מיאנמר (בורמה) – (Myanmar (Burma

מיאנמר (בורמה) – (Myanmar (Burma

איחוד מיאנמר המוכר לרבים בעולם בשם "בורמה", היא אחת המדינות הפחות מתוירות באזור דרום מזרח אסיה, יש כאן לא מעט קשיים ומשטר צבאי לוחץ אך גם אנשים שמחים, נחמדים ואדיבים, תרבות מרתקת, נופים נפלאים ובעיקר- המון אזורים שטרם גילו אותם וטרם "נכבשו" ע"י המון ישראלי רועש. אם אתם מחפשים לעצמכם מקום מרתק לטייל בו באווירה בתולית שהשפעות המערב טרם ניכרות בה בצורה משמעותית בורמה היא אתר מצוין עבורכם.

מיאנמאר- כרטיס ביקור

שם: איחוד מיאנמר (איחוד בורמה)
בירה: נייפידאו
משטר: דיקטטורה צבאית
אוכלוסייה: 42,909,000 נפש
שפה רשמית: בורמזית
מטבע: קיאט
אקלים: מזג האוויר במיאנמר מתחלק לשלוש תקופות עיקריות: הקיץ החם והלח (מרץ-מאי) החורף הקריר והיבש (נובמבר- פברואר), ועונת המונסונים הגשומה, הלחה והדביקה (מאי-אוקטובר).

מיאנמר- קצת היסטוריה

אזור מיאנמר של היום (בורמה של פעם) מיושב כבר אלפי שנים ע"י בני שבטים שהיגרו ונדדו לכאן מהגבעות והאזורים השכנים. חלקם הגיעו מאזור קמבודיה של היום, אחרים מאזור מזרח ההימלאיה (אזור מונגוליה של היום) ותאיים שהגיעו מאזור צפון תאילנד של היום. במרוצת השנים כוננה בבורמה ממלכה עצמאית ששרדה במשך מאות שנים והיוותה גורם משפיע ומשמעותי באזור "משולש הזהב" של היום (הגבולות בין בורמה, לאוס ותאילנד). אך במאה ה-19 נכבשה ע"י הבריטים וסופחה כחלק ממדינת הודו הבריטית. במלחמת העולם השנייה נכבשה הודו בידי יפן תוך סיוע של המקומיים הבורמזים שקצו בשלטון הקולוניאליסטי הבריטי. עם תבוסתה של יפן במלחמת העולם השנייה הוחזרה השליטה בבורמה לידי הבריטים, אך לא לזמן רב. התעוררות לאומית וקולות הקוראים לעצמאות הביאו בשנת 1948 להכרזה על עצמאותה של בורמה מידי הבריטים.

עם הכרזת העצמאות לא תמו הסכסוכים בתוך בורמה, להפך הם רק החלו. קבוצות אתניות ומיעוטים בתוך המדינה החלו לתבוע לעצמם את הזכות לשליטה במדינה שזה עתה קמה. בתחילה כונן בבורמה שלטון דמוקרטי שהחזיק פחות מ-20 ובא אל קיצו בשנת 1962 בהפיכה צבאית שהביאה עימה רפורמות קשות והצעדת המדינה אל עבר עידן סוציאליסטי רודני נוקשה. בסוף שנות ה-80 של המאה הקודמת הוחלט במסגרת הרפורמות הסוציאליסטיות להכריז על שינוי שמה של ברומה למיאנמר וזאת כטענה שהשם בורמה טומן בחובו יחס מועדף לבני העם הבורמזי שהוא רק עם אחד ממכלול העמים המרכיבים את איחוד מיאנמר.

התקוות לדמוקרטיה נגוזו גם בשנת ה-90 כאר התחוללה מהפכה שהייתה אמורה להביא לדמוקרטיה אך בפועל יצרה ממשלת בובות שיש האומרים שהגנרלים הסוציאליסטים עמדו ברקע שלה והמשיכו למשוך בחוטים ולשלול כל סיכוי לדמוקרטיה אמתית בבורמה.

