פיג'י

פיג'י

פיג'י, או בשמה המלא "הרפובליקה של איי פיג'י" (Republic of the Fiji Islands)היא מדינה קטנה יחסית הנפרשת על פני ארכיפלג איים המצוי בדרום האוקיינוס השקט. את עצמאותה קיבלה פיג'י (כיום דמוקרטיה פרלמנטארית) מאנגליה רק בשנת 1970 ובעשורים האחרונים היא עושה את צעדיה הראשונים בתור מדינה עצמאית. פיג'י מורכבת מלא פחות מ-322 איים (מתוכם רק 106 איים מיושבים באמת והאחרים איים קטנים ולא מיושבים כלל). 
 
אורח החיים של פיג'י ייחודי ואופייני לקהילה תרבותית שחיה פשוטו כמשמעו ב"סוף העולם". מדובר למעשה על אזור המרוחק כ-4 שעות טיסה מעל האוקיינוס השקט מחופי סידני, אוסטרליה. ושם, רחוקים מעיני כל מנהלים תושבי פיג'י אורח חיים ששורשיו התרבותיים באבותיהם הקניבאלים, אוכלי האדם, האכזריים וכיום צאצאיהם ממלאים את סדר יומם במגוון טקסים ייחודיים (כמו טקס הפרידה מן השמש השוקעת מידי ערב) ושלל ריקודים ססגוניים בלבוש מסורתי המאופיין בדרך כלל בחצאיות מסורתיות בלבד.
 
האיים של פיג'י ברובם הררים, הפסגות מגיעות לגובה של כ-1300 מטרים וחלקים נרחבים מהאיים מכוסים ביערות טרופיים. בשולי האיים נפרשת רצועת חוף מרהיבה של חול זהוב ומים תכולים עוצרי נשימה המשווים למקום אווירת שלווה פסטוראלית ואלמותית. לא בכדי מגיעים לכאן מטיילים שרוצים לנפוש ולטייל בסוף העולם, רחוק מן הציביליזציה המערבית האירופאית או האמריקאית, אך גם רחוק מכל פרובינציה מערבית של אוסטרליה תהיה מערבית ככל שתהיה.
 
פיג'י היא ללא ספק עולם אחר,  שונה מכל מה שראיתם עד היום. עמוסה באתרי צלילה נפלאים שוניות אלמוגים מרהיבות ואטרקציות של מיני דגה נדירים שניתן לראות רק בצלילה מאיים הממוקמים בלב האוקיינוס.
 
יש המון מה לעשות בפיג'י ותיירים רבים עושים לה עוול בכך שמגיעים ועושים את כל המרחק הרב רק בכדי ליהנות מנופש של רביצת "בטן גב" על החול הזהןב. אז נכון, אתרי הנופש של פיג'י מפנקים והאווירה הטרופית משכרת. ועם זאת כדאי שלא להשתקע יתר על המידה בכפר הנופש וכן לצאת אל מעבר ל"חיים הטובים" שמזמנים החופים. פיג'י נושאת בחובה כפרים נידחים של תושבים חביבים שחיים חיי תרבות מסוג שונה ולא מוכר לנו שיכול להיות מרתק. המקומיים חביבים ונעימים מאוד לרוב, המפגש עימם הוא לרוב ידידותי ומרתק ולכן ממש לא כדאי לצמצם את חופשתכם רק לכדי חוף הים (על אף שכאמור הוא מרהיב כשלעצמו).
 
מה כדאי לראות ולעשות בפיג'י

האי ויטי לבו  (Viti Levu)זהו האי הגדול ביותר בפיג'י והמיושב ביותר משלושה רבעים מכלל אוכלוסיית פיג'י. על האי נמצאת גם העיר ננדי (Nandi)שהיא אומנם השלישית בגודלה בפיג'י אך רוב התיירים נפגשים בה ראשונה, מאחר ושדה התעופה הפופולארי שעל האי מצוי בה. רוב הטיסות מאוסטרליה נוחתות בננדי ולכן סביר שמסעכם יתחיל בה. אחד האתרים המעניינים בננדי עצמה הוא מקדש סרי סיבה סוברמניה(Sri Sive Subramaniya).שהוא מקדש הינדי מרהיב מבחינה ארכיטקטונית הממוקם בלב הרחוב הראשי של ננדי. מעבר לכך ננדי אינה מעניינת כשלעצמה, ומוטב להשתמש בה כ"בסיס" נוח ליציאה לטרקים ולטיולים באזור. בבנדי יש מגוון של סוכנויות טיולים המציעות סיורים וטיולים מאורגנים לאזורים שכנים מחוץ לעיר ולכן נוח מאוד להתארגן כאן ולהמשיך או לאזור החופים לצלילות בינות שוניות האלמוגים הנפלאות או לטרקים באזור ההרים כמו רמות נאוסורי(Nausori Highlands)המצויות לא הרחק מזרחית לעיר.
 
