מתחם האינווליד, מוזיאוני הצבא והביטחון, פריז

מתחם האינווליד, מוזיאוני הצבא והביטחון, פריז

מתחם האינווליד (Les Invalides) הוא אחד האתרים הפופולאריים ומפורסמים ביותר בפריז. ראשיתו במבנה המרכזי שבו "הוטל דה אינווליד" (Hotel Des Invalides) "מלון הנכים" שנבנה כבר במאה ה-17 על ידי המלך לואי ה-14 כמעון שנועד לאכלס את גיבורי המלחמה שנותרו נכים. שם הם חיו ושם אחיות רחמניות סעדו אותם וטיפלו בהם כיאה לגיבורי מלחמה. גם היום נותר קומץ אינוולידים מצומצם המתארח במתחם וחי שם את חיו וזוכה לטיפול מסור, אך רוב המתחם שינה את ייעודו והוא מהווה היום מתחם של מוזיאונים בתחום הצבא והביטחון ואף מהווה אחוזת קבר לנפוליון בונפרטה המצביא הדגול של צרפת במאה ה-18.

המוזיאונים במתחם האינווליד:

• מוזיאון להיסטוריה של הצבא (Musée historique de l'Armée)– הוא מוזיאון וותיק שהוקם עוד באמצע המאה ה-19. הוא החל ימיו בתור מוזיאון הארטילריה ולימים מוזג עם מוזיאון הצבא וכיום מציג כמה מאות אלפי מוצגים מתחום הצבא והביטחון הצרפתיים. תוכלו לראות כאן כלי נשק היסטוריים של הצבא הצרפתי, מדים, כלי שריון, עיטורים צרפתיים ועוד. המוזיאון נפרש על שטח עצום של כ- 12 אלף מטרים רבועים וכלל חצר גדולה ומרשימה.

• מוזיאון מפות התבליט (Musée des Plans-Reliefs)– מפות תבליט הן למעשה דגמים תלת ממדיים של ערי צרפת. מקורם של הדגמים בימיו של לואי ה-14 שהורה לשר צבאו לבנות דגמים של כל ביצורי ערי צרפת על מנת ללמוד את דרכי התקיפה וההגנה על הערים במידה ותפרוץ מלחמה. את הדגים (למעלה מ-100) בנו טובי ההנדסאים והאדריכלים של פריז באותם ימים. הם נשמרו לאורך מאות שנים, עד שבמאה ה-18 רצו להיפטר מהם ולזורקם לפח. עם זאת בסופו של "הוצל" האוסף הנדיר והועבר למתחם האינווליד בו הוא מצוי עד היום. לאחר מעברו של האוסף למתחם הוא אף הועשר בימיו של נפוליון בונפרטה שהורה להוסיף עוד מספר דגמים. משנת 1943 המוזיאון פתוח לקהל הרחב ומהווה עדות היסטורית מרתקת כיצד נראו עריה של צרפת בימים עברו.

• מוזיאון מסדר השחרור (Musée de l'Ordre de la Libération)– מסדר השחרור הוא המסדר השני בחשיבותו בצרפת, אחרי מסדר לגיון הכבוד. המסדר הוקם על ידי שארל דה גול בשנות ה-40 של המאה ה-20. המסדר שפעל בהנהגתו של דה גול שהיה לגנרל שהוביל את "צרפת החופשית" ואת ההתנגדות לכיבוש הנאצי זוכה כאן להרבה כבוד והוקרה. המוזיאון כולל מוצגים רבים מימי מלחמת העולם השנייה, כלי נשק של חברי המסדר ששימש להתנגדות ולמרי בימי השלטון הנאצי כמו גם תיעוד היסטורי של פעולת אנשי מסדר השחרור שלהם כאמור תרומה מכרעת לשחרורה של צרפת מידי הכובש הנאצי והפלתו של משטר האימים.

קבר נפוליון בונפרטה:
נפוליון בונפרטה המצביא הצרפתי בן המאות ה-18 וה-19 שהוביל את צרפת להישגים צבאיים מרשימים במאה ה-18 מצא את מותו בשנת 1821 בנסיבות מסתוריות שאינן ידועות לחלוטין עד היום. יש הטוענים שהורעל על ידי הבריטים בעודו בגלות שנכפתה עליו ויש הטוענים שמת ממחלה. כך או כך, נפוליון מצא את מותו בגלות באי סנטה הלנה באוקיינוס האטלנטי לשם הוגלה על ידי הבריטים. הוא נקבר בתחילה באי סנטה הלנה, ואילו לימים, כ-20 שנה מאוחר יותר, בשנת 1940 הועתקו עצמותיו למתחם האינווליד שם הוא זכה לקבורה מכובדת על ידי הצרפתים. מתחם הקבר של נפוליון מפואר, הוא מעוצב שיש וניתן לצפות בקבר ממעין מרפסות ב"קומה שנייה" הצופות על הקבר המצוי ב"קומה הראשונה". הצרפתים תכננו זאת כך על מנת שכל מי שמבקר במתחם יצטרך לקוד מעין קידה למצביא הדגול שלהם.

מתחם האינווליד –מידע שימושי

כתובת: 29, rue de Grenelle המתחם ממוקדם ברובע השביעי של פריז, על גדות נהר הסיין.

שעות פתיחה: המתחם פתוח בכל ימות השבוע בין השעות 10:00-17:00. בעונת הקיץ המתחם פתוח עד השעה 18:00.

דרכי הגעה: במטרו ניתן לקחת קו מספר 8 ולרדת בתחנת Invalides.

כרטיסי כניסה: מבוגר: 9 יורו, ילד: חינם.

אתר אינטרנט: http://www.invalides.org/

 

הוסף תגובה