הממשלה של בורמה נוקטת עד היום בקו תוקפני כלפי מדינות המערב שאף הגיעה לשיאה בשנת 2008 בה מנעה הממשלה קבלת סיוע ממדינות המערב לאחר שסופת ציקלון אכזרית הכתה במדינה ללא רחם והפילה בה עשרות אלפי קורבנות.

מיאנמר (בורמה)- גיאוגרפיה, על החי והצומח

מיאנמר היא חלק מ"משולש הזהב"- משולש הגבולות בין תאילנד, לאוס ומיאנמר. יחד איתן גובלת המדינה בבנגלדש והודו וממוקמת באזור דרום מזרח אסיה. אזורה המרכזי של מיאנמר הוא לרוב מישורי ושופע בנהרות גדולים הזורמים לכל אורכו. הנהר הגדול ביותר הזורם וחוצה את מיאנמר לכל אורכה הוא נהר אייארוואדי משני גדותיו מתפרשים המישורים הפוריים של מיאנמר שם נמצאת רוב האדמה החקלאית אשר מעובדות על ידי החקלאים הזורעים בהם לרוב גידולי אורז. רכס ההרים המתנשא במזרח המדינה מתחברים בהמשך עם הקצה המזרחי של רכס הרי ההימלאיה.

רוב שטחיה של מיאנמר (למעלה מ-50% מכוסים ביערות). קצב בירוא היערות הולך וגדל בה. עקב העוני הרב השורר במדינה מצאו רבים מתושביה את ענף ייצוא העץ (ולעיתים אף הברחתו) למדינות השכנות ולשאר מדינות אסיה כענף כלכלי מכניס. אם תמשיך מגמה זו כמות היערות במיאנמר תלך ותפחת באופן משמעותי ואיתן הטבע והנופים הנפלאים של המדינה.

מיאנמר (בורמה)- דברים שכדאי לראות ולעשות

האומנות הבורמזית היא אחד התחומים החשובים ביותר במסורת המיאנמרית לצד המלוכה והדת. האומנות שלובה בכל תחומי החיים והדבר ניכר מאוד באורח חייהם של הבורמזים. לאורך מאות שנים בנו הבורמזים פגודות ומקדשים נפלאים חלקם עשויים מעץ וחלקם מאבן העשירים בפיתוחי אבן וגילופי עץ מרשימים. חלקם שרדו באופן חלקי (בעיקר אלו העשויים אבן) וחלקם נחרבו כליל, אך מסיור בין מקדשי בורמה ניתן לראות את הסימנים למורשת העשירה ולאומנות הארכיטקטונית הייחודית שהייתה לבני הממלכה הבורמזית הקדומה.

גם אם אומנות הבנייה והארכיטקטורה של הבורמזיים חדלה מלהתקיים וקיימים לה שרידים מעטים בלבד, האומנות היום יומית ומלאכות היד הם נחלתם של הבורמזים. יצירות האומנות המקומיות מרשימות וניתנות לקנייה בכל השווקים ומרכזי הערים. כאן אולי כדאי וחשוב להזכיר שקיימת תופעה בבורמה בה הממשלה מוכרת את יצירות האומנות של המקומיים ומשלשלת לכיסם של הבכירים והגנרלים את כספיהם של המקומיים שנותרים עניים וחסרי כל. לכן מומלץ לקנות את יצירות האומנות ומלאכות היד מהבורמזים עצמם בשווקים ובדוכנים ולא בחנויות הממשלתיות.

המטבח הבורמזי עשיר וטעים מאוד, אך מאחר ורוב המסעדות ועסקי המזון נמצאים או בידיים סיניות או בידיים הודיות את המטבח הבורמזי ניתן למצוא בעיקר בשווקים וברחובות. אם אתם רוצים לטעום את המזון הבורמזי האמיתי ולא שילובים סיניים והודיים עליכם לאכול ברחוב, בשווקי המזון ולא במסעדות המסודרות (אך שימו לב שאינכם אוכלים אוכל שרמת היגיינת הכנתו ירודה מידי).

