סורטה, בוליביה – Sorata

סורטה, בוליביה – Sorata

סורטה היא אחד המקומות האותנטיים ביותר שעוד נשארו באנדים של דרום אמריקה. מדובר בעיירה קטנה בבוליביה השוכנת מצפון-מערב ללה-פאז, כ-4 שעות נסיעה ממנה. אומנם הנסיעה לא קלה בגלל התחבורה המקומית המיושנת והדרכים הרעועות אך מי שיחליט להתגבר על הפינוק ולהגיע לעיירה הציורית המדהימה הזו, לא יתחרט. הכניסה לסורטה מכביש העפר המתפתל המוביל אליה חושפת עיירה קטנה וצבעונית שעיקרה בכיכר גדולה בשם פלאסה פנייארנדה שנמצאת במרכזה. לאווירה המרגיעה שיוצרים ההרים הירוקים והמושלגים למחצה שמקיפים את העיירה מכל כיווניה, אין דומה בכל בוליביה.

סורטה- תרבות קצת אחרת
בעיירה הקולוניאלית סורטה חיים כ-2000 תושבים בסך הכל, כולם בוליביאנים למראה והמסורת בוערת בהם. הם מדברים ספרדית אך שפת האם שלהם היא איימארה, שפת הילידים שחיו באזור עוד לפני הכיבוש הספרדי. התרבות המעורבת הזו של אזור אנדיאני-ספרדי היא חלק חשוב מחייהם של התושבים. ביום הגרן פודר (Gran Poder) למשל, יום חג המציינים בסורטה בסוף חודש מאי כסמל הנאמנות לישו, יוצאים בערב כל תושבי העיירה לכיכר המרכזית וחוגגים בתהלוכה של תלבושות וכלי נגינה מקומיים, כאשר הערב מסתיים במופע זיקוקים. למחרת מתמלאת שוב הפלאזה של סורטה בקבוצות של נשים בשמלות נפוחות זהות וגברים בחליפות וכובעים זהים משלהם וכולם רוקדים בתיאום מושלם זה עם זה ועם מוזיקת הרקע שבוקעת מכלי הנגינה של תזמורת מקומית. לצלילי התופים והחצוצרות, ממלאים המשקאות האלכוהוליים את הכיכר ואת לבבותיהם של התושבים והתיירים, והבירה אהודה וזמינה בכל מקום. ב-14 בספטמבר חוגגים בסורטה את החגיגה העיקרית של העיירה, לכן גם זו תקופה מומלצת לבקר בעיירה.

סורטה- גאוגרפיה של האזור
סורטה ממוקמת בגובה של 2,600 מטרים והנוף שסובב את סוראטה הוא ייחודי ומגוון: בתים בודדים מצויים באחו עצום, כפרים קטנטנים, קרחונים ולגונות. סוראטה נמצאת בבסיסם של ההרים איימפו (Illampu) שגובהו 6,370 מטרים ואנקוהומה (Ancohuma) שגובהו 6,430 מטרים. הרים אלה הם הממשיכים הצפוניים של רכס ההרים קורדיז'רה ריאל. סוראטה קרובה מאוד לאגם טיטיקאקה הממוקם מערבית לה, ועם הטיפוס בטרקים הסובבים את העיירה, האגם נגלה לעיניהם של המטיילים המאושרים שטרם מבינים אילו פלאים עוד מצפים להם.

סורטה- כמה צעדים מחוץ לעיירה
סורטה- מערת סן פדרו- Gruta de San Pedro אם אתם מעוניינים בטיול יומי נחמד, אפשר לצאת אל האזור הפתוח שמקיף את העיירה. יוצאים מהכיכר המרכזית ותוך דקות ספורות ייגלה לעיניכם אחו ירוק ומדהים. הולכים בשבילים מסומנים, חוצים נהר וממשיכים עד למערה חשוכה ובה בריכת מים קרירים ונקיים באופן מפליא. המערה חשוכה ביותר כך שרצוי להביא פנס. ההליכה למערה בדרך המתוארת אורכת כשעתיים. יש אפשרות לנסוע במונית, אך כדי לא לפספס את הנוף הייחודי- שכן המונית נוסעת בדרך אחרת, כדאי לנסוע רק בהלוך או רק בחזור.

