חירונה (ג'ירונה), ספרד

חירונה (ג'ירונה), ספרד

חירונה (Girona), המכונה גם ג'ירונה (או לעיתים היירונה) היא "עיר הגאונים" של הקהילה האוטונומית של קטלוניה. העיר שהקהילה היהודית בה הייתה לחשובות והגדולות ביותר בימי הביניים הייתה מקום משובו של הרמב"ן. על אף שהקהילה היהודית חרבה בה עוד בגירוש ספרד וכיום אין כמעט יהודים בכלל בחירונה, העירייה המקומית שמה לעצמה בשנים האחרונות למטרה להעלות על נס את ימי זוהרה של הקהילה היהודית מה שמאפשר כיום, הודות למלאכת שחזור מרשימה, טעימה מהחיים של פעם, מתור הזהב של יהדות ספרד וימי הגאונים.

חירונה – כרטיס ביקור
שם: חירונה ג'ירונה
מחוז: קטלוניה
מדינה: ספרד
אוכלוסייה: 94,484 נפש
שפה: ספרדית
מטבע: אירו (מטבע האיחוד האירופי)

חירונה- מידע כללי
חירונה (או בהגייה הקטלנית המסורתית- ג'ירונה) ממוקמת בצפון מזרח ספרד ממש בסמוך לגבול שבין ספרד לצרפת והיא משתייכת לקהילה האוטונומית של קטלוניה שלו היסטוריה מפוארת. מיקומה של חירונה הוא באזור המעבר הנמוך ביותר ברכס הרי הפירנאים המהווה מעין גבול טבעי בין צרפת לספרד, ומכאן שמיקומה של העיר באזור המעבר הנמוך היה למיקום אסטרטגי חשוב לאורך ההיסטוריה, ולכן קיימות עדויות קדומות על התיישבות באזור עוד במאות קדומות ביותר.

העיר ממוקמת על נקודת התמזגות בין ארבע נהרות: האונייר, הגואל, הטר, והגליגנטס מה שהופך אותה לעיר מלאה במים ועם גישה לנהרות שהייתה בעבר חשובה כאמצעי לתחבורה ימית דבר שהוסיף משנה חשיבות למיקומה האסטרטגי ולהיותה עיר חשובה במחוז הקהילה האוטונומית של קטלוניה (ממלכת קטלוניה לשעבר). תעלות המים והבתים הבנויים על גדות הנהרות משווים לעיר מראה פסטוראלי וקסום. מומלץ לשוט בסירה סביב העיר ולחזות במראה הנפלא הזה המהווה אטרקציה תיירותית בפני עצמו. מטיילים רבים מגיעים לעיר חירונה במסגרת טיולים חד יומיים היוצאים מברצלונה. מומלץ בעת ביקור בברצולנה לצאת לטיול חד יומי לכיוון חירונה ואולי אף לשקול לינה של יום או יומיים בעיר המרגשת והקלאסית הזו.

חירונה – קצת היסטוריה
חירונה נחשבת בעיני יהודי ספרד כ"עיר הגאונים" בעיקר בזכות הרמב"ן (רבי משה בן נחמ"ן) אחת האישיויות החשובות ביותר בעולם היהודי העתיק של ימי הביניים ודמות מוכרת כחכם גדול בתורה עד ימינו אנו. הרמב"ן נולד בסוף המאה ה-12 בחירונה ונפטר בשלהי המאה ה-13 בעכו. הרמב"ן היה לראש קהילת חירונה ולאחד המלומדים הגדולים והמשפיעים ביותר בימי הביניים אשר כתביו ופסיקותיו ההלכתיות נחשבות עד היום למקור רב להשראה ולפירוש. בימיו הוא פירש את המקרא, נחשב לחכם תלמודי, היה לרופא ואף למשורר. כאיש רוח הוא השפיע מאוד על הקהילה היהודית בחירונה כמו גם על יהודי ספרד ככללם.

לאחר שהרמב"ן נאלץ להגר לארץ ישראל תחת לחצים כבדים שהופעלו עליו מטעם הכמורה הקתולית הבכירה בחירונה אשר קיבלה הנחיות ישירות ממקום מושבו של האפיפיור בוותיקן התנהלו בחירונה לא מעט פוגרומים ביהודים. האווירה נעשתה מתוחה מאוד והכנסייה עודדה פרעות קשות בקהילה היהודית הגדולה והמשגשגת של חירונה, מה שהיא להתדלדלותה, ירידת קרנה בצורה משמעותית עד שאבדה לחלוטין בשיאו של גירוש ספרד בשנת 1942 אז עזב אחרון היהודים את חירונה.

כיום לאחר שנים רבות התגלו בחירונה השרידים של הרובע היהודי ששוקם בצורה יפה על ידי עריית חירונה שרכשה אף את אחד המתחמים שעל פי המסורת היה ביתו של הרמב"ן והקימה במקום מוזיאון למורשתה של קהילת חירונה בתקופת זוהרה בימי הביניים.

