גאורגיה

גאורגיה

גאורגיה היא מדינה צעירה יחסית שקמה על חורבותיה של ברית המועצות לשעבר בשנת 1991. בפי הישראלים מכונה לעיתים בטעות "גרוזיה". מדובר ברפובליקה דמוקרטית קטנה יחסית מבחינת אוכלוסיה (כ-5 מיליון תושבים בלבד) וגם מבחינת שטח שאומנם גדול מישראל (בערך פי 3), אך עדיין קטן ביחס לשטחי מדינות ברית המועצות לשעבר. ועם זאת זכתה גאורגיה במגוון עשיר מאוד של נופים, תאי שטח ואטרקציות טבעיות שהופכות אותה ליעד תיירותי חם ופופולארי בשנים האחרונות בקרב תיירים רבים מישראל שאוהבים טיולי שטח וטבע.

גאורגיה הממוקמת בין רוסיה בצפון לטורקיה בדרום יושבת על ה"תפר" שבין שתי יבשות- ארופה ואסיה. מזרחה באסיה ומערבה באירופה. אם תשאלו את הגאורגים שאוהבים מאוד את ארצם החדשה והצעירה הם יגידו לכם שגאורגיה היא פיסת הארץ הטובה ביותר על פני העולם, ושהיא אספה לעצמה את היתרונות מכל אחת מהיבשות. גם אם אינם צודקים באופן מלא, אין ספק שגאורגיה עמוסה בנופים מרהיבים ובאטרקציות והמיקום האסטרטגי שלה בין שתי היבשות יוצר בה צורות שטח טופוגרפיות מרהיבות וצורות אקלים מגוונות ומשתנות בהתאם לשינויי הגובה- כך יש הרים נישאים ומושלגים לאורך כל ימות השנה ומצד שני עמקים רחבי ידיים ומוריקים שבהם זורמים נהרות מרהיבים ביופיים.

גיאורגיה – מידע שימושי

עיר בירה: טביליסי
שפה רשמית: גיאורגית
משטר: דמוקרטיה נשיאותית
שטח: 69,700 קמ"ר
אוכלוסיה: 4,570,000 נפש
מטבע: לארי גאוגרי

מה כדאי לראות ולעשות בגאורגיה

טביליסי (Tbilisi)הבירה הגיאורגית היא גם העיר הגדולה ביותר במדינה. התיירים המערביים מתחילים לגלות אותה לאט לאט, והיא מצידה מתקדמת בצעדי ענק על מנת להפוך להיות בירה אירופאית לכל דבר ועניין. טביליסי מתפתחת בקצב מרשים, עם זאת נותר בה (עדיין) קסמה המסורתי של עיר שהוקמה כבר במאה ה-11 על ידי המלך הגרוזיני דויד שכונה בפי עמו "הבנאי". טביליסי היא עיר יפה השוכנת בלב עמק ונהר המתקבארי חוצה אותה לכל אורכה ומוסיף לה חן פסטוראלי. בסיור בעיר ניתן להתרשם מהשילוב של הישן מול החדש, ממבנים שמסמנים את שנות הכיבוש, המהפכות והתהפוכות שעבר טביליסי תחת כיבושים שונים ושלטונות שהתחלפו בה, החל מהמלכים הגרוזינים המפוארים שהקימו אותה, דרך תקופת החברות בברית המועצות והדיכוי הקומוניסטי ועד תקופת הרפובליקה הדמוקרטית כיום ששואפת לשפץ לשפר ולרומם את עיר הבירה על מנת להתאימה לבירה מכובדת של אומה חדשה וצעירה המצעידה את עצמה אל העתיד המערבי במאה ה-21.

אופליסציחה (Uplistsikhe)לא הרחק מהבירה טביליסי שוכנת אחת האטרקציות העתיקות והמרהיבות ביותר בגאורגיה לחובבי העתיקות והארכיאולוגיה. אופליסציחה היא עיר מערות החצובה כולה באבן ומתוארכת באופן הקדום ביותר לאלף הראשון לפני הספירה. מדובר על מערכת מסועפת של מערות שהתקיימה בהם תקופת ישוב קדומה של התושבים הוותיקים שחיו פה לפי מאות ואלפי שנים. המערות הרבות הפזורות בשטח הגדול (יש המדברים על כמה מאות של מערות) פתוחות היום לביקור תיירים בחלקן (למעלה ממאה המערות). ניתן לבקר ולהתרשם מצורת החציבה, סגנון הבנייה הייחודי והקדום. על מנת ליהנות באמת מהסיור במקום מומלץ לקחת סיור מודרך ומאורגן (מדריכים מקומיים ישמחו להדריך אתכם בעלות נמוכה של כמה לארי בודדים) כך תוכל להגיע אל המערות המעניינות יותר ולא לכלות את זמנכם בשיטוט לא ממוקד, על אף שגם בכך יש ערך מיוחד. האזור מצוי כשעה נסיעה לכיוון צפון מערב מהבירה טרביליסי, ופתוח לאורך כל ימות השבוע בין השעות 09:00 בבוקר ועד 18:00 אחר הצהריים.