סורטה- טרק שלושת הלגונות
טרק לא קל אך מיוחד ומגוון שאורך שלושה או ארבעה ימים, לבחירתכם, וכולל טיפוס של כ-2,400 מטרים. הנוף המרהיב משתנה כל רגע, בין צמחיה פראית מרובה, אזורים חקלאיים, אגם טיטיקאקה העצום וגבעות מושלגות, ניתן אף להיתקל בענן נמוך ולצעוד בו דקות ארוכות, חוויה חד פעמית שלעולם לא נוכל לחוות בארץ… הטרק המופלא הזה מיועד למוצ'ילרים בכושר שמעוניינים לטפס את דרכם לפסגה, ובצדק…

היום הראשון של הטרק כולל טיפוס עד ללגונה מרהיבה, בינונית בגודלה בשם לגונת איימפו, על שם ההר. ביום השני ממשיכים בטיפוס עד ללגונת צ'ילטה וישנים לצידה. ביום השלישי, טיפוס אחרון ומשתלם בהחלט, קצר הרבה יותר מהטיפוס בימים שקדמו לו, עד ללגונת הקרחון, Laguna Glacier, שכשמה כן היא, נמצאת למרגלות קרחון מדהים, קיר קרח עצום בגודלו שנגלה לעיני המטיילים בפסגה, בגובה 5,038 מטרים. לגבי החזרה יש שתי אפשרויות- ניתן לרדת ללגונה צ'ילטה ולישון בה לילה נוסף ולמחרת לרדת לסורטה, או לרדת ישירות את כל הדרך עד לסורטה. שווה כל צעד… יש לצאת לטרק בליווי מדריך וחמור שיישא את הציוד, אותם אפשר לאתר דרך סוכנות הטיולים של סורטה הממוקמת בצמוד לכיכר המרכזית, או לשכור אותם עצמאית דרך בתי המלון.

סורטה- טרק שביל הזהב Camino del oro
טרק אתגרי במיוחד שאורכו בין 6 ל-10 ימים, בתלות במזג האוויר באותה תקופה שעלול לעקב יציאה לחלק מהמסלולים. אין לצאת למסלול זה ללא הדרכה! מידע נוסף לגבי טרק זה ניתן לקבל בסוכנות הטיולים שנמצאת בצמוד לכיכר המרכזית של סורטה, שם גם יוכלו לצוות לכם מדריך. בסורטה אטרקציות נוספות כגון טיול סוסים וטיולי יום נוספים, לגביהן כדאי להתעניין בבתי המלון שנמצאים בכיכר המרכזית.

סורטה- דברים שכדאי לדעת
*גובהה של סורטה הוא 2,600 מטרים והטרקים אליהם יוצאים בסביבתה לרוב מגיעים אף גבוה יותר, לכן מומלץ להצטייד בציוד המתאים מבחינת לבוש וכמו כן תרופות נגד מחלת גבהים במקרה הצורך. *לכל הטרקים הכוללים לינה כדאי לצאת בליווי מדריך ומומלץ ביותר לשכור גם חמור לנשיאת הציוד שכן רוב הטרקים כוללים טיפוס לא קל, בשילוב עם הגובה שעלול להקשות את הטיפוס עוד יותר, למי שלא רגיל אליו, כמונו הישראלים. *בתי מלון המומלצים ללינה הם: Residencial Sorata, Sorata, Copacabana, Paraiso

*במרחק של כחצי שעה הליכה מחוץ לעיירה מהכיכר המרכזית, נמצא הוסטל מיוחד מאוד בשם "אלטאי אואזיס". המקום מנוהל על ידי זוג מבוגר ומציע בקתות מקסימות באזור מבודד ושקט עם מרחב של צמחיה, תוכים צבעוניים ותנאים טובים בצורה יוצאת דופן. הזוג מבשל וניתן לאכול אצלם בתשלום, הם מכינים אפילו חומוס, שאחרי היעדרות של חודשים רבים מהארץ, עשוי להקביל לטעם של החומוס הישראלי. מקום חביב, שונה ומומלץ.

הוסף תגובה