אי המוזיאונים, ברלין

אי המוזיאונים, ברלין

אי המוזיאונים (Museumsinsel) הוא כינוי לאי טבעי הנמצא בלב ברלין בירת גרמניה. האי נוצר באמצעו של נהר השפרה הרחב החוצה את ברלין. לכינוי "אי המוזיאונים" זכה חלקו הצפוני של האי, וזאת עקב ריכוז המוזיאונים הרב שנבנו על האי כבר מן המאה ה-19. אי המוזיאונים הוכרז בשנת 1999 כאתר מורשת עולמית מטעם ארגון אונסק"ו וזה בשל הייחודיות הארכיטקטונית של המבנים הבנויים על האי, ובשל חשיבותו התרבותית של האזור כעדות למורשת ההיסטורית של גרמניה וברלין.

אי המוזיאונים נבנה החל משנת 1841, כיוזמתו של מלך פרוסיה פרידריך הרביעי. המלך שרצה להקים מתחם שייוחד לתרבות אומנויות ומדעים החל לייחד ולהקצות מבנים שבעבר היו חלק משכונת מגורים מפוארת לטובת מתחמים שירכזו מוצגים ומיצגים בנושאים שונים אשרו יעלו על נס על ההישגים התרבותיים המדעיים והאומנותיים של אותה תקופה.

במלחמת העולם השנייה הוברחו רוב המוצגים ממתחם "אי המוזיאונים" מאחר והיה ידוע שהוא יהיה מטרה חמה להפצצות בעלות הברית. במהלך הניסוי להבריח את המוצגים חלקם אבדו ולא נמצאו עד היום. עם זאת הנבואה הייתה נכונה, ואכן מתחם אי המוזיאונים הוחרב כמעט לחלוטין ונדרש זמן רב לשחזרו ולהקימו מחדש. גם המוצגים הושבו אליו באופן חלקי עד שנות ה-90 מאחר וחלקם נותרו מחולקים בין שתי מדינות גרמניה (המזרחית והמערבית). רק לאחר נפילת החומה אוחד מחדש מתחם אי המוזיאונים אשר עד היום מנוהל על ידי קרן המושרת התרבותית הפרוסית.

המוזיאונים ב"אי המוזיאונים":

• המוזיאון הישן– זהו המוזיאון העתיק ביותר מבין קבוצת המוזיאונים שעל האי, הוא הוקם בשנת 1830 והוא הראשון מבין
מוזיאוני ברלין. הוא מכיל מוצגים רבים בתחום הארכיאולוגיה והאומנות.

• המוזיאון החדש– על אף שמו "החדש" גם מוזיאון זה וותיק מאוד, הוא פשוט נבנה לאחר אחיו "הישן" וזה לכינוי ה"חדש" בשנת 1859. מוזיאון זה ידע את ההפגזות הכבדות ביותר ונחרב עד היסוד, על כן נדרשו בו פעולות שחזור מאומצות אשר נמשכו עד שנות ה-2000. בשנים האחרונות נפתח מחדש המוזיאון לקהל הרחב והיום הוא מציג מוצגים פרה היסטוריים ומייצגים של אומנות מצרית עתיקה אשר הובאו לגרמניה בתקופות קדומות.

• הגלריה הלאומית הישנה (האלטה ניוציונאל גלארי)– המוזיאון השלישי בסדר הקמתו הוקם בשנת 1976 ויוחד לתחום האומנות. בתקופה שלפני מלחמת העולם השנייה הכיל המוזיאון אוסף מרשים של ציורים ופסלים של טובי ציירי גרמניה והיה לאוסף העשיר והגדול ביותר בגרמניה כולה. גם מוזיאון זה ידע נזקים כבדים ושוחזר ונפתח מחדש לקהל בשנת 2001. גם היום תחום העיסוק של המוזיאון הוא אצירת יצירות אומנות המעלים על נס את מורשת האומנות הגרמנית.

• מוזיאון "קייזר פרידריך"– הרביעי בסדר הכרונולוגי של הקמת המוזיאונים נפתח בשנת 1904 ומכיל אוסף של פסלים ביזאנטיים מהתקופה הביזאנטית ומתקופת הרנסאנס שבאה אחריה. המוזיאון מכיל אוסף אומנות מעניין וזוכה לפופולאריות רבה. גם הוא שופץ עקב הנזקים שהסבה לו מלחמת העולם ונפתח לקהל הרחב במתכונתו המשופצת בשנת 2006.

• מוזיאון פרגמון– הוא המוזיאון "הצעיר" בחבורה אשר הוקם לראשונה בשנת 1930. המוזיאון מכיל מספר מוצגים היסטוריים חשובים ביותר ובעל ערך היסטורי רב. בין המוצגים הבולטים המוצגים בו עד היום הוא מזבח מקורי שהובא מפרגמון (שהייתה עיר מדינה יוונית בתקופה העתיקה), שער אישתר שהובא מבבל ואת שער השוק ממילטוס, אף היא פוליס יוונית. לא ניתן להמעיט בחשיבותם של מוצגים אלו, והתיירים והחוקרים המתעניינים בתקופה זו מוצאים בהם עניין רב.

 

הוסף תגובה