קורדובה, אחת הערים העתיקות של אזור אנדלוסיה, תור הזהב שלה היה בימי הכיבוש המוסלמי אז נחשבה לאחת הערים המפוארות והגדולות בעולם כולו. כיום מביקור באזוריה העתיקים ניתן לחוש בקסם שהיה לה בימי זוהרה וכמובן לבקר ברובע היהודי של קהילת קורדובה שחרבה בגירוש ספרד.

קורדובה – כרטיס ביקור
שם: קורדובה
מחוז: אנדלוסיה
מדינה: ספרד
שטח: 1252 קמ"ר
אוכלוסייה: 323,000 נפש
שפה: ספרדית
מטבע: אירו

קורדובה – מידע כללי

קורדובה היא אחת הערים העתיקות והיפות ביותר באזור דרום ספרד, היא ברית חבל קורדובה שמשתייכת כאמור לקהילה האוטונומית של אזור אנדלוסיה. העיר נבנתה במאה השנייה לספירה בימיה של האימפריה הרומית אשר שלטה באזור. לימים, במאה ה-8 עם כיבושה של ספרד על ידי המוסלמים העיר הפכה להיות מרכז לימוד ואומנות אסלאמית ונהנתה משגשוג ומעמד כאחת הערים הקדושות לעולם המוסלמי. במרוצת ההיסטוריה בעיקר בתקופה המוסלמית העיר פותחה על ידי המוסלמים בצורה ניכרת והוקמו בה למעלה מ-1000 מסגדים ו-600 מרחצאות וישנם מומחים שאף מעריכים שבים המאה ה-10 ל-11 הייתה קורדובה לעיר הגדולה ביותר בעולם!

בתקופה המוסלמית שגשגה גם קהילה יהודית גדולה בקורדובה והחיים לצד המוסלמים היו לה נוחים ונעימים. בתקופה זו אף נולד הרמב"ם (רבי משה בין מימון) בקורדובה והוא אחד מהרבנים המפורסמים ביותר שיצאו מהעיר. תור הזהב של יהדות קורדובה הגיע לסיומו כמו בקהילות השכנות לה עם גירוש ספרד במאה ה-15 שגזר כליה על כל הקהילה המפוארת.

כיום קורדובה היא עיר מודרנית ויפה, עם ניחוחות של עבר עתיק שמהווה חלק בלתי נפרד מהמודרניות העכשווית. העיר העתיקה של קורדובה מזכירה נשכחות גם מתקופת השלטון המוסלמי ותור הזהב של ח'ליפות קורדובה המפוארת כמו גם שרידים לקהילת יהדות קורדובה המפוארת שנפוצה לכל עבר בימים השחורים של גירוש ספרד. בזכות הערך ההיסטורי החושב והתרומה התרבותית הרבה של העיר לעולם הוכרז המתחם העתיק של העיר כאתר מורשת עולמית על ידי ארגון אונסק"ו של האום.

קורדובה – מה לראות ומה לעשות?

הקתדראלה הגדולה של קורדובה- הקתדראלה המרשימה היא אחד מסימני ההיכר של העיר וסיפורה מגלם בתוכו את כל ההיסטוריה של העיר מבחינת התקופות השונות שעברו עליה. הקתדראלה החלה את ימיה בתקופת האימפריה הרומית כמקום מקודש לפולחנים פגאניים, לאחר מכן בתקופת הכיבוש המוסלמי הוקם בה המסגד הגדול שהיה באותה העת לאחד המסגדים הגדולים והמפורסמים ביותר בעולם העתיק. עם כיבוש הנוצרים את קורדובה במאה ה-13 הוא הוסב לבית תפילה נוצרי ובמאה ה-16 הוקמה הקתדראלה המרשימה הניצבת במרכז המתחם עד היום. כיום ניצבים המסגד והקתדראלה זו ליד זה ומהווים חלק האחד מהשני. המסגד נחשב לאחד מפלאי הארכיטקטורה של העולם המוסלמי והוא השני בגודלו למסגד הענק של האסלאם במכה.

