יונאן, סין- Yunnan

יונאן, סין- Yunnan

יונאן הוא מחוז עצום בדרום הרפובליקה העממית של סין, שטחו 394,000 קמ"ר (אם תחשבו על זה מדינת ישראל נכנסת בו מעל 15 פעמים!) והוא ללא ספק נחשב לאחר האזורים המרתקים לטיולים בסין לאלו שמעדיפים לזנוח את הערים הגדולות ולטייל באזורים הטבעיים, המסורתיים והכפריים יותר של סין. במחוז יונאן תוכלו ליהנות מנופים עוצרי נשימה, תרבות סינית עממית מסורתית מרתקת ובעיקר תוכלו להתרחק מהאוטוסטראדות והערפיח של בייג'ינג ושנגחאי.

מחוז יונאן שוכן נסתר בין שרשראות הרים נישאות, בעבר היה המקום עורק תחבורתי חשוב שהיה מחבר את סין עם המדינות השכנות: בורמה, וייטנאם, הודו ואזור ים סין הדרומי. בין שרשראות ההרים היו עוברות דרכי המסחר מה שהיה מביא שיירות סוחרים שהביאו להתפתחות האזור על אף שריחוקו היחסי מאזורי מרכז שלטון הצליח לשמור אותו רחוק מתשומת ליבם של השליטים הקומוניסטיים כמו גם הקיסרים בעבר.

הטבע ביונאן הוא מאפיין חשוב. לא תראו כאן כמעט גורדי שחקים או ערים גדולות (בוודאי שלא ערים גדולות במימדים הסיניים כמו בייג'ינג ושנגחאי). באזור הצפוני של מחוז יונאן מתנשאת שרשרת הרים נפלאה אשר פסגותיה מושלגות לאורך כל ימות השנה. מאזור הרמה הטיבטית זורמים לעמקים נהרות עתירי מים הנשפכים בזרם שוצף ממפלים מרהיבים המצויים לאורך כל האזור. שפע המים הופך את האדמה לטובה מאוד לעיבוד חקלאי ולכן אין זה מפתיע שלאורך כל ביקורכם במחוז תוכלו להבין בשדות אורז מוצפים במים ובסינים כפריים המעבדים את שדותיהם ואדמותיהם. ביונאן תוכלו למצוא את הצמחייה העשירה ביותר בסין. יש כאן לא פחות מ-18,000 זנים שונים של צמחים סיניים מרשימים.

ערים מרכזיות ומומלצות באזור מחוז יונאן-

קונמינג- (Kunming)-

קונמינג נחשבת לעיר המחוז של יונאן. היא העיר הגדולה ביותר (אומנם יחסית לערים גדולות סיניות אמיתיות היא נחשבת "עיירת פיתוח" אבל בקנה מידה מערבי אין ספק שמדובר בעיר גדולה). כיאה לעיר מחוז קונמינג נמצאת בתנופת בנייה ופיתוח ואין ספק שבעוד לא הרבה שנים תדביק את הקצב של אחיותיה הערים הגדולות הסיניות ולא תיפול מהן. עם קצב התיעוש והבינוי העצום הפוקד את העיר הולכות ונעלמות ממנה כל פיסות הארכיטקטורה והמסורתיות הסינית שבעבר ניתן היה לראות בה. בעוד עד לפני לא הרבה שנים מלאה העיר סמטאות סיניות טיפוסיות ואורח החיים בהן היה עממי ומסורתי כיום הסמטאות מפנות את מקומן לטובת כבישים רחבים, המוני מכוניות ותנופת עיור רצינית. בהגיעכם לקונמינג חפשו את השרידים שעוד נותרו מקונמינג של פעם- זו מלאת הסימטאות, בעלת אורח החיים המסורתי- האמינו לנו, לא תצטערו.

בקונמינג קיימים לא מעט מקשים ואתרי ארכיטקטורה מרשימים שמומלץ מאוד לבקר בהם. הפגודה המערבית ואחותה הפגודה המזרחית נותרו שרידים אילמים ובודדים למקדשי ענק שהיו באזור וחרבו ברעידת אדמה. הפגודות עצמן אשר חרבו אף הן שוקמו בסוף המאה ה-19 מתוך רצון לשמר את העבר והיום הן העדות היחידה למקדשים המפוארים. מקדש הבמבוק (Qiongzhu Si) אף הוא אחד המקומות המרתקים, מדובר במקדש בודהיסטי מרשים הבנוי על צלע הר ומכיל לא פחות מ-500 פסלים המעוצבים בצורת אותם קדושים שהיוו "עדי שמיעה" לבודהה וזכו על פי המסורת הבודהיסטית למעמד של קדושה. הפסלים הפוסלים בחמר בעלי אישיות והבעה ייחודית ושונה מפסל לפסל מה שעושה את המייצג למרשים מאוד.