וארדזיה (Vardzia)עוד אתר עתיקות מרהיב המצוי בצידה השני של גיאורגיה הוא עיר המערות וארדזיה החצובה כולה באבן ומשתרעת על פני צלע הר, יש יאמרו מצוק גבוה, אשר החל מהמאה העשירית הייתה עיר שוקקת ועמוסה בתושבים שקיימו פה אורח חיים תוסס ומלא חיוניות. וארדזיה הממוקמת מרחק של כ-12 קילומטרים מהגבול עם תורכיה היא אתר תיירות המושך תיירים רבים הבאים לחזות בסגנון הבנייה הייחודי ועוצר הנשימה המתגלה לפתע לנגד עיניכם כאשר תיסעו על הכביש המוביל למקום. העיר הפרוסה על המצוק משני צידיו של נהר המתקבארי. העיר שבשיאה הכילה כ-50 אלף תושבים הייתה בנויה אנכית על המצוק שכלל כ-13 מפלסים מדורגים (לא כולם שרדו עד היום, אך תוכלו לדמיין לעצמכם את היופי).

גורי (Gori)גורי היא העיר הרביעית בגדולה בגיאורגיה, את שמה ופרסומה היא קנתה לה בעיקר בכך ששמה נקשר בשמו של סטאלין המנהיג הסובייטי האכזר של ברית המועצות. סטאלין נולד וגדל בגורי ותושבי המקום עד היום ממשיכים לשמר את זכרו וסוגדים לו ברמה כזו או אחרת. דמותו השנויה במחלוקת ששמשה השראה להמונים שקיבלו עליהם את עול הקומוניזם הופכת בגורי לבעלת פולחן אישיות של ממש. הביקור בגורי (שנמצאת לא הרחק מטביליסי הבירה) הוא למעשה ביקור באחרון המעוזים של סטאלין. העיר כולה מקדשת את זכרו של סטאלין, בכיכר המרכזית בעיר (הקרויה כמובן "כיכר סטאלין") מצוי פסל גדול מימדים של המנהיג, והייחוד בו הוא בכך שמדובר בפסלו היחידי של סטאלין (מתוך רבים שהיו פזורים בעבר ברחבי ברית המועצות) שעדיין עומד על תילו ולא הופל ונהרס בידי ההמונים לאחר קריסת הקומוניזם. בלב העיר עומד "מבצר גורי" זוהי מצודה עתיקה (מתוארכת למאות ה-13 או ה-14) המוקמת על גבעה ומוקפת בחומה. ניתן לטפס אל המבצר, אם כי שרידים רבים לא תמצאו שם פרט לחומה שנשתמרה בחלקים רבים בצורה מיטבית.

מצחתה (Mtskheta)עד שטביליסי קנתה לעצמה את מעמדה כבירה הגיאורגית (אי שם במאה ה-11) הייתה מצחתה הבירה הגיאורגית במשך מאות שנים וישבו בה המלכים הגי אורגים הגדולים. מיקומה של מצחתה הופך אותה לנכס אסטרטגי באזור, ולא בכדי כבר בתקופות קדומות הייתה כאן התיישבות אנושית. מדובר על אזור שהוא מפגש בין שני הנהרות המתקבארי ואראגבי שהוליד את התרבות הגיאורגית הקדומה ביותר. העיר מצחתה נחשבת לאתר מורשת עולמי על ידי ארגון אונסק"ו וזאת בשל היותה מרכז הולדתה של התרבות הגיאורגית. בנופה של מצחתה בולטות ארבעת הכנסיות המפורסמות שלה: כנסיית ג'בארי, כנסיית אנטיוקי, כנסיית סמתאברו, וקתדראלת סבטי צחובלי הגדולה כולן מעוצבות באופן מרשים וכולן נחשבות אתרי מורשת עולמית המהוות אבני דרך תרבותיות והיסטוריות חשובות בלידתה של האומה הגיאורגית.

בורג'ומי (Borjomi)העיר הזאת נודעת כבר מאות שנים בזכות נביעות המעיינות המלוחים הייחודיים שנובעים בתחומה שלהם מייחסים המקומיים סגולות מרפא ייחודיות. שטח המעיינות רחב הידיים שהיום מוגדר על ידי ממשלת גיאורגיה כפארק לאומי ענקי שנעשים מאמצים רבים לשקמו ולפתחו לאחר שנים רבות של הזנחה תחת השלטון הקומוניסטי הוא ללא ספק מסמליה החשובים של בורג'ומי ושל גיאורגיה כולה. בימים עברו כמו עד היום ניתן למצוא ברחבי המדינה בקבוקים עליהם מתנוססת הכתובת "בורג'ומי" שעבור המקומיים אומרת הכל- אלו מים מלוחים שהובאו ממעיינות המרפא, ולהם סגולות ייחודיות לרפא את החולים והסובלים. כבר בתקופות קדומות היה האזור אבן שואבת לשועי עולם ולעשירי האזור שנהרו את המעיינות להתרפא בהם ולהוסיף לבריאותם, ובכך קנתה לעצמה בורג'ומי את שמה כעיירת קיט ונופש של האצולה הרוסית והקווקזית. כיום פארק מעיינות המרפא של בורג'ומי עבר מתיחת פנים משמעותית והוא אתר תיירות מרהיב ומהנה לכל דבר העמוס בתיירים לאורך כל ימות השנה.

