הירושימה, יפן – Hiroshima

הירושימה, יפן – Hiroshima

הירושימה היא אחת הערים הידועות והמפורסמות ביותר בעולם, אך אין ספק שבפרסום כזה אף עיר אינה מעוניינת ובכבוד המפוקפק של "העיר הראשונה עליה הופלה פצצת אטום" כל עיר הייתה מוותרת בשמחה. ידוע לכל שהיסטוריה פניה לעתיד ושאתה נעשה אין להשיב ועל כן הירושימה כיום הפכה לעיר אשר שואפת לקדם את השלום העולמי וחותרת לניקוי העולם מפצצות הגרעין.

הירושימה- כרטיס ביקור

שם: הירושימה
מדינה: יפן
מחוז: צ'ונגו סניו
מטבע: ין יפני
שטח: 905 קמ"ר
אוכלוסייה: 1,159,000 נפש

הירושימה- קצת היסטוריה

הירושימה נבנתה כבר בסוף המאה ה-16 על אף שכבר 400 שנה קודם לכן היו בה כפרי דייגים. הירושימה הלכה וגדלה וערב מלחמת העולם השנייה הייתה לעיר השלישית בגודלה ביפן ומרכז צבאי-בטחוני חשוב של צבא יפן. בהירושימה שכנה המפקדה של הארמיה השנייה היפנית שהייתה אחראית לשמירת בטחונו של כל אזור דרום יפן. רוב המבנים בהירושימה היו מבני עץ בעוד היו בה מספר מבני ביטחון ומרכזים צבאיים שנבנו מבטון מזוין על מנת להגביר את שרידותם מרעידות האדמה התכופות המתרחשות במקום.

בתאריך 6.8.1945 לקראת תומה של מלחמת העולם השנייה ובלב המערכה הקשה שבין יפן לארה"ב הטילה ארה"ב על העיר הירושימה פצצת אטום בעוצמה של 15 קילוטון! זו הייתה פצצת האטום הראשונה שהתפוצצה שלא במסגרת ניסוי (לאחריה הפילה ארה"ב פצצה נוספת על העיר נגסאקי). פצצת האטום שנפלה על הירושימה החרידה את כל האזור, זרעה הרס רב וגבתה כ- 200,000 קורבנות. מרביתם מתו מיד לאחר ההפגזה ואילו אחרים מתו כתוצאה מהנשורת הגרעינית והקרינה הרדיואקטיבית שנפלטה לכל עבר.

רוב העיר חרבה, מספר המבנים המצומצם שהיה בנוי מבטון נהרס חלקית ואילו בניין המשטרה שהיה מוקד ההפצה נותר למרבה הפלא עם נזקים מעטים בלבד וכיום הוא נותר כפי שהותירה אותו ההפצה ההיא כעדות אילמת לזוועה שהתרחשה בהירושימה ומשמש כיום כאנדרטת השלום.

הירושימה בהווה ובמבט לעתיד: כיום, כ-60 שנה לאחר האסון הנורא שפקד אותה הירושימה השתקמה כמעט לחלוטין, עברו עליה תהליכי התיעוש והמודרניזציה המוגברים שעברו על כל הערים הגדלות ביפן. היא נושאת עימה את כאב העבר ובשנים האחרונות מתעלת אותו לפעילויות למען השלום ולמען פירוקן של מדינות העולם מנשק גרעיני. בכל שנה בתאריך הטלת הפצצה מתקיים בה הטקס הרשמי לזכר קורבנות ההפצצה ופעמון הזיכרון מצלצל בקול חזק בדיוק בשעת הטלת הפצצה הקטלנית.

פארק השלום– הוא ללא ספק האתר המרכזי של הירושימה. הוא נבנה סביב בניין המשטרה הישן (מכונה היום כיפת האטום) ומכיל אנדרטאות שונות לזכר הקורבנות ולמען השלום העולמי. במקום ישנו מוזיאון מרכזי על ההיסטוריה של העיר ועל סיפור ההפצצה הנוראי. ניתן לראות תמונות זוועה מהימים שלאחר ההפצצה ולהתרשם מההרס הרב שזרעה הפצצה הקטלנית.

בנוסף לעיסוק ההיסטורי באירוע הטלת הפצצה, הירושימה כיום היא עיר מתועשת דמודרנית וגדולה לכל דבר. יש בה מרכזי קניות, מרכזי בילויים, מסעדות פאבים ומועדונים- החיים בה נמשכים ויש בה מכל טוב, אך רוב התיירים המתרכזים בה מגיעים לכאן לביקור קצר העוסק רובו ככולו באירועי אותו בוקר בשנת 1945 ששינה את פני העולם כולו לבלי היכר.

ומה בעתיד? בשנת 2009 הודיעה הירושימה כי היא מתכוונת לארח את אולימפיאדת 2020 בשיתוף עם העיר נגסאקי (עליה הופלה פצצת האטום השנייה שלושה ימים לאחר הטלתה על הירושימה). המשחקים האולימפיים הללו יהיו בסימן עולם נקי מגרעין ולמען השלום. כל שנותר לנו לקוות שעד שנת 2020 נוכל לעסוק רק בשלום ושעל המלחמות נוכל לדבר עד אז בלשון עבר.

הוסף תגובה