בקפיצה של מאות שנים קדימה מקופתו של הרמב"ן בימי הביניים חירונה נכרתה בתועה הציבורית המתחדשת בהיסטוריה המודרנית של השנים האחרונות כאשר רוכב האופניים המפורסם ויש יאמרו האגדי לאנס אמסטרונג החליט לאמן את קבוצת האופניים שהיה חבר בה. העיר כולה מוקירה לו עד היום את העובדה ששם אותה מחדש על המפה ובכך זכתה בעוד מאפיין ועוד רישום קטן בדפי ההיסטוריה המודרנית של המאה ה-21.

חירונה – מה לראות ומה לעשות
 הרובע היהודי והמוזיאון היהודי– חירונה הייתה למעשה בתקופת ימי הביניים לאחת הקהילות החשובות והמשפיעות ביותר של יהדות ספרד. לאחר חורבנה של יהדות ספרד קולה וגזירת הכליה המוחלטת על יהדות חירונה ננטשו כל הבתים המפוארים, המקוואות ומרכזי התפילה ששמשו את יהודי הקהילה. לפני 40 שנה בלבד התגלו במקרה באזור העתיק של העיר מספר בתים הממוקמים בין הסמטאות הסבוכות של העיר העתיקה שיש המשייכים אותם לפי מיטב המסורת כמקום מושבו של הרמב"ן. האזור שופץ ושוקם והוקם בו מוזיאון מרגש המנציח את ימי תור הזהב של יהדות חירונה ומשמש גלעד לחורבנה ולקורבנות הרבים שמצאו מותם בעשרות פוגרומים אכזריים שבוצעו בהם במהלם ימי הביניים. במקום ניתן למצוא מקווה טהרה יהודי, חצר קטנה, גרם מדרגות שעולה לדירה שמזוהה (כך סוברים החוקרים) עם הרמב"ן. במוזיאון מועלה זכרה של יהדות ספרד בכללה ושל יהדות חירונה בפרט. מוצגים שרידים שנמצאו במקום המעידים על היותו בית כנסת, ניתן לחזות בשרידי מצבות יהודיות עתיקות וללמוד על חיי הקהילה היהודית המפוארת שהתקיימה בחירונה בין המאה ה-9 ועד לחורבנה המוחלט בשנת 1492 עם גירוש יהודי ספרד.

העיר העתיקה– מלבד המורשת היהודית המפוארת הייתה כאמור חירונה לעיר קדומה. עוד במאות מוקדמות התקיים בה יישוב שוקק של אנשים וזאת בשל מיקומה האסטרטגי כנקודת מעבר נוחה ברכס הרי הפירנאים. באזור העיר העתיקה נעים מאוד להסתובב. ניתן להתרשם מהסמטאות הצרות ולדמיין את אורח החיים שהתקיים כאן בימי קדם, להתרשם מהחומה העתיקה שהקיפה את העיר ועומדת עד היום. החומה אומנם נחרבה בחלקה עם הכיבוש הצרפתי במאה ה-19 אך בחלקים ניכרים ממנה עודנה עומדת בצורתה המקורית כפי שנבנתה על ידי הרומאים בימי הביניים. ניתן לעשות סיור נפלא בהליכה על חומות העיר לחזות במראות הקסומים של חירונה ולקבל זווית נפלאה למבט על העיר עמוסת ההיסטוריה האנושית הזו הטומנת בחובה גם לא מעט סיפורים יהודיים בחלקם שמחים של חיי קהילה עשירים ובחלקם טראגיים מאוד.

הקתדראלה העתיקה (The Ancient Cathedral)– הקתדראלה העתיקה ניצבת בלב העיר העתיקה של חירונה, היא החלה להבנות במאה ה-11 ואף שמשנה עם הכיבוש המורי כמסגד. הקתדראלה עברה לא מעט גלגולי בנייה, שיפוצים הרחבות ושיקומים לאחר קריסתה והחרבתה באופן חלקתי מספר פעמים לאורך ההיסטוריה ולכן היא משלבת לא מעט סגנונות בנייה השלובים בניהם. הקתדראלה נחשבת כיום לאחת היפות ביותר בעולם הקתולי ובעלת חשיבות דתית רבה. הביקור בהיכלי הקתדראלה העצומים בתשלום, אך הביקור בה שווה ביותר בעיקר לחובבי אדריכלות , פסלים מתקופת ימי הביניים וציורי קיר מרהיבים. למי שבוחר לא להיכנס לביקור בתוך הקתדראלה גם הגעה אליה וצפייה מבחוץ היא חוויה משובבת נפש בשל המראה המרשים של הקתדראלה העומדת במלוא פארה בלב העיר העתיקה של חירונה.

 

הוסף תגובה