תרבות
שורשי התרבות הגיאורגית נעוצים הרחק הרחק כמעט בשחר ההיסטוריה ועמוסים במנהגים, אגדות עם, תוצרי תרבות וחפצי אומנות ומלאכות יד המונצחים ביצירות הספרות, האומנות בשפה העשירה ובאגדות העם של העם הגאורגי. התרבות הייחודית של הגיאורגים מאופיינת בשפה ייחודית, כתב ייחודי, מוסיקה ייחודית ועוד שאת כולם ניתן לראות ולחוות במינונים עולים ככל שמתרחקים ממרכזי הערים והבירה טיביליסי ההופכת להיות מערבית יותר ויותר והשומרת הכי פחות על ייחודה התרבותית מבין יתר האזורים ברחבי המדינה. המטבח הגיאורגי גם הוא אחד מהסמלים החשובים של האומה הגיאורגית שמשמרת בגאווה את כל סממניה התרבותיים הייחודיים.

איך מגיעים
שדה התעופה הבינלאומי המרכזי של גאורגיה מצוי מחוץ לבירה טביליסי. מישראל יוצאות לא מעט טיסות ישירות לכיוון גיאורגיה, כאשר משך הטיסה אורך כשעתיים וחצי. לכן בטיסה קצרה וזולה יחסית תוכלו להגיע למחוזות רחוקים ולגלות עולם חדש נפלא.

מחירים
היתרון הגדול בטיול לגיאורגיה הוא האפשרות לטעום מעולם הולך ונעלם במרחק לא רב מישראל (מה שהופך את הטיסה לזולה יחסית). גם עלות המחייה – הלינה והמון בגיאורגיה סבירה ונמוכה יחסית. זאת בשל המטבע שעדיין לא התחלף ליורו (ונראה שעוד יחלוף זמן עד שהדבר יעשה). לפיכך ניתן לטייל בגיאורגיה בעלויות מחייה נמוכות ובמחירים זולים ולזכות בחוויה עשירה, תרבותית ומגוונת שבמקומות אחרים הייתה עולה לכם כסף רב הרבה יותר.

אוכל
אחד משיאי הטיול הוא ללא ספק המטבח הגאורגי העשיר המציע מגוון רחב של מאכלים ייחודיים וטעימים במיוחד. בגלל שגיאורגיה הצעירה עושה בשנים האחרונות את צעדיה הראשונים בכניסה לעידן המערבי האוכל המסורתי בה מאוד שולט. כמובן שבערים הגדולות בדגש על טביליסי הבירה תוכלו למצוא גם סניפים של רשתות מזון מערביות, אבל לרוב המטבח הגאורגי הוא השולט כאן, וטוב שכך. המאכלים הגאורגים המסורתיים נפלאים ובהם חצ'יפורי (מעין מאפה בצק ממולא בגבינה מסוגים שונים ועם תיבולים שונים), חינקאלי שהוא מאפה בצק ממולא בבשר בקר בתיבול משתנה, וכמובן גם בשרים על האש. הגיאורגים אוהבים מאוד לאכול, ותרבות האכילה הגיאורגית מאופיינת בהרבה מאוד שפע של אוכל (בדגש על בשר). המנות ענקיות, ואף אחד לא ייתן לכם לצאת ממסעדה גיאורגית מסורתית רעב.

מזג אוויר בגאורגיה:
מזג האוויר בגאורגיה משתנה במזרח המדינה ובמערבה, כאשר רכס הרי קווקז המצוי מצפונה של המדינה, ורק מורדותיו מצויים בשטחה, ממזג במידה נכרת את האקלים בתוככי המדינה וחוסם את האוויר הקר שמגיעה מערבות רוסיה וסיביר הקפואה המצויות מצפון לגאורגיה. כך האקלים במערב המדינה הוא אקלים סובוטרופי המאופיין בעונה גשומה בה יורדים מרבית המשקעים והטמפרטורות נמוכות יותר ובעונת הקיץ שבה המשקעים נמוכים יותר והטמפרטורות גבוהות, אם כי לא גבוהות מידי הודות לאוויר הקר המצליח לחדור בכל זאת מעבר להרי קווקז מכיוון צפון. במזרח המדינה האקלים הוא יותר בעל מאפיינים ים תיכוניים והאוויר הלח החודר לתוככי המדינה מכיוון חופי הים השחור.

הוסף תגובה