מבחינת פעילויות תיירותיות מיאנמר צועדת הרבה אחרי תאילנד שכנתה, ואולי זהו סוד קסמה. הפסטיבלים והחגים המקומיים בבורמה מתקיימים לרוב סביב חגיגות ירח מלא ומאופיינים בקרנבלים ובירידים כפריים מקומיים בערים ובכפרים. יש כאן אוטנטיות מיוחדות המושכת תיירים רבות לחזות בתרבות ובמסורת כפי שהיא, ללא גינונים תיירותיים או רצון למצוא כן בעיני הצופים ממדינות המערב.

יום העצמאות הבורמזי חל בתאריך 4 בינואר ומלווה במצעדים ותהלוכות, חגים דתיים בעיקר של הבודהיזם נחגגים במיאנמר לפי לוח השנה הבודהיסטי ברוב צבעוניות וחגיגיות. הבולט שבחגי הבודהיסטים הוא פסטיבל האור שנחגג סביב חודש אוקטובר. למשך שלושה ימים (ימי חגיגות פסטיבל האור) מוארת כל מיאנמר במדורות, מנורות אור, ובלונים בוערים אשר מעירים את לילותיה במקביל להעלאת מנחות במקדשים ובפגודות הבודהיסטיות לאורך כל המדינה.

כל שתרצו לעשות במיאנמר תרגישו כאילו אתם הראשונים העושים זאת, יש בה אומנם מסלולי הליכה, טרקים מומלצים, אתרי צלילה ואפילו מספר חופי ים אבל כולם בתוליים מאוד, פחות מידי מאורגנים והרבה פחות מתויירים מאשר במדינות השכנות. חדשות אלה פחות מעודדות עבור התיירים המפונקים שביניכם אך ללא ספק אלו חדשות משמחות ומאתגרות עבור אלו המחפשים הרפתקאות ומעוניינים לגלות בעצמם מקומות חדשים.

מיאנמר (בורמה)- דברים שחשוב לדעת וכדאי לזכור

וויזות ואשרות כניסה: אין צורך בהוצאת וויזה, אשרת כניסה של עד חודש מתקבלת בהגעה.
מחלות וסכנות בריאות: כולרה, דיזנטריה, צהבת, מלריה, טיפוס וכלבת. יש להיוועץ במרפאות המטיילים ברחבי הארץ בטרם יציאתכם למסע על מנת להצטייד בחיסונים ובתרופות מתאימים בהתאם למסלול מסעכם.
חשמל: 230 וולט (קחו בחשבון שבאזורים "נידחים" אספקת החשמל אינה סדירה)
שעון: השעון המקומי במיאנמר מקדים את השעון הישראלי בכמעט 5 שעות.
מטבע: קיאט
עלויות: עלויות המחייה בבורמה זולות למדי. יחד עם זאת קיימת בבורמה מערכת של מלונות ממשלתיים, תחבורה ממשלתית וכד'. ככל שהמדינה מתקדמת והשלטון הריכוזי נחלש מתפתחת יותר ויותר הזדמנות לבעלי עסקים פרטיים לפתוח מלונות, גסטהאוסים ולהקים רשתות תחבורה מה שמוזיל בצורה משמעותית את המחירים. בעבר חייבה הממשלה כל מי שנכנס לבורמה להמיר 300$ לכסף מקומי, כיום החובה היא על המרת 200$ לכסף מקומי אם כי החובה הזאת ברוב המקרים אינה נאכפת ע"י שלטונות ההגירה בעת הגעתכם לבורמה.
תחבורה: המצב התחבורתי כיום בבורמה לא מזהיר, אך הרבה יותר טוב מבעבר. האוטובוסים הממשלתיים לא נוחים, רעועים וישנים וכיום מתפתחת רשת של אוטובוסים ומיניבוסים פרטית אשר בה התנאים טובים יותר. ככל שתתקרבו לאזורי התיירות ומרכזי הערים התחבורה תהיה טובה יותר ויעילה יותר (אך שוב הכל באופן יחסי לעבר). יש האומרים שהדרך הטובה ביותר לטייל בבורמה מבחינת תחבורה היא באמצעות שכירת נהג ל-10 ימים שהוא גם מעין מדריך ואיתו ניתן לעשות סיור בכל נקודות העניין התיירותיות.

הוסף תגובה