סובה  (Sove)– זוהי בירת פיג'י הממוקמת אף היא על האי ויטו לבו. העיר סובה היא הגדולה מבין ערי פיג'י (הכל יחסי בחיים) והיא בעלת המאפיינים המערביים ביותר שתמצאו כאן. בעיר למרבה הפליאה מרוכזים כמחצית מתושבי פיג'י כולה. היא משתדלת להיות מעודכנת, ומתקדמת. ניתן לטייל בה ולהתרשם מהמבנים הרבים הנמצאים ברחובותיה המשלבים סגנונות בנייה מסורתיים עם השפעות אירופאיות (בעיקר בריטיות) זכר לקולוניאליזם שהיה כאן עד לפני מספר עשורים. ביקור בגני תורסטון ((Thurston Gardensהגנים הבוטאניים הלאומיים של פיג'י הוא ללא ספק חוויה מרתקת. הובאו לכאן מיני צמחים ופרחים מכל רחבי המדינה, לחובבי הצמחייה והפרחים צפויה כאן הנאה מרובה שכן מדובר על זנים ייחודיים מאוד הצומחים רק באזורים אלו על פני הגלובוס ולכן אין מדובר בעוד גן בוטאני רגיל. בעיר סובה תוכלו למצוא גם את מוזיאון פיג'י המגולל את ההיסטוריה של פיג'י בעידן הכיבוש הבריטי אך גם קודם לכך, ואוצר ממצאים ארכיאולוגים חשובים שמתוארכים לכ-3500 שנים לאחור. כמו כן ניתן להתרשם כאן מתולדות הקניבליזם של פיג'י (למי שתהה מדובר בחוויה שלא כדאי לחוות אותה לאחר ארוחת צהריים).
 
איי ממנוקה  (Mamanuca)–זהו אזור נופש יוקרתי מאוד מול ויטה לבו (בקרבתה של ננדי) במרחק של הפלגה קצרה מננדי תוכלו להגיע אל קבוצת האיים הקטנה הזאת המיושבת בדלילות ע"י מקומיים אך עמוסה באתרי נופש יוקרתיים של ה"עשירון העליון", ולצידם גם בקתות נופש זולות יותר למטיילים ממוצעים. אזור איי ממנוקה מציע מגוון פעילויות אקסטרים מלבד אתרי הנופש המפנקים (שהם כמובן וללא ספק אטרקציה בפני עצמה). ניתן לצאת מכאן (וגם מננדי השכנה) לטיולי יום (או יותר נכון הפלגות יום) לאזורים בהם ניתן לעשות צלילות (בלונים ושנורקלים) ולחזות בדגה העשירה ושנויות האלמוגים המרהיבות. יש כאן לא מעט אתרי צלילה מפורסמים של ספינות טרופות המזמינות צוללנים סקרנים לחקור ולהתרשם מהדגה הנפלאה שחייה ביניהן. כמו כן יש כאן אזור נפלא של צבי ים, כרישים ועוד. גולשי הגלים אוהבים אזור זה נוכח הרוחות המוצלחות שבו המרימות גלים לגובה רב ומוסיפות לא מעט אדרנלין לכל גולש ממוצע.
 