בית הכנסת של קורדובה

עדות אחת אילמת נותרה לימיה המפוארים של הקהילה היהודית של קורדובה. בית הכנסת היהודי של קורדובה העומד כיום על תילו הוא היחידי ששרד מבין רבים אחרים שהיו ברחבי העיר בימי זוהרה. בית הכנסת הזה הוא אחד מבין שלושה שנותרו ברחבי ספרד של אחרי הגירוש הנורא של יהודי ספרד במאה ה-15. בית הכנסת נבנה במאה ה-14 וניתן לראות על קירותיו כתובות מקוריות ואותנטיות בנות מאות שנים. לאחר גירוש ספרד הולאם בית הכנסת והפך להיות בית חולים ולאחר מכן מקום תפילה קתולי. רק לימים הוחזר לידיה של הקהילה היהודית הקטנה המתקיימת כיום בקורדובה והוא אחד ממקורות גאוותה. הביקור בבית הכנסת מרשים מאוד בייחוד לצאצאי יהדות גירוש ספרד.

כיכר טבריה (כיכר הרמב"ם)

אם לומר את האמת זהו אחד המקומות המוזרים יותר בקורדובה, זוהי כיכר הנושאת את השם טבריה, היא מקום קבורתו של הרמב"ם. עיריית קורדובה שמה לב שהיהודים נוהרים למקום כאתר עלייה לרגל על מנת לחפש את מקום מגוריו של הרמב"ם, והבינו שיש בדבר פוטנציאל כלכלי רב. הם שידרגו את הביוגרפיה של הרמב"ם שאם נהיה צמודים לאמת ההיסטורית בסך-הכל נולד בקורדובה ולאחר מכן היגר ממנה למצרים שם חי את מרבית חיו ונטמן בטבריה. מבחינת אנשי קורדובה הביוגרפיה שלו מעט שונה והוא בילה את מיטב שנותיו בעיר הספרדית. בקורדובה זוכה הרמב"ם לכבוד של מלכים (הירגעו בעיקר מטעמים כלכליים ותרבותיים), כיכר טבריה הקרויה על שם מקום קבורתו מתפארת בפסל של הרב המלומד שהוצב במקום בשנת 1964. כאשר תבקרו בכיכר המוקדשת לרמב"ם בקורדובה, זכרו את האמת ההיסטורית אמרו תודה יפה על הפסל הנחמד והמשיכו אל עבר מקום העוסק בהיסטוריה אמיתית ולא משוכתבת.

רחוב הפרחים (Calleja De Las Flores)

אחד הרחובות היפים באזור העיר העתיקה של קורדובה. הרחוב צפוף מאוד ומהווה אחת מהסמטאות היפות ביותר בעיקר בזכות הפרחים היפים המעטרים את הקירות הלבנים בשלל צבעים ומשווים למקום מראה פסטוראלי יפיפה. הזמן האופטימאלי לסיור ברחובות הקטנטנים והצרים הוא שעות בין הערביים אז תוכל ליהנות גם מאור היום וגם משעות החשיכה אז פנסים קטנים המעוצבים במעין מראה קלאסי עתיק מאירים את הסמטאות ומשווים למקום עוד נופך קסום של ימים עברו.

אמון מדינה אסארה (Medina Azahara)

במאה ה-10 המלך המורי עבד אל רחמן ה-3 החל בבניית פרויקט יומרני מבחינת היקפו הארכיטקטוני ביחס לאותם ימים. התוכנית המקורית הייתה בניית ארמון ענק שיהיה מורכב משלוש טראסות ויכלול בתוכו מסגד מפואר. את הארמון התעתד לבנות על גבעה המשקיפה על קורדובה והחליט לקרוא לו על שם אשתו א-זהרה. הארמון נבנה בסופו של דבר אחרי ששקדו על מאות פועלים במשך מספר עשורים. אך למרבה הטרגיות הוא לא האריך ימים, והוחרב על ידי הברברים שכבשו את העיר. מאות שנים עמד כעיי חורבות עד שבעשורים האחרונים הודות לעבודות שחזור עדינות וקפדניות הוא שוחזר להפליא וכיום ניתן לדמיין כיצד היה נראה אז בימיו של המלך המורי.

הוסף תגובה

Booking.com