במרכז קונמינג קיים המוזיאון המחוזי של קונמינג (Sheng Bowunguan). המוזיאון אוצר בתוכו אוצרות ארכיאולוגיים שנתגלו בחפירות ברחבי המחוז שהם שרידים בעיקר ממלכת דיאן הקדומה. לצד הארכיאולוגיה תוכלו למצוא כאן כמה עשרות אלפי פריטים של אומנות סינית מסורתית: קרמיקה, מלאכות יד, עבודות ריקוע ומתכת לצד אוצרות תרבות כמו ספרות סינית עתיקה, קליגרפיה סינית מסורתית ועוד.

לא הרחק מקונמינג מצוי יער האבן (Shi Lin) שהוא ללא ספק אחד מאתרי הטבע המרתקים באזור. יער האבן הוא שטח מסולע רחב ידיים אשר מלא בעמודי אבן גיר נישאים לגובה רב המעוצבים ומפוסלים על ידי הרוח והמים בצורות שונות באופן טבעי כבר מאות שנים. מומלץ מאוד לבקר באזור ולנסות להגיע לאחת מנקודות התצפית הטובות המאפשרות מבט עילי על האזור מגבוה- המראה הנשקף עוצר נשימה.

דאלי (Da-Li)-

שונה מאוד מקומינג (ואף מרוחקת ממנה כ-400 ק"מ), דאלי היא פנינה פסטוראלית של ממש, שוכנת על גדותיו של אדם אר- חי- חו (Er Hai Hu) והיא שקטה ונעימה. לא פלא שבשנים האחרונות הפכה להיות אבן שואבת למטיילים רבים הבאים אליה לנוח, לנפוש ולהירגע. האווירה בה שלווה ונוחה מאוד. יש בה עיר עתיקה, הבנויה בסגנון סיני עתיק, אשר מהווה מוקד משיכה לתיירים בעיקר בזכות היותה מאוד לא תיירותית. האדריכלות והארכיטקטורה הסיניים נשמרו במקום וצורת החיים שם היא מאוד מסורתית. בסביבותיה של דאלי יש לא מעט אטרקציות ומסלולי טיולים מומלצים. סוכנויות המטיילים באזור ישמחו לייעץ לכם, להסיע אתכם ולארגן עבורכם כל מסלול שתרצו. בין המקומות המומלצים: "מקדש שלושת הפגודות" המרשים מאוד הממוקם במרכז גן נפלא, "אגם אז' חי חו"- בו ניתן לשוט ואף לחזות בדיג קומורנים מסורתי, שוק "שאפינג" שהוא אחד השווקים המרתקים באזור בו תוכלו לראות שוק סיני אמיתי על כל האוכל המוזר המשתמע מכך ועוד.

ליג'יאנג- (Lijiang)

ליג'יאנג היא ללא ספק הדובדבן שבקצפת של יונאן. היא עיירה מקסימה ופסטורלית על גבול טיבט של בני המיעוט הנאשי. האזור שהוצהר על ידי ארגון אונסק"ו של האו"ם כאתר מורשת תרבותי עולמי הראוי לשימור הולך וצובר פופולאריות בקרב המטיילים והתיירים באזור. העיירה המשומרת להפליא עמוסה בסמטאות צרות ופתלתלות, גשרים מעל פלגי מים ציוריים ונופים שלא רואים בכל יום. ליג'יאנג כמעט חרבה ברעידת אדמה קטלנית שהכתה בה השנת ,1996 אך למרבה המזל נותרו בה חלקים משומרים והשאר שוקם באופן נפלא. אז נכון, היא קצת מתוירת- יש יאמרו מצועצעת אך אין ספק שהיא נהדרת על מנת לספוק טבע, פולקלור סיני מקומי וקצת מאווירת הרוגע של בני המקום שהלוואי והייתה נדבקת גם קצת אלינו.

הוסף תגובה