האי אובלאו– (Ovalau) לא הרחק מויטו לבו שוכן האי הקטן אובלאו, אשר נקודת העניין המרכזית בו היא  העיר לבוקה  (Levuka). זוהי עיר שהייתה בעבר נחשבת לעיר הבירה של הקולוניה הבריטית של פיג'י. הכיבוש הקולוניאליסטי ניכר מאוד ברחובותיה (סגנון הבנייה הקולוניאליסטי ניכר בה היטב בכל קרן רחוב). את העיר מקיף ג'ונגל יפיפה שהוא למעשה הסיבה המרכזית שתיירים רבים עושים את דרכם ומגיעים למקום. מעבר לנקודות העניין ההיסטוריות שבעיר עצמה (שלא רבים מתעכבים עליהם) טיול רגלי בג'ונגלים המקיפים את העיר הוא חוויה נפלאה. מסלולי הליכה רבים וקלים יחסית מאפשרים לטייל בין הנופים הקסומים של הג'ונגלים בפיג'י ולחוש את הסגנון הייחודי של הטבע הטרופי. עצים עבותים, מפלים קסומים ופינות חמד פסטוראליות כמו גם בעלי חיים רבים החיים יחסית בשלווה ובאין מפריע במעבה הג'ונגלים הנפלאים.
 
איי טאווני (Taveuni Islands)עוד קובצת איים נפלאה שהפכה ברבות השנים לאתר נופש פופולארי הודות לכפרי הנופש היוקרתיים שהוקמו כאן. עם זאת יש גם לא מעט אפשרויות לינה ובילוי גם לתרמילאים ממוצעים ובעיר מגוון עשיר של טבע נפלא, חופים נהדרים שיכולים להיות אתרי צלילה ונופש נהדרים וכמובן אטרקציית האזור מפלי ה"בומה" (Bouma Falls)שמעבר להיותם מקום נפלא הם זכו לתהילת עולם כאשר הונצחו בסרט הקלאסי "הלגונה הכחולה" בכיכובה של ברוקס שילדס כאשר הייתה צעירה וחטובה (ועקב כך מי שפספס את המפלים בסרט מוזמן לראות אותם כאן במלוא הדרם).
 
תרבות
תרבותם של בני הפיג'י מאוד ייחודית ולא כדאי לוותר על המפגש האותנטי והבלתי אמצעי עם בני המקום. מגוון טקסים ייחודיים יקבלו את פניכם כאשר תגיעו אל הכפרים הקטנים מחוץ לערים הגדולות. למשל בכניסה לכפר יקבל את פניכם הצ'יף המקומי, הוא ייקח אתכם אל הכיכר המרכזית בכפר שם ייערך טקס שתיית ה"קאווה" (משקה מיוחד ודי מגעיל המכיל צמחים שונים ופלפלים), נהוג להביא גם קאווה בעצמכם כמתנה לצ'יף כאשר אתם מגיעים לביקור (אך אין זה חובה). טקס השתייה של הקאווה הוא בעל מעמד רוחני מיסטי של ממש! השתייה היא עם הפנים אל הצ'יף רק לאחר שהוא מזג לכם את המשקה לחצי אגוז קוקוס חלול ויש לשתות את הכל בשלוק אחד!
 
טקס תרבותי אחר ומרתק לא פחות הוא הפרידה היומית מהשמש השוקעת. מידי ערב בשעה 17:00 לערך, עת שקיעת החמה מתרכזים כל גברי הכפר ומביטים אל השמש השוקעת. לכל הלמות תופים ושירה מקומית הגברים מבצעים טקס פולחן ייחודי המשלב גם לא מעט לפידים, אש וריקודים מסורתיים. אז נפרדים התושבים מהשמש בתקווה שתשוב אליהם בחזרה ביום שלמחרת.
 
מנהגי הפיג'ים מאוד שונים ממנהגינו, אנשי העולם המערבי. כך למשל אין להיכנס לכפרם ללא אישורו וליוויו של הצ'יף המקומי, על בתיהם כמובן אל תיכנסו ללא אישורם (טוב זה גם מתאים לנו המערביים), הקפידו לחלוץ נעליכם בכניסה לבית, הגיעו אל הכפרים בלבוש ארוך ומכובד (על אף שהמקומיים יהיו ערומים הרבה יותר, אבל זה סגנון הלבוש שלהם, מכנסיים קצרות לא מתקבלות, אבל חצאית וטופלס כן…) חבישת כובע נפשת על ידם כהשפלה לכן הימנעו מכך (פשוט אחרת תהיו סיבה לנעיצת מבטים מוזרה מצד המקומיים). בנוסף נסו להימנע ממגע פיזי עם המקומיים בעיקר נשיקות באזור הפנים, שכן הדבר לא נתפס אצלם כאקט של חיבה אלא כחדירה לפרטיות.

