טביליסי, גיאורגיה

טביליסי, גיאורגיה

טביליסי (Tbilisi)היא עיר הבירה והעיר הגדולה ביותר של רפובליקת גיאורגיה . טביליסי שוכנת בחלקה המזרחי של גיאורגיה, על גדותיו של נהר מטקווארי. טביליסי היא עיר יפה ומיוחדת, היא משלבת צורות אדריכליות שונות ומגוונת המנציחות את תקופות השלטונות הרבים שחלפו על העיר לאורך מאות ואלפי השנים בהם הייתה התיישבות בטביליסי.

טביליסי מאוד יפה קלאסית ומגוונת, היא עוברת בימים אלה מתיחת פנים משמעותית כחלק ממגמה כוללת של גיאורגיה הצעירה להיפתח את המערב, להתקדם ולהשתלב בין המדינות המתועשות והמתקדמות השואפות להתקדם לכיוון האיחוד האירופאי ולמדינות מערב אירופה.

מה כדאי לראות ולעשות בטביליסי

טביליסי העתיקה  אחד האזורים היפים והקלאסיים ביותר בטביליסי הוא אזור טביליסי העתיקה, בו קיימים מבנים עתיקים מהתקופות הקדומות של העיר (שרידים מהמאה ה-5 ועד המאה ה-20). רוב המבנים באזור זה נבנו במאה ה-19 כחלק משיקומה של העיר אחרי ההרס והחורבן שעברה לקראת סוף המאה ה-18. סגנון הבנייה הייחודי באזור העתיק של העיר מושך אליו תיירים רבים המשתאים מהיופי. כיף לטייל בין הסמטאות והרחובות הצרים ולהתרשם מהמבנים היפים והעתיקים. אתרים מרכזיים באזור: הר מתאצמינדה, מצודת נריקלה והפסל של כרתליס דדה.

רובע אבאנותובני  אטרקציה נוספת החביבה על התיירים המגיעים לטביליסי הוא אזור מרחצאות הגופרית של טביליסי השוכן ברובע אבאנותובני. האזור ידע פופולאריות רבה כבר מידי קדם. המעיינות החמים באזור זה נובעים כבר למעלה מ-700 שנה ולאורך כל גלגוליה של העיר היה האזור אבן שואבת למלכים, בני מעמד האצולה ושועי עולם. מאז הוקמה הרפובליקה זכה האזור למתיחת פנים, רוב המרחצאות עברו לידיים פרטיות כאשר הם שוקמו ושופצו אך שמרו על צביונם המקורי, על סגנון הבנייה הייחודי ולכן חווית הטבילה בהם ייחודית ומשלבת טיפול בריאותי ומעין ספא עם חוויה היסטורית מרתקת.

כיכר החירות זוהי הכיכר הגדולה והמפורסמת ביותר בטביליסי, אשר נבנתה בתקופת שלטון האימפריה הרוסית בטיביליסי במאה ה-19. סגנון הבנייה הראוותני והגדול, בכיכר רחבת הידיים כמו גם מונומנט החירות של גיאורגי הקדוש הפטרון המגן של גיאורגיה לא מותירים שמץ של ספק בדבר המגלומניות שאפיינה את אדריכלי הכיכר בשיאה של האיפריה הרוסית. כיום מקיפים את הכיכר מבני שלטון כמו בניין עריית טרביליסי ומקום מושבו של המושל. מסביב לכיכר יש מסעדות ובתי קפה כמו גם בית המלון מריוט שהוא אחד מבתי המלון היוקרתיים של טרביליסי. כיכר החירות ידעה לא מעט הפגנות סוערות, מהפכות והתכנסויות פוליטיות, ויש לה תרומה נכבדה לעיצוב האומה הגיאורגית והקמתה של הרפובליקה לאחר קריסת השלטון הסובייטבי.

בית הכנסת הגדול של טיביליסי במאה ה-19 הלכה וגדלה הקהילה היהודית בטביליסי שכונתה גם קהילת יהודי אחלציחה. בשיאה היו כ-15 בתי כנסת שפעלו ברחבי טביליסי כאשר בית הכנסת הגדול שהוקם בין השנים 1895-1903 היה המפואר ביותר והמרשים ביותר. בית הכנסת ניצב עד היום ברחוב לסלידזה 43 והוא פתוח כיום ומתוחזק על ידי הקהילה היהודית בעיר.

