למתחם אינה כרוכה בתשלום, אך בכניסה למוזיאונים יש לקנות כרטיסים. אם אתם מתכננים לבקר ביותר ממוזיאון אחד מומלץ לשקול לקנות כרטיסים משולבים הכוללים כניסה למספר אתרים.

 

מרכז הזוחלים של אליס ספרינגס (Alice Springs Reptile Centere)האווטבק מזמן לחובבי הזוחלים מגוון רחב של בעלי חיים נדירים החיים בעיקר באזורים אלו וקשה למצוא אותם במקומות אחרים בעולם. הבעיה עם זוחלי האווטבק שהם לא אוהבים להסתובב בקרבת בני אדם, ואף יודעים להסתוות היטב בשטח. לכן, אם תצאו לבדכם אל מרחבי האווטבק האינסופיים, הסיכוי שתתקלו בהם קטן מאוד. במרכז הזוחלים של אליס קיבצו בעבורכם את כל זוחלי האווטבק וכאן תוכלו לראות אותם ואף להיפגש איתם פנים מול פנים. ניתן לראות כאן את לטאת הכוח הענקית האוסטרלית שהיא ללא ספק זוחל מרשים ומפחיד בעת ובעונה אחת, מינים שונים של חרדונים, לטאות, נחשים ועוד. בשעות קבועות לאורך היום, המטפלים מוציאים את בעלי החיים מהכלובים וניתן להתקרב וללטף אותם. שעות פתיחה:  מידי יום בין השעות 09:30-17:00 כרטיסי כניסה: 10$ לילד , 12$ למבוגר.

 

שמורת תחת הטלגרף ההיסטורית (The Telegraph Station Historical Park)תחנת הטלגרף ההיסטורית של אליס ספרינגס היא גם מקום לידתה של העיר שהפכה להיות "בירת האווטבק" הבלתי מעורערת גם אם לא באופן רשמי. ההתיישבות באליס ספרינגס החלה למעשה לאחר שבמסגרת העברת קו הטלגרף ממזרח למערב נדרשו מניחי רשת התקשורת לקבוע גם תחנה באמצע המדינה. הם קבעו את תחנת הטלגרף באזור של אליס ספרינגס, לא הרחק ממעיין אליס (Alice Springs), והוא שוכן כיום לא הרחק ממוזיאון התחנה ההיסטורי. במבנה התחנה שהשתמר בצורה יפה הודות למלאכת השימור, ישנו היום מוזיאון קטן המספר את סיפורה של אליס שהחלה כאמור בתור תחנת טלגרף נידחת. במקום נערכים גם סיורים מודרכים וניתן ליהנות מאזורים מוצלים שהותאמו לצורכי בילוי, קמפינג, פיקניקים ושאר בילויים בחיק הטבע. ניתן לצאת למסלולים קצרים למעיין אליס שבעונת החורף לאחר הגשמים המעטים היורדים במקום הוא מתמלא. בנוסף ניתן לצאת למסלול הליכה קצר ומעגלי לכיוון גבעת טריג (Trig Hill). ניתן להגיע למקום בהליכה קצרה או באמצעות נסיעה באופניים.

 

הגן הבוטאני של אליס ספרינגס (Alice Sprigs Botanic Gardens)קשה קצת לקרוא לאזור זה "גן בוטני" כי השם ללא ספק קצת מבלבל. הצחיחות של הנוף בו נמצאת אליס הופך את היכולת לגדל בה צמחייה מגוונת למאתגרת מאוד. עם זאת הגנים הבוטניים של אליס, הם גנים בוטניים של מדבר. ניתן לחוות כאן את צמחיית האווטבק באופן מרוכז מאוד, לחובבי התחום הביקור יכול להיות מעניין מאוד. יש כאן מינים רבים של צמחייה ייחודית לאזורים אלו של האווטבק. ניתן ללמוד על סוגי הצמחים, ועל מגנוני ההישרדות העיקשים שלהם עם תנאי האקלים הקשים של האווטבק. שעות פתיחה: 10:00 כרטיסי כניסה: הכניסה בחינם, אך נדרשת תרומה חופשית בכניסה.

טיולים

אליס ספרינגס נטועה כולה באזור של נווה מדבר המוקף כולו במרחבי טבע אינסופיים שבמרחק של מספר דקות הליכה מן העיר יהפוך להיות מרחבים עצומים של טבע. אליס ספרינגס היא בסיס מצויין ליציאה לטיולים ברחבי האווטבק ולא בכדי היא הפכה להיות "עיר הדגל" של מטיילי האווטבק. ניתן לצאת מאליס לכיוון אזור הרי מקונדל (MacDonnel Ranges)הפופולאריים מאוד. המסלול האתגרי המכונה לרפינטה (Larapinta Trail)נמשך כ-223 קילומטרים באזור הרי מקדונל וכולל אטרקציות מדבר מרשימות ביותר. מטיילים רבים בוחרים ללכת בו מספר ימים בעוברם בין אתר קמפינג אחד למשנהו, אחרים עושים זאת באמצעות רכבי שטח או רכבים פרטיים (במקומות שאפשריים לחצייה ברכב שאינו 4X4). אזור טיולים אחר פופולארי באזור אליס ספרינגס הוא סלע האולורו שהוא ללא ספק האטרקציה מספר אחת של מרכז אוסטרליה והאווטבק, והפך להיות לסמל בפני עצמו.

איך מגיעים

לאליס ספרינגס ניתן להגיע בטיסה, שדה התעופה של אליס נמצא לא הרחק מהעיר וניתן להגיע אליה בטיסה ישירה ממגוון ערים ברחבי אוסטרליה (סידני, מלבורן, בריזבן, דרווין, אדלייד, קיינס, ופרת'). בנוסף ניתן להגיע לאליס באמצעות נסיעה ברכבת הגאן (Ghan Train)המחברת את אדלייד לדרווין ועוצרת באליס. מסילת הרכבת הוותיקה היא אמצעי נסיעה יקר מאוד כיום (טיסה יכולה להיות חלופה זולה יותר!) אבל מסלול נסיעתה הפך אותה לנסיעה תיירותית וחוויה תיירותית בפני עצמה, בעונת . בנוסף ניתן להגיע לאליס באמצעות חברות האוטובוסים של גרייהאונד אוסטרליה באחת ממסלולי האווטבק שלהם. אליס ספרינגס היא תחנת עצירה פופולארית מאוד, ולפיכך מרבית אוטובוסי התיירים עוצרים בה.

מזג אוויר באליס ספרינגס

אליס ספרינגס היא בעלת אקלים מדברי, בו מתחלקות עונות השנה לארבע עונות. הקיץ הוא בין החודשים אוקטובר לאפריל, זוהי העונה הלוהטת ביותר באליס, אז הטמפרטורות נמצאות ברוב הימים מעל 30 מעלות ואף יותר לכיוון ה-40. השמש קופחת ולא תענוג גדול להסתובב בחוץ. עונות המעבר (הסתיו והאביב) הן עונות הרבה יותר מומלצות ונעימות לביקור. החורף באליס אינו קשה במיוחד, אך קר יחסית ולכן גם הוא לא אידיאלי לביקור.

צילומים: Johannes Püller

הוסף תגובה