טיולים
פיג'י עמוסה באזורים בהם מומלץ וכדאי מאוד לטייל. לרוב כדאי להשתמש בערים המרכזיות על מנת להתארגן לקראת הטיולים, שם בערים ניתן למצוא סוכנויות מטיילים המוציאות סיורים וטיולי יום למגוון אתרים בפיג'י (המחירים לא גבוהים במיוחד), ניתן להיעזר בהם גם בתכנון המסלולים שלכם להמשך הדרך. יש מגוון אפשרויות לטיולים, טיולים רכובים, טיולי על גבי סוסים ופרדות וגם כמובן טיולים רגליים.
 
לאורך רצועת החוף יש לא מעט אתרי צלילה פופולאריים, וגם נמלים זעירים מהם יוצאים סיורי שייט לכיוון האיים הנידחים יותר. טיול מומלץ הוא שייט באמצעות סירות קטמראן, או סירות מנוע קטנות לכיוון האזורים הנידחים יותר של האיים, שם כף רגל אדם לא דרכה (או לפחות לא של תייר מערבי). כמוכן, גם טיולים באזור הג'ונגלים יזמנו לכם מפגשים נפלאים עם נופים בתוליים ועוצרי נשימה.

איך מגיעים
הדרך הזולה ביותר להגיע לאי פיג'י היא באמצעות טיסה של כ-4 שעות מסידני אוסטרליה. לרוב תיירים מגיעים לפיג'י עם חבילת נופש מאורגנת מראש של טיסה+ מלון. אין רע בכך, אך הדבר מעט מגביל את היכולת להתנייד בתוך האי ולראות את פיג'י האמיתית שכאמור היא גם מעבר לכפר הנופש מרהיב ככל שיהיה. חבילת טיסה לפיג'י יכולה לעלות כ-300 דולר מסידני. יש מספר חברות תעופה המקיימות טיסות סדירות בין סידני לפיג'י, כאשר רוב הטיסות נוחתות בננדי, ולכן זהו למעשה השער הכמעט רשמי לכניסה לפיג'י.

אוכל
האוכל הוא כמובן פונקציה של איפה אתם אוכלים אותו. ככל שתרחיקו מאזורי הנופש תחפשו לפחות ופחות אוכל מערבי. בבתי המלון וכפרי הנופש ניתן למצוא כמובן אוכל מערבי וערב לחיך התיירים שכן זוהי תכליתם של כפרי הנופש והמלונות המפוארים. עם זאת באזורים הכפריים מומלץ לטעום מהמאכלים המקומיים אשר הינם בעלי השפעות הודיות בשל נוכחות הודית ניכרת באזור האיים. הקוקטלים הטרופיים של המקומיים, מאכלי הים שלהם (המבוססים בעיקר על סרטנים ופירות ים) יכולים להיות בעלי טעם מעט מוזר ולא יערבו לחיככם בתחילה, אבל הי! נסעתם לקצה השני של העולם, לא תחוו קצת חוויות קולינאריות שונות? כמובן לא לשכוח לטעום את המשקה המקומי ה"קאווה" (לא, זה לא היין המתוק והמוכר) אלא משקה העשוי משורש של צמח הפלפל שמעמד שתייתו כאמור הוא מעמד טקסי ומיוחד, ולכן גם לאופן השתייה יש משמעות תרבותית ניכרת.

מזג אוויר בפיג'י
פיג'י נהנית מאקלים נוח יחסית וחמים לאורך כל השנה. בימים החמים במיוחד הטמפרטורות עולות מעל 30 מעלות ואחוזי הלחות גבוהים מאוד. עם זאת האקלים של פיג'י סטאטי יחסית לאורך השנה ולכן אין עונה מועדפת. לעיתים ניתן להיתקל בגשם אבל הוא לרחוב לא ממשיך יותר מידי זמן. הסיכויים הנמוכים ביותר לגשם הם בין החודשים יוני לספטמבר אז העונה נחשבת כ"יבשה" ביותר, אז גם מגיעים מרב התיירים לפיג'י ואז צפו לעומסים והעלאת מחירים בבתי המלון ואתרי הנופש.

צילומים: Christian Haugen

הוסף תגובה