הגנים הבוטניים של טביליסי אחד מאתרי התיירות הפופולאריים בטביליסי הוא הגנים הבוטניים העתיקים שלה שהחלו את דרכם כבר במאה ה-17. מדובר על גנים מרהיבים הנפרסים על פני שטח גדול ומכילים כ-4500 זנים שונים של צמחים. הגנים הבנויים לאורך ערוץ של נהר צבקיסיסצקאלי מושכים אליהם תיירים רבים.

פנתיאון מתאצמינדה מדובר בבית קברות מיוחס ויוקרתי המהווה למעשה סוג של "חלקת גדולי האומה" של האומה הגיאורגית. הפנתיאון הבנוי סביב כנסיית מאמאדוויתי המרהיבה על רקע נופים דרמתיים של צלע הר המתאצמינדה מכיל כברים רבים של אישי תרבות- סופרים, שחקנים, ואומנים שלקחו חלק בפיתוח התרבות הגיאורגית, כמו גם אנשי רוח, גיבורים לאומיים ומנהיגים בהיסטוריה הקרובה של גיאורגיה בכמה מאות האחרונות.

תרבות
טביליסי היא גם הבירה התרבותית של גיאורגיה יש בה מוזיאונים רבים, לא פחות מ-30 תיאטראות שונים, בתי קולנוע ואפילו אצטדיוני ספורט של קבוצות הכדורגל של העיר. חיי התרבות של טביליסי עשירים מאוד אבל גם מסורתיים מאוד. אין עדיין מדובר על סצינת בילויים מערבית, אלא סגנון חיים ובילוי החביב על הגיאורגים. נסו להשתלב בסגנון החיים של המקומיים ולטעום את טעמה של התרבות הגיאורגית.

איך מגיעים
מאוד קל ונוח להגיע לטביליסי, כבירה של גיאורגיה, נמל התעופה הבינלאומי הגדול ביותר של גיאורגיה שוכן כ-20 קילומטרים מזרחית לטביליסי, ובו נוחתות רוב הטיסות ממגוון יעדים בעולם ביניהם גם מישראל. כך שסביר להניח שטיביליסי תהיה הפגישה הראשונה שלכם עם הרפובליקה הגיאורגית.

בתוך טביליסי התנועה מתבססת בעיקר על הרכבת התחתית של העיר, שגם היא עוברת בימים אלו מלאכת שיפור ושדרוג על מנת להעביר אותה אל הסטנדרטים המערביים המודרניים. בעיר נוסעת תחבורה ציבורית של אוטובוסים ומיניבוסים שיוכלו לנייד אתכם כמעט לכל פינה ויעד תיירותי ברחבי העיר בקלות ונוחות יחסית.

מחירים
טביליסי היא אולי האזור היקר ביותר בכל גיאורגיה שכן היא המרכז המפותח ביותר ומערבי ביותר. עם זאת גם עלות המחייה בטביליסי היא נמוכה ביחס לסגנון ועלות המחיה בערי בירה מקבילות במערב אירופה. עלות המחיה זולה יחסית הן מבחינה לינה והן מבחינת מזון. המחירים במסעדות סבירים ביותר בייחוד ביחס לגודל המנות.

אוכל
המטבח הגיאורגי ידוע בטעמו הטוב והייחודי. מאכלים גיאורגים המבוססים על בצקים ממולאים (בגבינה או בבשר), ובשרים על האש הם לרוב המאכלים שתוכלו למצוא בכל מסעדה פופולארית בטביליסי. המנות מאוד גדולות ועשירות וללא ספק תוכלו לשבוע מאוד מארוחה במחיר ממוצע במסעדה בטביליסי. כחלק ממגמת הפתיחות למערב הולכות וחודרות לטיביליסי יותר ויותר רשתות מסעדות מערביות. כך ניתן למצוא שם גם אוכל מערבי "מוכר", אבל ללא ספק לא כדאי לוותר על טעמיו המיוחדים של המטבח המקומי.

מזג אוויר בעמק בטביליסי
טביליסי מאופיינת במזג אוויר טיפוסי לאזורה. החורף קר בה והקיץ חם. עם זאת הפרשי הטמפרטורות הן בחורף והן בקיץ אינם קיצוניים וגם החורף וגם הקיץ בטביליסי מתונים יחסית. כך למשל טמפרטורה מקסימאלית בעונת הקיץ לא תעלה בדרך כלל הרבה מעבר ל-30 מעלות, בעוד החורף הטמפרטורות לא צונחות הרבה אל מתחת ל-0 ובשיאו של החורף יהיו כ-2-3 מעלות מתחת לאפס. מרבית המשקעים יורדים בטביליסי בחודשים מאי-יוני הם חודשי תחילת האביב.

הוסף תגובה